Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@06:33:21 GMT

آرمان‌های شعر پارسی، انقلابی است

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۸۲۷۴۱

آرمان‌های شعر پارسی، انقلابی است

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی امیری اسفندقه، شاعر انقلاب، در روز نخست اولین اردوی دوره هفتم آفتاب‌گردان‌ها به گفت‌وگو پیرامون تجربه‌های شعری خود پرداخت.

امیری اسفندقه ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع شاعران دورۀ هفتم گفت: بوی شعر در این فضا پراکنده است و من تحت جاذبۀ شعرم.

وی سپس به بیان تجربه‌های شاعری خود و آموختن در محضر استادان در انجمن ادبی مشهد اشاره کرد و افزود: در مشهد عزیز استادانی چون احمد کمال‌پور، محمد قهرمان، ذبیح‌الله صاحبکار، غلامرضا قدسی، غلامرضا شکوهی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را داشتیم. اما کلاس‌های شعر در آن دوره به شیفتگی و شفافی امروز نبود و این رونق بی هیچ تردیدی ثمرۀ انقلاب است. من در آن سال‌ها شنیده بودم در مشهد انجمنی به نام انجمن شعر فرخ وجود دارد و در آن مردان نفس‌سوخته‌ای چون احمد کمال‌پور هستند. همچنین شاعری چون غلامرضا قدسی. درِ خانۀ این استادان به روی مشتاقان شعر و ادب باز بود اما انتظار داشتند هر روز روی شعرت کار کنی و در هر دیدار نمونه شعر تازه‌ات را بیاوری.

شاعر مجموعه نیمایی «هیس گل‌ها خوابیده‌اند» ظلم‌ستیزی را از جمله آرمان‌های شعر پارسی از نخستین روزها دانست و گفت: انقلابی‌های واقعی آنان‌اند که اول ظلم را در خود خفه کرده‌اند. در همین نسل، قیصر امین‌پور و سلمان هراتی را داریم.  

ویسپس در توضیح موضع‌گیری شاعران در برابر وقایع جامعه افزود: هرگاه جامعه خواسته به خودشیفتگی و خودخواهی عادت کند شعر پارسی ضامن واژه‌ها را کشیده است. آرمان شعر پارسی انقلابی است. برخی افراد تلاش می‌کنند از شاعران امروز شخصیت‌های سیاست‌زده به جمع معرفی کنند اما شعر، خودش خودش را معرفی می‌کند. شعر پارسی هیچ‌وقت چاپلوس نبوده است.

وی پیرامون میزان اهمیت استعداد شعری در پیشرفت شاعران توضیح داد: البته شعر یک استعداد است اما ما نیامده‌ایم بزرگ‌ترین شاعر باشیم. زبان پارسی سخاوتمند است. در تئاتر و سینما به هنرمندان می‌گویند ستارۀ سینما اما ستارۀ شعر نداریم. چون شاعر نمی‌خواهد ستاره باشد. بلکه می‌خواهد ستاره‌ها را ببیند.

کد خبر 4342123

منبع: مهر

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران شعر مرتضی امیری اسفندقه ادبیات کتاب و کتابخوانی ترجمه بازار نشر معرفی کتاب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گردشگری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازی های رایانه ای ادبیات جهان تجدید چاپ ادبیات ایران کودکان بیدل دهلوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۸۲۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش بین‌المللی شعر عربی رضوی در هویزه برگزار می‌شود

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، نخستین جلسه هماهنگی برگزاری همایش‌های شعر رضوی (عربی و فارسی) از سری برنامه‌های چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان عربی (یادمان دعبل خزاعی) در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد. 

در این جلسه، شهرستان هویزه به عنوان اولین شهرستان برگزار کننده همایش بین‌المللی شعر عربی رضوی، میزبان شاعران، مهمانان ویژه و علاقه‌مندان به شعر عربی خواهد بود. این همایش ساعت ۲۰ جمعه ۷ اردیبهشت در مجتمع فرهنگی فدک شهرستان هویزه برگزار می‌شود.

گفتنی است، چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان عربی به دبیری سیدشبر محسنی حسین‌پور با هدف استفاده از ابزار مؤثر و زبان گویای شعر در جهت ترویج معارف دینی و رضوی، ایجاد جریان تولید محتوا در حوزه شعر رضوی از طریق برگزاری سلسله نشست‌های نقد و بررسی و محافل شعر و حمایت از شاعران آیینی کشور به ویژه شاعران جوان برگزار می‌شود. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شاعران ۵ کشور برای عملیات وعده صادق شعر سرودند
  • تاجیکستان به‌همراه ایران دو پارسی‌زبانِ حاضر در نیمه‌نهایی / کامبک ازبکستان و صعود تایلند
  • شهرستان مهر میزبان شاعران
  • ویدیو/ شاهکار پارسی در اومااویا؛ از بزرگترین پروژه خارجی ایران چه می‌دانیم؟
  • تجلیل از پدر دو بیتی لکی لرستان
  • برگزاری جشنواره منطقه‌ای شعر تمداربیت دراردل
  • همایش بین‌المللی شعر عربی رضوی در هویزه برگزار می‌شود
  • از کودکی برخی مردهای ایرانی تا قفس سرباز پارسی / لگدی که معنای زیادی پیدا کرد (فیلم)
  • کتاب شعر جشنواره نفس پاک منتشر می‌شود
  • هوش مصنوعی دوربین‌ها را شاعر کرد!