Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران با داشتن سواحل طولانی در شمال و جنوب کشور و قرار گرفتن در کنار دو آبراه استراتژیک جهان یک کشور دریایی محسوب می‌شود.

‌یک استاد حوزه دریا در گفت‌وگو با ایسنا، ‌با اشاره به کشور ایران به عنوان یک کشور دریایی گفت: ایران با داشتن حدود 5800 کیلومتر مرز آبی با احتساب جزایر و قرار گرفتن در کنار خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای خزر یک کشور دریایی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد جواد کتابداری در خصوص ظرفیت‌ها و مزیت‌های کشور در حوزه دریا عنوان کرد: موقعیت ژئوپلیتیک، منابع غنی انرژی، نقش‌آفرینی به‌عنوان کریدور شمال جنوب در منطقه جنوب غرب آسیا، دسترسی به آب‌های آزاد و اشتغال‌زایی بالا، تنها بخشی از ظرفیت‌هایی است که به‌واسطه دریا در اختیار ایران قرار دارد.

وی اظهار کرد: به‌طورکلی می توان صنایع دریایی را به حوزه‌های متنوعی شامل حمل ونقل دریایی، ساخت و تعمیر کشتی، صنایع فراساحل، انرژی‌های تجدیدپذیر، صنایع دریایی نظامی، تأمین مواد وتجهیزات، شیلات و صنایع وابسته تقسیم بندی کرد. 

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: توسعه بنادر و زیرساخت‌های پهلوگیری کشتی‌های بزرگ و توسعه زیرساخت‌های تخلیه و بارگیری کالا در مناطق ساحلی خلیج فارس، دریای عمان  و دهانه اقیانوس هند باعث تسلط بیشتر ایران بر این منطقه خواهد شد.

کتابداری با اشاره به بحران کم‌آبی ابراز کرد: همچنین با وجود بحران آب در اکثر نواحی، می توان اقدام به شیرین‌سازی آب دریا جهت کشاوزری یا شرب نمود که البته این امر مستلزم مطالعات زیست محیطی دقیق است تا از آسیب به محیط زیست جلوگیری شود.

این استاد دانشگاه در مورد ظرفیت گردشگری دریایی بیان کرد: از نقطه نظر توریستی و گردشگری نیز، وجود سواحل طولانی در جنوب و شمال و جزایر پتاتسیل بالایی را جهت جذب گردشگر فراهم کرده است که متاسفانه در کشور ما تا حدود زیادی از آن غفلت شده است‌. در حالی‌که کشورهای همسایه ما در منطقه نظیر ترکیه، قطر و امارات در سالیان اخیر با داشتن پتانسیل طبیعی کمتر از ایران در این رابطه، به قطب‌های گردشگری جهانی تبدیل شده‌اند. بنابراین صنایع دریایی می تواند به‌عنوان یکی از راهبردی‌ترین حوزه‌های صنعتی کشور موجبات رشد و توسعه اقتصاد کشور را فراهم می‌سازد‌.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی دریا با تاکید بر اهمیت و ضرورت توسعه فناوری‌های دریایی تصریح کرد: نگاهی به کشورهای پیشرفته و قدرتمند جهان نشان می‌دهد  که یکی از عوامل اصلی پیشرفت این کشورها توسعه صنعت دریایی آن‌ها بوده است.

وی اضافه کرد: دقیقاً زمانی که رویکرد کشورهای توسعه یافته نسبت به دریا آغاز شده و به اصطلاح دریاگرا شده‌اند و «سرزمین محوری» را کنار زده‌اند، دوران پیشرفت و برتری در رقابت با سایر کشورها را تجربه کرده‌ و دارای قدرت دریایی قوی شده‌اند.

کتابداری ادامه داد: بــه دلیل وجود ذخایر گســتسترده هیدروکر‌بووری در بستر دریاها، پیشر‌فت فناوری اکتشاف و استخراج نفـت از آب‌های عمیق و وجود میادیـن مشترک هیدروکربوری،‌ ‌توسعه ‌فناوری‌های دریایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که توسعه فناوری‌ها و صنایع دریایی می‌تواند زمینه‌ساز توسعه سایر بخش‌های علمی، صنعتی و دستیابی به فناوریه‌ای وابسته به این صنعت در کشور باشد خاطرنشان کرد: توسعه فناوری‌های دریایی از آن جهت اهمیت دارد که علاوه بر ایجاد اقتدار، تامین امنیت دریایی و توسعه حمل و نقل تجاری و بازرگانی می‌تواند برای هزاران نفر از جوانان کشور اشتغال پایدار ایجاد کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به صنعت کشتی‌سازی به عنوان یک صنعت اشتغال‌زا بیان کرد: صنعت کشتی سازی به‌طور میانگین با چهل صنعت به صورت مستقیم و شصت صنعت دیگر به صورت غیر مستقیم مرتبط است. بدیهی است سهم عمده‌ای از این اشتغال نصیب شهرها و مناطق حاشیه سواحل کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: از دیگر سو، به منظور بهره‌برداری از منابع دریا اعم از منابع نفت و گاز زیر دریا یا آبزیان دریایی، نیاز به ساخت شناورها و سازه‌های دریایی وجود دارد.

کتابداری با اشاره به کشورهای پیشرو در این زمینه عنوان کرد: این موضوع در بسیاری از موسسات تحقیقاتی برجسته دنیا از جمله در کشورهای سرآمد نظیر دانمارک و نروژ و چین به بحث قفسهای پرورش ماهی اختصاص دارد.

این استاد حوزه دریا اضافه کرد: پرورش بیشتر آبزیان می‌تواند ارزآوری هنگفتی برای کشور به ارمغان داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر صنایع فراساحل اظهار کرد: نگاهی به وضعیت استخراج میادین انرژی مشترک با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز بیانگر نیاز جدی به ساخت سازه‌های فراساحلی و تکمیل زنجیره موجود است، چرا که هر روز تاخیر در اجرای پروژه‌ها به معنی برداشت بیشتر رقبا از سهم ایران و از دست رفتن این سرمایه‌های بالقوه است.

وی در پایان تصریح کرد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته، هنوز فاصله بسیاری با رقبا وجود دارد. پیشرفت در این زمینه‌ها نیازمند تلاش بیشتر دانشگاهیان و صنعتگران و توجه و سرمایه‌گذاری ویژه دولت را می‌طلبد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام صنايع دريايي منطقه هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۳۶۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید بدون تکیه بر نیروی کار میسر نیست

صدیف بدری در گفت و گو با خبرنگار مهر، با تبریک روز جهانی کارگر اظهار کرد: مقام معظم رهبری با انتخاب عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» برای سال جدید نقشه راه توسعه کشور را برای یک سال آینده ترسیم کردند که مهمترین ضلع تحقق این شعار نیروی کارگران است.

وی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی حاصل از فروش بیشتر نفت برای توسعه کشور چاره کار نیست، خاطرنشان کرد: با سازماندهی تولید در کشور و برداشتن گام های اساسی در این زمینه می توان عرصه را بر فعالیت های مولد اقتصادی باز کرده و زمینه رشد و توسعه را فراهم آورد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تسهیل در روند تولید باید همراه با بها دادن به نیروی کار و قشر کارگران باشد، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲۵ هزار نفر نیروی کار بیمه شده اجباری در واحدهای تولیدی اردبیل مشغول به کار هستند که باید تلاش کنیم با رونق دادن به بخش تولید این میزان را افزایش دهیم.

بدری توسعه مبتنی بر تولید پایدار را یادآور شد و بیان کرد: کارگران سختکوشی که در جبهه خودکفایی کشور تلاش می کنند باید مولفه جهش تولید را با کارآمدی بیشتر هدفگذاری کنند تا زمینه توسعه روزافزون فراهم آید.

وی جامعه کار و کارگری را شریف ترین جامعه در روند بهبود اقتصاد کشور نام برد و گفت: امروزه یکی از پیش زمینه‌های توسعه پایدار تمرکز بر تولید است که ضروری است تا با محوریت واحدهای تولیدی و ارتقای زیرساخت‌های اشتغال زمینه پیشرفت اقتصادی و افزایش ثروت مردم منطقه را فراهم آوریم.

کد خبر 6094572

دیگر خبرها

  • سومین ناو هواپیما‌بر چین با آخرین فناوری راهی دریا شد
  • توسعه همکاری‌ها میان جهاد دانشگاهی و مؤسسه ISC
  • شرایط نامساعد دریا اسکله های گردشگری قشم را تعطیل کرد
  • معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی
  • معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی 
  • انعقاد 2 موافقت‌نامه تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • جهش تولید بدون تکیه بر نیروی کار میسر نیست
  • حجم تجارت ایران و امارت به ۳۰ میلیارد دلار می رسد
  • تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار افزایش می یابد
  • فعالیت ۲۰ ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی در بندر امام خمینی