Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مجله همگردی»
2024-04-30@12:33:01 GMT

به پایتخت نجوم ایران، مراغه سفر کنید!

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۴۸۸۷۳

بررسی و واکاوی تاریخی محلی و جغرافیای تاریخی یک سرزمین تاثیر زیادی در شهر و تعالی انسان و جامعه ای که در آن زندگی می کند، دارد. چرا که از دل تاریخی محلی و شفاهی، تاریخ یک سرزمین هویدا و مجهولات و تاریکی های تاریخی یک تمدن کشف می شود و مردمان آن سرزمین به خود آمده و خویشتن خویش و گذشته ی خود را بیشتر و بهتر شناخته و باور خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باغ شهر فرهنگی و تاریخی شهرستان مراغه در شمال غربی کشور پهناور و زیبای ایران و در دامنه ی جنوب و جنوب غربی کوه سرافراز سهند به ارتفاع 3750 متر واقع شده و به شهرستان های هشترود، ملکان و بناب و دریاچه ارومیه محدود است. شهرستان مراغه با مساحتی بیش از 25 کیلومترمربع بزرگ ترین شهر استان آذربایجان شرقی بعد از تبریز می باشد. آثار تاریخی مراغه از محبوب ترین و مشهورترین ها در این استان است که باید دید، پس در ادامه با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید برای بازدید از آثار باستانی مراغه....

مراغه در گذر تاریخ

شهرستان مراغه در فاصله 45 درجه و 30 دقیقه تا 46 درجه و 37 دقیقه طول جغرافیایی و 52 دقیقه تا 37 درجه و 38 دقیقه عرض جغرافیایی واقع شده است. مراغه دارای آب و هوای معتدل و مرطوب در بخش کوهپایه ای و سرد و خشک در مناطق کوهستانی است. میزان متوسط بارندگی در آن 300 میلی متر در سال می باشد. مردم مراغه اکثرا سفیدپوست و گندم گون بوده و نژاد آریایی دارند. زبان مادری مردم ترکی و پس از گرایش و پذیرفتن دین اسلام، از دوره صفوی به بعد در مذهب شیعه دوازده امامی می باشند. مراغه میلیون ها سال در دوره دوم و سوم زمین شناسی، قبل از آن که آتشفشان سهند فوران کند محل استقرار حیوانات عظیم الجثه ای از گونه های متعدد پستانداران و پرندگان بوده است، از این روی منطقه فسیلی مراغه به بهشت فسیلی جهان معروف است. آن چه از اسناد تاریخی برمی آید به نظر می رسد که قدیمی ترین نامی که این سرزمین به خود داشته است، اوئیش دیش بوده است. چرا که دیاکونف، ناحیه کنونی مراغه را در سال 571 ق.م (حدود 2800 سال قبل) جزء سرزمین ماناها و مرکز ایالت اوئیش دیش نام برده است. پروفسور بارتولد مراغه را در دوره ی ساسانیان افرازه رود، افرازه روح و امداده هارود خوانده و آن را مولد و منشا آیین زردشتی دانسته است.
در لابه لای متون تاریخی از مراغه با نام هایی چون مارآوادا، مادآوا، فراغنه، فراسپا و... یاد شده است. از دوره قبل از اسلام از آثار تاریخی مراغه، تقریبا چیزی برجای نمانده است، اما از آثار باستانی مراغه مخصوصا از دوره های پس از اسلام و به خصوص دو عصر باشکوه سلجوقی و ایلخانی آثار نفیسی به یادگار مانده است. به جهت موقعیت خاص مراغه، این شهر پس از خاندان بنی ساج به پایتختی و مرکزیت حکومت کنگریان، سالاریان، روادیان و اتابکان برگزیده شد و تا اوایل قرن ششم از مراکز معروف حکومتی و علمی ایران بود. سده های پنجم تا هشتم دوران اوج تمدن و فرهنگ در مراغه شمرده می شود که نقطه ی اوج آن احداث رصدخانه ی عظیم مراغه بود. مراغه در این دوره جایگاه بسیاری از دانشمندان مهاجری بود که به جهت کسب علم و یا شهرتی در این شهر مدتی اقامت داشتند، بزرگانی چون: مجدالدین جیلی، سموئیل بن یهودا مغربی، فخر رازی و...
پس از رصدخانه و متروک شدن آن باز هم مراغه در عرصه فرهنگ و دانش، نامی مطرح و آشنا در حوزه های علمی و فرهنگی بود. یکی از محققین غربی می نویسد: "در قرن هشتم و نهم هجری هنوز هاله ی مراغه در افق می درخشید و پرتوافشانی می کرد" از معروف ترین شخصیت های نامی این شهر می توان به: اوحدی مراغه ای (738 ق) عارف و شاعر معروف، عبدالقادر مراغی (838ق) موسیقی دان نامور اسلامی، درویش اشرف مراغی (زنده 864 ق) عارف و سخنور شیعی، کمال الدین مراغی (930 ق) خوشنویس هنرمند و... اشاره کرد.
مراغه از دیرباز در زمره ی قطب های مهم فرهنگی و علمی ایران زمین بوده است. وجود مراکز متعدد فرهنگی، کتابخانه ها و فرهنگ سراها نشان رشد و بالندگی علمی فرهنگی اهالی آن می باشد. شهرستان مراغه، یکی از سه مرکز مهم تولید سیب و عسل در کشور است. چنین ویژگی کم نظیری به سبب قرارگیری در دامنه ی جنوبی کوه سهند و وجود چشمه های پرآب جنوب سهند می باشد. شهرستان مراغه همواره نقش مهمی در صنایع و کشاورزی استان ایفا نموده است. صادرات غیرنفتی مراغه مربوط به فرش دستبافت و دیگر صنایع دستی، محصولات صنعتی و کشاورزی و مواد معدنی است.

آرامگاه اوحدی مراغه ای

مقبره اوحدی مراغه ای از زیباترین آثار تاریخی مراغه سازه ای مدرن و بتنی است که در فاصله سال های 1353 تا 1357 به وسیله انجمن آثار ملی ایران بر روی مزار این شاعر شهیر قرن هفتم و هشتم هجری قمری اجرا شده است.
اوحدی شاعر و عارف نامی عصر ایلخانی بوده که صاحب دیوان قصاید، غزلیات، ده نامه منطق العشاق و مثنوی جام جم بوده است. لسان الغیب حافظ شیرازی از وی به عنوان پیر طریقت خود یاد کرده است.
پرده برانداخت ز رخ یار نهان گشته ی ما                نوبت اقبال برد بخت جوان گشته ی ما
تن همه جان گشت چو او باز به دل کرد نظر           باخته شد در نظری آن تن جان گشته ی ما
گرچه گران بار شدیم از غم آن ماه ولی                  هم سبک انداخته شد بار گران گشته ی ما
دیده ی گریان به دلم فاش همی گفت خود این:     کاتش غم زود کشد اشک روان گشته ی ما
پیر خرد گرد جهان گشت بسی در طلبش               هم به کف آورد غض پیر جهان گشته ی ما
نفس بفرمود بسی، من ننشستم نفسی                  تا همگی سود نشد سود زیان گشته ی ما
ضامن ما در غم او اوحدی شیفته                        این نفس از غم برهد مرد ضمان گشته ی ما

موزه ی مراغه

انجمن آثار ملی ایران در فاصله سال های 1353 تا 1357 بر روی مزار اوحدی مراغه ای بنای یادبودی احداث و در کنار آن ساختمانی را به عنوان کتابخانه مجموعه در نظر گرفت. این محل در سال 1363 به موزه مقدماتی مراغه تبدیل و در سال 1357 در گروه موزه های رسمی کشور با هدفمندی موزه تخصصی ایلخانی جای گرفت، آثار موزه مراغه پس از توسعه سال های اخیر در دو بخش آثار مکشوفه از منطقه فرهنگی مراغه و بخش ایلخانی دسته بندی شده است. در بخش اول آثار ارائه شده، به دوران قبل و بعد از ایلخانی اختصاص و شامل اشیا مربوط به هزاره ی دوم و اول قبل از میلاد و دوران پیش از اسلام، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و دوره های اسلامی، سلجوقی، تیموری، صفویه و قاجاریه بوده است. بخش ایلخانی موزه مراغه حاوی آثار ارزشمندی شامل مجموعه های سفال، سکه و بخش های کاشی، آبگینه، فلز و کتابت است. آثار تاریخی مراغه و ارزشمندترین آثار باستانی مراغه به خوبی در این موزه نمایش داده شده است.
سفالینه های موجود از آثار باستانی مراغه در این موزه دارای تنوع نقوش بوده و در تزیین آن ها از نقوش هندسی، گل برگ های اسلیمی، نقوش حیوانی، انسانی، کتیبه و تلفیقی از آن ها استفاده شده است. تعدادی از این آثار از بافت تاریخی شهرستان مراغه و مناطق اطراف کشف شده است. سکه های موزه مراغه مجموع نسبتا کامل و بی نظیر از سکه های ایلخانیان ایران در جهان است و از مجموع 17 فرمانروای ایلخانی به جز یکی از آن ها که بیش از یک قرن حکومت کرده اند، سکه هایی در این موزه وجود دارد. این سکه از جنس طلا، نقره و فلوس (مس) بوده و در شهرهای مختلف قلمرو پهناور ایلخانی از هرات تا فرات ضرب شده اند.
شهرهای مراغه، تبریز و سلطانیه در این دوره از ضرابخانه های سلطنتی محسوب می شدند. در بخش فلز این موزه نمونه های ارزشمندی از ظروف فلزی، پیه سوزها و شمعدان های دوره ایلخانی نگهداری می شود که حاوی تزیینات قلمزنی و ریخته گری هستند. در بخش شیشه و آبگینه موزه مراغه نمونه های باارزشی از شیشه های ایلخانی نگهداری می شود که با روش های مختلف شیشه گری شامل دمیده آزاد، دمیده در قالب، تراش، نقوش افزوده در فرم های صراحی، قندیل، بطری و ظروف نگهداری دارو ساخته شده اند. در بخش کتابت این موزه نمونه هایی از صفحات قرآن که برای اولین بار ترجمه در آن ها رایج شده وجود دارد، این قرآن ها روی کاغذ موسوم به خانبالغ که از کاغذهای وارداتی کشور چین بوده نوشته شده و دارای تزیینات زرنگار است. در این موزه جزیی از قرآن منسوب به یاقوت مستعصمی که خط نسخ و ثلث را در این دوره به کما رسانده نگهداری می شود.

رصدخانه مراغه

پس از انتخاب شهر مراغه به عنوان پایتخت هلاکوخان در پی فتح بغداد، بر اثر تقاضا و به تشویق حکیم دانشمند بزرگ ایرانی "خواجه نصیرالدین طوسی" موجبات ایجاد یکی از معتبرترین مراکز علمی جهان یعنی رصدخانه مراغه به دستور هلاکو فراهم آمد و این مرکز علمی بر روی یکی از تپه های غربی مشرف به شهر و جلگه منتهی به دریاچه ارومیه احداث گردید. تپه رصدخانه از آثار تاریخی مراغه به طول 510 متر و عرض متوسط 217 متر با ارتفاع 110 متر می باشد. مجموعه واحدهای رصدخانه در نیمه جنوبی این تپه بنا شده است. خواجه به جدیت و مهارت تمام کار رصدخانه را تمام و زیج ایلخانی را تدوین نمود و دانشمندان و منجمین بزرگ اطراف و اکناف را جهت همکاری به مراغه دعوت کرد، بزرگانی چون فخرالدین مراغی، محی الدین اخلاطی، قطب الدین شیرازی، حسام الدین شامی، علی بن محمود نجم الدین اسطرلابی، حکیم دامغانی و... در این رصدخانه، مجتمع پژوهشی و آموزشی کامل با امکانات برج مرکزی رصدخانه و واحدهای نجومی وابسته به آن، مدرس هایی برای آموزش محققان و منجمین جوان در زمینه های ریاضیات، فیزیک، نور، نجوم و...، کتابخانه ای با ظرفیت 000/400 هزارجلد کتاب و سرای استادان و پژوهشگران احداث شد. جدیت و اقدامات این مردان آزاده و بلندهمت سبب شهرت این مرکز علمی در بیشتر سرزمین ها شد و توجه بسیاری از دانشمندان و صاحب نظران و امرا را به سوی مراغه جلب کرد.
رصدخانه مراغه نخستین بنای عصر ایلخانی است که پس از ربع قرن دوران ویرانگری مغولان در مراغه ساخته شده و منشا رستاخیز مجدد معماری اسلامی ایران است که به شیوه معماری آذری معروف شده است. این آثار باستانی مراغه تا سال ها الگوی ساخت رصدخانه های بزرگی بوده است، الغ بیک بر اساس طرح آن رصدخانه سمرقند و فومن جی با الهام از رصدخانه ای در چین ایجاد می کنند. رصدخانه های دیگری در هند نیز بر اساس الگوی این رصدخانه ساخته شده اند. آثار تاریخی مراغه از نام آورترین ها هم در دنیا و هم در کشور عزیزمان ایران است که باید دید.

گنبد سرخ

گنبد سرخ مراغه قدیمی ترین آثار تاریخی مراغه در دوره اسلامی استان آذربایجان شرقی و از آثار ارزشمند دوره سلجوقی است که در قسمت جنوب غربی شهرستان مراغه قرار گرفته و در بین آثار باستانی مراغه می درخشد. گنبد سرخ بنایی با پلان مربع است که از سردابه و اتاق اصلی تشکیل شده است که بر روی سکوی سنگی قرار دارد و به وسیله ی هفت ردیف پله به آن می توان دسترسی یافت. پنج پله در جلوی سکو واقع شده و پله ششم و هفتم جز آستانه درگاه محسوب می شوند. این اثر از آثار باستانی مراغه، گنبدی دوپوش داشته که پوشش فوقانی آن که هرمی بوده از بین رفته و پوشش زیرین هنوز سالم است.
این گنبد دارای چهار کتیبه کوفی با آجرتراش می باشد. کتیبه ضلع شمالی نشانگر نام و القاب بانی گنبد و تاریخ احداث بنا می باشد و کتیبه ضلع شرقی و جنوبی آن از آیات قرآنی است و کتیبه ضلع غربی آن نام سازنده بنا را دارد. تاریخ احداث بنا بر اساس کتیبه کوفی سردر بنا 542 هجری قمری است. کتیبه دیگر این بنا در بردارنده ی نام بانی بنا به نام "عبدالعزیز بن محمود بن سعد یدیم" حاکم آذربایجان می باشد. همچنین نام سازنده بنا به نام "بنی بکر محمد بن بندان بن محسن معمار" در کتیبه ی دیگری از بنا مشخص شده و بقیه کتیبه های کوفی آن آیات قرآنی است. شیوه خاص معماری آجری و تزئینات هر یک از طاقنماها، این اثر را کاملا برجسته کرده و برابر نظر اریک شرودر در کتاب صنایع ایران، تزئینات ستون های آجری نمای ورودی آن از شاهکارهای معماری آجری جهان است. تلفیق کاشی و آجر در عصر سلجوقی برای اولین بار از این اثر آغاز شده و استفاده از کاشی به صورت محدود در نمای ورودی و در بالای سردر آن به شیوه هنرمندانه جلوه خاصی به این بنا بخشیده است.

برج مدور

برج مدور یکی از بناهای دوره سلجوقی و آثار تاریخی مراغه است که در فاصله ده متری گنبد کبود از دیگر آثار باستانی مراغه ساخته شده و برجی استوانه ای شکل است که با ظاهری ساده از جنس آجر قرمز محلی و ازاره سنگی در دو طبقه ساخته شده است. این اثر دارای پوشش گنبدی بوده که به مرور از بین رفته و برای جلوگیری از تخریب بیشتر، با پوشش شیروانی محفوظ شده است. از ویژگی های برجسته این اثر علاوه بر آجرچینی زیبای قسمت بیرونی، تزیینات تخمیری سردر ورودی آن است که با تلفیق آجر و کاشی تزیینات بدیعی پدید آمده است. سردر ورودی این برج دارای قاب و طاقی هلالی شکل بوده و درگاه بنا را احاطه کرده است.
در قسمت بالا و زیر طاق هلالی، کتیبه ای کوفی با نقوش تلفیقی از آجر و کاشی فیروزه ای به چشم می خورد که آیه 35 از سوره انبیا قرآن و تاریخ احداث بنا را به تاریخ 563 هجری قمری معلوم می نماید. قسمت داخلی شبستان برج مدور دوازده ضلعی بوده و تزیینات گچی داشته است که از بین رفته و قسمت سردابه آن به شکل چلیپا بوده و احتمالا شخصی در آن مدفون بوده و بنای مذکور به عنوان بنای یادبود روی مقبره احداث شده است ولی از بانی و شخص مدفون در آن هیچ اطلاعی در دست نیست.

گنبد کبود

گنبد کبود یا مقبره منسوب به مادر هلاکوخان از بناهای فاخر دوره سلجوقی و از جذاب ترین آثار تاریخی مراغه و در بین زیباترین آثار باستانی مراغه است، تاریخ احداث بنا برابر بقایای کتیبه سردر ورودی و بازخوانی آندره گدار 593 هجری قمری است که حدود 10 سال پس از نمونه اولیه خود مومنه خاتون نخجوان ساخته شده است. این اثر دارای گنبد مخروطی دوپوش بوده که بامرور زمان از بین رفته و اینک با پوشش شیروانی محفوظ شده است.
نمای بیرونی این برج به شکل ده ضلعی اجرا و در زوایای ده گانه آن ستونی مدور با تزئینات تخمیری تعبیه شده است که تا پای طاق گنبد ادامه می یابد. زیر قوس طاق نماها با سه ردیف قطار مقرنس آجر و کاشی فیروزه ای تزئین شده است. نگین های فیروزه ای کاشی در ترکیب با آجر قرمز جلوه خاصی به بنا بخشیده و وجه تسمیه نام برج کبود شاید از تلالو کاشی فیروزه ای آن بوده است. گنبد کبود از نظر ترکیب کلی شبیه سایر برج مقبره های موجود در مراغه بوده و مرکب از شبستانی است مرتفع و سردابه ای که از سنگ ساخته شده است. طبقه فوقانی یا شبستان گنبد از قسمت داخل با پلان ده ضلعی بوده و هر ضلع آن 6/2 متر می باشد. گلوگاه گنبد حاوی کتیبه ای گچبری است که پیرامون مقبره را دوره می زند.
این کتیبه به خط ثلث بوده و با قسمتی از آیه اول سوره ملک قرآن مجید زینت یافته است. تمام فضای داخلی مقبره با گچبری و نقاشی و کتیبه ها مزین بوده که قسمت اعظم آن از بین رفته و فقط آثار کمی از تزئینات برجای مانده است. تزیینات قسمت بیرونی اثر بسیار پرکار و تنوع نقوش در آن کاملا مشهود بوده و این اثر را منحصر به فرد و به پدیده ی عصر خود بدل ساخته است. تزیینات گنبد کبود را می توان مجموعه ای از تخیل، رمز و نمادها دانست که به شیوه های مختلف اجرا شده شده اند. تزیینات گره سازی تخمیری آجر تراش در دو بعد ارتفاعی، تزیینات معقلی مرکب از آجر و کاشی فیروزه ای با نقوش خلاقانه هندسی، تزیینات قطار مقرنس و لعاب تراش از آن جمله اند. تزیینات گنبد کبود در زیر اطاق اصلی و سردابه برج گچبری کتیبه ای از آیات قرآنی همراه با نقوش پرکار اسلیمی است. علاوه بر آن تزئینات استامپی که به توپی های ته آجری معروف است، در میان بند گچی بین آجرها اجرا شده است که بعدا در گنبد سلطانیه استفاده شده است.

گنبد غفاریه

گنبد غفاریه از دیگر آثار تاریخی مراغه در شمال غربی شهرستان مراغه و در کنار رودخانه صوفی چای قرار گرفته است. این گنبد در زمان حکومت سلطان ابوسعید بهادرخان و با الهام از گنبد سرخ و به شکل مربع آجری بر روی سکوی سنگی استوار شده و چهار گوشه آن با ستون هایی که دارای تزیینات آجری به شکل لوزی است، ساخته شده است. آثار تاریخی مراغه از زیباترین در آذربایجان شرقی است که باید سفر کرد و دید.
تاریخ احداث بنا در فاصله سال های 572 الی 728 هجری قمری می باشد و حدود 15 سال بعد از گنبد سلطانیه توسط امیر شمس الدین قراء سنقر الچر کسی منصوری حاکم وقت مراغه، ساخته شده و بعدها خود در آن دفن شده است.
درگاه ورودی بنا روبه شمال بوده و دارای یک طاق نمای بزرگ و دو طاق نمای باریک و بلند در طرفین است. درگاه ورودی بنا حاوی تزیینات زیبای معقلی با نقوش زیبای هندسی و کتیبه از آجر و کاشی های تراش به رنگ های سیاه، سفید، لاجورد و فیروزه ای بوده و کتیبه های آن با خط ریحان نام و القاب بانی و فرمانروای معاصر ایلخانی را بازگو می کنند. ورودی سردابه سنگی از جانب شرق است. وجه تسمیه این آثار تاریخی مراغه براساس آن چه که از متون تاریخی برمی آید چنین است که عارفی به نام "نظام الدین احمد بن حسین الغفاری" در زمان فرمانروایی "سلطان یعقوب بن حسن بیگ آق قویونلو" هنگام مراجعت از حج، عمارتی در نزدیکی این بنا احداث و املاک و باغی جهت مصارف آن وقف نمود. به همین جهت این آثار باستانی مراغه به نام وی به "غفاریه" شهرت یافته است.

ساعت آفتابی شهرستان مراغه

این ساعت در اجرای طرح از جندی شاپور تا مراغه و جاده های دانش و ارتباط علوم قدیمی با علم جدید با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک و بخش همکاری های فرهنگی سفارت فرانسه در تهران در ضلع شمالی گنبد سرخ مراغه از دیگر آثار باستانی مراغه اجرا شده است. ساعت خورشیدی از آثار باستانی مراغه علاوه بر نشان دادن ساعت، ماه های خورشیدی و میلادی را نیز نشان می دهد و خطای آن کم تر از یک ثانیه است این ساعت علاوه بر اینکه از نظر زیباشناسی بسیار باارزش بوده، اجرای آن با محاسبات طولانی علمی و پیچیده ای همراه بوده است.

پل تاریخی مردق

پل مردق جزء مهم ترین و سالم ترین پل های تاریخی آذربایجان شرقی، آثار باستانی مراغه و تنها پل این شهرستان است که در لیست آثار تاریخی مراغه و آثار ملی به ثبت رسیده است. پل سه دهنه مردوق، جزء سه پل مهم تاریخی این شهرستان بوده و دارای سیل شکن و پایه های سنگی از نوع سنگ بومی منطقه (معدن سنجان) و آجرهای قرمز بومی است. این پل بلندترین پل تاریخی شهرستان مراغه محسوب می شود و در گذشته، این شهر را با شهرهای اردبیل و هشترود و روستاهای منطقه مرتبط می کرد. این پل سه چشمه دارد که با طاق جناغی اجرا شده است و مربوط به دوره های صفویه و قاجار و از حیرت انگیزترین آثار باستانی مراغه می باشد.

مقبره آقالار و موزه سنگ نگاره ها

مقبره آقالار از آثار تاریخی مراغه بنای چهارضلعی آجری است که بر روی قبر میر عبدالفتاح موسوی مراغی شاعر و عارف نامی دوره زندیه ساخته شده است. وی در سال 1175 هجری قمری وفات یافته و در موقعیت این بنا به خاک سپرده شده است. این بنا در سال 1247 هجری قمری توسط حاج عباسعلی بنایی به طور کامل مرمت گردیده و خود وی پس از وفات در این مقبره دفن شده است. همچنین به دلیل ارادت خاص ظل السلطان به میرفتاح مراغی، این بنا مورد توجه وی بوده است. این مقبره بعدها به محل دفن بزرگان، عرفا و شیوخ مراغه تبدیل شده و شخصیت های مهمی چون شاهزاده رضاقلی میرزا متخلص به مجنون علیشاه، عبدالحسین سالار یحیی پور فرماندار شهرستان مراغه در سال 1324 هجری شمسی و... در آن دفن شده اند و بر این اساس به مقبره آقالار (بزرگان) معروف شده است. بنای مقبره آقالار از دیگر آثار باستانی مراغه در سال 1381 هجری شمسی پس از مرمت به موزه و یکی از آثار تاریخی مراغه تبدیل شده و تحت عنوان موزه سنگ نگاره ها آثار نفیسی از سنگ مزارهای تاریخی منطقه را در خود جای داده است.

معبد مهر

معبد مهر از غارهای دست ساز و منحصر به فردی است که ظاهرا توسط پیروان آئین مهری در شش کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مراغه ساخته شده است. این نیایشگاه یکی از آثار باستانی مراغه از نظر حجم کار و دقت و هنرمندی در حجاری، جزء نمونه های ارزنده معابد کهن ایران قبل از اسلام و آثار تاریخی مراغه به شمار می رود. معبد دارای راهروها، تالارها، دالان ها و محرابی در وسط می باشد و حالت خاص آن با طرح محراب بسیاری از معابد مهری یا "مهراب ها" شباهت دارد. در گذشته سقف معبدی گنبدی داشته و بعد از اسلام، به خصوص در سده ی هشتم تغییراتی در آن صورت گرفته است. در قسمتی از دیوار غربی تالار بزرگ کتیبه زیبایی به خط ثلث قرار دارد که بیشتر آن فرو ریخته و مضمون آن آیه 129 سوره آل عمران است. در وسط فضاهای زیرزمینی به منظور روشن ساختن فضای داخل اتاق ها، نورگیرهایی در سقف تعبیه شده. امروزه اهالی روستا این محل را "امامزاده معصوم" می نامند که محل دفن "آخوند ملامعصوم مراغی" از علمای فاضل مراغه بوده. آن چه امروزه لازم است کاوش و خاکبرداری در این معبد برای کشف سازه های مدفون در خاک است.

منطقه فسیلی مراغه

منطقه فسیلی مراغه در دامنه جنوبی کوه سهند و شرق مراغه واقع شده است. این منطقه یکی از غنی ترین مناطق سنگواره ای جهان می باشد که در امتداد کمربندی از مناطق فسیلی بین المللی قرار گرفته که کشورهایی نظیر یونان، اسپانیا و پرتغال در آن قرار دارند. بهشت فسیلی مراغه عنوانی است که از سوی فسیل شناسان به این منطقه داده شده است. فونای فسیل های بین 4 الی 6 میلیون سال پیش و شامل اسب ها، فیل ها، کرگدن، گاوسانان، گوشت خواران و پریماتها می باشد. این منطقه از آثار تاریخی مراغه در اردیبهشت ماه سال 84 به مساحت 6102 هکتار به عنوان اولین اثر طبیعی، ملی، فسیلی توسط شورای عالی حفاظت محیط زیست به تصویب رسیده است. به منظور حفاظت و نگهداری و تحقیق و تفحص این فسیل های ارزشمند مرکز تحقیقات فسیل شناسی در یک کیلومتری جاده مراغه هشترود قرار دارد. اولین موزه صحرایی فسیل شناسی کشور از آثار باستانی مراغه در شمال روستای مردق در دره گرگ واقع شده است.

کلیسای هوانس

کلیسای هوانس یکی از کلیساهای ارامنه کاتولیک و از زیباترین آثار تاریخی مراغه است و نام آن برگرفته از اسم یکی از حواریون عیسی (ع) به نام یوحنا که ارامنه به آن "هوانس" می گویند، گرفته شده است. این کلیسا در داخل شهر مراغه واقع شده و تنها کلیسای موجود در آثار باستانی مراغه است. کلیسای هوانس شهرستان مراغه در دوران حکومت ایلخانان مغول از موقعیت خاصی برخوردار بوده؛ کلیسای هوانس شامل سه بخش محل اسکان اسقف اعظم، مدرسه و روشن کردن شمع و عود است.
سردر ورودی کلیسا دارای گنبد رک هرمی با روکش شیروانی است و ناقوس کلیسا نیز در این محل واقع شده است. فضای اصلی کلیسا مستطیلی شکل است که عبادتگاه یا محراب در ضلع شرقی آن واقع شده و مرکب از سه طاقنما با قوس جناغی می باشد. طاقنمای طرفین بزرگتر بوده و در داخل این طاقنماها دو پنجره مستطیل شکل وجود دارد که با شیشه های الوان مزین شده اند.

یادمان شهدای گمنام

مردم قدرشناس شهرستان مراغه با در آغوش کشیدن لاله های گمنام، همواره یاد و خاطره یک هزار و 400 شهید خود را در یادها زنده نگه می دارند. از پنج شهید گمنام آرام گرفته در یادمان شهدای گمنام شهرستان مراغه چهار شهید مربوط به عملیات خیبر در سال 62 و یک شهید نیز مربوط به عملیات والفجر هشت در سال 64 می باشند، سن این شهدا والامقام از 18 سال تا 26 سال است.
یادمان شهدای گمنام به همت شهرداری مراغه در ضلع جنوبی میدان بسیج بر فراز تپه ی مشرف به شهر با طراحی منحصر به فردی احداث شده و روزانه پذیرای صدها تن از عاشقان و دلباختگان عرصه های ایثار و شهادت می باشد. نامشان ماندگار و یادشان گرامی

مساجد تاریخی مراغه

در آثار تاریخی مراغه و اطراف آن مساجد مختلف و زیبایی از دوره صوفیه به یادگار مانده است. این مساجد با تزئینات خاص چوبی همراه بوده و پوشش آن ها مسطح و شامل تزئینات پر کار چوبی است. سر ستون های مقرنس چوبی، صندوقچه ها، تیرها و پرده های تمامی سقف این مساجد با نقوش گل و بوته، هندسی و گاهی با کتیبه، تزئین شده و جلوه زیبایی به آن ها بخشیده است که مسجد ملا رستم، مسجد ضریر، مسجد سفید و... از جمله آن هاست. چهل ستون ها و سقف های چوبی مساجد مراغه یکی از جالب ترین سبک های معماری پاگرفته در ایران است که در دوران شکوفایی معماری عهد صفویه در اصفهان مورد تقلید قرار گرفت. به دلیل آب و هوای سرد منطقه پلان مساجد مستطیل شکل، بنا از آجر و ازاره ها از سنگ است و به دلیل رطوبت زیاد از اره های سنگی در قسمت بیرونی مساجد استفاده شده است در این جا به جای به کارگیری از حیاط مرکزی که در اقلیم مرکزی ایران مورد استفاده قرار گرفته سقف پوشش داده شده و به فضای شبستان تبدیل شده است. مساجد مراغه از عناصری مانند مناره و گنبد بی بهره می باشند و محراب و منبر بسیار ساده کار شده اند. این مساجد معمولا دارای پنجره های متعدد کوچک در ضلع غربی و شرقی و پنجره های بزرگ در ضلع شمالی و جنوبی اند. رنگ های به کار رفته در تزیینات مساجد چوبی مراغه مشکی، قهوه ای، نارنجی، سبز یا ترکیبی از همه آن ها در زمینه قهوه ای هستند که همگی منشا طبیعی (معدنی، گیاهی، جانوری و اکسید فلزات) دارند. رنگ های سرد به کار گرفته شده در مسجد همچون سبز سیر با رنگ های گرم که رنگی نزدیک به رنگ چوب های مسجد دارد در تقابل یکدیگرند. گل های شاه عباسی هفت، هشت و ده پر مبین مراحل سلوک و حرکت زنجیروار اسلیمی یادآور آفرینش انسان در جهان سرگردان و بازگشت دوباره او به مبدا وحدت است، کتیبه ها و خطوط خوشنویسی شده بر سقف بارزترین و فاحش ترین فریاد وجود حق است.

امامزاده سید ابراهیم چکان (ع)

بقعه امامزاده سیدابراهیم چکان از زیباترین آثار تاریخی مراغه در 6 کیلومتری شرق شهرستان مراغه در روستای چکان واقع شده است. این بقعه شریف آرامگاه سیدجلیل القدر حضرت امامزاده ابراهیم بن حسن بن قاسم بن عبدالله بن حضرت امام موسی بن جعفر (ع) می باشد. در کتب تاریخی از این آثار باستانی مراغه و در مورد این بزرگوار استناداتی به دست نیامده ولی بنا به باور اهالی ایشان نوه سوم امام موسی بن جعفر (ع) است که هنگام هجرت از مدینه منوره به مشهد مقدس به دست مخالفان و دشمنان ولایت به شهادت رسید و در این مکان دفن گردید. طول ضریح چهارمتر و عرض آن سه متر در زیر گنبدی به قطر 9 متر و ارتفاع 10 متر قرار گرفته است. این بقعه از دیرباز موردتوجه و احترام خاص اهالی شهرستان مراغه بوده و یکی از امامزاده های معروف استان آذربایجان شرقی و آثار باستانی مراغه به شمار می رود.

غار هامپوئیل (غار کبوتر)

غار کبوتر از برترین آثار تاریخی مراغه در 25 کیلومتری جنوب شرقی مراغه و بر ساحل راست رودخانه مردق واقع شده، که در اصطلاح محلی (هامپوئیل) یا غار کبوتر نیز گفته می شود. این غار بی شک از شگفتی های آفرینش در بین آثار باستانی مراغه است. اهمیت غار کبوتر به خاطر وجود چندین چاه وحشتناک و عمیق آن است که به صورت تندره های سنگی و تالارهای بزرگ دیده می شوند. در ابتدای ورودی این غار بر روی دیوار، کتیبه ای سنگی به زبان روسی نقش شده که تاریخ مندرج آن 1925 میلادی را نشان می دهد. در ابتدای ورودی غار، میدان بزرگی وجود دارد که سقف آن مکان مناسبی برای آشیانه کبوتران است از این رو این غار به غار کبوتر شهرت دارد و از محبوب ترین آثار باستانی مراغه محسوب می شود. طول میدان اول غار 60 متر، عرض آن 40 متر و ارتفاعش به 40 متر می رسد. رسوبات آهکی متعددی طی میلیون ها سال تشکیل یافته و مناظر زیبایی را به وجود آورده. برخی تحقیقات حاکی از آن است که غار کبوتر از جمله مهم ترین غارهای خاکستری جهان است که نظیرش در چند ایالت آمریکا دیده می شود. شایان ذکر است قدمت این غار به 120 الی 200 میلیون سال می باشد.

طبیعت شهرستان مراغه

علاوه بر آثار تاریخی مراغه، جاذبه های گردشگری و دامن سرسبز و پربرکت کوه سهند هر سال میهمانان و گردشگران زیادی را پذیرا شده و آنان را از نعمات خود بهره مند می کند. شقایق های صحرایی و آلاله های روییده شده در دامنه های این کوه که از جمله گونه های نادر لاله های واژگون هستند، منظره جالبی را برای گردشگران و میهمانان تداعی می کند و وجود 185 گونه پرنده بومی و مهاجر، وجود پستانداران متعدد و گونه های متنوع و نادر گیاهی و آبزی، دامنه سهند و جلگه های آن را به زیستگاهی مهم برای حیات وحش تبدیل کرده و دیدن هر کدام از این مناظر برای گردشگران جالب و خاطره انگیز است. وجود چشمه های متعدد در قله و دامنه های آن که مشهورترین آن ها "قرخ بلاغ" گوموش بلاغی"، "پری" و گوران بلاغی" است، طراوت و لطافت را به شهرستان مراغه ارمغان داده و موجب سیرابی درختان، باغات و مراتع شهرستان مراغه می شوند.

سهند عروس کوهستان های ایران

قله سهند با ارتفاع 5037 متر در 34 کیلومتری شمال شرقی شهرستان مراغه واقع شده است. سهند به دلیل برخورداری از طبیعتی شگفت، بقایای آثار ناشناخته و مدفون در خود و طنین رازآلود و رمزآمیز، خاطره ی اسطوره ای در ذهن و یاد مردم منطقه به جا گذاشته است. سهند از بلندترین کوه های آذربایجان و مهم ترین کوه آتشفشان خاموش ایران است که ارتفاع قابل ملاحظه آن مولد تراکم توف ها و خاکسترهای آتشفشانی است که در زمان های دور از دل کوه بیرون ریخته است. بلندترین قله سهند "جام داغی" نام دارد. این قله به دلیل ارتفاعش تا اوایل تیرماه پوشیده از برف است که بر جاذبه های گردشگری منطقه در تابستان می افزاید.
سهند را به دلیل انبوهی گل و گیاه و چمن و مرتع، عروس کوهستان های ایران می نامند. سهند در بهار گلزاری بی بدیل است. از چشمه های زلال سهند می توان "گوموش بلاغی و گوران بلاغی" را نام برد. دامنه های سرسبز سهند منطقه ی بسیار مناسبی برای دامداران، ایلات و عشایر است و به علت تنوع گل های موجود، مکانی مناسب برای تولید عسل طبیعی می باشد. مراتع سهند میزبان ایلات و مسافرانی است که جهت تفریح به آن جا سفر می کنند. از معروف ترین ایلات سهند می توان ایل "گلشاد خان" را نام برد.

سد علویان مراغه

سد علویان در شمال غربی کشور در دامنه جنوبی کوه سهند و جنوب شرقی دریاچه ارومیه و در شمال غربی شهرستان مراغه با فاصله 5/3 کیلومتری از شهر بر روی رودخانه همیشه جاری صافی رود قرار دارد. رودخانه صافی رود از دامنه سهند سرچشمه می گیرد و پس از پیمودن 38 کیلومتر و گذر از دره های پر پیچ و خم به سد علویان می رسدو در پشت این سد با حوزه آبگیری 6/313 کیلومترمربع ذخیره می شود. هدف اصلی از احداث سد علویان تامین آب شرب شهرستان مراغه و پادگان امام رضا (ع) و آبیاری اراضی و باغات به مساحت 6000 هکتار می باشد. جمع کل آب قابل تنظیم سالانه 145 میلیون متر مکعب است که 101 میلیون متر مکعب جهت آبیاری اراضی و 22 میلیون متر مکعب آن برای آب شرب در نظر گرفته شده. سد علویان دارای 70 متر ارتفاع از بستر و 80 متر ارتفاع از پی می باشد. طول آن 935 متر و عرض تاج آن 10 متر است، حجم کل مخزن در رقوم نرمال آب 60 میلیون متر مکعب بوده و سطح دریاچه 262 هکتار و عرض پاشنه در بستر رودخانه 340 متر است و حجم کل هسته رسی سد 000/800 متر مکعب می باشد. سد علویان با صرف اعتباری بالغ بر 85 میلیارد ریال در سال 1374 مورد بهره برداری قرار گرفت. علاوه بر بازدید از آثار باستانی مراغه یا آثار تاریخی مراغه سری هم به جاذبه های طبیعی این شهر بزنید و خاطره های رنگارنگ ثبت کنید.

صوفی چای، شریان حیاتی مراغه

صوفی رود (صوفی چای) از دامنه های جنوب غربی کوه سهند و از آب شدن برف های دائمی و سنگین کوهستان به ویژه از دره "پایندر" سرچشمه می گیرد. این رودخانه با جریان شمالی و جنوبی، تمامی مزارع و باغ های اراضی شهرستان مراغه را سیراب می کند و از جنوب آن وارد منطقه بناب می شود. بر روی صوفی چای در محل کامل آباد واقع در 21 کیلومتری شمال شرقی مراغه، بندی وجود دارد به ارتفاع 11 متر و عرض 65 متر، اکنون این بند با رسوبات رودخانه پر شده است و سد علویان نیز بر روی این رودخانه احداث و جلوه ی خاصی به آن بخشیده است. در این رودخانه به مقدار قابل توجهی ماهی قزل آلا وجود دارد.
در بخش خروجی شهرستان مراغه و در مسیر راه آهن مراغه – تبریز و مراغه – ارومیه روی صوفی چای دو پل بسیار زیبا احداث شده است. صوفی چای به عنوان شریان حیاتی شهر مراغه با گذر از داخل شهر وسعتی بالغ بر 15 هکتار به طور مستقیم تحت تاثیر خود قرار داده است. شهرداری شهرستان مراغه در سال های اخیر با استفاده از امکانات موجود خود در قالب یک پروژه طراحی منظر شهری، نسبت به سامان دهی و بهسازی صوفی چای در 3 فاز عملیاتی اقدام و با ایجاد امکانات متععد تفریحی، ورزشی و فرهنگی موجبات تبدیل مسیر فوق را به منطقه گردشگری فراهم نموده است.

بازارهای مراغه

از دیرباز بازار در جوامع شرقی نقشی مهم و مرکزی داشته است. در قرون اول اسلامی، بازار اهمیتی بیش از پیش یافت و نه تنها مرکز تجاری، که قلب تپنده ی مهم ترین فعالیت جاری اجتماعی، سیاسی و مذهبی جامعه شهری بود.
مردم در این دوران نه تنها برای خرید، که برای استماع سخنان واعظان، اخبار جارچیان و شرکت در مراسم جشن و تعزیه در بازار گرد هم می آمدند، بازار در تاریخ معاصر ایران نیز نقش تعیین کننده و موثری داشته است. ماجرای تحریم تنباکو، انقلاب مشروطیت، نهضت ملی کردن صنعت نفت و سرانجام انقلاب اسلامی به سبب تعطیلی بازار و حضور موثر بازاریان در صحنه مبارزات، به ثمر نشست. قدیمی ترین توصیف بازار مراغه، شرحی است که ابن حوقل در کتاب صوره الارض در حدود قرن چهارم ه. ق بدان پرداخته و آورده است که: "در آن شهر بازارهای بسیاری بود و اجناس گوناگونی چون پارچه های کتانی، عطر، هل، کالای سراجان و زین، شمشیر و ابزار زرین و سیمین به فروش می رفت. از بازارها می توان به مسگر بازار، نجار بازار، دلال بازار سراج بازار، فرش بازار و غیره اشاره کرد. علاوه بر بازارهای دائمی، تعدادی بازار هفتگی در مراغه برگزار می شود که از جمله آن ها می توان به بازار شیخ جان اشاره کرد. بازار مراغه که قدمتی به اندازه ی شهر باستانی مراغه دارد، از دیرباز مرکز تجارت و داد و ستد این شهر بوده و امروزه نیز این مرکزیت را حفظ کرده است. بازار مراغه در حقیقت گنجینه ای تاریخی از معماری سنتی سنه گوناگون ایران است. در طول این بازار تیمچه ها، حمام ها، کاروانسراها، مدارس و مساجد قدیمی از ادوار مختلف به یادگار مانده است.

مراغه قطب اول تولید سیب آذربایجان شرقی

مراغه قطب اول تولید سیب در آذربایجان شرقی است و نزدیک به 70 درصد سیب تولیدی شهرستان به خاطر مرغوبیت و کیفیت بالا به دیگر شهرهای کشور و خارج از کشور صادر می شود. این شهرستان به خاطر داشتن 21 هزار هکتار باغ علاوه بر سیب در تولید محصولات باغی در استان جایگاه نخست را دارد. در باغ های شهرستان مراغه، تولید سیب در تولید محصولات باغی در استان جایگاه نخست را دارد. در باغ های شهرستان مراغه، تولید سیب بستگی به بارش باران در فصل گل دهی و بالا بودن رطوبت دارد و به طور متوسط 25 تن در هکتار است.

مراغه اولین تولیدکننده فرش ابریشم کشور

شهرستان مراغه، شهری بر دامنه جنوبی سهند در چنبره های باغ های زیبا چون نگینی بر بلندای شهرهای آذربایجان با ردپای تاریخی 7 میلیون ساله و معبد 3 هزار ساله مهری به یادگار مانده از دوران اشکانی، گوشه ای از عظمت دوران پیشین این شهر است. تجلی اعجازانگیز ذوق و اندیشه هنرمندان طراح قالی در گردش گل بوته ها و گلبرگ ها بر بستر رنگ های دل انگیز چون نگارستانی بی بدیل بر پهنه قالی ها نمایان می شود.
این شهر اولین تولید کننده فرش ابریشم کشور بوده و سالانه بیش از 60 هزار متر مربع فرش ابریشم در شهرستان تولید و به بازارهای جهانی عرضه می شود. نقوش قالی ایپک مراغه با الهام از گل ها و درختان منطقه، چون آیینه ای در انعکاس زیبایی های طبیعی عمل می نماید.

صابون سنتی مراغه

بیش از نیم قرن است که صابون سنتی مراغه خود را در سبد سوغاتی های شهرستان مراغه جای داده و توسط مسافران و گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند در تمام نقاط کشور گسترده می شود. یکی از امتیازات صابون مراغه شیمیایی نبودن مواد اولیه آن است و همین امتیاز توانسته سال ها مشتریان خود را حفظ کند. این صابون در رنگ های سفید، سیاه و زرد در قالبی مستطیل شکل به دور از بروشور و اتیکت های تجاری جهت مصرف مشتریان به بازار عرضه می شود. ماده ی اولیه در ساخت این صابون دنبه ی گوسفند و سود سوزآور می باشد، هر چند که ممکن است با چیزهای دیگر چون گل ختمی، حنا، آب هندوانه و مواد طبیعی دیگر ترکیب شود. صابون مراغه علاوه بر موارد کاربردی خود که جهت استحمام و سرشویی و شستن البسه از آن استفاده می شود، جهت رفع عوارض پوستی و جلوگیری از ریزش موی سر مورد استفاده قرار می گیرد.

تولید عسل در مراغه

شهرستان مراغه از نظر تولید کمی و کیفی عسل مقام اول استان آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده است. غنی بودن مراغه از نظر مراتع کوهستانی و تنوع گل های به ویژه در مراتع سهند از عمده دلایل تولید زیاد و مرغوبیت عسل این شهرستان است. زنبورداران شهرستان مراغه کندوهای خود را مثل عشایر منطقه به ییلاق و قشلاق می برند. استفاده بهینه از گل های خدادادی در دامنه کوه سهند به طوری است که هر زنبوردار در منطقه ای خاص کندوهای خود را جهت آوردن شیره به کار می گیرد چرا که دامنه کوه سهند از تنوع گل و گیاهی بالایی برخوردار است. مراغه 170 هزارهکتار مراتع ییلاقی و قشلاقی در دامنه سهند دارد و یکی از مناطق مستعد پرورش زنبور و تولید عسل در شمال غرب ایران محسوب می شود.

تولیدات کشاورزی و باغی مراغه

شهرستان مراغه یکی از بزرگترین شهرهای کشور و استان در تولید محصولات کشاورزی است و سالانه نزدیک به 300 هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی در این شهرستان تولید می شود. کل اراضی باغی و زراعی مراغه 99 هزار و 875 هکتار می باشد. گندم و نخود بیشترین بخش تولیدات زراعی این شهرستان را تشکیل می دهد. سطح زیر کشت باغات این شهرستان 18 هزار و 770 هکتار است که عمده تولیدات باغی آن را سیب، انگور، بادام و گوجه سبز تشکیل می دهد. بیشترین بخش سیب تولیدی این شهرستان در حاشیه رودخانه مردق چای و مغانجق و سراجو به عمل می آید و گردو و بادام و گوجه سبز و انگور در حاشیه رودخانه صوفی چای و چکان و چوان تولید می شود.

خشکبار مراغه

شهرستان مراغه با 20 هزار هکتار باغ میوه از جمله سیب، انگور، بادام، گردو و آلوچه یکی از قطب های مهم تولید محصولات باغی در شمال غرب ایران محسوب می شود و به این خاطر لقب باغ شهر را به خود گرفته است.
این منطقه با داشتن 25 واحد تولیدی صادراتی در حوزه صادرات خشکبار و برابر اعلام فائو، جمهوری اسلامی ایران در صادرات انواع کشمش سومین صادر کننده جهان است و منطقه مراغه نیز در صادرات انواع کشمش و خشکبار مقام دوم استان را داراست.

سجوق و باسلوق مراغه

دو نوع شیرینی محلی یعنی سجوق و باسلق مراغه که زبانزد خاص و عام می باشد، از عمده ترین سوغاتی های این منطقه به حساب می آید. باسلوق از نشاسته، آب، شکر، گلاب، گردو، کره، پودر نارگیل تهیه می شود. سجوق از شیره انگور، نشاسته، مغز بادام یا مغز هسته شیرین زردآلو و هل تهیه می شود.

شیرینی چای (قند پنیری)

شیرینی چای، سوغاتی دلچسب مراغه است. شکر که مواد اولیه این محصول محسوب می شود در کارگاه های آب نبات ریزی مراغه فرآوری شده و پس از طی مراحل مختلف به شیرینی چای تبدیل می شود. این سوغاتی، در طعم های مختلفی مانند هل، پرتقالی، لیمویی، آناناسی و دارچینی تولید و اسانس های مختلف به آن اضافه می شود.

منبع: مجله همگردی

کلیدواژه: ایرانگردی ایران گردی شهرستان مراغه تور اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۴۸۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران

فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران با موضوعِ ویژه‌ی جوانی جمعیت و فرزندآوری منتشر شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی استان تهران با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی و بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران در راستای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران را آبان ماه در پردیس تئاتر تهران و شهرستان‌های استان برگزار می‌کند.

تئاتر ایثار در گلستان

موضوع ویژۀ این دوره جشنواره جوانی جمعیت و فرزندآوری است و استحکام بنیان خانواده با تأکید بر جایگاه زن، عفاف و حجاب،  تأکید بر هویت ملی ایرانی براساس سه عنصر اصلی مسلمان‌بودن، انقلابی‌بودن و عمق تاریخی طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، تأکید بر امیدآفرینی و نشاط اجتماعی، موضوعات شهر و شهروندی با تکیه بر اخلاق،  معرفی و شرح زندگانی شخصیتهای مهم ملی، علمی و مذهبی، جهاد تبیین، ایثار و ارزش‌های جبهۀ انقلاب و مقاومت، آسیبهای اجتماعی،  ضرورت وحدت و یکپارچگی ملی، مذهبی و قومی و  جهش تولید با مشارکت مردم از دیگر اولویت‌های موضوعی این رویداد هنری هستند.

بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران  شامل بخش مسابقه تئاتر استان تهران، ایثار، نهال (ویژۀ آموزشگاه‌های هنرهای نمایشی شهرستان‌های استان تهران)، تئاتر خیابانی، لبخند (آثار کمدی، طنز و نمایش‌های آئینی و سنتی)، تئاتر کودک و نوجوان، نمایشنامه‌نویسی و کارگاه‌های آموزشی است که تمامی بخش‌های جشنواره، به استثنای کارگاه‌های آموزشی، به شکل رقابتی برگزار می‌شود.

بر اساس گاه‌شمار جشنواره، گروه‌های متقاضی شرکت در جشنواره، تا 31 خردادماه فرصت دارند با مراجعه به درگاه تئاتر استان تهران در تارنمای ایران تئاتر (به آدرس Tehran.theater.ir) در این رویداد هنری ثبت نام کنند.
ارزیابی آثار این دوره از جشنواره تئاتر استان تهران 31 مرداد تا 9 شهریور خواهد بود  آثار برگزیده  از  25 شهریور تا 4 آبان در شهرستان‌‌ها اجرا خواهند شد.
بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران از 9 تا 16 آبان به دبیری امیرحسین شفیعی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • برگزاری همایش حکمت مطهر در مراغه
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • کشف نقوش صخره‌ای در منطقه تاریخی ورزقان
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج