Web Analytics Made Easy - Statcounter

حراج هنر تهران شب گذشته با حواشی بسیاری همراه بود. از افزایش نرخ دلار که موجب انصراف فروشندگان شد تا اجرای نه چندان قدرتمند حسین پاکدل. ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نهمین دوره از حراج هنر تهران با عرضه آثار کلاسیک و مدرن هنرمندان ایرانی، شب گذشته با اجرای حسین پاکدل بازیگر تئاتر و سینما در هتل آزادی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برگزاری نهمین دوره این حراج 130 دقیقه به طول انجامید و همچون دوره‌های گذشته با حواشی همراه بود که در ادامه نگاهی به آنها می‌اندازیم.

*افزایش نرخ دلار گریبان هنر را هم گرفت

نخستین نکته‌ای که توجه حضار را جلب کرد صحبت حسین پاکدل در ابتدای مراسم بود. طبق اعلام او، دو تابلوی نقاشی از "علی‌اکبر صادقی" و "بهجت صدر" طبق درخواست صاحبان آثار از این حراج حذف شده است. در حالیکه مشخصات این دو اثر از یک ماه پیش در کاتالوگ حراج درج شده بود. شنیده ها حاکی از این است که صاحبان آثار مذکور به علت افزایش بی‌رویه قیمت دلار طی مدت اخیر خواهان افزایش نرخ آثارشان بودند اما این امر به دلیل ثبت نهایی قیمتها در برنامه و کاتالوگ حراج غیرممکن بود از این رو مالکان این دو تابلو از فروش آنها در این رویداد منصرف شدند. 


«کُرّه» اثر علی‌اکبر صادقی


اثری بدون عنوان از بهجت صدر

*قانونِ حسین پاکدل!

شب گذشته حسین پاکدل بازیگر تئاتر و سینما در حالی پشت تریبون ایستاد که به نظر می‌آمد تمرکز و آمادگی ذهنی لازم برای اجرای این مراسم حساس و مهم را ندارد.

پاکدل در چندین مورد مبلغ تابلوها را اشتباه اعلام کرد و حتی اشتباهات او موجب بروز خطا در نمایش ارقام به وسیله مانیتور بزرگ سالن شد.

او چند مرتبه هم کسانی که به قصد بالا بردنِ نرخِ اثر، دست بالا بردند را ندید و چکش فروش اثر را کوبید و وقتی با اعتراض حضار مواجه شد گفت: «چکش زدن به معنای سوت پایان نیست؛ اگر کسی معترض باشد می‌توانیم برگردیم و فقط زمانی که هیچکس اعتراض نکند کار تمام است» برخی شرکت‌کنندگان به طعنه می‌گفتند: «این، قانونِ حسین پاکدل است!»

*قیمتهایی که نجومی بالا می‌رفت

در حراج هنر تهران مبالغی با عنوان کمینه (حداقل) و بیشینه (حداکثر) برای قیمت‌گذاریِ هر اثر تعیین می‌شود و معمولاً مزایده از رقمی پایین‌تر از کمینه شروع می‌شود و قیمتها توسط خریداران افزایش می‌یابد آن هم با ترتیب خاصی که متناسب با ارزش اثر است.

در حراج شب گذشته برخی از تابلوها به مبلغی بسیار بالاتر از بیشینه (حداکثر) قیمت فروخته می‌شد که در برخی موارد تعجب و واکنشهای حضار را به همراه داشت. در ادامه نگاهی به چند مورد از این آثار داریم.

تابلوی نقاشی 200 * 200 رنگ روغن اثر سیراک مِلکونیان بین 300 تا 400 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود که به مبلغ 550 میلیون تومان فروخته شد. این اثر در اولین حراج تهران در سال 1391 نیز عرضه شده بود. این تابلوی ملکونیان شب گذشته بر دیوار سالن حراج نصب شده بود.


بدون عنوان اثر سیراک ملکونیان

تابلوی نقاشی 73 * 92 رنگ روغن اثر لیلی متین‌دفتری بین 150 تا 200 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد که با مبلغ 240 میلیون تومان به فروش رفت. این اثر از یک مجموعه معتبر در پاریس به حراج تهران ارائه شده است.


بدون عنوان اثر لیلی متین‌دفتری

تابلوی نقاشی 73 * 92 رنگ روغن اثر فریده لاشایی بین 400 تا 600 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود که به مبلغ 750 میلیون تومان فروخته شد. این اثر از مجموعه شخصی مرحومه منیژه میرعمادی و جمشید ناصری به حراج تهران ارائه شد.


بدون عنوان اثر فریده لاشایی

نقاشیِ فریده لاشایی روی دیوار سالن و حتی در صفحه پایانی کتاب این دوره حراج تهران نیز وجود داشت.


نقاشیِ فریده لاشایی در صفحه پایانی کتاب نهمین دوره حراج تهران


آثار لاشایی، مِلکونیان و عربشاهی بر دیوار سالن حراج تهران در هتل آزادی

نکته قابل تأمل در حراج مذکور وجود آثاری است که علی‌رغم چاپِ تصاویر آن بر جلد کتاب و کاتالوگِ حراج و واکنشهای گسترده حضار در زمان رقابت خریداران، نتوانست به فروشی بالاتر از بیشینه برآورد قیمت خود دست یابد.

به عنوان مثال  تابلوی نقاشی «سماور» اثر کورش شیشه‌گران که با تکنیک اکریلیک روی بوم، نقاشی شده است بین 400 تا 600 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود که در نهایت به مبلغ 550 میلیون تومان فروخته شد. همچنین تابلوی «زرد» از این هنرمند نیز با قیمت بین 300 تا 400 میلیون تومان با استقبال سرد مخاطبان مواجه شد و هیچ پیشنهادی برای خرید آن اعلام نشد و از این حراج ناکام ماند. 


تصویرِ «سماور» اثر کورش شیشه‌گران بر توی جلد کتاب و صفحه پایانی کاتالوگ حراج 

همچنین اثر دولته‌ای «معما 5 و 6» از آیدین آغداشلو که هریک ابعادی معادل 76 * 56 دارند و با تکنیک گواش روی مقوا تولید شدند؛ بین 500 تا 700 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود اما به مدد چاپ تصویر اثر بر پشت جلد کاتالوگ حراج هم نتوانست مبلغ بیشینه خود را پشت سر بگذارد و به قیمتی بالاتر از 650 میلیون تومان دست یابد.


آثار آیدین آغداشلو بر پشت جلد کاتالوگ حراج نهم و توی جلد کتاب حراج دی‌ماه 96

*کلوپ مشاهیر و میلیاردی‌ها

حراج شب گذشته با مانور آثار هنرمندان مشهور و شناخته‌شده ایرانی همراه شد که برخی از این آثار دارای ارقام میلیاردی بود. در زمان به حراج گذاشتن آثار این هنرمندان، سالن مملو از هیاهوی حضار می‌شد و کورس رقابت تنگاتنگی میان خریداران به راه می‌افتاد.

مجسمه‌ای از مجموعه «هیچ روی صندلی» اثر پرویز تناولی بین 400 تا 600 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و با بیشینه این مبلغ (600 میلیون) به فروش رفت.

تابلوی نقاشی (بدون عنوان) اثرکمال الملک که با تکنیک رنگ روغن روی بوم خلق شده است بین 600 تا 800 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. این اثرِ 105 ساله که "کامران‌ میرزا نایب‌ السلطنه" را به تصویر می‌کشد با قیمت 700 میلیون تومان به فروش رفت.

ستاره آیینه‌کاری (بدون عنوان) اثر منیر فرمانفرمائیان بین 400 تا 600 میلیون تومان  قیمت‌گذاری شد. فروش این ستاره که آخرین اثر ارائه‌شده در حراج بود رقابت سرسختانه‌ای را بین دو نفر از خریداران ایجاد کرد و در نهایت به قیمت 750 میلیون تومان فروش رفت. طبق اعلام مجری مراسم عواید حاصل از فروش این اثر صرف بیماران هموفیلی خواهد شد. 

تابلوی مینیاتور با عنوان «پیدایش» اثر محمود فرشچیان بین 800 میلیون تا 1/200 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد و به مبلغ 900 میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی نقاشی (بدون عنوان) اثر منصور قندریز بین 800 میلیون  تا 1/200 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد و به قیمت 1/300 میلیون تومان فروش رفت.

 

تابلوی نقاشی (بدون عنوان) اثر سهراب سپهری بین 1/200 تا 1/600 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد و به قیمت 1/900 میلیارد تومان به فروش رفت.

 

تابلوی نقاشی با عنوان «ه هَوّز هانسدل» اثر حسین زنده‌رودی بین 1/5 تا 2 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد و به قیمت 2/300 میلیارد تومان به فروش رفت.

تابلوی نقاشی (بدون عنوان) اثر سهراب سپهری بین 5 تا 6 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد و به مبلغ 5/100 میلیارد تومان فروخته شد تا رکورددار حراج هنر تهران باشد. محبوبیت سهراب و استقبال از آثارش آنقدر نزد شرکت‌کنندگان حراج زیاد بود که پس از فروش هر دو اثرِ این هنرمندِ شاعر بسیاری از افراد سالن را ترک کردند.

 

تصاویری از نهمین دوره حراج تهران را مشاهده کنید:

 

حراج هنر تهران / حراج اثر عباس کیارستمیحراج هنر تهرانحراج هنر تهران / حراج اثر حسین زنده رودیحراج هنر تهران / حراج اثر مهدی ویشکاییحراج هنر تهران / حراج اثر محمود فرشچیانحراج هنر تهران / حراج اثر حسن زرین قلمحراج هنر تهران / حراج اثر آیدین آغداشلو حراج هنر تهران / حراج مجسمه ژازه تباتباییحراج هنر تهران / حراج اثر منیر فرمانفرمائیان (ستاره آیینه‌کاری شده)حواشی حراج هنر تهران از نرخ دلار تا قانونِ حسین پاکدل + عکس و فیلم R1489/P1356/S4,40/CT6 واژه های کاربردی مرتبط هنرهای تجسمی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هنرهای تجسمی هنرهای تجسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۳۹۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسداد ورودی بنا‌های تجاری غیرمجاز در غرب تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، سرپرست شهرداری منطقه ۱۹ تهران گفت: در ادامه مقابله با ساخت و ساز‌های غیرمجاز در ناحیه سه منطقه با استقرار بلوک‌های سیمانی از ادامه ساخت بنا‌های تجاری غیرمجاز و فعالیت آنها جلوگیری شد.

حسین اخگر پور افزود: در دو عملیات ۱۵ عدد بلوک سیمانی مقابل بنا‌های تجاری غیرمجاز در محله نعمت آباد مستقر و در دو عملیات دیگر از ساخت و ساز‌های غیرمجاز ۷۰ متر سقف و ۲۰ متر تیغه چینی در بلوار شهید ورامینی جلوگیری و در ورودی و تیغه‌های طبقه همکف و اول درشهرک احمدیه تخریب شد.

سرپرست شهرداری منطقه ۱۹ گفت: بیشتر تصرفات غیرقانونی و بدون مجوز انجام شده بود. حسین اخگر پور از شهروندان خواست درصورت مشاهده هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز مراتب را به شهرداری منطقه ۱۹ اطلاع دهند.

دیگر خبرها

  • بازاری‌ها فروشنده شدند؛ بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان
  • بازاری‌ها فروشنده شدند/ بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان
  • حراج شمش طلا در مرکز مبادله توانسته به قیمت بازار آزاد کمک کند؟
  • ۱۶ میلیارد تومان حراج خرده فروشی سازمان اموال تملیکی استان تهران ثبت شد
  • حراج ۶ میلیون دلاری ساعت های مایکل شوماخر
  • پاچه‌ ورمالیده کیست؟؛ چگونه از حواشی یک شغل یک ناسزا خلق شد؟
  • قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد
  • آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین تهران
  • علت آتش‌سوزی در انبار بیمارستان امام حسین چه بود؟/ عکس
  • انسداد ورودی بنا‌های تجاری غیرمجاز در غرب تهران