Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@22:50:51 GMT

بيماري هاي مرتبط با ميگرن

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۲۱۷۶۸

بيماري هاي مرتبط با ميگرن

خبرگزاري آريا - ميگرن، سردردي با درد مداوم، مختل کننده و اغلب ناتوان کننده است. شايد اين نوع سردرد به تنهايي چيز بدي به نظر نرسد، اما در مبتلايان به ميگرن، اين سردردها تنها دليل نگراني‌شان نيست، بلکه اين مسئله با ساير مسائل مربوط به سلامت بدن نيز در ارتباط است.
به گزارش خبرگزاري آريا از تبيان، در بين افرادي که از حملات ميگرني رنج مي‌برند، حدود سه‌چهارم را زنان تشکيل مي‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ميگرن، سردردي با درد مداوم، مختل کننده و اغلب ناتوان کننده است.
شايد اين نوع سردرد به تنهايي چيز بدي به نظر نرسد، اما در مبتلايان به ميگرن، اين سردردها تنها دليل نگراني‌شان نيست، بلکه اين مسئله با ساير مسائل مربوط به سلامت بدن نيز در ارتباط است.
شناخت خطرات ناشي از ميگرن، مي‌تواند به شما در اقدامات احتياطي و پيشگيرانه کمک کند.
1. سکته مغزي
براي تقريباً يک‌سوم از بيماران مبتلا به ميگرن، سردرد همراه با مشاهده نقاط نوراني يا الگوها يا نقاط چشمک‌زن و براق، و همچنين بي‌حسي يا سوزش در صورت يا دست همراه است. اگر اين علائم برايتان آشناست و شما يک زن 35 تا 45 ساله هستيد، شما در معرض خطر بالاي سکته مغزيايسکميک قرار داريد. شواهدي وجود دارد که نشان مي‌دهند، در افراد مبتلا به ميگرن، پلاکت‌هاي خوني فعال شده و خطر لخته شدن خون افزايش پيدا مي‌کند. همچنين قرص‌هاي ضدبارداري و استعمال دخانيات، اين خطر لختگي خون را افزايش مي‌دهند. به همين دليل توصيه مي‌شود که زنان مبتلا به ميگرن از ساير روش‌هاي کنترل بارداري استفاده کنند و سيگار نکشند چرا که مطالعات نشان داده‌اند افراد مسني که سيگار مي‌کشند سه برابر بيش از ديگران در معرض ابتلا به سکته مغزي قرار دارند.
2. مشکل قلبي
درحالي‌که هنوز مکانيسم ارتباطي اين دو مشخص نشده است، اما تحقيقاتي که اخيراً انجام شده‌اند نشان مي‌دهد که ميگرن ممکن است خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبيرا افزايش دهد. در اين مورد، کارشناسان اين تحقيق مي‌گويند، آن‌ها نمي‌توانند توصيه خاصي در اين باره، مانند آنچه در مورد قبل گفته شد (ترک سيگار و اجتناب از قرص‌هاي هورموني ضدبارداري)، ارائه دهند. بيماران مبتلا به ميگرن شناخته شده با بيماري قلبي، بايد در مورد برخي از داروهاي محبوب و مشهور ضدميگرن، يعني تريپتان، مراقب باشند. اين داروها عروق خوني مغز و قلب را منقبض مي‌کند که مي‌تواند باعث ايجاد فشار بر قلب شود.
در افراد مبتلا به ميگرن، پلاکت‌هاي خوني فعال شده و خطر لخته شدن خون افزايش پيدا مي‌کند. همچنين قرص‌هاي ضدبارداري و استعمال دخانيات، اين خطر لختگي خون را افزايش مي‌دهند
3. ميگرن شديدتر
پزشکان معتقدند، "ميگرن، موجب بروز ميگرن مي‌شود" به همين دليل است که تلاش براي توقف آن بسيار اهميت دارد. ممکن است افراد دچار ميگرن، داراي مغزي فوق‌العاده تحريک‌پذير باشند؛ يعني حتي اختلالات کوچک نيز ممکن است منجر به سردرد شوند. مواردي مانند ترک يک وعده غذايي، نوشيدن قهوه خارج از زمان معمول و خواب کم‌عمق مي‌توانند آغازگر سردرد باشند. در نتيجه، براي بيماران مبتلا به ميگرن، جلوگيري از اختلال در برنامه روتين و رفتار طبيعي اهميت بالايي دارد.
يکي ديگر از نکاتي که بايد به آن توجه کنيد اين است که نبايد در محل کار خودتان را خسته کنيد. بايد بعد از 90 دقيقه کار، کمي استراحت کرده و مجدداً کار خود را آغاز کنيد. در انتهاي هرروز کاري، تمام شب را بخوابيد و استراحت کنيد، در تعطيلات آخر هفته کار نکنيد و به تفريح بپردازيد. انجام اين کارها به مغزتان کمک خواهد کرد تا در برابر ميگرن مقاوم‌تر عمل کند.
4. فيبروميالژيا
تقريباً نيمي از افراد مبتلا به اين اختلال مزمن، که موجب دردهاي وسيع ماهيچه‌اي مي‌شود، ميگرن را نيز تجربه کرده «يا تجربه خواهند کرد». دليل اين مسئله مشخص نيست اما اين دو بيماري، علل ريشه‌اي مشابهي دارند از جمله عدم توانايي بدن در کنترل درد. از آنجايي که اين دو مشکل دست در دست هم داده‌اند، مهم است که در صورت مشاهده هرکدام از اين دو مسئله، حتماً با پزشک خود صحبت کنيد.
5. افسردگي
ميگرن اغلب در افراد مبتلا به بيماري دو قطبي و افسردگي ديده مي‌شود. در هر دو، يک موقعيت ژنتيکي براي داشتن مغز فوق‌العاده تحريک‌پذير وجود دارد. بيشتر تحقيقات نشان مي‌دهد که سردردهاي مستمر شديد به احتمال زياد با افسردگي همراه است. اين مسئله هنوز روشن نيست که آيا سردرد مستقيماً موجب افسردگيمي‌شود يا بالعکس، اما شيوه زندگي راهي براي بهبود خلق و خو و جلوگيري از بروز ميگرن خواهد گشود. روزانه 20 دقيقه پياده‌روي در خارج از منزل و خواب باکيفيت در شب باعث کاهش تحريک‌پذيري مغز مي‌شود و در جلوگيري از ميگرن و ساير مشکلات همراه با آن کمک مي‌کند.
6. اضطراب
حدود 50 درصد از افراد مبتلا به ميگرن مزمن، با اضطراب مبارزه مي‌کنند. ميگرن مزمن، به بروز 15 حمله ميگرني يا بيشتر در هر ماه اطلاق مي‌گردد. متخصصان بر اين باورند گسترش اضطرابدر برخي افراد به علت تحمل فشار ناشي از ميگرن مزمن است. آن‌ها همچنين معتقدند روش ارسال پيام شيميايي مغز از يک نورون (سلول عصبي) به نورون ديگر نيز نقش مهمي را ايفا مي‌کند.
7. فلج بل
افرادي که از ميگرن رنج مي‌برند دو برابر بيشتر از ساير افراد در معرض ابتلا به بيماري فلج بل هستند، بيماري‌اي که موجب فلج شدن عضلات صورت مي‌شود.
دانشمندان تايواني پس از رديابي 100 هزار فردي که نيمي از آن‌ها دچار ميگرن بودند متوجه بروز دوبرابري نوعي بيماري سيستم عصبي در برخي از مبتلايان به ميگرن به نام فلج بل شدند. اين بيماري بر روي سيستم عصبي که کنترل کننده حرکات و ماهيچه‌هاي صورت هستند، اثر مي‌گذارد.
دانشمندان اين نکته را بيان کردند که چگونگي ارتباط ميگرن با فلج بل هنوز روشن نيست اما مي‌دانند که التهاب، مشکلات قلبي و مشکلات مربوط به جريان خون با اين دو بيماري در ارتباط هستند.
8. پارکينسون
اگر بيماري سردرد ميگرني با مشکل مشاهده نقاط نوراني (چشمک‌هاي نوري يا انوار شناور در هوا) همراه شود، خطر ابتلا به پارکينسوننيز افزايش پيدا مي‌کند. اين نکته به خصوص زماني به واقعيت مي‌پيوندد که شما در ميانسالي از ميگرن رنج ببريد. در حالي که هنوز علت بروز سردردهاي ميگرني مورد بحث قرار مي‌گيرد، محققان معتقدند مشکلات مربوط به انتقال‌دهنده عصبي دوپامين، مي‌تواند نقش مهمي در اين مسئله ايفا کند؛ زيرا آن‌ها بر اين باورند که عملکرد دوپامين در افراد مبتلا به پارکينسون دچار اختلال مي‌گردد که اين مي‌تواند ارتباط بين ميگرن و پارکينسون را توجيه کند.
9. صرع
افراد مبتلا به ميگرن با احتمال دو برابر بيشتر به بيماري صرعمبتلا مي‌شوند و همچنين افراد دچار صرع نيز دو برابر بيش از سايرين دچار ميگرن خواهند شد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۲۱۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین

به گزارش خبرآنلاین،نوشابه‌های رژیمی اغلب به عنوان محصولاتی به بازار عرضه می‌شوند که به مدیریت وزن کمک می‌کنند.

مهر در خبری نوشت:یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف زیاد نوشابه رژیمی ممکن است با افزایش شاخص توده بدنی، شروع بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) را افزایش دهد.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که مصرف نوشابه رژیمی با BMI و فشار خون بالاتر مرتبط است.

متخصصان سلامت موافقند که نوشابه‌های رژیمی ممکن است باعث افزایش وزن و بیماری کبد شود.

مصرف بیش از حد شیرین کننده‌های مصنوعی موجود در نوشابه‌های رژیمی نیز ممکن است خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی است. برآوردهای فعلی نشان می‌دهد که MASLD تا ۴۶٪ از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

MASLD قبلاً بیماری کبد چرب غیر الکلی نامیده می‌شد که در ژوئن ۲۰۲۳ نامش تغییر یافت.

این بیماری که با تجمع بیش از حد چربی در کبد مشخص می‌شود، هیچ علامت اولیه ای ندارد. این بیماری می‌تواند به استئاتوهپاتیت مرتبط با اختلال متابولیک (MASH) تبدیل شود، یک بیماری جدی‌تر که می‌تواند منجر به زخم‌های کبدی و سیروز شود.

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان این نوع بیماری کبدی تأیید نشده است. پزشکان ورزش و تغییرات رژیم غذایی را برای کمک به کاهش چربی بدن در پیشگیری یا معکوس کردن MASLD توصیه می‌کنند.

متخصصان سلامت معتقدند مصرف نوشابه ممکن است با ایجاد مقاومت به انسولین و التهاب در کبد، خطر MASLD را افزایش دهد.

تحقیقات اخیر همچنان مصرف زیاد شیرین کننده‌های مصنوعی را با افزایش خطر چاقی، دیابت نوع ۲ و سایر نشانگرهای سندرم متابولیک مرتبط می‌کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است مقاومت به انسولین و عدم تحمل گلوکز را با مختل کردن میکروبیوم های روده افزایش دهند. هر دو واکنش ارتباط نزدیکی با ابتلاء به MASLD دارند.

محققان معتقدند شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است از طریق محور روده-مغز بر کبد تأثیر بگذارند. محور روده-مغز شامل ارتباط دو طرفه بین دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی است. شیرین کننده‌های مصنوعی در نوشابه‌های رژیمی می‌توانند بر ترکیب میکروبی روده تأثیر بگذارند که به نوبه خود می‌تواند بر این محور تأثیر بگذارد. این شرایط می‌تواند بر فرآیندهای متابولیک تأثیر گذاشته و به طور بالقوه به بروز مشکلات مرتبط با کبد منجر شود.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901755

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری برای سواد سلامت خبرنگاران، دارایی عظیمی برای جامعه محسوب می‌شود
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند
  • ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • بیماری که با افسردگی مرتبط است
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • ارتباط افسردگی و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی
  • مسکن‌ها؛ مهم‌ترین علت بروز سردرد‌های میگرنی!
  • علایم هشداردهنده «آرتریت پسوریاتیک»