Web Analytics Made Easy - Statcounter

ناباروری می تواند باتلاقی باشد که چرخ های یک زندگی آرام را متوقف می کند و همچنین به همراه خود مشکلات مالی، اجتماعی و روانی به بار می آورد. تحقیقات نشان می دهد ، حدود 25 در صد از ایرانیان با این معضل دست و پنجه نرم می کنند. این مساله باعث به خطر افتادن قوام خانواده می شود بنابراین پرداختن به آن و کاستن از هزینه های تحمیلی اش برای خانواده و جامعه حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان، ناباروری مانند مرگ عزیزان، از دست دادن شغل یا اخراج از کار حوادثی است که روانشناسان به آن استرس زا می گویند. استرس زا به موقعیتی گفته می شود که فشار روانی زیادی بر افراد وارد می کند و موجب احساسات منفی یا رفتارهای ناسالم می شود.

آثار روانی اجتماعی ناباروری بسیار گسترده است. زیرا جایگاه فرزند در خانواده ها به خصوص خانواده های شرقی جایگاهی والا است و فرزند کارکرد هایی چون تحکیم جایگاه زن در خانواده، تحکیم بنیان خانواده، وراثت و آینده ی خانواده دارد و به خصوص در فرهنگ ایرانی به عنوان موهبتی از طرف خدا محسوب می شود .

آسیب های روانی اجتماعی ناشی از ناباروری را می توان به سه دسته ی کلی تقسیم کرد:

1-درون فردی:  آن دسته از آسیب هایی که متوجه ساختار شخصیتی فرد و مشکلات روحی و روانی اوست.

ناباروری می تواند عامل شروع کننده و یا تشدید کننده ی مشکلات روحی و روانی و شخصیتی باشد. اینکه فرد چه میزان  از این مساله آسیب ببیند و دچار مشکل شود به میزان تاب آوری و شخصیت فرد بستگی دارد. به طوری که حدود نیمی از افرادی که به ناباروری دچارند، مشکلات روحی و روانی را نیز تجربه می کنند و نیازمند به مراجعه به روان شناس هستند.

آلبرت الیس روانشناس مشهور ریشه ناخشنودی های روانی سر زنش کردن می داند. سرزنش کردن خود، دیگران یا سرنوشت. همچنین مشکلاتی از قبیل نا امیدی، احساس عدم زیبایی، نگرش منفی به آینده و دنیا، احساس خشم، حقارت، درماندگی و در نتیجه افسردگی  و گاهی اختلالات جنسی وجود دارد. این مسائل گاهی باعث رفتارهایی مثل وابستگی شدید به دیگران می شود.

2-بین فردی:  ناباروری طوفانی است که ساحل آرام زندگی زوج را تهدید می کند. مسائل بین فردی مشکلاتی اند که در رابطه ی زوجین به وجود می آید. بخشی از مشکلات به دلیل نوع شخصیت زوج و بخشی به دلیل رابطه ی  آن هاست. از جمله ی این ها می توان به احساس کامل نبودن رابطه ی زناشویی، اشتغال های شدید به این مساله که باعث پرت شدن حواس زوجین از روابط بین فردی خودشان می شود، عدم توافق در مسائلی از قبیل نوع درمان ناباروری و سبک زندگی بدون فرزند، کاهش رضایتمندی زناشویی، کاهش رضایت جنسی و مشکلات ارتباطی اشاره کرد. این مشکلات بروز خطر طلاق را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

3-فرا فردی:  مشکلات فرافردی مشکلاتی هستند که از عواملی محیطی نشات می گیرند و خارج از رابطه ی زناشویی زوج قرار دارند. این مسائل اگر چه خارج از رابطه زوج است اما بر روابط زناشویی اثر منفی مستقیم یا غیر مستقیم دارند. احساس تنهایی اجتماعی ، حساسیت نسبت به نگرش دوستان فامیل و جامعه، اشتغال ذهنی در مورد برچسب اجتماعی که به ناباروری  زده می شود و طرد و فقدان حمایت اجتماعی  از جمله مشکلات فرا فردی ناباروری است.

ناباروری در مردان با انزال پس گرد

این مشکلات لزوم توجه زوجین و اطرافیان به مسائل روانشناختی پیرامون ناباروری را نشان می دهد. آنها باید تصمیم بگیرند که آیا سبک زندگی بدون فرزند را انتخاب می کنند یا زندگی با فرزند خوانده ها برایشان مطلوب است. درک کردن همدیگر و فهم این نکته که زندگی زناشویی مانند یک کشتی است که اگر غرق شود به هر دو طرف آسیب می رساند می تواند بخش مهمی از مشکلات را کاهش دهد. انتظار می رود که زوجین در مورد مسائل خود بیشتر با یکدیگر صحبت کنند و نظرات همدیگر را در فضای به دور از مشاجره بشنوند. صحبت کردن در مورد احساساتشان در فضایی آرام  حتی اگر این احساساسات خشم و نا امیدی باشد می تواند به نزدیکی عاطفی بیانجامد.

به هر حال آنها باید به این نتیجه برسند که مشکل برای هر دوی آن هاست و نه فقط برای فردی که تشخیص ناباروری گرفته است. در مواردی می توانند این مباحث را در مکان هایی که خاطرات خوبی از آنجا دارند انجام دهند تا همه ی احساسات خوبی که با هم تجربه کرده اند یادآوری شود. به طور مثال اولین رستورانی که با هم غذا خوردند یادآور ایام لذت بخش خواهد بود.  اما به طور تخصصی  هر کدام از زوجین می بایست ابتدا از منابع اطلاعاتی معتبر مثل کتاب ها و مقالات علمی، اطلاعاتی جامع در مورد مسائل روانشناختی ناشی از ناباروری به دست آورند و نسبت به مشکلاتی که خودشان ، همسرشان و رابطه ی آنها را تهدید می کند بینش پیدا کنند.

در صورت امکان شرکت در کلاس های آموزش روانشناختی یا به اصطلاح psycho education   می تواند بسیار کمک کننده باشد. مراکز درمانی باید به این مساله توجه کنند که شرکت در این کلاس ها که در آن زوج هایی با مشکل واحد برگزار می شود می تواند تنهایی اجتماعی این افراد را کاهش دهد. در مرحله ی بعدمسائل خاص فردی اهمیت پیدا میکند. مشکلاتی از قبیل افسردگی یا عدم تبعیت از درمان مخصوصا برای فردی که تشخیص در مورد او صورت گرفته، می تواند زندگی و روند درمانی را مختل کند. مراجعه به یک روانشناس مجرب به این افراد کمک می کند که با احساسات و افکار منفی خودمسلط شوند و کیفیت زندگی خود را بالاببرند.

زوج های که دچار مشکلات زناشویی و روابط بین فردی هستند می توانند به خانواده درمانگر یا زوج درمانگر که متخصص مسائل زناشویی است مراجعه کنند چرا که اگر مسائل حل نشده باقی بماند به مرور زمان نه تنها فراموش می شوند بلکه از طریق ترکیب با مشکلات دیگر مثل مشکلات مالی می تواند خطر طلاق را افزایش دهد. افراد خانواده به خصوص مادر و پدر زوجین باید از آنها حمایت عاطفی و مالی  به عمل آورند و با این مشکل تنهایشان نگذارند. حمایت اجتماعی و خانوادگی نقش مهمی در سلامت روان افراد دارد  و بزرگان خانواده می توانند با دادن حمایت اجتماعی بار زیادی از روی دوش این زوج ها بردارند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ازدواج ناباروری مشکلات روحی و روانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۶۷۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش مهم حمایت والدین در سلامت روانی و احساسی فرزندان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: همه ساله یکم تا هفتم اردیبهشت‌ماه با هدف جلب همکاری‌های بین بخشی در راستای ارتقای سلامت جامعه به نام «هفته سلامت» نامگذاری می‌شود.

امسال با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش مشارکت مردم و بر اساس برنامه‌ها و اولویت‌های وزارت بهداشت، «سلامت خانواده با مردمی سازی» به عنوان شعار محوری هفته سلامت انتخاب شده است تا مفاهیم اساسی و وظایف جمعی در جهت تحقق پوشش همگانی سلامت تبیین شود.

با توجه به اینکه چهارمین روز از هفته سلامت با عنوان «سلامت خانواده و سلامت روانی اجتماعی» نامگذاری شده است در گفت‌وگو با دکتر پریسا قاسمی متخصص اعصاب و روان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد به بررسی نقش خانواده‌ها در سلامت روان جامعه پرداختیم.

متخصص اعصاب و روان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سلامت خانواده نقش بسیار مهمی در سلامت روان جامعه دارد، گفت: امنیت و سلامت محیط خانواده می‌تواند تأثیر مثبتی بر روحیه اعضای خانواده داشته باشد و این تأثیرات مثبت به جامعه منتقل می‌شوند.

روابط میان والدین و فرزندان؛ اساس سلامت روانی اعضای خانواده

قاسمی با تاکید بر اینکه روابط میان والدین و فرزندان اساس سلامت روانی اعضای خانواده را تشکیل می‌دهند، افزود: تأمین سلامت روانی افراد خانواده سهم به سزایی در تأمین و حفظ سلامت روان جامعه دارد و عدم تأمین سلامت روان خانواده می‌تواند آسیب‌های شدیدی بر پیکره جامعه وارد کند.

متخصص اعصاب و روان دانشگاه علوم پزشکی گناباد به لزوم آشنایی تمامی اعضای خانواده با مهارت‌های زندگی برای ایجاد و حفظ سلامت روان در خانواده اشاره و تصریح کرد: یکی از مخاطرات کنونی در محیط‌های خانواده، خودکشی در میان کودکان و نوجوان است که والدین نقش کلیدی در پیشگیری از آن دارند.

قاسمی از والدین خواست تا ضمن فراهم کردن فرصت ابراز وجود به فرزندان با آنها درباره احساسات و مشکلاتشان صحبت و گفت‌وگو کنند که این مساله در حفظ سلامت روانی خانواده نقش مؤثری دارد.

وی افزود: والدین باید به تغییرات رفتاری، افسردگی، اضطراب و سایر نشانه‌های هشدار دهنده فرزندان خود توجه تا آنها احساس حمایت و دلگرمی از سوی والدین را دریافت کنند.

متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه صحبت در مورد خودکشی، کناره‌گیری از ارتباطات اجتماعی، نوسانات خلقی و استفاده یا افزایش مصرف الکل یا مواد مخدر ممکن است نشانه‌هایی از در معرض خطر خودکشی بودن فرد باشد، اظهار کرد: در کنار صحبت والدین، باید از مشاوره با متخصصان روانپزشکی و روانشناسی برای ارزیابی و درمان مشکلات عمیق‌تر استفاده کرد.

قاسمی با تاکید بر اهمیت ایجاد محیطی امن و بدون خشونت در خانه خاطرنشان کرد: ورزش، فعالیت‌های بدنی و تفریحات مناسب می‌تواند به بهبود سلامت روان خانواده کمک کند.

وی با بیان اینکه حمایت عاطفی مداوم اعضای خانواده به یکدیگر در سلامت روان خانواده مهم و ضروری است از والدین خواست تا همیشه با آرامش و حمایت از فرزندان به حرف‌های آنها با توجه کامل گوش دهند و از قطع کردن حرف‌های فرزندان (حتی اگر غیرمنطقی یا اغراق‌آمیز بود)، سرزنش کردن، تحقیر یا نادیده گرفتن احساسات و نگرانی‌های آنها خودداری کنند که این حمایت والدین تأثیر بسزایی در سلامت روانی و احساسی فرزندان دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد با بیان اینکه این توصیه‌ها جایگزین کمک حرفه‌ای متخصصین روانپزشکی و روانشناسان نمی‌شود، گفت: خانواده‌ها در زمان‌های بحرانی می‌توانند از طریق ارتباطات‌های تلفنی و اینترنتی با کارشناسان مداخله در بحران تماس بگیرند.

قاسمی خاطرنشان کرد: سامانه گویا ۰۲۱۴۰۳۰ وزارت بهداشت، مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی، سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی، سامانه ۱۵۷۰ ویژه دانش آموزان، خط مداخله در بحران در بیمارستان روزبه تهران به شماره ۵۴۴۶۷۰۰۰ و عنوان ره آوا و سامانه چت نوشتاری به آدرس https://irancrisisline.org/get-help/text از مهمترین راههای ارتباطاتی ایجاد شده برای رفع مشکلات سلامت روان خانواده‌ها است.

کد خبر 6086181

دیگر خبرها

  •  استفاده از ظرفیت‌های مردمی بهترین راه برای حل معضلات اجتماعی
  • بهترین راه برای برطرف شدن معضلات اجتماعی استفاده از ظرفیت‌های مردمی است
  • حل مشکلات اصلی بانوان را نباید به حاشیه راند
  • گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
  • بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی
  • منشاء بسیاری از بیماری‌های جسمی را در روان خود پیدا کنید
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • بررسی مسائل و مشکلات محلات حاشیه نشین شهر یزد
  • نقش مهم حمایت والدین در سلامت روانی و احساسی فرزندان
  • فلسفه ظرفیتی در اختیار قرار می‌دهد که از نگاه انحصارگرا خارج شویم