Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@14:29:47 GMT

ما و «شادی آسیایی» - محمدحسین آجورلو*

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۳۸۲۹۰

ما و «شادی آسیایی» - محمدحسین آجورلو*

خولیو ولاسکو سرمربی پیشین تیم ملی والیبال ایران اصطلاحی داشت با عنوان «شادی آسیایی». ولاسکو می گفت تیم های آسیایی پس از هر امتیاز، با شور و حرارت بالا شادی می کنند و انرژی زیادی هدر می دهند، به جای اینکه به ادامه مسابقه فکر کنند.

ولاسکو تلاش کرد این شادی کردن را از ذهن بازیکنان والیبال ایران پاک کند و موفق هم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید همین موضوع یکی از عوامل رشد والیبال ایران در سال های بعدی شد.
حالا که مرحله مقدماتی جام جهانی فوتبال به پایان رسیده، فرصت خوبی برای بررسی عملکرد تیم ملی ایران در این مسابقات است. اگرچه ایران در جام جهانی 2018روسیه بهترین عملکرد تاریخ خود را ثبت کرد اما در ایران واکنش هایی درباره عملکرد این تیم وجود داشت که آن عبارت ولاسکو بزرگ را برایم زنده کرد.
ایران در بازی با مراکش مانند تمام هفت سال دوران حضور کارلوس کی روش در تیم ملی ایران مشغول دفاع بود و در نهایت با 2 اشتباه از مدافعین حریف (خطای بی مورد روی سامان قدوس و گل به خودی) به پیروزی رسید. پس از این بازی افراد زیادی می گفتند ایران بازی با برنامه ای ارائه کرد. متاسفانه ما ایرانی ها نظیر چنین قضاوتی را در زمینه های مختلف داریم. در حالی که هیچ برنامه ای برای موفقیت نداریم، بر اثر تصادف به نتیجه درخشانی می رسیم و فراموش می کنیم چقدر بی برنامه بوده ایم. تیم ملی فوتبال ایران پیش از جام جهانی یکی از بدترین تدارکات را در میان تیم های حاضر در مسابقات داشت و بازی های تدارکاتی این تیم هم یکی پس از دیگری لغو می شد اما وقتی مراکش را شکست دادیم تصور کردیم این اتفاق به خاطر نبوغ و برنامه ریزی ما بوده است.
در مسابقه با اسپانیا هم ایران باز هم به دفاع مطلق روی آورد. این بار شانس با ایران یار نبود و تیم حریف با یک گل اتفاقی به پیروزی رسید. پس از این گل ایران از لاک دفاعی خارج شد و خطراتی روی دروازه حریف هم ایجاد کرد اما در نهایت باخت. ولی اتفاق عجیب، در خیابان های ایران رخ داد. مردم پس از باخت مقابل اسپانیا تا چند ساعت مشغول شادی و پایکوبی بودند و صحنه لایی زدن وحید امیری به جرارد پیکه مدافع اسپانیا بارها و بارها در شبکه های اجتماعی منتشر شد. انگار نه انگار باخته ایم. مردم به اندازه ای شاد بودند که من تصور کردم شاید من یک بازی دیگر را دیده ام.
شاگردان کی روش در بازی با پرتغال نمایش بهتری داشتند و علاوه بر عملکرد خوب دفاعی، از ابتدای بازی حملاتی هم روی دروازه حریف برنامه ریزی کردند اما در نهایت ایران حذف شد ولی داستان شادی خیابانی باز هم تکرار شد. این رسم عجیب از جام جهانی 2014 در ایران آغاز شد. زمانی که تیم ملی مقابل آرژانتین باخت اما مردم در خیابان شادی کردند. واقعا باختن برای ما عادی شده است؟ کشور دیگری را در جهان می شناسید که مردمش پس از باخت شادی کنند؟
این جام جهانی یک داستان تکراری هم برای ایران داشت؛ اعتراض به داور. در صحنه گل ایران به اسپانیا، کمک داور بلافاصله پرچم خود را به نشانه آفساید بالا برد. گل هم در نهایت مردود شد اما تا چند روز در کوچه و خیابان و شبکه های اجتماعی صحبت از این بود که کمک داور ویدئویی حق ایران را ضایع کرده است. در کمال تعجب کی روش با سابقه طولانی حضور در فوتبال جهان هم در مصاحبه هایش همین حرف ها را تکرار می کرد. در بازی با پرتغال هم داور، سه بار از کمک داور ویدئویی استفاده کرد. یکی صحنه پنالتی به سود پرتغال که تصمیم درستی گرفت. دومی اخطار به کریستیانو رونالدو که می توانست با تصمیم سختگیرانه تری، او را اخراج کند. سومی هم صحنه پنالتی برای ایران که به نظر برخی کارشناسان داوری، این پنالتی به اشتباه به سود ایران اعلام شد. با این وجود باز هم پس از بازی، کی روش از عملکرد داور و کمک داور ویدئویی انتقاد کرد.
جام جهانی برای فوتبال ما لااقل در این دوره، تمام شد و این روزها فوتبال ایران بیشتر سرگرم جنگ کی روش و برانکو ایوانکوویچ، تصمیم غیرمنطقی سردار آزمون برای خداحافظی از تیم ملی و کری خوانی هواداران و منتقدان کی روش است بدون اینکه کسی به این فکر کند که چرا ما بدترین آمار را در تعداد حملات در میان 32 تیم حاضر در جام داشتیم؟ چرا ایران در سه مسابقه فقط چهار شوت در چارچوب زد؟ چرا ایران با بدترین تدارکات راهی جام جهانی شد؟ «شادی آسیایی» به خاطر موفقیت های کوچک و ندیدن ناکامی های بزرگ، همه ما را سرگرم کرده است و مشکلات زیربنایی فوتبال ایران را فراموش کرده ایم.
-----------------
* خبرنگار ایرنا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش فوتبال جام جهاني 2018 فوتبال ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۳۸۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسپولیس-آلومینیوم با یک داور تکراری

داور 31 ساله تهرانی که متولد 8 آذر 1371 است و مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی دارد. نام او از سال 2020 وارد لیست بین‌المللی داوران شد.

این، اولین قضاوت عرب‌براقی در جام حذفی این فصل است. او در لیگ برتر این فصل، 2 بازی پرسپولیس (برد یک صفر بیرون از خانه برابر تراکتور و تساوی 2 بر 2 بیرون از خانه برابر استقلال خوزستان) را سوت زده ولی قضاوتی برای آلومینیوم نداشته است.

این برای پنجمین بار است که عرب‌براقی در جام حذفی قضاوت می‌کند. در 4 بازی قبلی، 13 کارت زرد از جیب او خارج شده و یک پنالتی هم اعلام شده است. 

عرب‌براقی 9 بازی پرسپولیس در همه رقابت‌ها را سوت زده و قرمزها با او، 6 برد و 3 مساوی دارند و هرگز شکست نخورده‌اند به علاوه 10 اخطار و 2 اعلام پنالتی که هر دو هم گل شده است. تمامی این 9 بازی در لیگ برتر بوده است.

عرب‌براقی سابقه سوت زدن 6 بازی آلومینیوم را هم دارد: 4 بازی در لیگ برتر و 2 بازی در جام آزادگان. یک برد، 3 مساوی و 2 باخت برای نماینده اراک در این بازی‌ها ثبت شده به علاوه 4 کارت زرد و یک خطای پنالتی. 

این برای سومین بار است که عرب‌براقی، رویارویی پرسپولیس و آلومینیوم را قضاوت می‌کند. هر 2 دیدار قبلی را پرسپولیس با کلین‌شیت برده است؛ 2 صفر در ورزشگاه آزادی و در دور برگشت لیگ بیستم با گلهای مغانلو روی پاس ترابی و ترابی روی پاس مغانلو و یک صفر در دور رفت لیگ 22 در اراک با تک گل میلاد سرلک روی پاس ترابی.

آلومینیوم در اراک با قضاوت عرب‌براقی، یک برد، یک مساوی و یک باخت دارد. پرسپولیس هم بیرون از خانه با سوت این داور، 4 برد و 2 مساوی کسب کرده است.

 

منبع:فوتبالی 

دیگر خبرها

  • برنده پلی‌آف آخرین مسافر آسیایی جام‌جهانی / افغانستان و قرقیزستان به‌دنبال کسب سهمیه پنجم
  • سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود
  • علیرضا فغانی یکی مثل کولینا برای آسیایی‌ها
  • حسین رسولی: در رنکینگ المپیک از سهمیه دور می‌شوم
  • پرسپولیس-آلومینیوم با یک داور تکراری
  • راز شادی بلینگامی جوان‌ترین عضو تیم ملی ایران
  • عکس| نقشه جدید سازمان سیا برای خرابکاری در ایران فاش شد
  • آخرین وضعیت ایران برای میزبانی از بازی‌های آسیایی ناشنوایان
  • گلزن جدید استقلال از دفاع آمد (عکس)
  • ترکیب الهلال به امید کسب پنجمین ستاره آسیایی