Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: «٥٠هزار واحد مسکن برای اقشار متوسط جامعه ساخته می‌شود.» این خبر را در شرایطی معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد گفته که ساخت مسکن ارزان قیمت از شهریور امسال آغاز می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، البته پیش از این نیز یک بار در دولت دهم طرح ساخت ٢٠٠٠واحد با نام مسکن مهر ویژه در تهرانسر برای اقشار متوسط جامعه آغاز شد و تقریبا به اتمام رسید و اتفاقا با استقبال خوبی هم همراه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود برخی از کارشناسان بر این باورند در شرایطی که حدود ١٠هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید بی‌مشتری مانده است و ساخت مسکن در این شهرها که در طول ٢٥ سال گذشته نتوانسته جمعیت زیادی را جذب خود کند، با استقبال چندانی مواجه نمی‌شود. حبیب‌الله طاهرخانی، کارشناس بازار Store مسکن در این باره می‌گوید : باید به این‌ نکته توجه شود با وجود انتقاداتی که به طرح مسکن مهر وارد می‌شود جای بسی تأمل دارد که مدیرعامل شرکت مادرتخصصی شهرهای جدید، در این هیاهوی موجود، پروژه‌ای را در این وسعت و گستردگی جغرافیایی که مشکلاتی را برای خود خواهد داشت، آغاز کند.
چقدر مسکن باید ساخته شود
آن گونه که آمار نشان می‌دهد سالانه چیزی حدود ٣٠٠هزار مسکن تولید می‌شود حال آنکه سالی حدود یک میلیون ازدواج به ثبت می‌رسد. پیش از این نیز حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک به گفته بود که ساخت مسکن در ٥سال گذشته ٤٠درصد کمتر شده است. این آمار به خوبی نشان می‌دهد که میزان عرضه با تقاضای بازار همخوانی ندارد و ساخت ٥٠هزار واحد هم نمی‌تواند دردی از کمبود مسکن در کشور را درمان کند. آن گونه که نظری مدیر اطلاع‌رسانی شرکت عمران شهرهای جدید  اعلام کرده هنوز تحقیقات درباره جانمایی و میزان تولید مسکن ارزان در شهرهای جدید به اتمام نرسیده و مشخص نیست که قرار است همه ساله ٥٠ هزار واحد مسکن در این شهرها ساخته شود یا اینکه طرح جدید دولت به همین تعداد ختم می‌شود. هرچند وزارت راه و شهرسازی هیچ جزییاتی در رابطه با زمان اجرای این طرح اعلام نکرده اما آن گونه که مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد گفت ساخت مسکن ارزان قیمت از شهریور امسال آغاز می‌شود.
آمار اجاره‌نشین‌ها در مسیر صعود
آمار رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد که در دو دهه گذشته سهم مسکن از کل بودجه خانوارهای شهری به‌طور متوسط ۱۰درصد بیشتر شده است. در سرشماری نفوس و مسکن سال ۸۵ تعداد خانواده‌های اجاره‌نشین ۳ میلیون و ۶۸۶ هزار بود. این در حالی است که با گذشت یک دهه تعداد خانوارهای اجاره‌نشین در کشور به ۶میلیون و ۵۶۵ هزار رسیده و نشان از رشدی بیش از ۸۰ درصد دارد. اگر به دو دهه قبل بازگردیم بر اساس آمار رسمی سرشماری نفوس و مسکن در اواسط دهه هفتاد نزدیک به ۶۸درصد از خانوارهای شهری مالک بوده و تنها ۳۲درصد به عنوان مستاجر در شهر زندگی می‌کردند؛ اما در سال ۹۵ یعنی با گذشت دو دهه تعداد اجاره‌نشین‌ها با رشد قابل توجهی بیشتر شده و در حال حاضر حدود ۴۰درصد از خانوارهای شهری به عنوان مالک و نزدیک به ۶۰درصد از جمعیت شهری طعم اجاره‌نشینی را تجربه می‌کنند. البته در این میان باید سهم ۹ تا ۱۱درصدی خانه‌های سازمانی نهادها و ارگان‌های مختلف را در نظر گرفت. در این صورت نهایت ۳۵ تا ۳۶درصد از جمعیت شهری به عنوان مالک روزگار سپری می‌کنند. در سال ۱۳۹۵ استان تهران بیشترین نسبت خانوارهای اجاره‌نشین را داشته است و ۴۳.۵٪ از خانوارهای تهرانی مستاجر بوده‌اند. با توجه به ۷.۶٪ دیگر از خانوارها که در خانه‌های سازمانی و یا رایگان سکونت داشتند، کمتر از نصف خانوارهای تهران مالک محل زندگی خود بوده‌اند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

سقوط خونین هواپیما در نزدیکی پایتخت / 19 خارجی زخمی شدند

وحشت اهالی تبریز از مار سمی در پارک پیوند + عکس

شهیدی که گوشتش به دست ضد انقلاب خورده شد! / 16 اسیر زیر چای عروس سربریده شدند + عکس

شهادت مستشار بلند پایه ایرانی در سوریه؟!

فیلم مصاحبه با مائده رقصنده اینستاگرامی دروغ است! / پلیس اعلام کرد + جزئیات

شاهرگ مرد قاتل را در زندان زدند/ او لبهای زنش را دوخت و او را کُشت ! + عکس

شرایط خاص سعید مرتضوی و بابک زنجانی در زندان! / وحید مرادی در زندان چه می کرد؟!

اطلاعیه انجمن حمایت از کودکان / سرنوشت مائده رقصنده نماد خشونت علیه کودکان است !

این مرد جوان اتفاقات آینده را می بیند+عکس

جنجال دستگیری مائده رقصنده اینستاگرامی در آشفتگی اقتصادی! + تصویر

شهناز 21 ساله همزمان 2 شوهر داشت !

 

منبع: رکنا

کلیدواژه: جام جهانی سلامت مهم ترین های 24 ساعت اقتصادی مسکن بازار Store جامعه شهروند مسکن هشتگرد عمران عکس دختر فیلم ایران زن مرد اینستاگرام قتل دختران بیماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۰۹۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات مصوبه «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها»‌ مجلس

نماینده مردم تهران جزییات مصوبه «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها»‌ی مجلس و نحوه اثرگذاری این مصوبه بر بازار مسکن و اجاره‌ها را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، علی خضریان درباره مصوبه مجلس مبنی بر ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، گفت: گرانی و نابسامانی بازار مسکن و اجاره‌بها ما را بر آن داشت که با تدوین طرحی از آشفته بازار جلوگیری کنیم؛ بنابراین طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کردیم که مراحل تصویب این طرح در مجلس طی شد و اکنون برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در تشریح محور‌های مصوبه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، بیان کرد: تکمیل سامانه ملی اسکان از طریق اخذ اطلاعات از دستگاه‌ها و همچنین خوداظهاری خانواده‌ها و مالکین با استفاده از طریق منوط کردن ارائه خدمات دستگاه‌ها به ثبت اطلاعات توسط مردم در این سامانه یکی از محور‌های این مصوبه است.

طراح، طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی گفت: طرح شناسایی خانه‌های خالی توسط شهرداری‌ها و تأیید آن توسط سامانه ملی املاک و اسکان و ارائه مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی به موجرینی که قرارداد بلندمدت منعقد می‌کنند یا واحد‌های خود را به خانواده کم درآمد دارای سه فرزند و بیشتر اجاره می‌دهند یا واحد را قیمت مناسب اجاره می‌دهند و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای ثبت قرارداد‌های اجاره و خرید و فروش توسط متعاملین و مشاورین املاک در سامانه ثبت معاملات املاک از دیگر موضوعاتی است که در این طرح پیگیری می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه براساس این طرح سقف افزایش اجاره‌بها توسط شورای عالی مسکن در شرایط وجود تورم بالای ۳۰ درصد تعیین می‌شود، افزود: ساماندهی سکو‌های ثبت اگهی از طریق تایید اصالت ملک با سامانه ملی املاک و اسکان و تأیید مالک یکی دیگر از اقداماتی است که براساس این طرح باید اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس با اشاره به اینکه طبق این مصوبه برای ارائه دامنه قیمت منصفانه با استفاده مشخصات مکانی و فنی هر واحد سامانه‌ای ایجاد می‌شود، ایجاد سکوی ثبت رسمی معاملات، اخذ عوارض از اراضی بایر و بلااستفاده و ممنوعیت خرید و فروش واحد‌های طرح‌های حمایتی قبل از تکمیل واحد‌ها را از دیگر محور‌های این مصوبه برشمرد.

دیگر خبرها

  • قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است
  • ببینید | وعده علیرضا زاکانی به تهرانی‌ها؛ خانه ارزان قیمت در راه است؟
  • ساخت ۲۳۰ واحد برای جا به جایی ساکنین منبع آب اهواز
  • خبر خوب برای مستاجران ؛ اجاره‌بها زیاد ممنوع !
  • رشد ۴۲ درصدی اجاره خانه در فروردین ۱۴۰۳
  • واگذاری زمین به خانوارهای ایثارگر در آذربایجان شرقی
  • خبر خوش برای مستاجران
  • مصوبه مجلس درباره ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها
  • جزئیات مصوبه ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بهای مسکونی
  • جزییات مصوبه «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها»‌ مجلس