Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-26@09:59:00 GMT

سیری در روزنامه های عرب زبان

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۵۰۰۲۵

سیری در روزنامه های عرب زبان

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه "الشرق الاوسط "عربستان در عنوان "پناهجویان درعا به سوی اسراییل و اردن" به قلم "عبدالرحمن الراشد" به مساله آوارگی و پناهجویی هزاران سوری، از منطقه "درعا" این کشور به سوی مرزهای اردن و اسراییل می پردازد. وی در همین زمینه اشاره می دارد که اسراییل به هیچ وجه حاضر نخواهد شد تا مرزهایش را به روی پناهجویان بازنماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگارنده می نویسد: "دویست و پنجاه هزار نفر از سوری ها در میدان جنگ بین نیروهای نظام و جنگندههای هوایی روسیه با گروه های مسلح تروریستی در مناطق دیگر این کشور، ازمناطق جنوب غربی سوریه درحال فرار هستند. اکثر فرار کنندگان زنان و کودکان استان درعا میباشند. برخی از این پناهجویان به صورت پیاده به سوی مرزهای غربی و اسراییل و برخی دیگر به سوی اردن در حال حرکت هستند. اسراییل و اردن به دنبال تصمیم مقامات ترکیه مبنی بر بستن مرزهایشان به روی پناهجویان سوری از شمال این کشور، اجازه ورود این پناهجویان را به کشورشان نمی دهند. درباره اسراییل باید گفت که بعید است این رژیم به کسی اجازه ورود به مرزهایش را بدهد زیرا به طور دایم به این مساله فکر می کند که چگونه می تواند از دست فلسطینی ها و به طور مشخص اهالی کرانه باختری رهایی پیدا کند."

روزنامه "الاهرام "مصر هم در یادداشتی با عنوان "خدمت بزرگ ترامپ به چین" به قلم "احمد عبد التواب" خصومت تجاری کنونی ترامپ با اتحادیه اروپا و همچنین چین را فرصتی برای چین به حساب می آورد تا به واسطه آن بتواند در هماهنگی با اتحادیه اروپا در مقابل سیاست های یکجانبه گرایی آمریکا در این خصوص بایستد. وی در این زمینه می نویسد: "سیاست های کنونی ترامپ فرصتی را در اختیار چین قرار داده است. ترامپ به دنبال آن بود تا در ارتباط میان آمریکا با اروپا به عنوان قوی ترین هم پیمانش در جهان نقش ویژه ای را بازی کند. این نقش تا زمانی پیش رفت که نتایج تصمیم های اخیر وی درباره تجارت جهانی و اعمال عوارض گمرکی بر کالاهای اروپایی و غیره آشکار شد به گونه ای که طرف های هم پیمان اروپایی نه تنها با رویکرد متضاد ترامپ مواجه شدند بلکه نزاع هایی هم بر سر منافع میان این کشورها با آمریکا درگرفت. در همین زمینه برخی از دیپلمات های اروپایی در رسانه های غربی اظهار داشتند که چین تلاش می کند نه تنها از چالش میان آمریکا و اروپا استفاده نماید بلکه به عمیق تر شدن آن نیز دامن بزند. چین به اروپا اعلام کرد که آماده است تا با اتحادیه اروپا در اتخاذ موضع واحد در سازمان تجارت جهانی ضد سیاست های ترامپ هماهنگ باشد."

روزنامه "البیان"امارات به قلم "البدر الشاطری " با عنوان "اسراییل و نظام آپارتاید" اقدامات این رژیم را در نوار غزه و کرانه غربی را اقداماتی نژاد پرستانه به حساب آورده و آن را ناقض همه قوانین و تعهدات بین المللی می داند. نویسنده اشاره دارد: "صفت آپارتاید (نژاد پرستی) که سال های متمادی درباره نظام آفریقای جنوبی به کار برده و شایع گردید به نظر می رسد از سال 1948 این صفت برای اسراییل و مخصوصا درباره اقدامات این رژیم در کرانه غربی و نوار غزه مورد استقاده قرار می گیرد. اما این مساله فراتر از یک گفتمان ایدئولوژیک و یا ارزش های سیاسی است بلکه دارای ابعاد قانونی میباشد. براساس آنچه که درقانون دادگاههای جرایم بین المللی آمده است آپارتاید درباره جرایم علیه بشریت به کار برده می شود. اما اسراییل اعتقاد دارد که معاهدات و قوانین و سندهای بین المللی بر کرانه غربی تطبیق نمی کند زیرا اصلا سرزمینی شناخته شده ای در این مکان وجود ندارد همچنانکه کشوری که به نام فلسطین شناخته شود دراین مکان وجود نداشته است. بنابراین حالت دشمنی که در اراضی فلسطین وجود دارد ایجاب می کند تا اسراییل برای امنیتش اقدامات لازم را انجام دهد."

روزنامه "عمان " هم در یادداشتی با عنوان "ضرورت تحقق منافع فلسطین ها در این زمان " به این می پردازد که تحولات کنونی ایجاب می کند تا همه جریانات و حامیان فلسطین به دور از شعار زدگی اقدامات عملی را برای احقاق حقوق فلسطینی ها انجام دهند. این روزنامه می نویسد: " تاکید می گردد و این تاکید هم مبالغه نیست که گفته شود این زمان، زمانی است که به علت شرایط کنونی و تحولات درحال شکل گیری در خصوص فلسیطینی ها و خطراتی که حقوق ملی و شهروندی فلسطینی ها با آن مواجه می باشند و اقداماتی که در سطوح مختلف علیه منافع مردم فلسطین انجام می گیرد از بهترین زمان هایی است که باید اقدام عملی و مسئولیت پذیر جهت تحقق منافع فلسطینی ها صورت پذیرد. این اقدام برای تامین منافع فلسطینی ها باید بدون استثناء از سوی همه جریان ها و برای تبدیل نمودن منافع آنان از حالت شعاری به حالت عملی و آنچه که در عرضه میدان برای فلسطینی ها اتفاق می افتد صورت گیرد."

البیان عمان الاهرام الشرق الاوسط درعا فلسطین

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: البیان عمان الاهرام الشرق الاوسط درعا فلسطین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۵۰۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غلیان جنبش ضداسراییل در دانشگاه های آمریکا

رییس دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک آمریکا شب گذشته به صدها دانشجوی معترض حامی فلسطین این دانشگاه که چند روزی است در اعتراض به نسکل کشی و جنایات اسراییل در غزه در محوطه دانشگاه اردوگاه کرده و تحصن کرده اند، هشدار داد که اردوگاه تحصن خود را برچینند.

به گزارش عصرایران به نقل از وبگاه آمریکایی" آکسیوس"، "مینوش شفیق" رئیس دانشگاه کلمبیا، روز سه شنبه اعلام کرد که به معترضان طرفدار فلسطین مهلت داده است تا هرچه زودتر اردوگاه اعتراضی خود را برچینند و وضعیت دانشگاه را به حالت عادی بازگردانند.

شفیق در پیامی که روز سه شنبه در وب سایت دانشگاه کلمبیا منتشر شد، گفت که اگر دانشجویان تا نیمه شب (دیشب) منطقه را ترک نکنند، این دانشگاه "گزینه های جایگزین" را در نظر خواهد گرفت. 

دانشگاه کلمبیا از زمان تشدید اعتراضات ضداسراییلی و برپایی اردوگاه تحصن دانشجویان حامی فلسطین در محوطه اش، از دانشجویان خود خواسته در خانه بمانند و کلاس های درس خود را مجازی کرده است. این اقدام از بیم پیوستن دیگر دانشجویان به معترضان صورت گرفته است.

معترضان دانشجویی کلمبیا این روزها الهام بخش اردوگاه‌ها و تظاهرات‌های دیگر علیه جنگ غزه در دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده تبدیل شده اند و کالج‌های آمریکایی را به کانون اعتراضات طرفداران فلسطین تبدیل کرده اند.

دستگیری و تعلیق دهها دانشجو و برخی اساتید حامی فلسطین با فشار لابی حامی اسراییل، جرقه اعتراضات گسترده اخیر را زده است؛ به نحوی که کلاس های درس این دانشگاه مجازی شده و بسیاری از دانشجویان و اساتید این دانشگاه در اعتراض به فشارهای اعمال شده بر روی دانشجویان حامی فلسطین و تعلیق و دستگیری برخی اساتید و دانشجویان دست به تحصن زده اند.

پلیس نیویورک پنجشنبه هفته گذشته بیش از 130 دانشجوی معترض کلمبیا را در جریان اعتراضات دستگیر کرد و تلاش کرد اردوگاه دانشجویان معترض و متحصن را برچیند.

شفیق در پیام روز سه شنبه خود گفت که مدیران دانشگاه کلمبیا در حال مذاکره با سازمان دهندگان دانشجویی اعتراضات برای برچیدن اردوگاه هستند.

شفیق گفت: " اگر توافق تا نیمه شب سه شنبه به دست نیاید، ما باید گزینه های جایگزین را برای پاکسازی چمن غربی و بازگرداندن آرامش به محوطه دانشگاه در نظر بگیریم تا دانشجویان بتوانند ترم را تکمیل کنند و فارغ التحصیل شوند."

سخنگوی دانشگاه کلمبیا از ارائه اظهارنظر در مورد مراحل بعدی دانشگاه در صورت عدم جمع آوری اردوگاه اعتراضی دانشجویان، خودداری کرد.
دانشجویان معترض طی روزهای گذشته با برپایی اردوگاه علیه نسل کشی اسراییل در غزه بارها تظاهرات کرده اند.

از جمله شعارهای سرداده شده در جریان این اعتراضات از جمله "ما حماس هستیم" و "مرگ بر اسراییل" و "مرگ بر نتانیاهو" به نظر برخی از حامیان اسراییل در آمریکا به عنوان نمودهایی از "یهودستیزی" تعبیر و تفسیر می شود در حالی که غالب منتقدین می گویند در جریان اعتراضات ضداسراییلی حتی بسیاری از یهودیان نیز حضور دارند و زدن انگ یهودستیزی به خاطر اعمال فشار برای سرکوب اعتراضات دانشجویی است که از سویی علیه سیاست های تجاوزکارانه رژیم اسراییل در کشتار بی رحمانه مردم غزه است و از سوی دیگر در اعتراض به سیاست های دولت آمریکا در حمایت بی قید و شرط از رژیم اسراییل در جنگ غزه است.

در یکی از آخرین نمونه ها از حمایت بی قید و شرط دولت واشنگتن از رژیم تل آویو، کنگره آمریکا لایحه پیشنهادی کمک 26 میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل را به تصویب رسانده است.

علاوه بر دانشگاه کلمبیا، پلیس نیویورک از دوشنبه شب اقدام به دستگیری دهها دانشجوی معترض در دیگر دانشگاه های آمریکا از جمله دانشگاه نیویورک و ییل کرده است.

دانشگاه هاروارد نیز از بیم پیوستن دیگر اقشار به معترضان دانشجویی، ورود عموم را به محوطه خود ممنوع کرده است.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نتایج نظرسنجی دانشگاه هاروارد: 51 درصد جوانان آمریکا خواهان محو اسراییل است فشار کنگره برای عزل روسای 3 دانشگاه آمریکا به خاطر اعتراضات ضداسراییلی دانشجویان

دیگر خبرها

  • انتقاد امیرعبداللهیان از "سرکوب دانشجویان آمریکایی"
  • نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی
  • لشگرکشی روز گذشته گارد مسلح ایالتی تگزاس برای برخورد با دانشجویان حامی فلسطین+ فیلم
  • هر جوان فلسطینی به قدر یک لشکر تاثیر دارد
  • کیهان: دانشگاه‌های آمریکا و اروپا برای پوشش دانشجویان قوانین سختگیرانه دارند؛ چرا ما نداریم؟
  • «فاطمه» اسم رمز صبوری در غزه؛ وقتی مقاومت شیعه و سنی را همدل کرد
  • بورل: ایران و کره شمالی، کشورهایی هستند که بیشترین تحریم‌ها علیه آن‌ها اعمال شده است
  • غلیان جنبش ضداسراییل در دانشگاه های آمریکا
  • اروپا درصدد اعمال تحریم علیه ۱۰ شرکت مرتبط با روسیه
  • نسل کشی در فلسطین سینه همه بشریت را به درد آورده است