Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نرخ‌نامه آگهی‌های دولتی در رسانه‌ها برای سال ۱۳۹۷ به تازگی از سوی عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت اجرا، ابلاغ شده است؛ با این وجود و به رغم اجرای طرح رتبه‌بندی رسانه‌ها (اعم از مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری) از سوی معاونت امور مطبوعاتی این وزارتخانه، تغییری در این تعرفه‌ها به نسبت سال ۹۵ مشاهده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که رسانه‌ها (به ویژه آنهایی که حائز رتبه‌های بالای جدول رتبه‌بندی بودند) امیدوار و خوشبین بودند که وزارت ارشاد پس از دو سال که نرخ تعرفه‌های مربوط به درج آگهی‌های دولتی را در رسانه‌ها ثابت نگه داشته بود، تغییراتی در این جدول و در جهت حمایت از این رسانه‌ها (چیزی که وعده آن را داده بود) به وجود بیاورد و با افزایش نسبی نرخ این تعرفه‌ها موافقت کند.

نرخ چاپ آگهی‌های دولتی و گزارش آگهی (رپرتاژ) در مطبوعات در سال ۹۷ (قیمت‌ها به هزار ریال است)

بر اساس این گزارش نرخ‌نامه جدید که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را در راستای اجرای بند ۵ از ماده ۲ قانون اهداف و وظایف این وزارتخانه ابلاغ کرده است، در روزهای پایانی مسئولیت حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه تدوین و برای تائید به دفتر وزیر ارسال شد و شنیده‌ها حکایت از این دارد که به رغم انتقادهایی که از طرف مسئولان جدید معاونت مطبوعاتی به نرخ‌نامه یادشده وجود داشت و پیگیری‌هایی که از طرف اداره آگهی‌های این معاونت برای افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی این نرخ صورت گرفت، اما همان دستورالعمل عیناً مورد تصویب وزیر ارشاد قرار گرفت.

با این حال گویا یکی از مسائل مهمی که موجب ثابت ماندن نرخ تعرفه آگهی‌های دولتی در رسانه‌ها بوده است، عدم رعایت نرخنامه ابلاغی، از سوی برخی رسانه‌ها بوده است؛ در واقع این رسانه‌ها بدون رعایت منافع صنفی دیگر رسانه‌ها و همکاران خود و با نادیده گرفتن نرخ‌های مصوب، با تعرفه‌هایی به مراتب پائین‌تر از تعرفه‌های ابلاغی، آگهی‌های دولتی را جذب می‌کنند که این مسئله میانگین نرخ تعرفه را پائین آورده است.

نرخ درج آگهی در خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری در سال ۹۷ (قیمت‌ها به هزار ریال است)

بر اساس همین گزارش، شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه سال‌هاست که برخی رسانه‌ها صرفاً برای کسب اندکی سود آنی، حتی تا ۷۰ درصد پائین‌تر از نرخ تعرفه‌های ابلاغ شده از طرف وزارت ارشاد به همه رسانه‌ها، حاضر به درج آگهی‌های دولتی می‌شوند و به نوعی قیمت را در بازار آگهی‌ها می‌شکنند که این خود می‌تواند ضربه سختی به سایر رسانه‌ها باشد و آنها را از گردونه این رقابت نابرابر خارج کند.

نتیجه این فرآیند در میان مدت و طولانی‌مدت این است که وزارت ارشاد به رغم اجرای طرح‌هایی مانند رتبه‌بندی رسانه‌ها - که یکی از اهداف آن توزیع آگهی‌های دولتی میان رسانه‌ها بر پایه رتبه آنها در این طرح بوده است - دیگر حاضر به افزایش نرخ‌نامه آگهی‌های دولتی نخواهد بود؛ اتفاقی که دو سال است شاهد وقوع آن هستیم. به علاوه در این فرآیند، به تدریج آگهی‌های دولتی به چرخه آگهی‌های خصوصی سوق پیدا می‌کنند.

به عبارت ساده‌تر در این رقابت نابرابر که تنها هدف آن کسب سود آنی و زودگذر است، شرکت‌های دولتی که تا مدتی قبل حاضر بودند آگهی‌های خود را به رسانه‌های واقع در جایگاه‌های پائین طرح رتبه‌بندی رسانه‌ها (به خصوص روزنامه‌ها) بدهند، به تدریج از این کار رویگردان خواهند شد و علاوه بر اینکه آگهی‌های دولتی دیگر از این چرخه خارج می‌شود، شرکت‌ها و سازمان‌هایی هم که تا پیش از این آگهی‌های خود را به این قبیل رسانه‌ها می‌دادند، اما بعد از مدتی، این رسانه‌ها دیگر نظر آنها را جلب نخواهند کرد و آگهی‌های خود را برای  درج، به رسانه‌های با تیراژ بالاتر می‌دهند.

کد خبر 4340216 کمال صادقی

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادبیات کتاب و کتابخوانی ترجمه بازار نشر معرفی کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بازی های رایانه ای ادبیات جهان ادبیات ایران نقد کتاب بیدل دهلوی بازار کاغذ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۵۲۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگذشت خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در یک حادثه رانندگی

ایسنا/مرکزی حمید نیکویی، خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی، امروز (شنبه ۱۵ اردیبهشت) در یک سانحه رانندگی در محور نیزار - قم کشته شد.

حمید صادقی، مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان محلات در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: زنده‌یاد حمید نیکویی از جمله پیشکسوتان عرصه خبر و رسانه شهرستان محلات بود که از سال‌ها پیش، از طریق روزنامه جمهوری اسلامی و سایر رسانه‌های کشوری، به پوشش اخبار شهرستان محلات می‌پرداخت.

وی با تسلیت درگذشت مرحوم نیکویی به جامعه رسانه‌ای محلات، ادامه داد: مرحوم نیکویی در سال‌های اخیر ارتباط خوبی با مجموعه‌های فرهنگی و هنری در اطلاع‌رسانی رویدادها داشت و در جلسات مختلف حضور فعال داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شگرد نتانیاهو برای جلوگیری از دستیابی به توافق آتش‌بس
  • تصویر پوشش متفاوت دختران ایران در کنکور ۵۰ سال قبل | چند تست بزنید!
  • استفاده از سالن‌های دولتی برای تبلیغات نامزد‌های مجلس
  • موضع تازه و متفاوت یک روزنامه درباره گشت ارشاد
  • تهران قدیم | تصویر متفاوت از پوشش زنان در کنکور ۵۰ سال قبل/ عکس
  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران
  • درگذشت خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در یک حادثه رانندگی
  • مرگ خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در یک حادثه رانندگی
  • جایزه سال آزادی مطبوعات یونسکو به روزنامه‌نگاران فلسطینی رسید
  • جایزه سال آزادی مطبوعات یونسکو به روزنامه نگاران فلسطینی رسید