Web Analytics Made Easy - Statcounter

بینالی یلدریم که تا همین هفته پیش بر کرسی نخست وزیری ترکیه تکیه داده بود، با حذف این پست از سیستم نظام سیاسی این کشور به عنوان نماینده شهر ازمیر از حزب حاکم عدالت و توسعه وارد پارلمان شد و ساعتی قبل بر کرسی رییس مجلس جدید ترکیه نشست.

ایران آنلاین /یلدریم طی انتخابات داخلی که امروز در مجلس ملی این کشور برگزار شد، از میان پنج نامزد ریاست مجلس، در دور سوم رای گیری داخل پارلمان به عنوان رییس قوه مقننه ترکیه برگزیده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی رییس بیست و هفتمین دوره مجلس جمهوری ترکیه است و مدیریت مجلس 600 نفره ترکیه را بر عهده خواهد داشت.
بینالی یلدریم نماینده مردم ازمیر از حزب عدالت و توسعه، اردوغان توپراک نماینده استانبول از حزب جمهوری خواه خلق، مرال دانش بش تاش نماینده شهر سیرت از حزب دموکراتیک خلق ها، خیرالدین نوح اوغلو نماینده استانبول از حزب نیک و جهانگیر اسلام نماینده استانبول از حزب سعادت برای تصاحب ریاست مجلس با یکدیگر رقابت کردند.
برای انتخاب رییس مجلس ترکیه دوم سوم آرای مجموع نمایندگان(400 رای) لازم است که در این رای گیری، اگر نامزدی حد نصاب لازم را کسب نکند، در مرحله دوم با همین نسبت رای گیری انجام می شود و اگر در این مرحله نیز رییس مجلس انتخاب نشود، با رای نصف به اضافه یک رای(301 رای) رییس مجلس ترکیه برگزیده خواهد شد.
بر این اساس، یلدریم در دور سوم رای گیری در انتخابات داخل پارلمان، سکان ریاست مجلس ترکیه را به دست گرفت.
وی در انتخابات 24 ژوئن 2018(سوم تیرماه 1397) به مجلس ترکیه راه یافت و یکی از 290 نماینده کنونی حزب حاکم عدالت و توسعه در نهاد قانون گذاری 600 نفره ترکیه است.
یلدریم پیش از راهیابی به مجلس، نخست وزیر ترکیه بود ولی در جریان تغییر نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاستی، پست سیاسی وی حذف شد و در واقع یلدریم آخرین نخست وزیر جمهوری ترکیه به شمار می رود.
یلدریم از امروز مدیریت مجلس ترکیه را دورموش ییلماز نماینده شهر آنکارا از حزب نیک ترکیه که به عنوان رییس موقت پارلمان برگزیده شده بود، تحویل خواهد گرفت.
اسماعیل قهرمان رییس مجلس پیشین ترکیه به علت کهولت سن در انتخابات اخیر ثبت نام نکرد./ ایرنا

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۳۸۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دور دوم انتخابات یا تعیین رییس مجلس

دریافت 25 MB کد خبر 6096188

دیگر خبرها

  • قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد /آراء کدام منتخبان مجلس دوازدهم باطل شد؟ /افزایش سهم وزرای احمدی نژاد در پارلمان
  • دور دوم انتخابات یا تعیین رییس مجلس
  • از اعتصاب اساتیددانشگاه نیویورک تا حمایت دانشگاه‌های ترکیه از غزه
  • نطق تماشایی نماینده بلژیک در پارلمان اروپا درباره حمله ایران
  • دستور ویژه رییس هلال احمر برای نجات یسنا
  • تصاویر جنجالی بی‌احترامی اردوغان به نخست وزیر هلند
  • آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم /رقابت ۹۰ کاندیدا برای فتح ۴۵ کرسی پارلمان
  • نماینده ایران در فینال غرب آسیا زنده ماند
  • نماینده ایران در فینال غرب آسیا زنده ماند/ تعیین قهرمان در بازی سوم
  • نطق‌ شنیدنی در پارلمان اروپا درباره حمله ایران به اسرائیل