Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@02:17:13 GMT

دنبال فشار بی‌سابقه روی ایران هستیم

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۵۱۶۹۵

دنبال فشار بی‌سابقه روی ایران هستیم

وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا در نامه‌ای به همتایان اروپایی‌شان گفته‌اند به دلیل آنکه به دنبال اعمال فشار بی‌سابقه روی ایران هستند از صدور معافیت‌های تحریمی خودداری می کنند.

به گزارش مشرق، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا و «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری این کشور در نامه‌ای که برای مقام‌های فرانسوی نوشته‌اند دلایل خود را برای عدم موافقت با صدور معافیت‌ از تحریم‌های ایران تشریح کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

روز جمعه رسانه‌های فرانسوی گزارش دادند دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درخواست فرانسه برای معافیت اروپا از تحریم‌های واشنگتن را رد کرده است. 

بیشتر بخوانید:

دولت بی‌آبروی آمریکا نمی‌تواند از حقوق زنان ایران دفاع کند

 «برونو لومیر» وزیر دارایی فرانسه اعلام کرد که آمریکا در پاسخ به نامه‌ای که در آن از آمریکا درخواست شده بود تا به شرکت‌های اروپایی اجازه بدهد که همچنان به همکاری‌های بازرگانی قانونی با ایران ادامه دهند، پاسخ منفی داده است. 

خبرگزاری بلومبرگ، بامداد شنبه جزئیاتی از نامه‌ای که پامپئو و منوشین برای وزرای دارایی و خارجه کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان ارسال کرده‌اند را منتشر کرده است. 

طبق این گزارش، وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا نوشته‌اند دولت آمریکا به دنبال اعمال «فشار اقتصادی بی‌سابقه» روی حکومت ایران است. آنها همچنین با یادآوری اینکه آمریکا از برجام خارج شده، تأکید کرده‌اند واشنگتن تا زمانی که شاهد «تغییرات ملموس، ادامه‌دار و مشهود» در سیاست‌های ایران نباشد، نرمش نشان نخواهد داد. 

در این نامه که بلومبرگ می‌گوید تاریخ نگارش آن مشخص نیست، آمده است: «رئیس‌جمهور [ترامپ] به یک دلیل ساده از برجام خارج شد- این توافق نمی‌توانست ایمنی مردم آمریکا را تضمین کند. بنابراین، ما در وضعیتی نیستیم که برای این سیاست، مگر در موقعیت‌های خاص که  آشکارا در راستای منافع امنیت ملی‌مان باشد، استثنا قائل شویم.»

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

«حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری ایران بعد از خروج آمریکا از برجام گفت در صورتی که ایران در هفته‌های آینده به این نتیجه برسد که با همکاری پنج کشور دیگر می‌تواند به خواسته‌های خود در برجام برسد اجرای این توافق هسته‌ای را ادامه خواهد داد.

بسته پیشنهادی اقتصادی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام روز پنجشنبه ۱۴ تیرماه به ایران ارائه شد. آقای روحانی ساعاتی بعد از ارائه این بسته در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام را «مأیوس‌کننده» خواند و گفت انتظار ایران از بروکسل «ارائه یک برنامه عملیاتی روشن و دارای زمان‌بندی» است.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران هم از طرف‌های اروپایی خواسته به جای ارائه وعده‌های کلی و مبهم، تعهداتی قابل اجرا و قابل راستی‌آزمایی ارائه دهند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: جام جهانی روسیه برجام حمایت از کالای ایرانی کره شمالی آمریکا اروپا ایران تحریم ایران ترامپ خزانه داری آمریکا مایک پمپئو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۵۱۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس پلیس پایتخت به مجرمان هشدار داد

به گزارش تابناک، سردار محمدیان فرمانده انتظامی پایتخت در حاشیه بازسازی صحنه کتک زدن مردم در اتوبوس در جمع خبرنگاران به مجرمان هشدار داد که پلیس همواره با اشراف اطلاعاتی و تجهیزات فنی و نیروی انسانی در صحنه بوده و با مجرمان برخورد می‌کند.

فرمانده انتظامی پایتخت گفت: از شهروندی که فیلم ضرب و شتم مردم در اتوبوس را تهیه و مستندسازی کرد تشکر می‌کنم؛ صحنه دلخراشی بود، اما تجربه و توان پلیس موجب دستگیری این شرور شد و مأموران ما پنج تا ۶ روز بعد از این حادثه هویت متهم را شناسایی کردند.

وی گفت: این متهم به یکی از استان‌های غربی کشور متواری شده و در یکی از روستا‌ها مخفی شده بود که همکارانم با اشراف اطلاعاتی او را دستگیر کردند؛ متهم به هنگام دستگیری با ماموران هم درگیر شد.

سردار محمدیان با هشدار به مجرمان تاکید کرد که پلیس توان و تجهیزات لازم را دارد و از این صحنه‌ها به سادگی نمی‌گذرد و با هماهنگی دستگاه قضایی مجازات سنگینی برای این افراد در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه دادستان تهران هم پیگیر این پرونده بود تا زودتر دادگاه این فرد برگزار شود، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص سابقه‌دار بودن متهم اعلام کرد: این فرد سابقه دار بوده و همدست هم دارد.

دیگر خبرها

  • رئیس پلیس پایتخت به مجرمان هشدار داد
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • نماینده ویژه رئیس‌ جمهور : نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • مصباحی مقدم: آمریکا بدنبال تدابیر جدید برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی است
  • در پی همکاری برای سرکوب دانشجویان؛ افزایش فشار‌ها برای برکناری رئیس دانشگاه کلمبیا