Web Analytics Made Easy - Statcounter

پریسا سادات عظیمی روزنامه نگار

ایران آنلاین /در سال‌های اخیر طرح‌های تحقیقاتی درخصوص خشکه کاری دراستان‌هایی از جمله خوزستان و گلستان به اجرا درآمد که با استقبال چشمگیر کشاورزان نیز مواجه شد. وجود مزایای نسبی متعدد درطرح خشکه کاری نسبت به شیوه‌های سنتی که توسط کشاورزان اعمال شده از دلایل موفقیت‌آمیز بودن این طرح بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌گفته کارشناسان کشاورزی، کاهش آلودگی خاک و آب، بهبود تهویه خاک، بهبود شرایط اقلیم مزرعه (دمای هوا بین فاصله ردیف‌های کشت در شب و روز)، کاهش امراض و آفات برنج و بهبود بیلان آبی و پیشرفت اقتصاد منطقه از مزایای کشت خشکه کاری برنج است. نتایج تحقیقات انجام شده در دنیا نشان می‌دهد، این روش باعث ذخیره آب‌های زیرزمینی می‌شود.
کشت برنج در گلستان با خشکه کاری شالی
«مختار مهاجر»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در گفت‌و‌گو با «ایران» خشکه کاری شالی را راهی برای خروج این استان از ممنوعیت کشت برنج دانست و ابراز امیدواری کرد که استقبال کشاورزان گلستانی از این طرح به خودکفایی کشور در تولید این محصول ختم شود.به‌گفته وی دراین روش که همانند محصول گندم، بذر برنج پس از شخم و دیسک در زمین کاشته می‌شود، میزان مصرف آب از ۱۵تا ۱۸هزار متر مکعب به 5 تا 8 هزار متر مکعب کاهش می‌یابد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه میزان تبخیر آب در استان بالاست و منابع آبی هم در این استان کم است، تأکید کرد: توجه به مصرف این مایه حیاتی بخصوص در بخش کشاورزی حائزاهمیت است.
مهاجر با اشاره به کشت خشکه ‌کاری شالی که سال گذشته به‌صورت آزمایشی در 5 هکتار از شالیزارهای استان انجام شد، تصریح کرد: این روش کشت را حدود 4 سال گذشته در استان انجام دادیم که با افزایش رشد علف‌های هرز بین خوشه‌های برنج مواجه شدیم تا اینکه با تحقیقات انجام شده 2 نوع سم را برای از بین بردن این علف‌ها شناسایی کردیم. با ازبین بردن این علف‌ها روش خشکه کاری شالی را در وسعت بیشتر در دستور کار قرار دادیم.
نبود بازدهی خشکه کاری در مازندران و گیلان
با این حال، «ابراهیم اکبرپور»، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه کشت برنج به روش خشکه کاری در استان نداریم، یادآور شد: خشکه کاری شالی در مازندران و گیلان به‌علت جنس و بافت خاک و شرایط خاص آب و هوایی جواب نمی‌دهد.وی با اشاره به اینکه این نوع کشت به‌دلیل کاهش مصرف آب مناسب است، اما در گیلان نمی‌توان استفاده کرد، افزود: این نوع کشت در استان در حال حاضر در دست تحقیق است و تا زمانی که به نتایج درست نرسیم قابل استفاده نیست. از طرفی، شالیزارهای ما غرقابی است و بافت خاک و شرایط اقلیمی به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد خشکه کاری جواب ندهد. با این اوصاف تا مشخص شدن نتایج تحقیقات، نمی‌توان در مورد کشت خشکه کاری در استان تصمیم گرفت.
ممنوعیت کشت برنج حتی به روش خشکه کاری در خوزستان
خوزستان هم در تولید برنج بعد از گیلان و مازندران رتبه سوم کشوری را تا قبل از ممنوعیت کشت این محصول داشت.
«محمدقاسمی نژاد»، معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان هم در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به خشکسالی و ممنوع شدن کشت برنج از امسال در این استان، خاطرنشان کرد: سال گذشته در 23 هزار هکتار از اراضی استان کشت برنج به‌صورت خشکه‌کاری انجام شد که کشاورزان هم استقبال کردند.به گفته وی، تحقیق روی این نوع کشت در استان با توجه به خشکسالی و پیدا کردن راهکاری برای کاهش مصرف آب، از سال 75 در 100 هکتار از شالیزارها شروع شد و نتایج خوبی هم داشت. این کشت بیشتر درشمال شرق، جنوب وجنوب غرب استان که بیشتر دشت و کوهستانی بود، انجام شد.
قاسمی‌نژاد افزایش راندمان آب، تقلیل میزان بذر به نصف، کاهش زمان کشت، کاهش 50 درصدی میزان مصرف آب برای آبیاری، کنترل و مدیریت بهتر مزرعه برای ازبین بردن علف‌های هرز و کاهش 40 درصدی هزینه‌ها را از جمله مزایای کشت خشکه کاری عنوان کرد و یادآور شد: با وجود این همه مزایا در کشت خشکه کاری بازهم به‌دلیل خشکسالی شدید این نوع کشت در استان مقرون به صرفه نبوده و به طور کلی کشت برنج در خوزستان از امسال ممنوع اعلام شده است.

افزایش برداشت برنج با روش خشکه کاری

مختارمهاجر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان استفاده از روش خشکه کاری شالی را موجب افزایش برداشت برنج در هر هکتار نسبت به کشت نشایی و غرقابی عنوان کرد و افزود: افزایش 25درصدی تولید برنج و صرفه‌جویی 40 درصدی در مصرف آب از مزایای استفاده از این روش است. امسال 200 هکتار از شالیزارهای استان را به کشت برنج به این روش اختصاص دادیم. به‌عنوان نمونه در شهرهایی از جمله گرگان، علی آباد، آزادشهر و گنبد کشت برنج امسال با خشکه کاری انجام شده است. سال گذشته 5 هکتار از شالیزارهای استان به این روش کشت شد که کشاورزان هم استقبال کردند.وی با تأکید بر اینکه در خشکه کاری شالی از سامانه‌های نوین آبیاری و غرقابی استفاده نمی‌شود، گفت: این روش کشت کاهش مصرف آب را در پی دارد و به لحاظ هزینه برای گرفتن کارگر از نشاء کاری گرفته تا پایان کشت این محصول، مقرون به صرفه است. در واقع در این کشت کشاورز دیگر یک میلیون و 500 هزار تومان هزینه دستمزد کارگر را نمی‌دهد، 60درصد هم کاهش مصرف بذر دارد و 40 درصد نیز در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. سال گذشته برای کشت شالی در ۸۰هزار هکتار، یک میلیارد و 200میلیون مترمکعب آب صرف شد که ذخیره یکسال آب‌های زیرزمینی است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۰۲۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) نشاکاری برنج در گیلان

(تصاویر) نشاکاری برنج در گیلان

دیگر خبرها

  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • (تصاویر) نشاکاری برنج در گیلان
  • ریزش قیمت طلا و انواع سکه در پی کاهش نرخ ارز
  • ممنوعیت فعالیت الجزیره در فلسطین اشغالی/ گانتز: شانس توافق کاهش یافت
  • سکه به کانال ۴۱ میلیون تومان بازگشت
  • راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است
  • رئیس کل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد؛ اهمیت جایگاه مامایی در خروج از سیاه چاله جمعیتی
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • یک رواشناس اجتماعی بیان کرد؛ رواج قلیان در ایران نتیجه کم کاری وزارت بهداشت
  • انتقاد یک رواشناس اجتماعی بیان کرد؛ رواج قلیان در ایران نتیجه کم کاری وزارت بهداشت