Web Analytics Made Easy - Statcounter

دین و اندیشه > اندیشه - همشهری آنلاین:
آیت‌الله مکارم شیرازی در مطلبی با تبئین مفهوم اسراف و تشریح تفاوت اسراف و تبذیر، فقرزدایی را در سایۀ اصلاح الگوی مصرف ممکن دانست و به سبک زندگی امام صادق علیه‌السلام به عنوان بهترین الگوی عملی در مصرف صحیح پرداخت. یادداشت منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی این مرجع تقلید در ادامه آمده است:

اسلام‏ دينى است كه با نگاهى جامع به همه ابعاد مادى و معنوى، فردى و اجتماعى انسان، برنامه اقتصادى‏اش را براى دست‏يابى به سعادت دنيا و آخرت، ارائه كرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين آئين نه اصل مال تحقير شده و نه توليد يا مصرف‏ آن، بلكه همه اينها مورد تأكيد و توصيه قرار گرفته است. آنچه مورد مذمت يا مدح قرار گرفته، در واقع به نگرش انسان به امكانات مادّى و نحوه تعامل آدمى با آن بر مى‌‏گردد.[1]

لذا در آموزه‌های اسلام روى نحوه مصرف به شدت تأکید کرده است و مقرّرات اسلامى، اسرافكارى به انحاء مختلف از جمله ساختن خانه، انتخاب نوع ماشين، و طرز تغذيه و حتى پوشيدن لباس و مصرف بی‌رویه آب و برق... رابر نمی تابد،[2] زیرا مصرف‏ بى‏‌رويّه و اسراف و تبذير و ريخت و پاش گروهى مرفّه و ناآگاه، به سيستم اقتصادى جامعه‏ آسيب مى‌‏رساند. مصرف‏ نامتعادل، هم ثروت‌‏هاى جامعه‏ را هدر مى‌‏دهد و بنيه اقتصادى كشور را ضعيف مى‌‏سازد و هم سبب فشار روانى بر توده مردم، به ويژه قشرهاى محروم، مى‌‏شود.[3]

لذا ميانه‌روى در مصرف‏، از بايسته‌‏هاى مصرف و مورد تأكيد اسلام و آموزه‌های اهل بیت علیهم‌السلام به ویژه امام صادق علیه‌السلام است. که در این نگاشته از نظر مخاطبان خواهد گذشت.[4]

مفهوم اسراف

اسراف آن است كه بيش از حدّ، در غير حق و بى جا مصرف گردد.[5] در يكى از روايات‏ اسلامى تشبيه جالبى براى‏ «اسراف» ذکر شده است و آن اين است که هنگامى امام صادق عليه‌السلام، مشتى سنگ‏ريزه از زمين برداشت و چنان دست خود را گشود كه همه آن به روى زمين ريخت؛ فرمود: اين‏ «اسراف» است.[6]

تفاوت اسراف و تبذیر

«تبذير» در اصل از مادّه‏ «بذر» به معنى پاشيدن دانه مى‌‏آيد؛ منتها، اين كلمه مخصوص مواردى است كه انسان اموال خود را به صورت غيرمنطقى و نادرست مصرف مى‌‏كند و معادل آن در فارسى امروز «ريخت و پاش» است، به تعبير ديگر، تبذير آن است كه مال در غير موردش مصرف شود، هر چند كم باشد؛ و اگر در موردش صرف شود تبذير نيست ولى اگر بيش از حد باشد «اسراف‏» است.[7]

چنانكه در «تفسير عيّاشى» از امام صادق عليه‌السلام مى‌‏خوانيم: كه در پاسخ سؤال كننده‏‌اى فرمود:«من انفق شيئاً في غير طاعة اللَّه فهو مبذّر ومن انفق في سبيل اللَّه فهو مقتصد؛ كسى كه در غير راه اطاعت فرمان خدا مالى انفاق كند، تبذيركننده است و كسى كه در راه خدا انفاق كند ميانه‌‏رو است.»[8]

و نيز از آن حضرت نقل شده كه روزى دستور داد براى پذيرايى از حاضران رطب بياورند، بعضى رطب را مى‌‏خوردند و هسته آن را به دور مى‌‏افكندند، فرمود: «اين كار را نكنيد كه اين تبذير است و خدا فساد را دوست نمى‌‏دارد!»[9]،[10]

البته دقت در استعمالات و كاربردهاى واژه اسراف‏ و واژه تبذير در آيات و روايات اسلامى، نشان مى‌‏دهد كه اين دو واژه داراى عرصه مشترك بوده، تفاوت چندانى ميان آنها نيست. چنانچه در سخنى از امام صادق‏ عليه‌السلام آمده است كه«إنّ التبذير من الإسراف‏؛ تبذير نوعى از اسراف است».[11]

لذا معنى مشترك ميان آنها «خروج از حد اعتدال‏» است. یعنی هر عملى، با توجه به ظرفيت فاعل و توانمندى انسان و با عنايت به ماهيّت خود عمل، در مقام تحقق، حدى معين دارد كه تجاوز از آن «اسراف»، رعايت حد لازم را «اعتدال»، «قوام» و «قصد» گويند. چنان‏كه مصرف‏ بيش از حد اعتدال يعنى ريخت و پاش در زندگى را «تبذير» مى‏‌نامند.[12]

در این میان برخى از صاحب‏نظران، «تبذير» را اخص از «اسراف» مى‌‏دانند و مى‌‏گويند: تبذير تنها در موردى به كار مى‏‌رود كه مصرف «اموال» به گونه اسراف‌‏آميز، صورت پذيرد يا آنكه اموال، صرف در معاصى و موارد گناه شود؛ ولى اسراف در مورد مطلق زياده‌‏روى به كار مى‌‏رود؛ اعم از آنكه در باب اموال باشد يا غير اموال.[13]،[14]

بعضى از صاحب‌نظران تفاوت ميان «اسراف» و «تبذير» را در جهت ديگر ديده‌‏اند. آنان مى‌‏گويند: «اسراف» مصرف چيزى است در موردى كه سزاوار آن است، ليكن از حيث مصرف به زياده‌‏روى منجر گردد؛ ولى تبذير مصرف چيزى است در غير مورد لازم.[15] ،[16]

بنابراین اسراف و تبذير از دو جهت با هم تفاوت دارند:[17] اسراف اعم از تبذير است زيرا تبذير در خصوص امور مالى به كار مى‌‏رود، ولى اسراف در اموال و غير اموال، هر دو كاربرد دارد.[18]

هم چنین اسراف اين است كه اموال در موارد شايسته و عقلايى هزينه شود؛ ولى بيش از مقدار لازم، و تبذير آن است كه اموال در موارد غير عقلايى و ناشايست هزينه شود.[19]

با مثالى ساده نیز مى‌‏توان فرق بين اسراف و تبذير را روشن ساخت: هرگاه در يك مهمانى به جاى تهيّه دو سه نوع غذا، ده نوع غذا تهيّه كنند و همه آن مصرف شود، به يقين «اسراف» است و اگر براى ده نفر مهمان غذاى سى نفر آماده كنند و مقدار اضافى دور ريخته شود «تبذير» ناميده مى‌‏شود.[20]

گاهى تبذير به عنوان يكى از مصاديق اسراف به كار گرفته مى‌‏شود و مى‌‏توان گفت هر تبذيرى اسراف است گرچه هر اسرافى تبذير نيست؛ مثلًا مصرف‏ اموال در امور خارج از شئون، اسراف است؛ ولى تبذير و ريخت‏ و پاش به حساب نمى‌‏آيد.[21]

به بيان ديگر تبذير، ريخت وپاش اموال و تضييع و هدر دادن آن را به همراه دارد؛ ولى در اسراف، مال ضايع نمى‌‏شود، بلكه به جا مصرف مى‌‏شود؛ ولى خارج از شئون و بيش از حدّ لازم. مثلًا اگر لباس گران‏قيمتى بپوشيم كه بهايش صد برابر لباس مورد نياز ما باشد و يا غذاى خود را آن چنان گران قيمت تهيه كنيم كه با قيمت آن بتوان عده زيادى را آبرومندانه تغذيه كرد به چنين هزينه‌‏اى اسراف گفته مى‌‏شود، چون گرچه از حدّ گذرانده‌‏ايم؛ ولى ظاهراً چيزى ضايع و نابود نشده است. ولى اگر براى دو نفر ميهمان غذاى ده نفر را تهيه ببينيم و باقيمانده را در زباله‌‏دان بريزيم گفته مى‌‏شود تبذير كرده‌‏ايم، در عين حال بايد توجه داشت كه گاهى هر دو واژه در يك معنى به كار مى‌‏رود.[22]

کمترین حدّ اسراف چیست؟!

اسراف در روايات انعكاس گسترده‏اى دارد. در این میان امام جعفر صادق علیه‌السلام بطور دقيق و موشكافانه اين بليّه اجتماعى را مورد توجّه قرار داده ‏است؛ از جمله، روايتى از آن حضرت نقل شده که طبق اين روايت، پايين‌‏ترين حدّ اسراف را سه مطلب بيان فرموده است: «أَدْنَى الْاسرَافِ هِرَاقَةُ فَضْلِ الْإنَاءِ، وَابْتِذَالُ ثَوْبِ الصَّونِ، وَ إِلْقَاءُ النَّوَى‏[23]؛ كمترين حدّ اسراف‏، دور ريختن باقيمانده آب (ليوان كه) نوشيده شده، و پوشيدن لباس ميهمانى در منزل، و دور انداختن هسته خرماست!»[24]

با تأمل در این فراز نورانی از امام صادق عليه‌السلام می‌توان دریافت هرگاه آب بنوشى، و مقدارى از آب ته ليوان شما اضافه بيايد، و آن را دور بريزى، اين كار اسراف محسوب مى‌‏شود! بدين جهت نقل مى‏‌كنند كه امام خمينى رحمه الله در اين گونه موارد قطعه كاغذى روى ليوان مى‌‏گذاشت، و بعداً باقيمانده آب را مورد استفاده قرار مى‌‏داد. و حتّى آن مقدار از آب را اسراف نمى‌‏كرد.[25]

معمولًا لباس بيرون انسان با لباسى كه داخل منزل مى‌‏پوشد تفاوت دارد؛ لباس بيرون به شكلى است كه آبروى انسان را حفظ كند (بدين جهت از آن به «الثّوب الصّون» تعبير شده است.) اسلام مى‌‏گويد پوشيدن لباس ميهمانى و استفاده از آن در داخل منزل، اسراف محسوب مى‏‌شود.[26]

هم چنین مسلمان بايد از همه چيز بيشترين بهره را ببرد؛ مثلًا در صورت امكان از هسته خرما براى تنور و پختن نان و مانند آن استفاده كند؛ مخصوصاً كه در زمان ما هيچ چيز بى‌فايده و بلااستفاده نمى‌‏ماند؛ تا آنجا كه زباله‏‌ها را تبديل به كود مى‌‏نمايند و بعضاً از آن برق توليد مى‏‌كنند! يا فاضلاب‌ها را با دستگاه‌هاى مدرن تصفيه نموده، و براى كشاورزى آماده مى‌‏كنند؛ بلكه گاه به عنوان آب آشاميدنى نيز مورد استفاده قرار مى‏‌دهند![27]

سخنان امام صادق عليه‌السلام زمانى بيان شده كه هيچ يك از امكانات فعلى براى استفاده از زباله‌‏ها و فاضلاب‌ها وجود نداشت. و اين خود نوعى معجزه است.[28]

حقیقت اقتصاد در پرتو میانه روی در مصرف

اقتصاد[29]معانى مختلفى دارند، از جمله به معناى ميانه‏‌روى‏ در زندگى آمده است.[30]ميانه‌‏روى در حركات و سكنات و مصارف مال بلكه جميع افعال، يعنى اينكه توانگرى فرد موجب طغيان و خروج از حد اعتدال و تجاوز از حدّ نمى‌‏شود.[31]

امام صادق عليه‌السلام فرمود: «إنّ القصد أمر يحبّه اللَّه وإنّ السّرف أمر يبغضه اللَّه‏؛ ميانه‌‏روى امرى است كه خداوند متعال آن را دوست و اسراف امرى است كه خداوند آن را دشمن مى‌‏دارد».[32]،[33]

آن حضرت در بيانى ديگر فرمود: دعاى چهار دسته مستجاب نمى‌‏شود «...من كان له مال فأفسده فيقول: يا رَبّ ارزُقني! فيقول اللَّه عزّ و جلّ: ألم آمرك بالاقتصاد...؛ كسى كه مالش را تلف مى‌‏كند و در عين حال عرضه مى‏‌دارد: خدايا روزيم ده، خداى عزوجل مى‏‌فرمايد: آيا تو را به اقتصاد و ميانه‏‌روى امر نكرده بودم».[34]،[35]

در بيانى ديگر امام صادق عليه‌السلام از قول پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل مى‌‏كند كه آن حضرت فرمود: «ما من نفقة أحبّ إلى اللَّه عزّ وجلّ من نفقة قصد ويبغض الإسراف إلّافي الحجّ والعمرة؛ هيچ هزينه‏اى نزد خدا محبوب‏‌تر از هزينه آميخته با قصد و ميانه‌‏روى نيست، اسراف و زياده‌‏روى در مصرف مبغوض خداست مگر در حج و عمره».[36] (البته منظور از اين استثنا بذل و بخشش و توسعه مصرف است؛ نه اسراف واقعى).[37]

مال، مال خداست

از ملاحظه مجموعه تعاليم دينى خصوصاً اصولى چون قاعده «لاضرر ولا ضرار فى الاسلام» به‏دست مى‌‏آيد كه از جمله مبانى و اصول موضوعه‏[38]در نظام اقتصادى اسلام اين است كه در تعارض ميان مصالح جامعه و مصالح فرد، مصالح جامعه مقدم است از اين معنا در تعبيرى دقيق‌‏تر به «هماهنگى مصالح فرد با مصالح جامعه» ياد مى‌‏شود؛ يعنى اگر در نظام سرمايه‏‌دارى، مصالح فرد بر مصالح جامعه غلبه دارد و در نظام سوسياليستى مصالح فرد، به طور كلى فداى مصالح جامعه مى‌‏شود، در نظام اقتصادى اسلام ميان مصالح فرد و جامعه، هماهنگى ايجاد شده است؛ يعنى اين‏گونه نيست كه فعال اقتصادى در نظام اقتصادى اسلام نبايد و نتواند به مصالح شخصى خود برسد، بلكه سخن اين است كه تلاش كند به گونه‌‏اى به مصالح شخصى خود برسد كه به مصالح جامعه ضربه‌‏اى و ضررى وارد نشود.[39]

لذاً روح مقررات اسلامى در زمينه الگوی صحیح مصرف بر مبنای؛ خدامالكى است همانگونه که امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «المال مال اللَّه يضعه عند الرجل ودائع‏؛ مال، مال خداست، و آن را نزد اشخاص به امانت می‌گذارد»[40]

از این رو همگان باید توجه كنند كه اگر بخواهند حقّ اين امانت را آن‏گونه كه شايسته است بجا آورد بايد به اندازه نياز و با رعايت اقتصاد و اعتدال‏ مصرف‏ كنند و باقيمانده را براى رفع نيازمندى‌‏هاى جامعه و مستمندان هزينه نمايد.[41]

بر همين اساس امام صادق عليه‌السلام در ادامه روایت مى‌‏فرمايد: «وجوّز لهم ان يأكلوا قصداً ويشربوا قصداً ... ويعُودوا بما سوى ذلك على فقراء المؤمنين ويَلُمُّوا به شَعَثهم‏؛ خداوند به آنها اجازه داده است كه با رعايت اعتدال از اين اموال بخورند و بياشامند ... و اضافه را در اختيار نيازمندان از مؤمنان و سامان‏بخشى پراكندگى آنان هزينه كنند».[42]

اعتدال در خوردن، خرید مرکب و لباس پوشیدن در کلام امام صادق علیه‌السلام

ابان بن تغلب از امام صادق‏ عليه‌السلام نقل مى‌‏كند كه فرمود: آيا فكر مى‌‏كنى كه اگر خداوند چيزى به كسى عطا كرد او را گرامى داشت و اگر از دادن چيزى به كسى امتناع فرمود او را خوار شمرد؟ نه؛ اين چنين نيست، بلكه هر مالى، مال خداست كه آن را به امانت در اختيار انسان قرار مى‌‏دهد و به آنها اجازه مى‌‏دهد با رعايت اقتصاد و ميانه‌‏روى از آن بخورند يا بياشامند يا بپوشند و يا ازدواج كنند و يا مركب سوارى تهيه كنند و باقى مانده دارايى را به مؤمنان نيازمند انفاق كنند و با آن پريشانى‌‏ها و مشكلات‌شان را برطرف نمايند. هر كس چنين كند خوردن و آشاميدن و تهيه مركب و ازدواجش حلال است و در غير اين صورت مرتكب حرام شده است.[43]

سپس فرمود: اسراف‏ نكنيد خداوند اسرافكاران را دوست ندارد. آيا چنين فكر مى‏‌كنى كه خداوند كسى را كه مالى در اختيارش قرار داده امينش قرار مى‌‏دهد بر اينكه اسبى را با ده هزار درهم خريدارى كند، در حالى كه اسب بيست درهمى او را كفايت مى‌‏كند .... آن‏گاه اين آيه را تلاوت فرمود: «وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَايُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ؛[44] ولی اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمی‌دارد!».[45]

فقر زدایی در سایۀ اصلاح الگوی مصرف

مى‏‌دانيم منابع جهان محدود است و اگر گروهى از طريق اسراف، منابع كثيرى را بر باد دهند، نتيجه آن به يقين فقر گروهى ديگر است.[46]

آمارها نشان مى‌‏دهد كه ميليون‌‏ها نفر در دنيا زير خط فقر زندگى مى‌‏كنند و هر سال ميليون‌‏ها نفر از گرسنگى جان‌شان را از دست مى‌‏دهند، اين در حالى است كه در مناطقى از دنيا مواد غذايى فراوانى در زباله‌‏دان‌‏ها ريخته مى‌‏شود و از آن بدتر گاه مقادير بسيار زيادى از آنها براى كنترل بازار و بالا نگه داشتن قيمت‏‌ها به دريا ريخته مى‌‏شود، حال آنكه ما در زمانى زندگى مى‏‌كنيم كه ابزارهاى ماشينى، قدرت توليد را به مقدار زيادى بالا برده و انسان امروز مى‌‏تواند تمام نيازهاى خود را تأمين كند.[47]

روشن است كه تاوان اين نوع مصرف‏‌گرايى لجام‌گسيخته و افراطى در جهان پيشرفته و صنعتى را كشورهاى توسعه نيافته پرداخته و هر روز بر روند محروميت توده‌‏هاى صدها ميليونى كشورهاى جهان سوم سرعت بخشيده است. [48]

این چالش در حالی در جوامع غربی واقع می‌شود که در اسلام ميانه‌‏روى، خواه در مصرف خوراك و پوشاك و مانند آن و خواه در هزينه‌‏هاى جارى ديگر به شدت توصيه شده است. که نشان مى‏‌دهد پايه اقتصاد سالم، بر اعتدال در مصرف نهاده شده است و اسلام در مصرف نيز دست مصرف‌كنندگان را باز نمى‌‏گذارد كه هر گونه بخواهند از سرمايه‌‏هاى خود استفاده كنند و به هر شيوه‌‏اى آنها را به مصرف برسانند.[49]

در این زمینه امام صادق عليه‌السلام فرمود: «ضمنت لمن اقتصد ان لا يفتقر قال اللَّه عزوجل:«وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ»[50]والعفو الوسط وقال‏اللَّه عزوجل:«وَالَّذِينَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَلِكَ قَوَاماً»[51]والقوام الوسط؛ من تضمين مى‌‏كنم كسانى كه ميانه‌‏روى را رعايت كنند هرگز فقير نشوند. سپس امام به دو آيه از قرآن استدلال مى‌‏فرمايد؛ در آيه نخست از پيامبر سؤال مى‌‏كنند چه چيز را انفاق كنند. پيامبر مى‌‏فرمايد: عفو؛ يعنى حدّ وسط و در آيه دوم خداوند در توصيف مؤمنان مى‌‏گويد: آنها كسانى هستند كه به هنگام انفاق نه اسراف مى‌‏كنند نه سخت‏گيرى و حد وسط را در ميان اين دو رعايت مى‌‏نمايند».[52]

حال با توجه به محدوديت منابع جهان و افزايش تدريجى نسل بشر، با الهام از کلام نورانی امام صادق علیه‌السلام و رعايت اقتصاد و ميانه‌‏روى در مصرف، مى‌‏توان همگان را از مواهب طبيعى عالم بهره‌‏مند كرد و نسل‏‌هاى آينده را نيز از فقر و نيازمندى نجات بخشيد.[53]

سخن آخر: (سبک زندگی امام صادق علیه‌السلام ؛ بهترین الگوی عملی در مصرف صحیح)

در خاتمه باید گوشزد نمود هر گونه اسراف و تبذير و تضييع نعمت‌ها جريمه دارد جريمه‌‏اى بسيار سنگين؛ اين هشدارى است به آنها كه هميشه نيمى از غذاى اضافى خود را به زباله‌‏دان‌ها مى‌‏ريزند.[54] هشدارى است به آنها كه براى سفره‏اى كه سه چهار نفر ميهمان بر سر آن دعوت شده است معادل غذاى بیست نفر از غذاهاى رنگين تهيه مى‌‏بينند، و حتى باقيمانده آن را به مصرف انسان‌هاى گرسنه نمى‌‏رسانند.[55]

و هشدارى است به آنها كه مواد غذايى را در خانه‌‏ها براى مصرف شخصى و در انبارها براى گرانتر فروختن آن قدر ذخيره مى‌‏كنند كه مى‌‏گندد و فاسد مى‌‏شود اما حاضر نيستند به نرخ ارزان‌تر و يا رايگان در اختيار ديگران بگذارند![56]

آرى اينها همه در پيشگاه خدا مجازات و جريمه دارد و كمترين مجازات آن سلب اين مواهب است.[57] اهميت اين مساله آن گاه روشن‌تر مى‌‏شود كه بدانيم مواد غذايى روى زمين نامحدود نيست، و به تعبير ديگر به ميزان اين مواد، نيازمندان و گرسنگانى نيز وجود دارند كه هر گونه افراط و تفريط در آن باعث محروميت گروهى از آنها مى‌‏شود.[58]

حال آنکه در سیرۀ زندگانی امام صادق علیه‌السلام سخت به اين مساله توجه شده است تا آنجا كه از آن حضرت در حديثى مى‏‌خوانيم كه فرمود: «پدرم ناراحت مى‌‏شد از اينكه بخواهد دستش را كه آلوده به غذا بود با دستمال پاك كند بلكه به خاطر احترام غذا دست خود را مى‌‏مكيد و يا اگر كودكى در كنار او بود و چيزى در ظرفش باقى مانده بود ظرف او را پاك مى‌‏كرد، و حتى خودش مى‏‌فرمود گاه مى‌‏شود غذاى كمى از سفره‏ بيرون مى‌‏افتد و من به جستجوى آن مى‌‏پردازم‏[59] به حدى كه خادم منزل مى‌‏خندد (كه چرا دنبال يك ذره غذا مى‏‌گردم)، سپس اضافه كرد جمعيتى پيش از شما مى‌‏زيستند كه خداوند به آنها نعمت فراوان داد، اما ناشكرى كردند و مواد غذايى را بى‌جهت از ميان بردند و خداوند بركات خود را از آنها گرفت و به قحطى گرفتارشان ساخت"![60]،[61]

پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی

دفتر حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir

[1] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج‏2 ؛ ص47.

[2] خطوط اقتصاد اسلامى ؛ ص100.

[3] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج‏2 ؛ ص304.

[4] همان؛ ص380.

[5] لغات در تفسير نمونه ؛ ص45.

[6] سورۀ فرقان؛ آيه 67،(تفسیر نمونه؛ ج 15؛ ص 172).

[7] اسلام و كمكهاى مردمى ؛ ص96.

[8] همان.

[9] همان؛ ص 97.

[10] همان.

[11] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج‏2 ؛ ص395.

[12] همان ؛ ص391.

[13] الموسوعة الفقهيه؛ ج 4؛ص 177.

[14] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج‏2 ؛ ص395.

[15] الموسوعة الفقهيه؛ ج 4؛ص 177.

[16] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج‏2 ؛ ص395.

[17] همان؛ص396.

[18] همان.

[19] همان.

[20] همان ؛ ص392.

[21] همان.

[22] همان؛ص396.

[23] ميزان الحكمة؛ ب 1802؛ ح 8496.

[24] والاترين بندگان ؛ ص145.

[25] همان؛ ص 146.

[26] همان.

[27] همان.

[28] همان.

[29] «قاصد» از ماده «قصد» به معناى ميانه‏ روى‏ گرفته شده؛ بنابر اين قاصد كسى است كه در جاده مستقيم بدون افراط و تفريط گام بر مى‏دارد.( پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج‏6 ؛ ص595).

[30] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج‏2 ؛ ص393.

[31] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين) ؛ ج‏2 ؛ ص168.

[32] کافی؛ج4؛ ص 52؛ ح 2.

[33] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج‏2 ؛ ص393.

[34] کافی؛ ص 56؛ ح 11.

[35] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج‏2 ؛ ص393.

[36] من لايحضره الفقيه ؛ ج 3؛ ص 167؛ ح 3621.

[37] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج‏2 ؛ ص393.

[38] همان؛ ص114.

[39] همان؛ ص 115.

[40] همان.

[41] همان.

[42] تفسير عياشى؛ ج 2؛ ص 13.

[43] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج‏2 ؛ ص408.

[44] سورۀ انعام؛ آيه 141، بحارالانوار؛ ج 72؛ ص 305؛ ح 6.

[45] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج‏2 ؛ ص408.

[46] همان ؛ ص400.

[47] همان.

[48] همان؛ص401.

[49] همان؛ص380.

[50] سورۀ بقره؛ آيه 219.

[51] سورۀ فرقان؛ آيه 67.

[52] من لايحضره الفقيه؛ ج 2؛ ص 64؛ ح 1721.

[53] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج‏2 ؛ ص381.

[54] تفسير نمونه ؛ ج‏11 ؛ ص434.

[55] همان.

[56] همان.

[57] همان ؛ ص435.

[58] همان.

[59] همان.

[60] تفسير نور الثقلين؛ ج 3 ؛ص 91.

[61] تفسير نمونه، ج‏11، ص 436.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۸۸۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیان‌های وحدت امت اسلام

پیشوایان فقهی برادران اهل سنت، خود را با واسطه یا بی واسطه از شاگردان امام صادق (ع) می‌دانند که از محضر فیض آن امام دانشمند بهره برده‌اند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سیره و سبک زندگی ائمه اطهار علیهم السلام از زمان امام علی (ع) بر تقویت بنیان‌های اسلامی بود و همین موضوع در زمان امام صادق (ع) نیز ادامه پیدا کرد. طبق اذعان علمای اسلامی، اگر رفتار دلسوزانه و بزرگ‌منشانه امام صادق (ع) با شاگردان خود نبود و جاذبه اخلاقی آن حضرت موجب حضور علمای اهل سنت در کلاس درس ایشان نمی‌شد، معارف اسلامی تا این حد در جهان نشر پیدا نمی‌کرد.

خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به تحلیل نقش صادق آل محمد (ع) در تقویت بنیان‌های وحدت در امت اسلام و لزوم الگوگیری از آن حضرت در دوران حاضر پرداخته است.

پیشوایان فقهی اهل سنت در کلاس درس امام صادق (ع)

می‌دانیم که جمعیت زیادی از شاگردان امام صادق علیه‌السلام را برادران اهل سنت تشکیل می‌دادند و در عین حال آن امام بزرگوار را به عنوان بنیان‌گذار مکتب بر حق شیعه جعفری می‌شناسیم. علمای اهل سنت چگونه و بر چه اساسی در محضر علمی آن حضرت حاضر می‌شدند و از دریای دانش گسترده ایشان بهره می‌بردند؟

همان طور که اشاره کردید امام صادق علیه‌السلام به عنوان چهره علمی شناخته شده، بنیان‌گذار معارف حقه اسلامی و توسعه‌دهنده علوم اسلامی، نقش مؤثر و شاخصی در سطح جهان اسلام داشته‌اند. به طوری که پیشوایان فقهی برادران اهل سنت، خود را با واسطه یا بی واسطه از شاگردان امام صادق علیه‌السلام می‌دانند که از محضر فیض آن امام دانشمند بهره برده‌اند.

البته دوران امامت امام صادق علیه‌السلام، مرزبندی مذهبی به صورت امروزی وجود نداشت و مباحث کلامی و فقهی در فضایی برای همه اهل علم و جویای دانش قابل دسترسی بود. هرچند که مضیقه حضور و مانع‌تراشی‌های خلافی عباسی کار را سخت می‌کرد.

 

شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن

 

تحلیل حضور چهار هزار نفر در مکتب صادق آل محمد (ع)

یادآوری این نکته هم ضروری است که حضور چهار هزار نفر در مکتب امام صادق علیه‌السلام به معنای تجمع این عده در یک زمان و یک مکان نیست. بلکه این افراد در زمان‌های مختلف در رشته‌های گوناگون از محضر آن امام بهره بردند.

در این میان، اهل سنتی که از این مجلس فراخ علمی استفاده می‌کردند، اثرشان از نظر کلامی و مبانی اعتقادی موضوع ولایت اهل بیت علیهم‌السلام و خلافت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام را قبول نداشتند، با این وجود برای دریافت منبع فیض وجود مبارک امام صادق علیه‌السلام مانعی نداشتند. به این ترتیب دانشمندان اهل سنت نیز آن حضرت را به عنوان چهره‌ای مؤثر و شناخته به عظمت می‌شناخته و از علم و دانش گسترده ایشان بهره برده‌اند.

تلاش امام صادق (ع) در تحقق وحدت امت اسلام

علم‌آموزی بزرگان اهل سنت در محضر امام صادق علیه‌السلام در حالی انجام می‌شد که آن‌ها مبانی فکری و اعتقادی مختص به خود را داشتند که با آموزه‌های شیعی در تعارض بوده. چنین امری چطور تحقق پیدا می‌کرد؟

درست است که اهل سنت از نظر مبانی اندیشه اعتقادی دیدگاه مختص به خود را داشتند، اما امام صادق علیه‌السلام برای نشر معارف اسلامی ضمن توجه به ایجاد وحدت میان امت اسلام، مباحثی را مطرح می‌کردند که بر اساس آموزه‌های مشترک مانند تعالیم قرآن کریم و سنت پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله اخذ می‌شد. این وجوه مشترک که میان مطالب مختلف علمی و کلامی وجود دارد، همان بخش‌هایی است که در اسلام مورد قبول همه مسلمانان از مذاهب گوناگون است.

به این ترتیب علمای اهل سنت زمانی که از محضر امام صادق علیه‌السلام به شهر و سرزمین خود برمی‌گشتند، ضمن اینکه اعتقادات فکری بر مبنای آموزه‌های مذهب خود را داشتند، اما نظرات امام صادق علیه‌السلام را نیز به عنوان مطالب مطرح شده از سوی ایشان نیز نقل می‌کردند.

 

چهره فقاهت و قرآنی رهبر انقلاب به جهان معرفی می‌شود

 

هدایت نهضت ترجمه در جهت خدمت به اسلام

اتفاق دیگری که در دوران امامت امام صادق علیه‌السلام پا گرفت و آغاز شد، رواج نهضت ترجمه بود که علومی از سایر کشورها ترجمه می‌شد. امام صادق علیه‌السلام به عنوان پیشوای امت اسلام نهضت ترجمه را چگونه هدایت کردند که نه تنها به مبانی اسلامی مسلمانان ضربه وارد نکرد، بلکه در خدمت اسلام قرار گرفت؟

امام معصوم علیه‌السلام با برخوردی از علم الهی در تبیین مباحث اسلامی، خلاء فکری جامعه را تأمین می‌کند. با بررسی تاریخ و سیره زندگی ائمه اطهار علیهم‌السلام مشخص می‌شود که آن بزرگان در هر زمانی متناسب با خلاءهای موجود در زندگی مردم، نقش خود را در تبیین اسلام ناب و جامع ایفا کرده‌اند.

دوران زندگی امام صادق علیه‌السلام نیز از آنجایی که همزمان با آغاز حکومت بنی‌عباس و دوره ترجمه بود، نقش مهمی در تأمین علمی و جهت‌دهی به افکار مردم داشته است. هرچند که نهضت ترجمه تا زمان امام موسی کاظم علیه‌السلام نیز ادامه پیدا کرده و در دوران امامت امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام به اوج خود رسید.

دوران امام صادق علیه‌السلام نیز شاید ناظر به نقد نبوده اما محتوای علمی و فکری مورد نیاز جامعه را فراهم می‌کردند و شاگردان خود را متناسب با علاقه و استعداد هر یک، به پیگیری علوم و معارف گوناگون تشویق می‌کردند. از جمله اینکه استعداد عده‌ای را در آموزه‌ها و مباحث فقهی شناخته و آن‌ها را به سمت علوم فقهی تشویق می‌کردند، عده‌ای را بنا بر استعداد و ظرفیت ذاتی خودشان به پیگیری مباحث کلامی می‌گماشتند و یا گروهی را نیز که توانایی مناظره و بحث‌های علمی داشتند، به مناظره تشویق می‌کردند.

چنانکه در کتاب اصول کافی روایاتی نوشته شده که مدیریت امام صادق علیه‌السلام را در تشخیص توانمندی شاگردان نشان می‌دهد. به این صورت بود که آن حضرت شاگردان خود را بر طبق توانایی‌های علمی و فکری به مناطق گوناگون می‌فرستادند تا معارف اصیل اسلامی را نشر دهند.

آثار جاذبه اخلاقی امام صادق (ع) در ترویج معارف شیعی

روایت شده که امام صادق علیه‌السلام در نماز جماعت اهل سنت نیز شرکت می‌کردند. فلسفه این اقدام چه بود و ما امروزه چه درسی از آن می‌گیریم؟

سیره ائمه اطهار علیهم‌السلام از زمان حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام بر همین مسئله بوده که امام صادق علیه‌السلام نیز به آن امر می‌کردند؛ یعنی توصیه به برخورد برادرانه با همه مسلمانان، دستگیری از آن‌ها فارغ از اینکه چه مذهب و اعتقادی دارند، عیادت از بیماران اهل سنت و خدمت‌رسانی به همه آن‌ها. اساساً اگر امام صادق علیه‌السلام با شاگردان خود رابطه عاطفی و برادرانه برقرار نمی‌کردند جاذبه اخلاقی ایشان برقرار نمی‌شد، شوق شرکت در جلسات علمی آن امام وجود نداشت.

امام صادق علیه‌السلام ضمن توصیه به ارتباط برادرانه مسلمان با یکدیگر، در ابتدا خود عامل به برقراری ارتباط دوستانه با آن‌ها بودند که حضور ایشان در مراسم نماز جماعت اهل سنت، شاهدی بر این مطلب است.

امروز نیز فتاوای مراجع عظام تقلید در جهت استحکام پیوند میان امت اسلام و با رویکرد وحدت مسلمانان، برقراری ارتباط عاطفی و پرهیز از مجادلات بی‌ثمر در مباحث اعتقادی است که همه این‌ها برگرفته از سیره اهل بیت علیهم‌السلام است.

امام صادق (ع)؛ الگوی جهانی وحدت امت اسلامی

با این توضیحات و با توجه به تفاوت دیدگاه‌های دو مذهب شیعه و سنی، امروزه چگونه بحث اتحاد امت اسلامی بر اساس آموزه‌های امام صادق علیه‌السلام تحقق پیدا می‌کند؟

امروز، خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به عنوان علمدار ایجاد اتحاد میان امت اسلام در جامعه جهانی فعالیت می‌کند و مردم ایران در این امر پیش‌قدم هستند. همان طور که در مراودات کلان، مسئله دفاع از مظلوم برای همه مردم جهان روشن و مبرهن است، باید همچنان موضوع اتحاد را در سطح جهان دنبال کنیم.

به هر حال مسلمانان فارغ از گرایش‌های اعتقادی و مذهبی خود، اشتراکات زیادی دارند که یک جهت‌گیری واحد به عنوان امت پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله شناخته می‌شوند. ما می‌توانیم در رفتار برادرانه، محبت‌آمیز و تؤام با کمک به مظلومین مسلمان ارتباطات دوستانه‌ای ایجاد کنیم.

به این ترتیب مسائل علمی، کلامی و فقهی نیز در فضایی خالی از تعصب مطرح شده و روز به روز به تقریب مبانی مذاهب از چشم‌انداز مثبتی نزدیک‌تر می‌شویم. این موضوع، همان جهت‌گیری است که مرحوم آیت‌الله بروجردی و امام خمینی (ره) بر آن تأکید داشتند و امروز نیز مقام معظم رهبری پرچم‌دار آن هستند و مراجع عظام تقلید پیگیری می‌کنند. در مقابل، جهت‌گیری دشمنان اسلام آن است که می‌خواهند به هر نحوی آتش تفرقه و فتنه میان امت اسلام گسترش پیدا کند، اما حکمت اسلامی و تکلیف دینی ایجاب می‌کند که در برابر توطئه دشمن هشیار باشیم.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • برپایی ۵ موکب شهادت امام جعفر صادق (ع) در پیاده‌راه بجنورد
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیان‌های وحدت امت اسلام
  • امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید
  • استکبار جهانی همواره از بیداری ملت ها احساس خطر می‌کند
  • چند آموزه‌ مهدوی در دعای عهد و ندبه‌ ی امام صادق (ع)
  • انتشارات صهبا از کتاب جدید با نام «حدیث مکارم الاخلاق» رونمایی کرد
  • شهادت امام جعفر صادق (ع) ۱۴۰۳ + عکس، متن و پیام تسلیت
  • امام صادق (ع) شاکله اندیشه دینی را بنا نهاد
  • مسجد و مدارس در روز شهادت امام صادق (ع) به هم می‌پیوندند