Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-05@02:04:57 GMT

«عقل‌گرایی از منظر تفاسیر فریقین» بررسی می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۲۲۲۳۷

«عقل‌گرایی از منظر تفاسیر فریقین» بررسی می‌شود

به گزارش ایکنا؛ جلسه دفاعیه پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «عقل‌گرایی از منظر تفاسیر فریقین» ۱۷ تیرماه در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می‌شود.

گفتنی است، این پایان‌نامه توسط زهرا ابویی مهریزی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث نوشته شده و سروری مجد، استاد راهنمای این پایان‌نامه است. این رساله از سوی اسودی به داوری و نقد گذاشته می‌‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نگارنده در این پایان‌نامه منزلت عقل در اسلام را از امور بسیار مهم در معارف اسلامی عنوان می‌کند و می‌نویسند: تبیین جایگاه آن و حیطه و قلمرو عقل در علوم مختلف اسلامی نقشی به‌سزا دارد ولکن پیش از بحث از این امور، آنچه به منزله مقدمه همه این بحث‌ها بشمار می‌رود بحث از معنا و حقیقت عقل است؛ چراکه با توجه به این معناست که روشن می‌شود، جایگاه مطرح شده برای عقل در اسلام ناظر به چه امری است. در رابطه با بحث از معنای عقل دو نوع بررسی متصور است: نخست آنکه با توجه به استعمالات عقل و مشتقات آن و همچنین معانی همگون و در مقابل آنچه ضد معنای عقل است در آیات و روایات به تبیین معنای عقل بپردازیم. دوم آنکه با توجه به تصویری که علماء علوم مختلف اسلامی از عقل داشته‌اند به معنای عقل راه پیدا کنیم.

وی در این تحقیق با توجه به آنکه بنابر بررسی عقل‌گرایی از منظر تفاسیر فریقین بوده است، می‌افزاید: به بحث از معنای عقل در تفاسیر توجه ویژه‌ای شده است، گرچه برای تبیین تعریفی که به نظر می‌رسد تعریف عقل در کتاب و سنت است به نحوی از بررسی اول برای واکاوی معنای عقل نیز پرداخته‌ایم.

نگارنده بعد از تبیین معنای عقل در تفاسیر فریقین به حوزه حجیت عقل و قلمرو تعقل وارد شده که از خلال آن منزلت عقل در اسلام روشن خواهد شد و می‌آورد: البته گرچه سعی‌مان بر استفاده از کتب تفسیری بوده است، ولکن به آیات و روایات نیز توجه داشته‌ایم. آنگاه به مبحثی که امروزه بسیار پررنگ به آن پرداخته می‌شود نظر افکنده‌ایم و آن، رابطه عقل با مفاهیم بنیادین انسانی است که البته به علت دامنه دراز این مباحث، از ورود در تمامی عرصه‌ها احتراز کرده‌ایم. در نهایت نیز با توجه به جایگاهی که برای عقل اثبات شده است به آنچه موجب تعالی عقل و یا در مقابل آنچه از آفات عقل به شمار می‌رود، پرداخته‌ایم.

همچنین جلسه دفاعیه پایان‌نامه مرتضی یوسفی، دانشجوی رشته فقه مقارن و حقوق خصوصی اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی، با عنوان «بررسی بیع حقوق مالی در فقه مذاهب خمسه» به راهنمایی دکتر وزیری و با داوری دکتر ویسی، ۱۳ تیرماه از ساعت ۱۴ تا ۱۵.۳۰ در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شده است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا دانشگاه دانشگاه مذاهب اسلامی دفاعیه پایان نامه کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۲۲۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمت پنهان و تاریک ماه از منظر فضاپیمای چینی

سمت پنهان و تاریک ماه از منظر فضاپیمای چینی

دیگر خبرها

  • کارشناس حقوقی: رای کمیته انضباطی درمورد هوادار سپاهان مطابق آیین‌نامه است
  • برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت ابلاغ می‌شود
  • سلامت هوای کلانشهر مشهد در پانزدهمین روز اردیبهشت
  • معنای استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی اسرائیلی چیست؟
  • تدابیر لازم برای جلوگیری از خسارت به عشایر اندیشیده شود
  • دیگو سیمئونه: با توجه به پیشرفت رقبا، کسب سهمیه لیگ قهرمانان روز به روز سخت‌تر می‌شود
  • سمت پنهان و تاریک ماه از منظر فضاپیمای چینی
  • عکس/پاسخ رهبر انقلاب به نامه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
  • مشکل آب‌گرفتگی بلوار ارغوانیه رفع شد/ آماده‌باش اکیپ‌های ستاد سیل تا پایان بارش‌ها
  • با گذشت دو سال از ابلاغ سیاست‌های تأمین اجتماعی خبری از اجرایی شدنشان نیست