Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکزخلیج فارس، حبیب الله حاتمی افزود: در صورت تخصیص اعتبار، مالچ پاشی روستای مشکوهی جاسک در الویت قرار دارد.
وی گفت: پارسال از اعتبار ابلاغی ۷ میلیارد تومان برای اجرای عملیات بیابان زدایی حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای تثبیت ماسه‌های روان در هرمزگان اختصاص داده شد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان افزود: پارسال هزار هکتار از شن‌های روان روستای گتی مالچ پاشی و ۴۰ هزار نهال در ۴۰۰ هکتار کاشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حبیب الله حاتمی گفت:در صورت اختصاص اعتبار امکان مالچ پاشی و نهال کاری سالانه سه هزار هکتار در استان وجود دارد.
وی افزود: برای مالچ پاشی هر هزار هکتار ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت:بیش از صد روستا با بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت در این کانون‌های بحران در معرض حرکت ماسه‌های روان قرار دارند که ۲۰ روستا با جمعیت بیش از ۷ هزار نفر وضعیتشان بحرانی‌تر است.
حاتمی افزود:تاکنون ۲۲ روستای شرق هرمزگان با جمعیت ۲۲ هزار نفر به علت هجوم شن‌های روان ناگزیر به مهاجرت اجباری شده اند که از این شمار ۱۰ روستا زیر خاک مدفون است.
یک میلیون و ۵۶۵ هزار هکتار از مساحت هرمزگان چیزی حدود ۲۱ درصد مساحت آن را بیابان تشکیل می‌دهد.
۲۸ کانون بحران فرسایشی به وسعت ۳۱۸ هزار هکتار در هرمزگان شناسایی شده است.
کانون‌های بحرانی در بخش‌هایی از شهرستان‌های بندرعباس، جاسک، سیریک، میناب، بندرلنگه و بندرخمیر قرار دارد.
وجود این کانون‌های بحرانی هرمزگان را در رتبه سوم استان‌های پرخطر کشور قرار داده است.
وجود50 درصد بیابان‌های استان در جاسک، این شهرستان را به مهمترین کانون هجوم شن‌های روان تبدیل کرده است.
به گفته معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان، براثر حرکت این ماسه‌ها تا کنون ۷ روستای جاسک زیر شن‌های روان مدفون شده اند و ۲۱ روستا در معرض مدفون شدن زیر شن‌های روان قرار دارند.
مالچ پاشی از سال ۸۵ تا ۹۶ بدلیل تخصیص نیافتن مالچ رایگان از طرف وزارت نفت و گرانی قیمت مالچ متوقف شده بود و فقط طرح‌های جایگزین مانند بادشکن و کاشت نهال که تاثیر کمتری دارند اجرا می‌شد.
ماسه‌های روان توده یا تپه ماسه‌ای است که بر اثر باد و طوفان بوجود می‌آید.
این ماسه‌ها فاقد پوشش گیاهی است و به این دلیل توده‌های ماسه‌ای نمی‌توانند در مقابل اثر فرسایشی باد‌های شدید ثابت بماند.
از بین رفتن خانه ها، جاده‌ها، مزارع کشاورزی، تاسیسات آب، برق، مخابرات واسکله‌های صیادی ازنتایج هجوم ماسه‌های روان است.
مؤثرترین و پایدارترین روش برای تثبیت حرکت شن‌های روان مالچ پاشی است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: ماسه های روان هرمزگان جاسک آبخیزداری مالچ پاشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۶۷۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار


به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: البته در سال‌های قبل شماری افراد مبتلا به مالاریا در سبزوارشناسایی شده بودند که خوشبختانه با انجام مراحل تشخیص سریع بیماری و شروع درمان به موقع، از انتقال محلی آن جلوگیری شده بود.

دکتر سیدمجید غضنفری افزود: مالاریا از بیماری‌های منتقله است که توسط پشه آنوفل از انسان آلوده به افراد سالم منتقل می‌شود و این پشه در اکثر مناطقی که دارای آبگیر، برکه و یا رودخانه باشند، به وفور دیده می‌شود.

وی گفت: این بیماری می‌تواند در صورت ورود افراد بیمار از مناطق آلوده کشور به مناطق پاک و گزش پشه آنوفل، به صورت محلی انتقال پیدا کند که خطر اپیدمی بیماری را نیز به همراه دارد.

او افزود: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و جنوب کرمان از جمله مناطقی هستند که در آن بیماری مالاریا به صورت بومی وجود دارد و متاسفانه موارد فوق در سیستان و بلوچستان در حال افزایش است و افرادی که به عنوان مسافر و یا دلایل شغلی از جمله رانندگی، سربازی، خدمت نظامی و انتظامی و... به این مناطق رفت و آمد می‌کنند، در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

دکتر غضنفری گفت: در صورت درمان نشدن به موقع بیماری، ضمن خطر مرگ و میر بالا، احتمال انتشار بیماری مالاریا از طریق گزش پشه آنوفل و انتقال آن به دیگران وجود دارد.

وی افزود: شهروندان در صورت مشاهده علایم تب و لرز شدید در خود، پس از سفر به مناطق آلوده، به پزشک و یا مراکز خدمات جامع سلامت، مراجعه کنند.

 

دیگر خبرها

  • مصوب نشدن بودجه شهرداری موجب اخلال در ارائه خدمات به شهروندان می‌شود
  • اختصاص بیش از ۴۸ میلیارد تومان اعتبار برای تأمین لوازم ضروری زندگی نیازمندان هرمزگانی
  • تامین بیش از ۳ هزار دستگاه لوازم ضروری زندگی برای مددجویان هرمزگانی
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • خطر ریزگرد های قم بیخ گوش تهران
  • قبور آسیب‌دیده خلدبرین ترمیم می‌شود
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • ترمیم قبور آسیب‌دیده خلدبرین
  • پیدا و پنهان پول پاشی آمریکا برای مثلث نیابتی