Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جلسه بررسی موانع و وضعیت طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی استان مرکزی بر بررسی موانع و معایت طرح مهارت‌آموزی تاکید شد. ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶ استانها نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی در راستای افزایش اشتغال در کشور و با محوریت مهارت‌آموزی از سال 96 با ابلاغ  وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این طرح متقاضیان اعم از کارفرما و  کارآموز با مراجعه به سایت و مراکز آموزش و فنی و حرفه‌ای هر کدام حرفه و مهارت مورد نظر خود را ثبت نام می‌کنند.

دستورالعمل اجرایی دراین طرح با 14 ماده تبیین شده که در آن اهداف، شرایط آموزش، شرایط مرکز یادگیری، وظایف مربی و مهارت آموز مشخص شده است.

طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی مبتنی بر اهدافی مانند مانند حفظ و نگهداری مشاغل سنتی و بومی تعیین شده که در نتیجه آن با استفاده از نیروی متقاضی کارآموز که فاقد مهارت هستند به نوعی هزینه‌های نیروهای کار و هزینه‌های آموزش برای هرد طرف کارفرما و کارآموز کاهش پیدا می‌کند.

از سویی در زمان آموزش از این مسیر نیروهای با استعداد برای جذب کار دائم شناسایی می‌شوند.

یکی از مزایای مهم اجرای این طرح فراهم شدن زمینه اشتغال برای افرادی است که در طول یکسال آموزش توانایی ایجاد کسب و کار را پیدا کرده و خود کارآموز با استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌تواند اشتغال‌آفرینی کند.

ولی متاسفانه با وجود مزایای بسیار زیاد، این طرح از سوی اصناف و واحدهای کسب و کار آنچنان که انتظار می‌رفت مورد استقبال قرار نگرفته که بر این اساس مسئولان استان مرکزی با برگزاری جلسات مداوم به دنبال بررسی و ارزیابی عدم تمایل اصناف و پیدا کردن تعامل و راهکار بیشتر و فراگیرتر در راستای اجرای طرح در استان مرکزی هستند.

طرح مهارت‌آموزی در راستای اشتغال فراگیر تدوین شده است

 سعید فرخی شامگاه یکشنبه در جلسه بررسی موانع و وضعیت طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی و نحوه اجرای آن در استان مرکزی اظهار داشت: در جلسات گذشته مقرر شد که مدیرکل فنی و حرفه‌ای موانع و معایب طرح را ارزیابی کرده و در یک جلسه با حضور همه دستگاه‌های متولی و نهادهاس ذی‌ربط به بررسی موانع پرداخته تا در نهایت به یک نتیجه مشترک و زودبازده برای افزایش تقاضای بیشتر از سوی کارفرمایان استان مرکزی در این زمینه باشیم.

وی افزود: این طرح در راستای اشتغال فراگیر تدوین شده و با توجه به اینکه موضوع اشتغال و صیانت از کارفرما و کارآموز هردور اهمیت دارند، تلاش داریم که با اتفاق نظر به یک نتیجه مطلوب برای دوسوی اعضای طرح برسیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی تصریح کرد: این طرح هم به احتمال زیاد دارای نواقص و معایبی بوده که این معایب نباید مانع اجرای طرح باشد.

طرح مهارت‌آموزی لازم‌الاجرا بوده و نواقص کار هم به نوعی ضمن اجرای کامل آن قابل تصحیح هستند ولی اجرای بهینه مستلزم اجماع نظر، تعامل و هم‌اندیشی همه اعضای متصل به طرح مانند اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره فنی و حرفه‌ای، اتاق اصناف، انجمن کارفرمایان و کارگران است.

هدف گزاری در این طرح اولویت داشته زیرا با هدف‌گزاری نقشه راه مشخص شده و در طی آن وظایف هر دستگاه و گروه با توجه به مسئولیت مربوطه روشن می‌گردد تا تعداد کارگاه‌های در نظر گرفته شده برای اجرای طرح و همچنین تعداد مهارت‌آموزان برای جذب مشخص شوند.

علملیاتی شدن اجرای طرح در دستورکار قرار دارد

سعیدرضا شامحمدی هم به عنوان متولی اصلی اجرای طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی در این جلسه با اشاره تقسیم‌بندی و مراحل اقدام قدم به قدم طرح گفت: این جلسه به رغم همه مشکلات و چالش‌های موجود تجمیع آرا در زمینه اجرا داشت.

وی افزود: جمع‌بندی همه موانع بر سر راه اجرای طرح به اعضای جلسه ارائه شد و نظرات موافق و مخالف اعضا هم مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه همه در اجرای طرح به اتفاق نظر رسیده و مقرر شد که برای هماهنگی بیشتر جلسات دیگری برگزار شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی بیان کرد: بهره‌برداری از ظرفیت‌های اجرایی استان، تشکیل نشست‌هایی با اصناف، شناسایی مشاغل جذاب و تبلیغات و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها و دست‌اندرکاران از جمله اقداماتی است که برای عملیاتی شدن  طرح توسط آموزش فنی وحرفه ای استان انجام شده و همچنان ادامه دارد.

ظرفیت ایجاد اشتغال در طرح مهارت‌آموزی  بالا است

مدیرکل تعاون،کار ورفاه اجتماعی استان مرکزی هم در این جلسه با برشمردن مزایای اجرای این طرح گفت: طرح مهارت‌آموزی در محیط کار شرایط اشتغال را برای کارآموزان فراهم کرده و از سویی موقعیت جذب راحت‌تر کارآموز و کارگر را هم برای کارفرما ایجاد کرده است.

وی افزود: پیش از این به سبب قوانین ویژه کار، بسیاری از اصناف برای جذب نیرو دغدغه داشتند که با تسهیلات و روان‌سازی  کارفرمایان از این پس با تمهیدات بهتری می‌توانند جذب نیرو داشته و نگران بسیاری از موارد مانند حق بیمه و بیمه بیکاری کارگر و تامین اجتماعی را  نداشته باشند.

محمدتقی آبایی بیان کرد: مهارت‌آموزی در محیط کار در قدم نخست در نظر دارد که برای افراد خود اشتغالی ایجاد کند که در نتیجه آن منجر به اشتغال فراگیر و پایدار شود و قرار نیست که کارآموز پس از پایان آموزش همچنان به عنوان شاگرد در کنار کارفرما بماند.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت ایجاد اشتغال در این طرح  بالا بوده و همه اعضای مربوطه از سوی دستگاه‌ها و بخش خصوصی باید در این زمینه اطلاع‌رسانی بیشتری داشته باشند.

بسیاری از اصناف مخالف اجرای طرح مهارت‌آموزی هستند

جمشید زند هم در این جلسه با بیان اینکه بسیاری از اصناف مخالف اجرای طرح بوده و تمایلی به مشارکت در این طرح را ندارند گفت: بسیاری از اصناف و کسبه به سبب مشکلات احتمالی که جذب کارآموز برای آنها داشته باشد تاکنون تمایلی به اجرای طرح در واحد کسب و کار خود نداشته‌اند.

وی افزود: تصور شفاف و روشنی برای وضعیت پس از آموزش کارآموز برای اصناف وجود ندارد و این افراد نگران ضررو زیان خود پس از جذب نیرو مانند قوانین بیمه و تامین اجتماعی نیروی کار که به عهده آنان محول می‌شود هستند.

اگر اطلاع‌رسانی بیشتر و شفاف‌تری از نتایج و عواقب طرح به اصناف ارائه شود به طور حتم استقبال آنان هم افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/ح

R41371/P1357/S6/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۸۰۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجوز اجرای ۲۴دوره کوتاه مدت اشتغال‌محور صادر شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه جامع علمی کاربردی، یکصد و دومین جلسه کارگروه آموزش‌های عالی کوتاه مدت علمی کاربردی به ریاست دکتر کشت‌کار قائم مقام رییس و معاون آموزشی دانشگاه و با حضور اعضای کارگروه دوره ‌های کوتاه مدت و کمیته تعیین شهریه دانشگاه برگزار شد.

علیرضا خیابانی سرپرست دفتر آموزش‌های کوتاه مدت دانشگاه و دبیر کارگروه با اعلام این خبر به تشریح اهداف دوره پسیو فیبر نوری به عنوان یکی از دوره ‌های کاربردی مهم و مصوب این جلسه از کارگروه پرداخت و اظهار داشت: هدف از اجرای این دوره، آموزش کامل عملیات کامل کابل‌ کشی، مفصل‌ بندی، تست و راه ‌اندازی فیبر نوری است و شایستگی ‌هایی که مهارت‌ جویان با شرکت در این دوره کسب می‌ کنند شامل آشنایی با تجهیزات پسیو فیبر نوری، مراحل کار با دستگاه فیوژن و انجام عملیات فیوژن زنی و تست و اندازه ‌گیری میزان افت خطوط فیبر نوری و آشنایی با کارکرد قلم نوری و تجهیزات پسیو است و این دوره برای اولین بار تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان زنجان برگزار می شود.

سرپرست دفتر آموزش‌های کوتاه مدت دانشگاه دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: علاوه بر این دوره، ‌مجوز دوره‌ های دیگری نظیر مدیریت منابع انسانی، تحلیل رفتار کارکنان با مدل دیسک، تولید گیاهان آپارتمانی و متصدی کافی شاپ صادر شده که علاق‌مندان می‌توانند برای اطلاع از جزئیات و کسب اطلاعات بیشتر به پرتال دفتر آموزش‌های کوتاه مدت دانشگاه جامع علمی کاربردی به نشانی https://sto.uast.ac.ir مراجعه کنند.

کد خبر 6096890

دیگر خبرها

  • ارائه بیش ۲۰ میلیون نفرساعت آموزش مهارتی در خوزستان
  • طرح «ماهر» در مدارس فارس آغاز شد
  • شقاقی: تصمیمات سخت کنترل تورم مشاهده نمی‌شود؛ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • «همتی» برای چاپ پول نیست! | آمارهای واقعی از وضعیت پولی کشور
  • هشدار نگران‌کننده یک اقتصاددان نسبت به تشدید تورم/ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • رسالت فنی‌وحرفه‌ای، ترویج مهارت‌آموزی است
  • بیش از ۵ هزار نفر در خوزستان آموزش‌های مهارتی را در محیط کار واقعی فرا گرفتند
  • مجوز اجرای ۲۴دوره کوتاه مدت اشتغال‌محور صادر شد
  • مهارت‌آموزی در دسترس‌تر از همیشه در سیستان و بلوچستان
  • آغاز ثبت ‌نام سربازان برای دریافت مشوق‌های مهارت‌آموزی از امروز