Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@04:23:48 GMT

دلسوزی برای افغان‌ها به سبک ترامپ و بن سلمان

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۳۵۷۲۷

دلسوزی برای افغان‌ها به سبک ترامپ و بن سلمان

کشورهای همسایه ایران در هفته ای که گذشت شاهد تحولات سیاسی، امنیتی و اجتماعی مختلفی بوده اند، اما تحلیف اردوغان و تلاشهای آمریکا و عربستان برای برقراری امنیت در افغانستان، از جمله مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران، با قرار گرفتن در منطقه غرب آسیا و به واسطه اهمیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک، منابع زیرزمینی و معدنی فراوان، همواره در کانون توجه کشورهای مختلف بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشورمان با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی با ۱۵ کشور افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان دارای مرز خاکی و با قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت دارای مرز دریایی است. تعدد همسایگان؛ فعالیت وزارت امور خارجه را تحت تأثیر قرار داده و نیرو و انرژی بسیاری برای تدوین سیاست‌های منطقه‌ای طلب می کند.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد، آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌صورت هفتگی، در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید.

حامی دیروز، میانجی‌گر امروز

عربستان سعودی:  از روز سه شنبه -۱۹ تیر- عربستان سعودی  به مدت دو روز میزبان «کنفرانس بین المللی علمای مسلمان برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان» یا حضور 105 شخصیت از کشورهای مختلف بود. سخنران این مراسم «یوسف بن احمد العثیمین»، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی بود و اندیشمندانی از کشورهای مختلف از جمله از افغانستان، عربستان سعودی، پاکستان، اندونزی، مصر، سودان و مراکش نیز در آن حضور داشتند، اما ایران با دارا بودن بیشترین مرز خاکی با کشور افغانستان، در زمره کشورهای شرکت کننده این اجلاس نبود. نشست پایانی این کنفرانس روز چهارشنبه در مکه برگزار شد.

مرتضی موسوی خلخالی، دیپلمات سابق و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در رابطه با عدم شرکت ایران در نشست مذکور به خبرنگار ایمنا گفت: تا زمانی که این زمامداران بی کفایت عربستان را اداره می کنند، کینه آنها از لحاظ قومی و مذهبی نسبت به ایران هر روز بیشتر می شود،  همه نیروهای مادی و معنوی خود را برای مقابله با ایران در همه دنیا بسیج کرده اند و از منطقه گرفته تا حتی  آمریکا را با آن همه قدرت و پرستیژ بین المللی اجیر کرده اند،  نباید انتظار داشته باشیم؛ نماینده کشورمان در نشست‌های چنین کشوری با چنین رویکردی حضور داشته باشد.

وی در رابطه با ارزیابی این نشست به خبرنگار ایمنا گفت:  عربستان سعودی با برگزاری چنین اجلاسی نشان داده است میان طالبان و داعش نفوذ دارد و اینجا نشان داده شد، سخن ایران که این همه در سال های  گذشته ندا داد و فریاد زد که"عربستان با گروه‌های تروریستی همکاری می‌کند" درست بوده است.  چه کسی می تواند بین یک گروه تروریست با دولت افغانستان میانجی‌گری کند غیر از اینکه که با آنها رابطه داشته باشد. 

اردوغان در مصاف با کودتا گران

ترکیه: روز دوشنبه- ۱۸ تیر، مراسم تحلیف اردوغان به عنوان اولین رییس جمهور ترکیه برگزار شد. بر اساس قانون اساسی جدید ترکیه که در رفراندوم فروردین ۱۳۹۶ مورد تأیید مردم این کشور قرار گرفت، نظام سیاسی ترکیه از ساختار پارلمانی به نظام ریاستی تغییر و اختیارات ریاست جمهوری افزایش یافت.

سخنان اردوغان بعد از تصدی پست جدید حکایت از آن دارد که؛ برخورد با کودتا گران و بهبود شرایط اقتصادی ترکیه از مهمترین اهداف وی خواهد بود. در این راستا محمد حسین قدیری ابیانه،  دیپلمات سابق و تحلیلگر مسایل سیاسی به خبرنگار ایمنا گفت: از جمله برنامه‌های‌ جدید اردوغان؛ پیگیری جدی و تصفیه حساب با کودتاگران و طرفداران کودتا است که کم هم نیستند. از طرف دیگر این کشور در دوران ریاست جمهوری اردوغان، دخالت در عراق و سوریه را همچنان ادامه خواهد داد.  

قدیری ابیانه افزود: معتقد هستم اردوغان به دنبال احیای گذشته ترکیه است و غرب هم با سوءاستفاده از این انگیزه وی، به دنبال سرمایه گذاری در این حوزه و فریب ترکیه است.

یک بد عهدی در وعده های انتخاباتی ترامپ

افغانستان: این کشور در روزهای گذشته از جمله همسایگان خبر ساز ایران بوده است. سفر «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا به این کشور و دیدار با اشرف غنی در سر خط خبرهای این هفته افغانستان بوده است. از مهمترین مطالب مورد بحث و گفت‌وگوی پمپئو و اشرف غنی، افزایش نیروهای آمریکایی در کشور افغانستان به بهانه مبارزه با طالبان است.

قابل ذکر است که طالبان پس از یک دوره آتش بس سه روزه ویژه ایام عید فطر، تحت هیچ شرایطی با شرایط آتش بس دیگر موافقت نکرده است. در این زمینه مسعود آقایی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا به خبرنگار ایمنا گفت: هرچند پاکستان و ایران از این آتش‌بس استقبال کردند، ولی طالبان و خود دولت افغانستان تمایل زیادی به این آتش‌بس ندارند؛ چراکه طالبان اجازه نمی‌دهد دولت افغانستان با سکوت به جلو حرکت کنند. البته با وجودی که تنش‌ها در افغانستان بر امنیت مرزهای اطراف هم تأثیر دارد، اما در مقطع کنونی خطر جدی برای جمهوری اسلامی وجود ندارد.

از سوی دیگر، حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان به هفدهمین سال خود رسید و این طولانی‌ترین درگیری نظامی ایالات متحده در یک کشور به شمار می‌رود. ترامپ در اوایل ریاست جمهوری خود بر این نظر بود که باید با کاهش نیروها در افغانستان حضور خود را کمرنگ کند، اما بر خلاف آن حال در صدد افزایش حضور نظامیان آمریکایی در این کشور است.

نگرانی صدر از نفوذ خارجی

عراق: جریان صدر که توانست در انتخابات پارلمانی سال جاری اکثریت آرا را کسب کند، حال با وجود مشکلات بسیار در این کشور معتقد است گروههای سیاسی عراق باید برای جلب حمایت کشورهای دیگر در جهت بهبود شرایط عراق تلاش کنند، ولی در مقابل از نفوذ و دخالت کشورهای دیگر در تشکل دولت ائتلافی عراق باید جلوگیری شود.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: فراکسیون‌های سیاسی عراق با آمریکا و کشورهای همسایه درخصوص تشکیل ائتلاف‌ها و مسائل بعد از آن گفت‌وگو نکنند، چراکه این مساله فقط مربوط به ما عراقی‌ها و نه دیگران می‌شود.

تغییرات سیاسی به تغییرات مذهبی رسید

ارمنستان: پس از به قدرت رسیدن «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان که پس از استعفای دولت سرژ سرکسیان قدرت را در دست گرفته است، حرکتی جدید مبنی بر درخواست استعفای رهبر کلیسای ارامنه ارمنستان، «گارگن دوم» نیز مطرح شده است. در روزهای گذشته معترضین با حضور در کلیسای «اجمیادزین»، مقر این رهبر مذهبی با سر دادن شعارهای مخالفت با وی در خواست خروج او از اجمیادزین را اعلام کردند. در این اعتراضات گروه هایی از روحانیون نیز با مردم همصدا هستند. گروه های معترض فساد مالی این رهبر معنوی و نزدیکان وی را دلیل این گردهمایی ها و اعتراضات عنوان کردند.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اردوغان افغانستان ترامپ عربستان اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۳۵۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است

معاون اول رئیس‌جمهور گسترش روابط با آفریقا را راهبرد اساسی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: تعاملات اقتصادی و سیاسی تهران با کشورهای دوست و همچنین جهان براساس راهبرد برد-برد است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد مخبر عصر _ شنبه هشتم اردیبهشت_ در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در دیدار «کنستانتینیو چیونگا» معاون رئیس جمهور زیمباوه با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد دو کشور برای تأمین و گسترش همکاری‌های فی مابین افزود: تعاملات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است.

معاون اول رئیس جمهور تبادلات علمی و دانشجویی، توسعه حمل و نقل و حل مسائل مالی و بانکی برای تسهیل روابط بخش خصوصی دو کشور را از دیگر زمینه‌های همکاری‌های ایران و زیمباوه برشمرد و تأکید کرد: دو کشور باید با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند و نیاز به ارز کشور سوم که دشمن مشترک دو ملت هم است، وجود ندارد و در این راستا باید برنامه مشترک و جامع ۱۰ ساله همکاری دو کشور تهیه و پیگیری و همچنین تفاهم نامه‌ها و قراردادهای امضا شده هر چه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

کنستانتینو چیونگا معاون رئیس جمهور زیمباوه نیز با اشاره به توسعه روابط دیپلماتیک دو کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: ایران و زیمباوه در یک مسیر حرکت می‌کنند و با وجود جدایی و مسیر طولانی جغرافیایی، اهداف مشترک بسیار زیادی در برابر نظام سلطه دارند.

وی همچنین با محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و تسلیت شهادت سرداران سپاه در این حمله تأکید کرد: تحریم‌های گسترده کشورهای غربی برای از بین بردن استقلال ایران و زیمباوه بوده است اما دو کشور می‌توانند با تعمیق روابط خود تحریم‌های دشمنان دو ملت را خنثی کنند.

وی همچنین با تأکید بر اجرای ۱۲ تفاهم نامه امضا شده بین ایران و زیمباوه در دولت سیزدهم تصریح کرد: پیشرفت‌های شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی جمهوری اسلامی بسیار چشمگیر بوده است و به دنبال تقویت زیرساخت‌های همکاری دو جانبه براساس راهبرد برد-برد و بهره گیری از ظرفیت‌های ایران در زمینه‌های معدنی، انرژی، سلامت، پزشکی، کشاورزی، آبیاری مدرن و امنیت غذایی هستیم.

کد خبر 748539

دیگر خبرها

  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • ◄ اولین قطار ترانزیت افغانستان به ترکیه در دام سوء مدیریت/ تکرار تجربه تلخ راه آهن شلمچه بصره
  • چگونه مسئله پسماند در گیلان به یک بحران تبدیل شد؟/ دلیل توقف قطار افغانستان _ ترکیه
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان