Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- وکیل مدافع پنج تن از دانشجویانی که در حوادث دی سال 96 در تهران دستگیر شدند، آخرین وضعیت پرونده این افراد و احکام صادره برای آنها را تشریح کرد.

امیر رئیسیان در گفت وگو با خبرنگار قضایی ایرنا، در رابطه با آخرین وضعیت پرونده تعدادی از دانشجویانی که در حوادث دی سال 96 دستگیر و برایشان پرونده قضایی تشکیل شده است، اظهار داشت: یکی از این دانشجویان، «لیلا حسین زاده» است که پرونده وی در شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی احمدزاده رسیدگی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این وکیل دادگستری افزود: موکل از سوی دادگاه به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، جمعاً به 6 سال حبس محکوم شده است که به حکم صادره اعتراض کردیم و پرونده برای رسیدگی در مرحله تجدیدنظر به شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی زرگر ارسال شد اما هنوز تعیین وقت نشده است.
رئیسیان به پرونده دو دانشجوی دیگر اشاره کرد و گفت: پرونده این افراد در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی و به اتهام تبلیغ علیه نظام مورد بررسی قرار گرفت که متاسفانه یکی از آنها به یکسال و یکی دیگر (فرشته طوسی) به یکسال و نیم حبس محکوم شده است.
وکیل مدافع دانشجویان دستگیر شده در حوادث دی 96 بیان داشت: پرونده دو دانشجوی دیگر نیز در یکی از شعبات دادگاه انقلاب اسلامی تهران و به اتهام فعالیت تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی مورد رسیدگی قرار گرفت اما هنوز دادگاه مبادرت به صدور حکم نکرده است.
در حوادث دی سال 96، تعدادی از دانشجویان دانشگاه های مختلف توسط پلیس و نیروهای امنیتی دستگیر شدند و اخیراً احکام برخی از آنها صادر شده که به خاطر محکومیت به حبس های طولانی مدت، اعتراض سایر دانشجویان را بر انگیخته است.
پس از این اعتراضات، منصور غلامی، وزیر علوم ششم تیر امسال در مورد تلاش برای کاهش احکام قضایی و تخفیف محکومیت دانشجویان گفت: با مسئولان قوه قضائیه حضوری صحبت کرده و خواستار تجدیدنظر، حداکثر ارفاق و کاهش احکام در تجدید نظر شده‌ام.
وی اظهار داشت: این احکام متعاقب اتفاقات دی ماه گذشته برای بعضی دانشجویان صادر شده که به نظر ما هم احکام سنگینی نسبت به وضعیت دانشجویان است. در بعضی موارد محدودیت قانونی داریم، اما هر کاری که در اختیارات قانونی ما باشد دریغ نمی‌کنیم و به دانشگاه‌ها نیز توصیه شده است از مشاوره‌های حقوقی و ارائه راهنمایی‌های مختلف به دانشجویان دریغ نکنند تا مسیر درستی طی شود.
عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز دهم تیر جاری در رابطه با احکام صادره برای دانشجویان، از اظهارنظر برخی مسئولان نسبت به احکام محکومیت چند دانشجو، انتقاد کرد و گفت: تعداد دقیق متهمان مشخص نیست اما در تماس تلفنی دادستانی با وزارت علوم نام 6 نفر ذکر شده و این در حالی است که به موجب گزارش وزارت اطلاعات اتهام برخی دانشجویان امنیتی است و مرتبط با جریاناتی است که عوامل آن در آشوب‌های دی‌ سال گذشته دستگیر شده‌اند.
جعفری دولت‌آبادی اظهار نظر برخی افراد دائر بر اینکه شرکت در تظاهرات جرم نیست را فاقد مبنای قانونی دانست و اظهار داشت: شرکت در تظاهرات غیرقانونی و دعوت به آشوب و ناامنی جرم است و از برخی مسئولان انتظار می‌رود از چنین اظهار نظرهای بی‌مبنایی اجتناب کنند و اگرچه دادستانی تاکنون در مقابل چنین اظهاراتی سکوت کرده اما اعلام می‌شود که اگر چنین اظهارات خلاف واقع ادامه یابد، وضعیت متهمان این پرونده‌ها اعلام خواهد شد و البته این امر مانع از آن نیست که دادگاه حین محاکمه یا رسیدگی به اعتراض در صورت عدم احراز قصد مجرمانه، حکم دیگری صادر کند.
وی از وزارت علوم خواست اسامی دانشجویان را اعلام کند تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
اجتمام*ع.ی * 3063

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي حوادث دي 96 دانشجو دادگاه انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۹۷۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت بیش از ۱۰۰ دانشجوی معترض در آمریکا؛ آزادی بیان به سبک غربی

پلیس آمریکا دانشجویان معترض را در دانشگاه تگزاس در شهر آستین و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بازداشت و دیگران را متفرق کردند.

به گزارش مشرق، دانشگاه‌های آمریکا همچنان شاهد برگزاری تظاهرات‌های گسترده در حمایت از غزه و محکوم کردن نسل‌کشی از سوی رژیم صهیونیستی هستند.

در همین حال، پلیس و نیروهای گارد ویژه آمریکا شمار زیادی از معترضان را در دانشگاه‌های مختلف بازداشت کردند.

بازداشت‌های ساعات گذشته در شهرهای آستین و لس‌آنجلس در حالی انجام شد که دانشجویان دانشگاه هاروارد و دانشگاه براون در سواحل شرقی نیز تهدیدات را نادیده گرفتند و اردوگاه‌هایی را برای همبستگی با فلسطینی‌ها در غزه برپا کردند.

این اعتراضات که هفته گذشته در دانشگاه کلمبیا در نیویورک آغاز شد، از دانشگاه‌ها می‌خواهد روابط مالی خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند.

اعتراضات مسالمت‌آمیز و عمدتا بدون تنش بوده است، اما در بحبوحه ادعاهای یهودی‌ستیزی با اقدامات شدید بسیاری از دانشگاه‌ها مواجه شده است.

بزرگترین تظاهرات ساعات گذشته در دانشگاه یوتی سهر آستین برگزار شد، جایی که صدها دانشجو دست به تجمع زدند و به سمت محوطه دانشگاه راهپیمایی کردند. اما دانشگاه از پلیس محلی و ایالتی خواست تا جمعیت را متفرق کند.

صدها افسر پلیس و همچنین گارد ملی که برخی از آن‌ها سوار بر اسب بودند، در محل حاضر شدند

آن‌ها با در دست داشتن باتوم به جمعیت حمله کردند و چندین دانشجو را با خضونت بازداشت کردند.

مقامات تگزاس اعلام کردند که دست‌کم ۳۴ نفر بازداشت شده‌اند. گرگ ابوت، فرماندار جمهوری‌خواه تگزاس گفت که معترضان در زندان هستند و اضافه کرد که هر دانشجویی که به تظاهرات‌ها بپیوندد، باید اخراج شود.

اعتراضات دانشجویان دانشگاه USC در لس‌آنجلس نیز با خشونت نیروهای امنیتی مواجه شد.

در سوی دیگر آمریکا، صدها دانشجوی دانشگاه هاروارد با وجود بسته شدن محوطه از سوی دانشگاه و تهدید اقدامات انضباطی علیه دانشجویان تجمعات اعتراضی برگزار کردند.

دیگر خبرها

  • اعتراضات بی سابقه دانشگاه های آمریکا در حمایت از غزه و محکومیت اسرائیل+ فیلم و عکس/ اعتراضات به کانادا و اروپا رسید
  • اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد
  • بازداشت بیش از ۱۰۰ دانشجوی معترض در آمریکا؛ آزادی بیان به سبک غربی
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • حدود ۱۰۰ دانشجوی حامی فلسطین در کالیفرنیا بازداشت شدند
  • یک نکته عجیب در عکس‌های جدید تتلو در دادگاه
  • اعلام جنگ علیه ترامپ!
  • احکام متناسب با جرم در پرونده‌های مرتبط با حجاب صادر شود
  • حقایق نسل‌کشی غزه با صدور احکام بین‌المللی علیه نتانیاهو آشکارتر می‌شود
  • دستگیری ۱۳۳ دانشجوی دانشگاه نیویورک به دلیل همبستگی با غزه