Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک بوم شناس و فعال محیط زیست گفت: تنها راه پیشگیری از به هدر رفتن آب، بهبود سیستم‌های آبیاری در بخش کشاورزی است.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، اسماعیل کهرم فعال محیط زیست و مشاور سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: ایران در کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد و در حدود یک سوم معدل دنیا آب دریافت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در حدود 8 سال است که کشور درگیر خشکسالی شده و علاوه بر آن مدیریت صحیحی از منابع آب نداشتیم.

به گفته وی، امروزه کمبود آب شرب و چگونگی تامین آن یکی از مسائل مهم و اساسی کشورهایی است بر روی کمربند خشک زمین قرار دارند. موضوع آب با توجه به شرایط خشکسالی شدیدی که کشور را فرا گرفته است، نیاز به وضع و اعمال قوانین جدی تری دارد.

کهرم در ادامه افزود: از 2500 سال پیش سیستم آبیاری ایران تغییر چندانی نکرده است که این امر موجب مصرف 92 درصد آب در بخش کشاورزی شده است، لذا باید روش استفاده از آب شرب را تغییر دهیم و در بخش کشاورزی از از روش‌های قطره ای و بارانی استفاده کنیم بلکه به بحران کم آبی کمک کرده باشیم.
این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: اگر معدل جهانی دریافت آب 850میلیون ‌لیتر متر‌مکعب باشد، در ایران کمتر از 250‌میلیون لیتر مترمکعب آب دریافت می‌کنیم. دریاچه ارومیه ، 7/5‌میلیارد مترمکعب در سال آب دریافت می‌کند. بنابراین این دریاچه نباید خشک باشد و در اوج سال ‌های کم‌آبی میزان زمین‌‌های زیرکشت را از 350‌هزار هکتار به 750‌هزار هکتار افزایش دادیم و زمین‌های زراعی و دامپروری‌های فراوان در امتداد رودها به وجود آمده است.

عضو صندوق جهانی طبیعت یادآور شد: حدودا 420‌ میلیارد مکعب در سال آب به صورت بارش برف و باران در ایران سرازیر می‌شود که تنها از 120‌میلیارد مترمکعب آن استفاده می‌کنیم و از این مقدار 30‌میلیارد مترمکعب آن تبخیر شده و 92 درصد از این مقدار صرف کشاورزی، 5 درصد صرف صنعت و مابقی آب شرب. اگر صرفه‌‌جویی صد درصدی مصرف آب در منازل داشته باشیم با توجه به سهم سه‌درصدی مصرف آب در منازل تنها 30‌درصد صرفه‌جویی کرده‌ایم.

وی افزود: در دولت یازدهم گفته شد 40 درصد از آب کشاورزی به دریاچه ارومیه داده می‌شود و سیستم‌های آبیاری کشاورزی با استفاده از روش‌های آبیاری بارانی، قطره‌ای و ... تغییر خواهد کرد که متاسفانه این اقدام هیچگاه عملی نشد.

به گفته مشاور سازمان حفاظت محیط زیست، تنها راهکار متوقف سازی کاهش منابع آبی با توجه به کمبود بارش‌ها در کشور این است در بخش کشاورزی باید از روش‌های آبیاری قطره ای و بارانی برای تولید محصولات استفاده کرد تا میزان آب مصرفی این بخش را به حداقل رساند.

کهرم افزود: گفته معاون اول رئیس جمهور مبنی بر این که لازم باشد برای احیای دریاچه ارومیه، از خارج کشور آب وارد می‌کنیم؛ بی شک غیر معقول است چرا که دریاچه وان که در 70 کیلومتری دریاچه ارومیه قرار دارد حتی یک قطره آب به ما نمیدهد ایشان چگونه می خواهند این کار غیر ممکن را انجام دهد.

منبع: جام‌جم‌ آنلاین

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۳۸۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است

محمد جواد عسکری گفت: مسائل محیط زیسیت باید جزو اولویت‌های مهم دستگاه‌های دولت و دستگاه‌های اجرایی باشد، امروز اثرات کم توجهی به این حوزه را با مشکلات به وجود آمده مشاهده می‌کنیم و برای جبران این کم توجهی‌ها لازم است در قالب برنامه حرکت کنیم.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۲۲۰ حکم مربوط به دستگاه‌های متولی در زمینه قانون هوای پاک وجود دارد که ۲۰ حکم آن اجرا شده، ۶۰ حکم ناقص اجرا شده و بقیه آن تاکنون اجرا نشده اند، ادامه داد: سالانه افراد زیادی به دلیل آلودگی هوا فوت کرده و یا با مشکلات جدی مواجه می‌شوند، دستگاه‌هایی که در زمینه اجرای قانون هوای پاک کم کاری کرده‌اند به عنوان مصداق ترک فعل به دستگاه‌ قضائی معرفی کرده‌ایم.

این نماینده مردم با تاکید بر اینکه راهی جز ایجاد هم افزایی برای اجرای قانون هوای پاک نداریم، عنوان کرد: باید در کشور گفتمان محیط زیستی را ایجاد کنیم و همه عوام و خواص مسائل زیست محیطی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌ها و نظارت های میدانی انجام شده مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه را برطرف کردیم و روند احیای آن امیدی را ایجاد کرده است، گفت: باید مسائل محیط زیست را جدی تر از گذشته ببینیم، درحال حاضر مسائلی از قبیل آلودگی دریاها و دریاچه‌ها با ورود فاضلاب را شاهد هستیم و از سوی دیگر شاهد خشک شدن دریاچه‌های آب شور هستیم که ریزگرد آن ها خسارت زیادی را به همراه دارد.

عسکری با اشاره به اینکه باید مسائل محیط زیستی را به صورت جدی‌تر در کتاب های درسی آورده شود، افزود: واحدهای تولیدی و معادن باید به تعهد خود در زمینه کنترل آلایندگی حاصل از فعالیت عمل کنند. وزارت نفت نیز باید در حوزه زیست محیطی به وظایف خود عمل کند و متاسفانه کم کاری این وزارتخانه پیگیری نشده است.

وی با اشاره به نشست کمیسیون متبوع خود با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و تاکید بر اینکه باید حوزه محیط زیست را دانش بنیان کنیم، عنوان کرد: خوشبختانه در مناطق حفاظت شده با اقداماتی که صورت گرفته جمعیت قوچ، میش، کل، بز و گوزن زرد ایرانی درحال افزایش است که جای تقدیر دارد و باید این فعالیت ها باید تقویت و حمایت قانونی شوند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آمادگی داریم تا هرگونه حمایتی را در زمینه تقنینی از سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشیم، ادامه داد: کم بودن نیروی کار و محیط بان در سازمان حفاظت محیط زیست مشکل ساز است و باید هرچه سریع تر این کسری جبران شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، اّ، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای کانون های ریزگردها اقدامات جدی و فوری انجام شود، تصریح کرد: در برخی نقاط کشت درخت اکالیپتوس با توجه به رشد سریع ترویج داده شده اما باید توجه شود که این نوع درخت بسیار آب‌بر بوده و موجب از بین رفتن منابع آبی می‌شود.

منبع: خانه ملت

دیگر خبرها

  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد