Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي؛ عملکرد دونالد ترامپ در اجلاس ناتو و موضعگيري هاي وي در ديدار با ولاديمير پوتين، تهديدي براي نظم جهاني است.
«پير اسکي»1 در مقاله اي در روزنامه فرانسوي «لو نوول ابسرواتور»، هفته آينده را به دليل حضور رئيس جمهوري آمريکا در اجلاس سران ناتو و ديدار وي با همتاي روسي اش، هفته اي پرخطر براي نظم جهاني توصيف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پير اسکي در مقاله خود نوشت: هفته جاري بر جهاني که ما در آن زندگي مي کنيم، تاثير گذار خواهد بود.
دونالد ترامپ در هفته جاري دو ديدار مهم در دستور کار خود دارد. به دليل غيرقابل پيش بيني بودن ترامپ، جهان بعد از عبور بي خطر در اين چند روز، نفس راحتي خواهد کشيد. دونالد ترامپ در اولين قرار خود راهي اجلاس سران ناتو، ائتلافي که آمريکا بي هيچ چون و چرايي در راس آن قرار گرفته، خواهد شد. اجلاس سران ناتو، معمولا به دليل برقراري صلح و آرامش نسبي در جهان، به ندرت در فضايي پرالتهاب برگزار شده است. اما اين اجلاس احتمالا توفاني خواهد بود.
اجلاس سران گروه 7 که در کانادا برگزار شد، فاجعه بار بود و دونالد ترامپ در اجلاس سران ناتو که در روزهاي 11 و 12 ماه ژوئيه در بروکسل برگزار مي شود، با همان چهره هايي که در گروه هفت ملاقات کرده بود، روبرو خواهد شد. سران کشورهاي عضو ناتو و در راس آن ها آلمان هنوز به تعهدات سال 2014 خود مبني بر افزايش بودجه نظامي – 2 درصد توليد ناخالص ملي – عمل نکرده اند و امروز کسي نمي داند که دونالد ترامپ با همتايان خود چطور روبرو خواهد شد و چطور – به روش خود – به آن ها درس خواهد داد.
دونالد ترامپ در پيام هاي توييتري خود بارها به جاستين ترودو نخست وزير کانادا توهين کرد و بارها آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان را تحقير نمود. وي عملا از راست گرايان اردوگاه راست آلمان خواستار سرنگوني آنگلا مرکل شده بود. در اجلاس سران ناتو در بروکسل کسي اهانت ها و اقدامات ترامپ را فراموش نکرده است. البته گرچه امانوئل مکرون رئيس جمهوري فرانسه تا به امروز از رفتارهاي خشونت بار دونالد ترامپ در امان مانده، اما به نظر مي رسد که دوران اين مصونيت نيز به سر آمده است.
دومين برنامه ترامپ در هفته جاري ديدار وي با ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه است. اين ديدار که در 16 ماه ژوئيه در هلسينکي برگزار خواهد شد، با دلايلي کاملا متفاوت هراس انگيز است. اين اولين ديدار سران دو کشور قلمداد مي شود. ديدار سران روسيه و آمريکا در حالي برگزار مي شود که سياست هاي دونالد ترامپ در قبال روسيه به رياست جمهوري ولاديمير پوتين کاملا مبهم بوده و آمريکايي ها در حال تحقيق در خصوص نقش روسيه در انتخابات رياست جمهوري سال 2016 هستند.
اروپايي ها براي چند روز تصور مي کردند که دونالد ترامپ الحاق کريمه به روسيه را به رسميت خواهد شناخت، اما بعد با اظهارات مبهم رئيس جمهوري آمريکا مواجه شدند. چندي بعد از اظهارات ترامپ، انکار به رسميت شناخته شدن الحاق کريمه به روسيه، اروپايي ها و به ويژه کشورهايي مثل لهستان و کشورهاي حوزه درياي بالتيک را مطمئن کرد. اما به هر حال ترديدها نسبت به برنامه واقعي ترامپ و بي اعتمادي متحدان آمريکا به رئيس جمهوري اين کشور همچنان پابرجاست.
اصول توازن قوا
همه بر اين باور بودند که سياستمداران باتجربه در دولت ترامپ به ويژه ژنرال ها، موفق به کنترل وي شده اند. اما حقيقت اين است که ترامپ همچنان خط مشي خود را دنبال مي کند و همين مسئله دليل اصلي اين نگراني عمومي پيش از اجلاس سران ناتو و اجلاس سران روسيه – آمريکا است.
دونالد ترامپ از ابتداي سال جاري به طور سازمان يافته اي بنيان هاي اداره امور جهاني را مختل کرده و ما را وارد دنياي ديگري کرده است. وي کار خود را با دستاوردهاي برجاي مانده از دوران باراک اوباما آغاز کرد: پيمان آب و هوايي پاريس و توافقنامه هسته اي ايران.
دونالد ترامپ آمريکا را به طور کامل از يونسکو و کميسيون حقوق بشر سازمان ملل خارج کرد. وي اعلام کرد که قصد دارد آمريکا را از سازمان تجارت جهاني نيز خارج کند و روندي را آغاز کرد که ممکن است به بروز جنگ تجاري سراسري عليه چين دومين قدرت اقتصادي جهان، عليه متحدان اروپايي اش و همسايگانش مکزيک و کانادا منتهي شود. به تمامي اين اقدامات؛ انتقال سفارت آمريکا از تل آويو به بين المقدس که نقض تمامي قطعنامه هاي سازمان ملل و به سخره گرفتن فلسطيني ها و همه جهانيان قلمداد مي شود را نيز بايد افزود.
اظهارات مستقيم ترامپ و يا اخباري که از کاخ سفيد به بيرون درز کرده ، همگي از نگاه تحقير آميز رئيس جمهوري آمريکا به اتحاديه اروپا حکايت دارد. وي تاکيد کرد که وجود اتحاديه اروپا به زيان آمريکا است، در حالي که اين نهاد اروپايي در جريان جنگ سرد در دهه 50 با هدف تامين منافع آمريکا ايجاد شده بود.
دونالد ترامپ به ناتو نيز اهميتي نمي دهد. البته فقط تامين بودجه دليل اين بي توجهي نيست. ترامپ فقط به قدرت احترام مي گذارد و اروپايي ها که از سال هاي 70 زير چتر آمريکا قرار گرفته اند، قدرت چنداني از خود بروز نداده اند.
البته نبايد هر آن چه که در مورد پوچ بودن اقدامات ترامپ گفته مي شود را پذيرفت. انتقاد دونالد ترامپ از اعضاي ناتو به دليل آن که به تعهدات شان مالي شان عمل نکرده اند، درست است. اکثر اروپايي ها به جز چند کشور براي تامين امنيت شان روي آمريکايي ها حساب کرده اند. حتي فرانسه که قصد دارد جايگاه نظامي خود را حفظ کند، تا پايان دوران رياست جمهوري مکرون به تعهدات مالي خود عمل نخواهد کرد.
انتقادهاي ترامپ در خصوص سياست تجاري چين نيز درست است. عملکرد چين در زمينه بازرگاني و سرمايه گذاري هر سال از سوي اتاق ها بازرگاني اروپا و آمريکا در چين مورد انتقاد قرار مي گيرد.
اما حقيقت اين است که ترامپ در هر دو مورد (انتقاد مرتبط با ناتو و بازرگاني)، به حل اين مشکلات فکر نمي کند و اهداف ديگري در سر دارد. رئيس جمهوري آمريکا قصد يکسان سازي موازنه قدرت بين متحدان آمريکا – که وي آن ها را متحد قلمداد نمي کند - و رقباي اين کشور را دارد.
خداحافظ "دنياي ديروز"
دونالد ترامپ از چند قطبي گرايي که امانوئل مکرون سال پيش پشت تريبون سازمان ملل و امسال در کنگره آمريکا با چنگ و دندان از آن دفاع کرد، نفرت دارد. ترامپ عاشق همان يکجانبه گرايي قديمي است که در آن اولين قدرت نظامي و اقتصادي جهان تصور مي کند که مي تواند پيروز شود.
در دنياي ترامپ، جايي براي عقد قراردادهاي نابرابر در پي چانه زني هاي ديپلماتيک و مصالحه الزامي نيست. دنياي متبوع ترامپ، يک دنياي دوجانبه است، البته فقط به خواسته آمريکا.
يکجانبه گرايي، ملي گرايي، فرهنگ حاکم قدرتمند در راس حکومتي قدرتمند، امروز به ارزشي فزاينده و ارزشي در دمکراسي ليبرالي مبدل شده است. دونالد ترامپ، براي ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري که با مشت آهنين و دمکراسي حداقلي روسيه را اداره مي کند، بيشتر از آنگلا مرکل کشيش زاده که رهبري اولين قدرت اقتصادي اروپا را اداره مي کند و به ارزش هايي که برجاي مانده از پيشينيان پايبند است، احترام مي گذارد.
اتحاديه اروپا مي داند که از شرق تا غرب، دوستانش آرزوي مرگش را دارند. اين وضع براي اروپايي هايي که در تمامي فراز نشيب هاي تاريخي از دوران ژنرال دو گل گرفته تا حمله به عراق، هميشه منتظر رهبري آمريکا بوده اند، شوکه کننده است. اين شوک حتي از متزلزل شدن اروپا - در پي به قدرت رسيدن ملي گرايان، راست افراطي و عوامفريبان - غم انگيز تر است. اتريش و دولت ائتلافي اين کشور متشکل از راست و راست افراطي که رياست دوره اي اتحاديه اروپا را بر عهده گرفته، مصداق بارزي از آشفتگي حاکم بر اروپاست.
اجلاس سران ناتو و اجلاس سران دو کشور روسيه و آمريکا در چنين اوضاع متشنجي برگزار مي شود.
سرنوشت جهان به يک يا دو اجلاس گره نمي خورد، اما اين دو اجلاس مشخص خواهد کرد که : آيا ترامپ به سياست هاي خود براي مختل کردن عملکرد دنياي ديروز ادامه مي دهد؟
آيا خيال "مردان قدرتمند" براي ترامپ و پوتين مسلم خواهد شد؟
آيا اروپا براي سر بلند کردن و ساخت آينده خود، از توان، انرژي، جسارت و هماهنگي حداقلي برخوردار است؟
مترجم: عليرضا فراهاني
1- Pierre Haski

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۸۷۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا از احتمال دخالت نظامی در اوکراین خبر داد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «حکیم جفریس» رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که ایالات متحده باید به حمایت از اوکراین برای جلوگیری از یک جنگ گسترده‌تر ادامه دهد. 

وی در ادامه این ادعا افزود: اگر اوکراین سقوط کند آمریکا به احتمال زیاد نه تنها با پول بلکه با اعزام نیروی نظامی وارد جنگ خواهد شد.

همچنین، وی حزب جمهوری‌خواه را «جناح طرفدار پوتین» توصیف کرد و اقدامات این حزب را دلیل اصلی تاخیر در کمک‌رسانی آمریکا به اوکراین برای مبارزه با روسیه دانست.

جفریس در برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» ادعا کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه به دنبال بازسازی اتحاد جماهیر شوروی (سابق) است و با انجام این کار متحدان ناتو را تهدید خواهد کرد.

جفریس گفت: «یک جناح طرفدار پوتین در حزب جمهوری‌خواه وجود دارد که نمی‌خواهد از اوکراین حمایت کند و به دلایلی معتقد است که روسیه، دشمن ایالات متحده آمریکا نیست.»

گفتنی است ماه گذشته، کنگره آمریکا لایحه‌ای برای ارائه ۶۱ میلیارد دلار کمک نظامی و بشردوستانه به اوکراین تصویب کرد. این اولین بسته کمکی بزرگ از دسامبر ۲۰۲۲ است که پس از ماه‌ها جدال و مخالفت جمهوری‌خواهان سرانجام به اوکراین اختصاص یافت.

در سنا، ۱۵ جمهوری‌خواه به لایحه‌ای که شامل کمک بیشتر به اوکراین بود، رأی منفی دادند. یکی از مخالفان کمک به اوکراین سناتور «جی دی ونس» از اوهایو است که استدلال می‌کند اوکراین فاقد نیروی انسانی و قدرت نظامی لازم برای پیروزی در برابر روسیه است و حمایت آمریکا برای تغییر این شرایط کافی نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا از احتمال دخالت نظامی در اوکراین خبر داد
  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • افزایش کمک‌های مالی برای کمپین انتخاباتی ترامپ
  • شرکت هیئت طالبان در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • هشدار مجارستان برای احتمال وقوع جنگ جهانی سوم
  • وزیر خارجه گامبیا: ایرانیان را به شجاعت‌شان می‌شناسیم
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد