Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه راشاتودی در مطلبی به پیامدهای فاجعه بار بسته شدن تنگه هرمز به وسیله ایران و در نتیجه آن افزایش خیره کننده بهای نفت تا 250 دلار در هر بشکه پرداخت و نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، هفته گذشته در سوئیس تهدید کرد در صورتی که مشکلی برای فروش نفت ایران ایجاد شود، تنگه هرمز را که یک شریان حیاتی برای انتقال نفت از خاورمیانه به نقاط دیگر جهان است را مسدود خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورتی که تهران چنین تهدیدی را عملی کند نه تنها عرضه نفت خام در جهان کاهش چشمگیری خواهد داشت بلکه بهای طلای سیاه به شدت افزایش می یابد.

بیشترین حجم نفت خام کشورهای تولیدکننده نفت خاورمیانه از جمله عربستان سعودی، ایران، امارات متحده عربی ، کویت و عراق با عبور از تنگه هرمز در نقاظ مختلف جهان توزیع می شود. همچنین، تقریبا صادرات همه محموله های گاز مایع (ال‌ان‌جی) قطر که بزرگترین تولیدکننده گاز مایع در جهان است از تنگه حیاتی هرمز عبور می کند و به کشورهای دیگر ارسال می شود.

«ولادیمیر روجانکوفسکی»، تحلیلگر حوزه انرژی در مصاحبه با راشاتودی گفت: روزانه حدود 14 تانکر نفتی و یا 17 میلیون بشکه نفت [معادل نیمی از صادرات روزانه نفت خام در جهان] از تنگه هرمز عبور می کند. اگر این تنگه مسدود شود و صادرات از این طریق متوقف شود، با توجه به افزایش تقاضا و کاهش عرضه، بهای هر بشکه نفت در ارزان ترین حالت به 160 دلار خواهد رسید.

روجانوفسکی معتقد است اگر تنگه هرمز برای یک یا دو ماه مسدود شود، بهای مقدار محدودی از نفت که در جهان داد و ستد می شود به بیش از 250 دلار در هر بشکه افزایش می یابد.

این تحلیلگر ضمن ابراز تردید در مورد اینکه ایران چنین اقدامی انجام دهد، در مورد افزایش خیره کننده بهای طلای سیاه هشدار داد.

«آرتم آوینوف»، تحلیلگر برجسته شرکت تجاری «تله ترید»(TeleTrade) نیز پیش بینی کرد در صورت بسته شدن تنگه هرمز، قیمت هر بشکه نفت به 250 دلار می رسد. وی ابراز امیدواری کرد ایران دست به چنین اقدامی نزند و با انجام یک اقدام اقتصادی از وقوع چنین تنش هایی که پیامدهای فاجعه بار اقتصادی و نظامی به دنبال دارد، جلوگیری شود.

در همین حال، میخائیل مشچنکو، تحلیلگر شرکت سرمایه گذاری «ایی تورو» (eToro) با اشاره به اینکه بهای نفت برنت هیچگاه از 150 دلار بیشتر نشده است، اظهار داشت حتی اگر تنگه هرمز مسدود شود بهای نفت از مقدار تعیین شده فراتر نخواهد رفت. این تحلیلگر افزود: لفاظی های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مورد بهای نفت نه تنها موجب کاهش قیمت طلای سیاه نمی شود بلکه قیمت آن را به شدت افزایش می دهد. اگر ترامپ دست از یاوه گویی های خود در مورد ایران بردارد، سرمایه گذاران نیز از خرید حجم بالای نفت خودداری می کنند.

این کارشناس همچنین علت اصلی واکنش تهران در خصوص مسدود کردن تنگه هرمز را اظهارات جنجالی رئیس جمهور آمریکا و تهدیدات بی پایان آن در مورد تحریم ایران دانست.

یک سوم تولیدات نفتی جهان پس از عبور از شاهراه تنگه هرمز، به بازارهای آمریکای شمالی، اروپا و آسیا سرازیر می شوند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت نفت دونالد ترامپ سپاه تحریم اقتصاد جهان آسیا آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۵۵۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویدادهای شدید آب و هوایی در ایران و جهان تکرار می‌شود

مقام مسئول سازمان هواشناسی گفت:‌ با توجه به افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای، باید منتظر تکرار رویدادهای شدید آب و هوایی در اکثر مناطق جهان و ایران بود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، احد وظیفه اظهار کرد: دگرگونی‌های بی‌سابقه در زمین در حال وقوع است. محتوای گرمای اقیانوس‌ها و سطح دریاها به بالاترین حد مشاهده شده رسیده و وسعت یخچال های قطب جنوب نیز به کمترین حد مشاهده شده تا کنون رسیده است.

نماینده رسمی سازمان هواشناسی کشور در تدوین گزارش اقلیمی سال 2023 قاره آسیا با بیان این‌که بحران آب و هوا بزرگ‌ترین چالش بشریت است، افزود: گرمای شدید، سیل، خشکسالی، آتش‌سوزی جنگل‌ها و طوفان‌های حاره‌ای، ویرانی‌های زیادی به بار آورده و سبب بروز خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی هنگفتی شده است.

وی اضافه کرد: سازمان جهانی هواشناسی با هدف افزایش آگاهی‌بخشی آحاد جامعه نسبت به تغییرات در حال وقوع روی زمین، یک گزارش سالانه اقلیمی با مشارکت سازمان های هواشناسی سراسر جهان تهیه و تدوین می‌کند که بخشی از گزارش امسال با مشارکت سازمان هواشناسی ایران تدوین شده است. بخشی از این گزارش به تغییرات گسترده در پارامترهای اقلیمی ایران به ویژه در حوزه بارش و دما اشاره شده که پیامدهای زیادی داشته است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی یادآور شد: با توجه به این‌که غلظت گازهای گلخانه‌ای همچنان در حال افزایش، باید منتظر تکرار رویدادهای شدید آب و هوایی در اکثر مناطق جهان و ایران بود. سازمان‌های هواشناسی و آب و هواشناسی کشورها برای مقابله با وسعت و بزرگی این چالش همکاری های خود با جامعه بین المللی را افزایش داده اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حل مسائل نرم افزاری و سخت افزاری هرمز اولویت مدیران دولتی است
  • رویدادهای شدید آب و هوایی در ایران و جهان تکرار می‌شود
  • خبر وحشتناک از وضع آب و هوایی زمین در سالی که گذشت
  • پایانی بر اجاره بهای بی‌حساب و کتاب مسکن
  • احتمال تداوم کاهش تولید نفت خام اوپک‌پلاس
  • منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشیم؟
  • خبر جدید از کشتی توقیف شده توسط سپاه در تنگه هرمز
  • خبر جدید از کشتی توقیف شده بدست سپاه / وزیر کشور: قوه قضائیه مسئول است
  • جهان منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشد؟
  • اجاره این خانه‌ها به دلار است؛ مستاجران خانه‌های دلاری چه کسانی هستند؟