Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، این گزارش به نقل از آمارهای دولتی ایران و سازمان جهانی کشتی رانی اعلام کرد که 4 وارد کننده اصلی آسیایی نفت خام ایران طی ماه مه بیشترین میزان نفت خام را از ایران خریداری کردند، در حالی که تلاش های آمریکا همچنان بر کاستن این واردات تا به حد صفر است.

براساس این گزارش، اگرچه زمزمه تشدید تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران تعادل اقتصادی را در این کشور تا حدودی برهم زده است، اما کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی به عنوان مشتریان عمده نفت ایران از آسیا در ماه مه موفق شدند 1 میلیون و 829 هزار بشکه در روز از این کشور نفت خام وارد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی، خرید نفتی دولت چین از ایران در ماه مه با 5،5 درصد افزایش به بیش از 718 هزار بشکه در روز رسیده که این رقم در مقایسه با 5 ماه اول سال گذشته حتی 10 درصد بیشتر نیز بوده است.

واردات نفت هند از ایران نیز در این ماه با 45 درصد افزایش نسبت به همین ماه در سال گذشته به بیش از 700 هزار بشکه در روز رسیده که این رقم حتی در مقایسه ماه قبل نیز 6،4 درصد افزایش داشته است.

اما واردات نفت توسط کره جنوبی با 27 درصد کاهش به 194 هزار بشکه در روز رسیده است که این رقم در جای خودش بیش از یک سوم نسبت به ماه مه سال گذشته بوده است.

البته گزارش وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن حاکی است که واردات نفت خام توکیو از تهران در ماه مه به حدود 211 هزار بشکه در روز رسیده است که این رقم از یک کاهش 5 درصدی نسبت به ماه مه سال گذشته خبر می دهد.

سرویس اقتصادی رویترز این میزان افزایش کلی واردات نفت خام از مشتریان آسیایی را تقریبا 15 درصد بیشتر از 8 ماه قبل تر از آن یعنی از ماه سپتامبر سال گذشته (مرداد 1396) ارزیابی کرد و در عین حال پیش بینی کرد که این رقم صادارت نفت ایران تا پایان سال جاری میلادی (دی ماه امسال) به شدت کاهش یابد، چرا که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته با خارج کردن کشورش از توافق جامع قدرت های هسته ای جهان با ایران (برجام) تاکید کرده است تحریم های اقتصادی علیه ایران را ظرف چند ماه آینده تشدید می کند.

دولت آمریکا با خروج یک جانبه از برجام که در سال 2015 توسط 5 قدرت هسته ای اصلی جهان و نمایندگان اتحادیه اروپا و آلمان امضاء شده بود، در عین حال از همه کشورهای جهان می خواهد تا روابط اقتصادی خود با ایران را بطور کامل قطع کنند.

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزرات نفت قیمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۲۵۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه رکوردزنی‌های دولت رئیسی؛ بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر ایران ثبت شد

یک سال از این 10 فرمان گذشته و حالا انتشار لیست تورم توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد نه‌تنها در مهار تورم موفقیتی حاصل نشده بلکه رکورد 80ساله نرخ تورم توسط دولت سیزدهم شکسته شده و به بالای 52 درصد رسیده است.   روزنامه هم میهن نوشت:این رکورد از سال 1322 تاکنون بی‌سابقه بوده است. پیش از این رکورددار تورم دولت هاشمی با 49/4 درصد تورم بود. تورم بالا در سال‌های 1321 و 1322 نیز ناشی از پیامدهای جنگ جهانی دوم و اشغال ایران به دست متفقین بوده است.

آماری که به آن اشاره می‌شود برگرفته از جدول اعلامی بانک مرکزی است. همان مرجعی که دولت سیزدهم در ابتدای کار برای آنکه تورم دولت قبل را بالاتر نشان دهد به آن استناد می‌کرد. بنابراین هرچند براساس نرخ‌های اعلامی مرکز آمار هنوز تا رکوردشکنی چند گام کوچک فاصله است اما آمار بانک مرکزی این رکوردزنی را به تصویر می‌کشد.

البته اعضای محترم دولت با اشاره به اینکه سال پایه‌ی درنظرگرفته‌شده در جدول بانک مرکزی 1395 است درحالی‌که سال پایه به 1400 تغییر پیدا کرده، تاکید می‌کنند که نرخ تورم کمتر از 52 درصد است. اما اگر سال پایه را 1400 در نظر بگیریم بنا بر نظر کارشناسان نرخ تورم در محدوده 50 درصد خواهد بود بنابراین اصل موضوع تغییری نمی‌کند.

شعار انتخاباتی رئیسی نصف کردن تورم در گام اول و بعد تک‌رقمی کردن آن بود. دو سال تلاش دولت برای تحقق این شعار منتج به کاهش سرعت رشد نقدینگی شد. به‌طوری‌که از 42/8 درصد رشد در مهر 1400 به 27/5 درصد در بهمن 1402 افت پیدا کرد.

همزمان درآمدهای نفتی هم در دولت رئیسی بالا رفت و به 35 میلیارد دلار رسید درحالی‌که درآمدهای نفتی در سال 1399 حدود هشت میلیارد دلار بود. قاعدتاً تحت تاثیر کاهش رشد نقدینگی و پر شدن خزانه ارزی به‌عنوان دو عامل بسیار مؤثر بر نرخ تورم باید این نرخ کاهش پیدا می‌کرد اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

در دو سال گذشته کنترل نرخ تورم در شعار سال کنار رشد تولید گنجانده شد تا دولت اهتمام ویژه‌تری برای کنترل گرانی‌ها به خرج دهد. برای تحقق این شعار ابراهیم رئیسی در جلسه 16 اردیبهشت 1402 شورای اقتصاد که با هدف بررسی برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی، به منظور پیگیری برنامه دولت برای مهار تورم و رشد تولید برگزار شد؛ به دستگاه‌ها یک هفته فرصت داد تا برنامه‌های خود را برای این هدف اعلام کنند.

او همچنین از بانک مرکزی خواست تا هر چه سریع‌تر برنامه و دستورالعمل‌های لازم برای اعمال مؤثر حکمرانی دولت بر پول ملی را تدوین و با نظارت دقیق به اجرا بگذارد.

هرچند بنا شد ظرف یک هفته برنامه دستگاه‌ها مشخص شود اما کلیات برنامه مشترک دستگاه‌های دولتی برای مهار تورم و رشد تولید در ۱۰ بند تایید و مقرر شد جزئیات آن تا پایان هفته بعد در برنامه‌ای واحد و جامع تلفیق و برای اجرا ابلاغ شود.

دستگاه‌ها احتمالاً به تفکیک برنامه‌های خود را ارائه کردند ولی این برنامه‌ها نهایتاً به مهار تورم نینجامید و رشد تولید ایجادشده و 10 فرمان رئیسی نتیجه مطلوب نداشت.

با وجود آنکه شتاب رشد نقدینگی کمی کندتر شد و ارزهای بیشتری به کشور آمد و همین ارزهای نفتی سبب تزریق به بازار و کشیدن ترمز رشد قیمت ارز تا حدی شد ولی علت‌العلل تورم یعنی کسری بودجه دولت علاج نشد و فشار بر بانک‌ها و بر تامین این کسری مانع از کمتر شدن نرخ تورم شد.

دیگر خبرها

  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • چرا نرخ مشارکت اقتصادی استان مرکزی پایین است؟
  • بازگشت ۴۹۷ واحد تولیدی استان مرکزی به چرخه تولید
  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • کاهش پرشدگی مهمترین منبع آبی دامغان
  • ادامه رکوردزنی‌های دولت رئیسی؛ بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر ایران ثبت شد
  • نزول بیت‌کوین و اتریوم / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن افزایش می‌دهد
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت