Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیأت علمی گروه معدن دانشگاه آزاد اسلامی، تحقق درآمدهای معدنی را راهکاری برای قطع و یا کاهش وابستگی به نفت دانست.

عباس علیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با توجه به آثار زیانبار اتکا به درآمدهای نفتی در کشور اظهار کرد: «موضوع حائز اهمیت در اتکای کشور به صنعت نفت، کنترل بازار نفت در تولید، عرضه و قیمت بوده که نتیجه عوامل گوناگونی است و در زمان‌های مختلف زمینه‌ساز مشکلات بسیاری در قلمرو اقتصاد، سیاست و مسائل کلان اجتماعی در کشور شده و همه این موارد لزوم تغییر ساختار از نفت به معادن و صنایع را بیش از گذشته نمایان می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

علیخانی، اتکا به معادن به جای نفت را به معنای تعطیلی صنعت نفت ندانست و تاکید کرد: «باید توجه کرد که منظور از طرح این مسائل تعطیلی صنعت نفت نیست چراکه منابع نفت و گاز ایران جزء ذخایر استراتژیک و کلیدی است، بلکه منظور صرف انرژی فکری و هزینه بیشتر برای استفاده از ثروت و پتانسیل معدن است. به عبارت دیگر نباید تمام تخم مرغ‌هایمان را در یک سبد بگذاریم.»

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان افزود: «تولید ثروت از معادن دلبستگی‌های دولتمردان به نفت را کاهش می‌دهد و کاهش تورم، بیکاری، رکود و بسیاری از مشکلات اقتصادی به دلیل داشتن پتانسیل‌های معدنی کاهش خواهد یافت.»

علیخانی حمایت از بخش خصوصی را برای گسترش صنایع معدنی مهم ارزیابی کرد و به آنــا گفت: «دولت باید فقط نقش نظارتی داشته و امور مربوط به اجرا را به بخش خصوصی قوی بسپارد. علاوه بر اینکه با نظارت و حمایت توأمان با حفظ منافع بخش خصوصی جلوی از بین رفتن اموال عمومی را بگیرد.»

دولت در حوزه معدنی باید نقش نظارتی داشته و امور مربوط به اجرا را به بخش خصوصی قوی بسپارد

وی فرسودگی ماشین‌آلات و افزایش بی‌رویه قیمت آنها را از موارد مهم و مؤثر قلمداد کرد و ادامه داد: «فرسودگی ماشین‌آلات معدنی در کاهش راندمان برداشت بسیار مؤثر است و با حمایت از بومی‌سازی ماشین‌آلات باید شرایطی فراهم شود تا به تکنولوژی روز جهان برای افزایش بهره‌وری دست یابیم.»

عضو نظام مهندسی معدن به روزرسانی علوم مربوط به کشف، استخراج و فرآوری محصولات معدنی را ضروری عنوان و اظهار کرد: «متأسفانه در بسیاری موارد شاهد هستیم مهندسان و دست‌اندرکاران این حوزه با علوم و فنون جدید آشنایی ندارند و این موضوع ضایعات و از دست دادن منابع را زیاد می‌کند که نمونه عینی آن را می‌توان در تفاوت عمق برداشت در معادن ایران نسبت به سایر کشورهای جهان به خوبی مشاهده کرد.»

علیخانی با تأکید بر منویات مقام معظم رهبری ادامه داد: «همانگونه که ایشان تأکید داشته‌اند، جلوگیری از خام‌فروشی و فرآوری محصولات توصیه جدی ایشان است که زمینه‌ساز افزایش درآمدهای معدنی و جلوگیری از هدررفت منابع است و باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.»

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۶۹۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های آوج در مسیر توسعه

زرگر فرماندار آوج گفت: اتکای به بودجه‌های دولتی و تصدی گری دولت به این حوزه آسیب زده است. در آوج هم همچنان تصدی گری دولت وجود دارد و لازم است که دولت بخش خصوصی را وارد امر کند.

زرگر افزود: طرح‌های گردشگری شهر آوج به همت شهرداری انجام شده است و ۳۷ هکتار لازم است که به بخش خصوصی واگذار شود.

زرگر گفت: لازم است اداره راه و شهرسازی در نحوه واگذاری‌ها اهتمام بیشتری صورت بدهد و اداره میراث فرهنگی هم سازوکار مناسب را در اجرا کند. امیدواریم با تغییر و تحولاتی که صورت گرفته اقدامات قابل توجهی در این حوزه انجام شود.

زرگر اضافه کرد: میراث فرهنگی طرحی آماده کرده که در حال نهایی شدن است و پتانسیل جذب گردشگر را دارد.

زرگر گفت: در آبگرم مشکل حقوقی و قانونی مانع توسعه است. در حال حاضر فقط یک واحد آبدرمانی فعال است. مشکل ما مجتمع الماس غرب است که پروژه ۲۰ الی ۳۰ درصد پیشرفت داشته، اما باتوجه به مشکل قانونی در راستای مالکیت آب‌ها راکد مانده است. باتوجه به اینکه مالک آب دولت است و جزو انفال محسوب می‌شود باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

داداشی شهردار آوج هم گفت: در این زمینه جلسات متعددی با اداره راه و شهرسازی برگزار شده است. املاک مذکور در تملک این اداره است و برای ورود بخش خصوصی باید کارسازی شود.

داداشی گفت: نحوه واگذاری توسط اداره راه و شهرسازی مناسب نیست و بنابراین سرمایه گذار بخش خصوصی ورود نمی‌کند.

داداشی اظهار کرد: خارج شدن آوج از عنوان توسعه نیافته در گرو اینست که باید مجوز‌ها به خود شهرستان واگذار شود. بهترین راهکار اینست که تملک زمین‌ها به شهرداری واگذار شود. در ورودی شهر آوج گردنه حادثه ساز وجود دارد که اقداماتی در زمینه رفع نواقص آن صورت گرفته است. در بحث میادین هم میدان اصلی از هفته آینده کلید می‌خورد. اصلاح بلوار اصلی شهر بود که آن هم با ۳۰ درصد پیشرفت روبروست.

آوج متشکل از دو بخش آبگرم و آوج به مرکزیت آوج با بیش از ۴۳ هزار جمعیت که ۷۰ درصد آن در روستا‌ها ساکن هستند، شهرستانی در جنوب غربی استان قزوین واقع است.

آوج در ردیف شهرستان‌های محروم و کم‌تر توسعه یافته کشور قرار دارد، اما از ظرفیت‌های قابل توجهی در بخش‌های مختلف از جمله گردشگری و کشاورزی برخوردار است، اگر به ظرفیت‌های اوج بیشتر توجه شود ومورد عنایت مسئولان قرارگیرد قبول داربه منطقه‌ای کاملاً توسعه یافته تبدیل می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • دولت مشارکت مردم در تولید را تسهیل کند
  • وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت ناشی از چیست؟
  • چالش‌های آوج در مسیر توسعه
  • وابستگی اقتصاد به بانک‌ها چالش‌آفرین است
  • بردسکن، جزیره گنج دورافتاده خراسان رضوی
  • ورود قاعده مند دولت به اربعین، ارائه خدمات را تسهیل کرده است
  • مسابقات امداد و نجات معادن و صنایع معدنی کشور
  • چهار دستورکار ضروری دولت برای تحقق مشارکت مردم در جهش تولید
  • رویکرد مجموعه مدیریتی قم حمایت تولیدکنندگان و تسهیل سرمایه گذاری
  • حمایت از بخش خصوصی سیاست استان است