Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-08@21:23:48 GMT

استقبال از روحانی در قلب اروپا

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۸۲۶۱۵

استقبال از روحانی در قلب اروپا

- رئیس جمهوری سوئیس در فرودگاه به پیشواز رئیس جمهوری ایران رفت - توئیت رئیس جمهوری سوئیس به زبان فارسی: مقدم رئیس‌جمهوری روحانی را گرامی می‌داریم - بیانیه دفتر صدر اعظم اتریش: درکنار ایران می‌ایستیم

ایران آنلاین /کمتر از دو ماه بعد از خروج امریکای ترامپ از برجام و تقلای دولت این کشور برای انزوای ایران، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز گذشته به دعوت رسمی سران اتریش و سوئیس، راهی این دو کشور اروپایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به چنین شرایطی، ناظران سفر دیروز حجت‌الاسلام حسن روحانی به این کشورهای اروپایی را متفاوت از سفرهای گذشته می‌بینند، سفرهایی که در روزهای پس از امضای برجام اتفاق افتاد و سران ایران و برخی کشورهای اروپایی برای گسترش مبادلات در رفت و آمد به کشورهای یکدیگر بودند. حالا اما این سفر، نشان دهنده عزم اروپا برای حفظ برجام، با‌وجود میل و خواست امریکا است، بویژه اینکه برخی اخبار حاکی است چه بسا همزمان با این سفر اتحادیه اروپا بسته پیشنهادی خود برای ترغیب ماندن ایران در برجام را ارائه خواهد کرد. برهمین اساس روحانی پیش از عزیمت به سوئیس، بقای برجام را به نفع جهان خواند و از همگان خواست اقدام امریکا را محکوم کنند.

روحانی عصر دیروز در فرودگاه زوریخ مورد استقبال رسمی همتای سوئیسی خود قرار گرفت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی و «الن برسه» پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور از یگان تشریفات سان دیدند و سپس هیأت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند. دیدار و مذاکره با رئیس جمهوری سوئیس، دیدار با ایرانیان مقیم و نیز امضای اسناد همکاری در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از مهم‌ترین برنامه‌های رئیس جمهوری کشورمان در سفر به سوئیس است. روحانی همچنین عصر امروز سوئیس را به منظور دیدار رسمی با رئیس جمهوری و صدراعظم اتریش به مقصد وین ترک خواهد کرد.
رئیس جمهوری سوئیس پیش از ورود روحانی به این کشور در توئیتی فارسی نوشت: « مقدم رئیس جمهور روحانی را به سوئیس گرامی می‌داریم در صدد گفت‌و‌گو درباره روابط دو جانبه و راه‌های تقویت آن و نیز مسائل منطقه‌ای و منع گسترش در این برهه مهم هستیم.»
بقای برجام به نفع منطقه و جهان است
روحانی پیش از آغاز سفر، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد، استفاده از ظرفیت‌های گسترده همکاری برای تقویت روابط با برن و وین را از جمله اهداف سفر رسمی به این دو کشور دانست و گفت: سفر به دو کشور دوست اروپایی اتریش و سوئیس به دعوت رؤسای جمهوری  این کشورها و در پاسخ به سفر آنان به تهران انجام می‌گیرد. روابط سیاسی ایران و اتریش نیز به 160 سال قبل بازمی گردد که این قدمت، بیانگر اهمیت روابط است. روابط ما با سوئیس نیز به دهه‌ها قبل برمی‌گردد و ظرفیت‌های بسیار فراوانی برای توسعه روابط اقتصادی، تجاری و همچنین علمی و فرهنگی با این کشورها داریم که از همه این ظرفیت‌ها تاکنون استفاده نشده و یکی از اهداف سفر نیز بهره‌گیری از تمامی این ظرفیت‌ها در روند توسعه روابط مشترک است.
روحانی با بیان اینکه شرایط امروز اروپا، تاحدودی با گذشته متفاوت است، اظهارکرد: اروپا امروز با صدای بلندتری با یکجانبه‌گرایی، مخالفت و با لحن صریح‌تری اعلام آمادگی می‌کند تا در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با ایران و کشورهای مهم تأثیرگذار همکاری کند.
رئیس جمهوری گفت: توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 به میزبانی عمدتاً سوئیس و اتریش انجام شد و این دو کشور تلاش‌های فراوانی انجام دادند تا یک فضا و زمینه مناسب برای مذاکرات ایجاد شود.
روحانی ادامه داد: امروز که امریکایی‌ها برخلاف مقررات بین‌المللی و تعهدات چندجانبه خود از برجام خارج شده‌اند، ارتباط و مذاکره با اروپا جایگاه خاصی دارد چرا که هر 5 کشور شامل روسیه و چین و سه کشور اروپایی و مجموعه اعضای اتحادیه اروپا، تلاش می‌کنند که برجام بدون امریکا باقی بماند. همه احساس می‌کنند که بقای برجام به نفع منطقه و جهان است و یکصدا امریکا را محکوم می‌کنند که به قطعنامه 2231 که همه کشورها را ملزم به همکاری می‌کند، پایبند نبوده و از برجام خارج شده است.
 وی گفت: این سفر فرصتی است تا در زمینه آینده برجام و توافق‌هایی با اتحادیه اروپا گفت‌و‌گو کنیم بویژه اینکه اتریش از یکشنبه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را نیز عهده دار شده است و بنابراین با اتریش به‌عنوان رئیس اتحادیه نیز در این مقطع صحبت خواهیم کرد. روحانی گفت: اروپایی‌ها همچنین قرار است در روزهای آینده بسته پیشنهادی خود را ارائه کنند که راجع به این مسأله هم با آنان گفت‌و‌گو خواهیم کرد.
البته برخی مسائل منطقه‌ای نیز وجود دارد که با اروپا درباره نقشی که ایران می‌تواند برای ثبات و امنیت کل منطقه مهم خاورمیانه داشته باشد، گفت‌و‌گو کرده و به این گفت‌و‌گوها ادامه می‌دهیم. از جمله این موضوعات سوریه، یمن و ستم‌هایی است که بر مردم این کشورها روا داشته شده و همچنان ادامه یافته است.  همه جهان در قبال جنایات علیه مردم یمن مسئولند. رئیس جمهوری همچنین به امضای اسنادی میان ایران و اتریش و سوئیس در جریان این سفر اشاره کرد و افزود: در زمینه روابط صنعتی، تجاری، بهداشت – درمان، فناوری‌های نوین، آموزش و مدیریت منابع آب، با مقام‌های ارشد این دو کشور گفت‌و‌گو خواهیم کرد و اسنادی نیز به امضا می‌رسد. روحانی گفت: همچنین در هر دو کشور تجار عزیز و نمایندگان بخش‌های اقتصادی ایران همراه ما هستند و در هر دو پایتخت هم در وین و هم در برن، جلسه‌ای با حضور تجار و کارآفرینان خواهیم داشت و با ایرانیان عزیز در این دو کشور نیز دیداری انجام می‌گیرد. وی در فرودگاه مهرآباد از سوی معاون اول رئیس جمهوری و مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل، بدرقه شد.

اتریش: درکنار ایران مقابل برجام ستیزی امریکا می‌ایستیم
 دفتر صدر اعظم اتریش در آستانه سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به وین، با صدور بیانه‌ای اعلام کرده این کشور ضمن تعمیق روبط اقتصادی و تجاری با تهران، مصمم به ایستادگی در برابر برجام ستیزی امریکا و تحریم‌ها است. به گزارش ایرنا، روزنامه اتریشی اشتاندارد با انتشار بخش‌هایی ازبیانیه دفتر صدر اعظم این کشور درباره اهمیت سفر حسن روحانی به وین، با یادآوری اینکه در این سفر چند تفاهمنامه بین دو کشور امضا خواهد شد، نوشت: رئیس جمهوری ایران و همچنین سباستین کورتس صدراعظم اتریش در جریان این سفر بر ضرورت اجرای برجام تأکید خواهند کرد. اشتاندارد با یادآوری اینکه حضور روحانی در سوئیس و اتریش نخستین سفر اروپایی وی پس از خروج امریکا از برجام است، اعلام کرد: در جریان سفر روز چهارشنبه هفته جاری روحانی به وین، چند تفاهمنامه از جمله قراردادهایی در زمینه همکاری در حوزه‌های حمل و نقل و مدیریت آب بین دو کشور امضا خواهد شد. صدر اعظم اتریش برپایه این بیانیه گفته است: برجام پنجره‌ای را گشوده که از طریق آن می‌توان درباره طیف وسیعی از مسائل دیگر هم گفت‌وگو کرد. کورتس همچنین گفته است که مسائل منطقه خاورمیانه از اهمیت زیادی برای اتریش برخوردار است و در جریان سفر روحانی به وین، در این باره نیز گفت‌وگو خواهد شد. صدراعظم اتریش تأکید کرده است که می‌خواهیم درباره نقش ایران در منطقه و نیز درباره موضوع حقوق بشر در ایران هم با روحانی گفت‌وگو کنیم. تعداد زیادی شرکت اتریشی در ایران فعال هستند. اتریش و اتحادیه اروپا مصمم هستند قراردادهای بانکی با ایران را در شرایط سخت کنونی حفظ کنند.
 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۸۲۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استانداری قم : اگر خبر تصویب بودجه برای استقبال از رئیسی توسط شهرداری قم صحت دارد، از شورای شهر می‌خواهیم که این مصوبه را لغو کند

 سرپرست روابط عمومی استانداری قم از سفر بدون تشریفات رئیس جمهور به استان قم خبر داد.

به گزارش روزنامه ایران؛ علی اقبالی در این باره گفت: رویکرد سفرهای استانی رئیس جمهور در دولت سیزدهم حذف تشریفات و خدمت رسانی به مردم با حداقل هزینه بوده و یکی از مهم‌ترین تلاش‌های دولت، ارتباط چهره به چهره هر چه بیشتر مسئولان با مردم، حضور در بین مردم و شنیدن صحبت ها و توجه به درد دل های مردم از نزدیک است.

سرپرست روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم تصریح کرد: برداشت از منابع عمومی شهری و هزینه در سفر رئیس جمهور با رویکرد استاندار قم در تضاد جدی قرار دارد و به این دلیل نیز از اعضای محترم شورای شهر قم، ضمن تشکر از دغدغه‌های میهمان نوازی، درخواست داریم چنانچه خبر تصویب بودجه‌ای برای استقبال از رئیس جمهور توسط شهرداری قم مقرون به صحت است، نسبت به لغو آن مصوبه اقدام فرمایند و آن اعتبار را صرف آبادانی و پیشرفت شهر قم نمایند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • استانداری قم : اگر خبر تصویب بودجه برای استقبال از رئیسی توسط شهرداری قم صحت دارد، از شورای شهر می‌خواهیم که این مصوبه را لغو کند
  • نزدیکی به ناتو در دستورکار کشورهای بی‌طرف اروپا
  • قم آماده استقبال از رئیس‌جمهور / نصب بیش از ۳۰۰۰ مترمربع بنر در ۲۵۰ نقطه شهر
  • جایگاه ترکیه در سیاست همسایگی ایران ویژه است
  • رئیسی: ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند | هیچوقت میز مذاکره را ترک نکردیم اما... | موشک جواب موشک است | از وضعیت سفره مردم مطلعم
  • افشای عمدی فایل صوتی ظریف به روایت سعید لیلاز /با خرابکاری در نطنز، این سایت چند ماه از کار افتاد /ایران زمین بازی را عوض کرده است
  • استقبال تهران از پاسخ حماس به طرح سیاسی پایان جنگ علیه غزه
  • درخواست اتحادیه اروپا از چین درباره ایران
  • استقبال گسترده از اجلاس بین‌المللی هسته‌ای ایران علی‌رغم مانع تراشی‌ها
  • استقبال بالا از اجلاس بین‌المللی هسته‌ای ایران علی‌رغم مانع تراشی‌ها