Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایلام - ایرنا - مدیرکل بحران استانداری ایلام با ذکر اهمیت نقش مردم در حراست از جنگل ها و مراتع بر لزوم جلب مشارکت همگانی به منظور حفاظت از عرصه های طبیعی استان در فصل گرما برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی تاکید کرد.

احسان اکبری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بروز آتش سوزی در جنگل و مراتع در ایام تابستان به عنوان یک مشکل دیرین، امسال با توجه به افزایش پوشش گیاهی احتمال بروز آن افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: به منظور مقابله با آتش سوزی احتمالی، کارگروه مقابله با آتش سوزی در جنگل ها، مراتع و منابع طبیعی استان تشکیل شده که در این کار گروه بررسی عوامل و همچنین برنامه ریزی برای مقابله با این بحران در دستور کار قرار گرفته است.
اکبری به موقعیت کوهستانی و سخت گذر بودن استان و پوشش گیاهی و جنگلی استان اشاره کرد و یادآور شد: در بحث مدیریت بحران، پیشگیری از بحران و آمادگی برای مقابله با آن از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی تاکید کرد: همه دستگاه های اجرایی می بایست از قبل برای مقابله با حوادث احتمالی برنامه ریزی کنند و با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند تا در هنگام بروز حوادث بتوانند در کم ترین زمان ممکن بحران را مدیریت نمایند.
مدیرکل بحران استانداری ایلام از آمادگی این ستاد برای مقابله با آتش ‌سوزی‌های احتمالی جنگل‌ها و مراتع خبر داد و تاکید کرد: دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران با هماهنگی و همکاری بین بخشی با یکدیگر مهیای مقابله با هرگونه حادثه ای هستند و مدیریت ارشد استان به عنوان رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران مسائل روز را رصد و دستورات لازم را در این خصوص صادر می کنند.
وی گفت: جنگل ها و مراتع در واقع متعلق به مردم است و بهترین حافظان این جنگل ها و طبیعت خود مردم هستند و باید در مواقع ضروری بدون فراخوان پای کار بیایند.
اکبری ابراز امیدواری کرد :با تلاش دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران ، سازمان های مردم نهاد و یگان های نظامی و انتظامی امسال شاهد کاهش چشمگیر آثار مخرب آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان باشیم.
به گزارش ایرنا، از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و 800 هزار هکتار آن را عرصه های طبیعی تشکیل داده است که 460 هزار هکتار ان جنگل است.
3032/6034

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جغرافيا اتش سوزي جنگل ها مشاركت مردم پيشگيري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۵۴۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز

به گزارش خبرگزاری مهر، عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای مشارکت موفق مردم در بهره‌برداری و حفاظت از منابع طبیعی، توجه توأمان به سه مؤلفه طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی ضروری است.

وی به وسعت نزدیک به ۸۳ میلیون هکتاری مراتع کشور و ظرفیت‌های آشکار و نهان آن اشاره و اظهار کرد: به طور دقیق باید مشخص شود که مراتع چه توانمندی‌هایی در زمینه حفظ ذخایر ژنتیکی، تولید علوفه و تولید گوشت قرمز و دیگر اثربخشی‌ها دارند.

وی ادامه داد: با تشکیل و توسعه تعاونی‌های مرتعداری، امر مدیریت و بهره‌برداری مراتع در قالب طرح‌های مرتعداری به ذی‌نفعان حقیقی (دامداران، ساکنان و بومیان) احاله می‌شود و در این صورت است که خود مردم با انجام بذرکاری، اقدامات بیومکانیکی و به ویژه بیولوژیک، شروع به غنی‌سازی و تقویت ظرفیت مراتع می‌کنند.

نوبخت خاطرنشان کرد: دفتر آموزش و ترویج باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مرتع داران و روستاییان فعالیت خود را از جنبه تسهیلگری افزایش دهد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مدیریت درست عرصه‌های منابع طبیعی را مدیریت از پایین به بالا در هرم مدیریت برشمرد و با تاکید بر اجرای منطقه‌ای شیوه‌نامه‌ها و شرح خدمات طرح‌های منابع طبیعی بخصوص مرتعداری افزود: برای مردمی‌سازی درست، ما ناگزیریم برای شیوه‌نامه‌ها و شرح خدمات طرح‌ها به صورت منطقه‌ای عمل کنیم یعنی این انتظار نیست که مثلاً در کل سطوح مرتع کشور به یکباره اجرا شود.

‌بنا بر این گزارش، تا انتهای سال ۱۴۰۲ و در راستای مردمی‌سازی طرح‌های منابع طبیعی در سطح کشور، ۲۰ صندوق ملی منابع طبیعی، ۱۲۰ اتحادیه استانی و ۴۲۵ تعاونی فراگیر در ۴۰۰ سامانه عرفی تشکیل شده که حدود ۱۰۰ هزار خانوار بهره‌بردار را تحت پوشش قرار می‌دهند.

کد خبر 6098031

دیگر خبرها

  • اجرای طرح آبخیزداری موجب مهار سیلاب شد
  • ضرورت برخورد جدی دستگاه قضا با عاملان آتش‌سوزی عمدی جنگل‌ها
  • تشریح اقدامات مدیریت بحران خراسان جنوبی در سیل اخیر
  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی
  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • مشارکت شهروندان در مدیریت شهری موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود
  • شیرجه در سرسبزی طبیعت با سفر به این مکان‌ها
  • سقوط مرگبار یک طبیعت‌گرد از ارتفاعات جنگل ابر
  • آغاز به کار شورا‌های همیار طبیعت خراسان رضوی