Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، امسال بیش از 36 هزار هکتار از زمین های ورامین به زیر کشت انواع محصول رفت که از این میزان  بیش از  17 هزار هکتار با شیوه های نوین آبیاری می شوند.

رییس اداره جهاد کشاورزی ورامین با اشاره به سیاستگذاری وزارت جهاد کشاورزی در توسعه آبیاری تحت فشار و جایگزینی شیوه های نوین آبیاری تاکید کرد اولویت اول ما برای مدیریت بهینه آب موجود، بهره گیری از روش های پیشرفته آبیاری است تا علاوه بر عبور از بحران کم آبی ، راندمان تولید نیز افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد حسین تاجیک افزود: در هشت سال گذشته به طور میانگین سالانه دو تا دوهزار و پانصد هکتار زمین کشاورزی مجهز به سیستم نوین آبیاری شد و تا پایان امسال نیز 2500 هکتار دیگر به این شیوه آبیاری می شوند.

وی با بیان اینکه  ورامین، بیش از 80 هزار هکتار زمین قابل کشت دارد که به علت محدودیت های آبی، بیش از نیمی ازآن کشت نمی شود خاطر نشان کرد: کاهش میزان بارش نزولات جوی، افت سطح آب های زیر زمینی و تخصیص  نیافتن حق آبه دشت ورامین از سد ماملو باعث شده تا بسیاری از اراضی حاصلخیز ورامین بدون کشت رها شود.

وی بیان کرد: دولت های یازدهم و دوازدهم به منظور حمایت از بخش کشاورزی و مدیریت مصرف آب ، اعتبارات و تسهیلات ویژه ای را در اختیار کشاورزان قرار داده تا آن ها با تغییر سیستم های آبیاری از غرقابی به نوین اختصاص ، از آب موجود به بهترین نحو استفاده کنند.

تاجیک گفت : با اقدامات ترویجی و تشویق کشاورزان به استفاده از شیوه ها نوین آبیاری ، تاکنون 17 هزار هکتار از زمین های  کشاورزی ورامین به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده اند که این امر باعث شده تا در سال زراعی پیش رو بیش از 2 هزار و 500 هکتار به سطح زیر کشت اراضی ورامین افزوده شود.

رییس اداره جهاد کشاورزی ورامین تصریح کرد: کشاورزان می توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی و ارائه درخواست، از تسهیلات مناسبی که دولت در اختیار آن ها قرار می دهد استفاده کنند و بامدیریت مصرف آب، به سطح زیر کشت اراضی خود بیافزایند.

امسال بیش از 21 هزار هکتار از زمین های ورامین زیر کشت گندم و جو و حدود 2 هزار هکتار زیر کشت کلزا رفته است.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: ورامین آبیاری نوین 50 درصد زمین ها افزایش راندمان کاهش مصرف آب مدیریت بهینه آب عبور از کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۱۱۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۵ درصد از شبکه آبیاری سد حوضیان الیگودرز اجرا شد

داریوش حسن نژاد در بازدید از سد حوضیان گفت: پروژه شبکه انتقال آب حوضیان با هدف توسعه و تامین آب ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دیم منطقه با سیستم آبیاری بارانی در دست اجراست.

وی اظهار داشت: طول اصلی خط انتقال این پروژه ۱۱ کیلومتر است و برای آن در مصارف کشاورزی ۱۳.۷ میلیون متر مکعب و جهت مصارف صنعت، ۲میلیون متر مکعب آب تخصیص در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی برای تکمیل پروژه گفت: یکی از مهمترین وظایف شرکت آب منطقه‌ای لرستان، مطالعه، طراحی و اجرای پروژه‌های مختلف تامین آب شامل سدها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و انتقال آب، ساخت ایستگاه‌های پمپاژ و کانال‌های آبرسانی مطابق سیاست‌ها و برنامه‌ها و دستورالعمل‌های مصوب وزارت نیرو است.

سد حوضیان که در یک کیلومتری شهرستان الیگودرز و بر روی رودخانه‌ای به همین نام قرار دارد با طول تاج ۵۳۳ متر، عرض تاج ۱۰ متر و ارتفاع ۷۳ متر از نوع خاکی سنگ ریزه‌ای با هسته رسی است و بهره‌برداری رسمی از آن اردیبهشت ۱۳۹۵ آغاز شد که تکمیل شبکه آن از مصوبات سفر آذرماه ۱۴۰۰ آیت الله رییسی به لرستان است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • آغاز به‌کار پروژه‌های نهضت ملی مسکن در جنوب شرق تهران
  • طرح نهضت ملی مسکن جنوب شرق استان تهران آغاز شد
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • آیا از لوله سیاه آهنی برای مصارف کشاورزی می‌توان استفاده کرد؟
  • ۸۵ درصد از شبکه آبیاری سد حوضیان الیگودرز اجرا شد
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • جلسه ستاد برداشت سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ برگزار شد
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران