Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد،حضرت‌ امام‌ جعفر صادق‌ (ع) رییس‌ مذهب‌ جعفری‌ (شیعه‌) در روز 17 ربیع‌‌الاول‌ سال‌ 83 هجری‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ امام‌ محمد باقر (ع‌) و مادرش‌ "ام‌ فروه‌" دختر قاسم‌ بن‌ محمد بن‌ ابی‌ بکر است. کنیه‌ آن‌ حضرت‌ "ابو عبدالله‌" و لقبش‌ "صادق‌" است‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضرت‌ صادق‌ تا سن‌ 12 سالگی‌ معاصر جد گرامی‌اش‌ حضرت‌ امام سجاد(ع) بود. بنابراین‌ صرف‌ نظر از جنبه‌ الهی‌ و افاضات‌ رحمانی‌ که‌ هر امامی‌ آن‌ را داراست، بهره‌مندی‌ از محضر پدر و جد بزرگوار موجب‌ شد که‌ آن‌ حضرت‌ با استعداد ذاتی‌ و شم‌ علمی‌ و ذکاوت‌ بسیار، به‌ حد کمال‌ علم‌ و ادب‌ برسد و در عصر خود بزرگ‌ترین‌ قهرمان‌ علم‌ و دانش‌ شود.
پس‌ از درگذشت‌ پدر بزرگوارش‌ و در مدت 34 سال "مکتب‌ جعفری‌" را پایه‌ریزی‌ فرمود و موجب‌ بازسازی‌ و زنده‌ نگهداشتن‌ شریعت‌ محمدی‌ (ص‌) شد.
زندگی‌ پر بار امام‌ جعفر صادق‌ (ع‌) مصادف‌ بود با خلافت‌ پنج‌ نفر از بنی‌ امیه‌ (هشام‌ بن‌ عبدالملک‌ - ولید بن‌ یزید - یزید بن‌ ولید - ابراهیم‌ بن‌ ولید - مروان‌ حمار) که‌ هر یک‌ به‌ نحوی‌ موجب‌ات تالم‌ و تاثر و کدورت‌ روح‌ بلند امام‌ معصوم‌ (ع‌) را فراهم‌ می‌کرده‌اند و دو نفر از خلفای‌ عباسی‌ (سفاح‌ و منصور) نیز در زمان‌ امام‌ (ع‌) مسند خلافت‌ را تصاحب‌ کردند و نشان‌ دادند که‌ در بیداد و ستم‌ بر امویان‌ پیشی‌ گرفته‌اند؛ چنانکه‌ امام‌ صادق‌ (ع‌) در 10 سال‌ آخر عمر شریفش‌ در ناامنی‌ و ناراحتی‌ بیشتری‌ به سر می‌برد. در میان امامان معصوم (ع) برای هیچ‌کدام همانند امام صادق (ع) فرصت و شرایط مساعدی پیش نیامد تا بتوانند در سطح وسیع به انقلاب فرهنگی بپردازند و با تشریح فرهنگ غنی و پرمایه اسلام، بر گسترش این دین آسمانی بیفزایند ولی برای امام صادق (ع) این فرصت، در گیر و دار کشمکش‌ها و رو در رویی بنی‌امیه و بنی‌عباس و جنگ قدرت به دست آمد. آن بزرگمرد علم و عمل از این فرصت استفاده کامل کرد و اسلام و فقه آن را از دیدگاه ائمه اهل بیت (ع) معرفی کرد و با تربیت شاگردان بسیار و برجسته، حیات تازه‌ای به اسلام و مسلمین بخشید و فرهنگ ناب تشیع را که از متن اسلام محمدی و علوی نشات گرفته بود به جهانیان عرضه کرد.
امام صادق (ع) به عنوان رییس مذهب جعفری حوزه علمیه اسلامی در سطح عمیق و وسیع تشکیل داده بود و علوم اسلامی را تدریس می‌کرد. در این حوزه، چهار هزار نفر به فراگیری علوم آل محمد (ص) می‌پرداختند و حضرت در این زمان، اسلام اصیل را از زیر حجاب تیره و تار اسلام بنی‌امیه و بنی‌عباس آشکار می‌ساخت.
حضرت‌ صادق‌ (ع‌) بر اثر توطئه‌های‌ منصور عباسی‌ در سال‌ 148 هجری‌ به شهادت رسید. حضرت‌ امام‌ صادق‌ (ع‌) هفت‌ پسر و سه‌ دختر داشت‌. پس‌ از حضرت‌ صادق‌ (ع‌) مقام‌ امامت‌ بنا به‌ امر خدا به‌ امام‌ موسی‌ کاظ‌م‌ (ع‌) منتقل‌ شد. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد امام جعفرصادق شهادت ولادت شیعه مسموم زهر 25 شوال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۷۷۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه های دسته روی ویژه سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در ایلام

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه های دسته روی ویژه فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) به شرح زیر است"

ایلام: میدان ۲۲ بهمن الی مسجد امام جعفر صادق (ع) - ساعت ۱۰

ایوان: مسجد جامع (تجمع) / ساعت ۱۱ آبدانان؛ مسجد جامع الی حوزه علمیه جواد الائمه (ع) - ساعت ۱۷‌

دهلران: میدان بسیج الی مسجد جامع - ساعت۹‌

مهران: میدان امام خمینی (ره) الی میدان نماز -ساعت ۱۷‌

دره شهر: پارک شهرداری الی مسجد جامع -ساعت ۱۷

بدره: مسجد جامع الی گلزار شهید حسنی و شهیدِ گمنام - ساعت ۹‌

چرداول: درمانگاه بقیه الله الی مصلی شهر سرابله - ساعت ۹‌

زمان: شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۵

کد خبر 6093824

دیگر خبرها

  • چهارمحال و بختیاری سوگوار شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • از بقیع صدای گریه می‌آید
  • ۲۵ شوال سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) تعطیل است
  • میزبانی ۲۷ بقعه متبرکه خراسان جنوبی از عزاداران شهادت امام صادق (ع)
  • برگزاری مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۲۷ بقعه متبرکه
  • شنبه تمامی میادین و بازار های میوه و تره‌بار تعطیل است
  • شنبه تمامی میادین و بازارهای میوه و تره‌بار تعطیل است
  • برنامه های دسته روی ویژه سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در ایلام