Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروهی از چهره‌های ادبی و فرهنگی کشور سوئد تصمیم گرفته‌اند امسال در واکنش به لغو جایزه نوبل ادبیات، جایزه دیگری را جایگزین کنند.

ایران آنلاین / آکادمی سوئدی امسال به خاطر مسائل و حاشیه‌های مربوط به کارمندانش تصمیم گرفته جایزه نوبل ادبیات را برگزار نکند، ولی گروهی از شخصیت‌های فرهنگی این کشور طرحی جایگزین برای تقدیر از چهره‌های ادبی جهان ارائه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گروه اعتراض نمادین به رسوایی جنسی آکادمی را علت این تصمیم عنوان می‌کنند.

اتهام و رسوایی جنسی ژان کلود آرنالت، همسر کاتارینا فروستنسون کارمند و عضو آکادمی سوئدی موجب لغو جایزه نوبل ادبیات در سال 2018 و کناره‌گیری و استعفای بعضی از اعضای آکادمی شد.

بیش از 100 نویسنده، بازیگر، خبرنگار و چهره‌های فرهنگی کشور سوئد امسال برای اینکه جایزه نوبل ادبیات جایگزینی داشته باشد، آکادمی جدیدی برای تقدیر از چهره‌های ادبی جهان تشکیل داده‌اند که قرار است پائیز امسال برندگان خود را اعلام کند.

این گروه در اولین بیانیه رسمی خود گفتند: «ما این آکادمی را تاسیس کردیم تا نشان دهیم ادبیات و فرهنگ بخش عمده دموکراسی و احترام به انسان‌ها را تشکیل می‌‌دهد. در زمانی که ارزش‌های انسانی زیرسوال رفته است، بهتر است با ادبیات با ظلم و ستم مبارزه کنیم. ما در این آکادمی جدید روی این مسئله مهم تاکید داریم که مهمترین جایزه ادبی دنیا در سال 2018 نیز نباید تعطیل شود.»

آکادمی جدید سوئدی از تمام چهره‌های فرهنگ سوئد و به خصوص ناشران و کتابداران برای معرفی نویسندگان دعوت کرده است. این گروه از شخصیت‌های فرهنگی سوئد می‌گویند امسال به احتمال زیاد جایزه خود را به کتاب و نویسنده‌ای اعطاء خواهند کرد که درباره انسانیت و جایگاه انسان در جهان کتاب نوشته باشند. آن‌ها بر خلاف آکادمی نوبل که بیشتر از داستان‌های آرمان‌گرایانه تقدیر می‌کرد، اعتقاد دارند باید از داستان‌هایی تقدیر شود که به واقعیت زندگی انسان در کره خاکی اشاره دارد.

هیئت داوران آکادمی جدید سوئد با رهبری «آن پالسون» و همکاری «لیزبث لارسون» استاد دانشگاه گوتنبرگ و  یک کتابدار به نام «گونیلا ساندین» قرار است ماه اکتبر امسال نامزدهای خود را اعلام کند و برنده نهایی 11 سپتامبر  امسال معرفی خواهد شد.

این آکادمی جدید سوئدی اظهار امیدواری کرده است که جایزه نوبل ادبیات در سال 2019 کار خود را از سر بگیرد./ایبنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۸۶۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | ادبیات فارسی بر قله جهان

تعداد بازدید : 8 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دکتر اسماعیل آذر استاد ادبیات فارسی و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگیان، به ستایش از زبان فارسی پرداخته و ادبیات و زبان فارسی را بسیار بالاتر از دیگر زبان ها می داند.

دیگر خبرها

  • بازیکنان استقلال شایسته قهرمانی هستند/ از آکادمی استقلال بی خبرم
  • جایزه نوبل ایرانی به ۶۲ محقق رسید
  • جایزه نوبل ایرانی به ۶۲ محقق اعطا شد
  • چین با بذرهای فضایی کشاورزی می‌کند!
  • بختیاری‌زاده: اتفاقات ‌ناگوار فولاد ماحصل تفکرات مدیریت‌های سال‌های قبل است
  • جایزه نوبل ادبی باید به فردوسی تعلق می‌گرفت
  • چهره‌های مشهور ادبیات که مست عشق پارسا پیروزفر را دیدند | میرجلال‌الدین کزازی: از آغاز تا انجام، شادمان و خشنود بودم...| تصاویر
  • ببینید | ادبیات فارسی بر قله جهان
  • اهانت دوباره به قرآن در سوئد این بار از سوی یک زن
  • اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد