Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، تقی رستم‌وندی، رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره شدت مصرف مواد مخدر در کشور گفت: وقتی از شدت اعتیاد در جامعه صحبت می‌کنیم با دو موضوع روبرو هستیم نخست مصرف مواد مخدر و دیگری سوء مصرف مواد مخدر. یعنی طیفی از کم تا زیاد مصرف مواد را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مثال مصرف تریاک یک سابقه طولانی و تاریخی در کشور ما دارد و گاها از آن برای درمان بیماری استفاده می‌شد. قدیمی‌ها در روستاها مصرف اندک مواد مخدر را داشتند، اما وقتی این مصرف مواد بیش از اندازه شده و به نوعی سوء مصرف مواد ایجاد می‌شود، حالت روانی فرد تحت تاثیر قرار گرفته و به آن وابسته می‌شود و بدون آن نمی‌تواند زندگی کند.

وی ادامه داد:‌ در حقیقت اعتیاد وقتی تبدیل به اعتیاد می‌شود که همه ابعاد جسمی، روانی و ذهنی یک فرد را تحت کنترل خود در می‌آورد به گونه‌ای که ماده مخدر حاکم بر تصمیم‌گیری فرد می‌شود و به محض قطع سریع دچار پیامدهای جسمانی می‌شود.

رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور درباره افرا مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر گفت: در مصرف مواد سنتی مدت زمانی که فرد از ابتدای مصرف به یک فرد کارتن‌خواب تبدیل شود بسیار زیاد است اما گسترش مواد صنعتی در دهه 80 به ویژه ماده کراک و شیشه که آثار تخریبی بسیار دارند همه گیر شد. وقتی فرد به سمت مصرف مواد صنعتی و ترکیبی می‌رود باعث می‌شود فاصله تبدیل او به یک فرد کارتن‌خواب کوتاه شود ما در دهه 80 با افزایش سوء مصرف مواد صنعتی روبرو بودیم و متاسفانه در دهه 90 با افزایش تعداد معتادان متجاهر روبرو شدیم، بنابراین چیزی که به چشم ما افزایش مصرف مخدر می‌آید در حقیقت افزایش شدت مصرف مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه شاید به طور قطع نتوان ادعا کرد که تعداد معتادان کم شده است، خاطرنشان کرد: با تشکیل شبکه‌های درمانی که در سراسر کشور ایجاد شده است توانسته‌ایم با این معضل مقابله کنیم در حال حاضر نیز 8600 مرکز درمانی سرپایی برای ارائه خدمت به معتادان در سراسر کشور وجود دارد که حدود 800 هزار تا یک میلیون نفر به این مراکز مراجعه می‌کنند. این شبکه‌های درمانی در طول دهه 80 نبود اما در دهه 90 ایجاد شد همچنین پنج سال گذشته ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در تهران افزایش پیدا کرده و از 400 نفر به هشت هزار نفر رسیده است.

رستم‌وندی با بیان اینکه بین درمان و ترک مواد مخدر تفاوت بسیاری وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی زمینه ترک افراد معتاد را فراهم کرده است، اما درمان اعتیاد فرآیندی بلندمدت است و این افراد حداقل باید یک سال در مراکز نگهداری شوند اما به طور قطع حلقه مفقوده در درمان اعتیاد پس از اینکه فرد مواد مخدر را ترک کرد عدم صیانت اجتماعی است یعنی خدمات اجتماعی از جمله کار به این فرد داده نمی‌شود تا بتواند به خانواده خود باز گردد.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی دلیل این حلقه مفقوده است گفت: طی سال 96 هفت هزار از معتادانی که ترک کرده و درمان شده بودند تحت پوشش حمایت اجتماعی قرار گرفته و شغل برای آنها ایجاد شد، اما ما در این حوزه هنوز با مشکلاتی روبرو هستیم. برای اینکه در حوزه ترک و درمان به توفیق عملی دست پیدا کنیم باید به همه افراد خدمات بدهیم متاسفانه چنین فرآیندی انجام نمی‌شود با معضل و مشکلاتی در جامعه روبرو هستیم.

رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور با بیان اینکه افراد معتاد طبق حکم قضایی می‌توانند به مدت شش ماه در مراکز ماده 16 نگهداری شوند، گفت: با توجه به تصمیم قضات این حکم می‌تواند، برای نگهداری معتادان در مراکز ماده 16 تغییر کند، اما آن چیزی که بسیار اهمیت دارد، این است که اگر افراد در ان جی او ها موفق به ترک می‌شوند به دلیل اینکه آگاهانه برای ترک و درمان اعتیاد اقدام می‌کنند و همچنین خانواده در کنار آنها حضور دارد اما در مراکز ماده 16 این گونه نیست یعنی نه خانواده وجود دارد و نه اقدام افراد برای ترک آگاهانه است.

ادامه دارد...

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۶۱۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

به گزارش قدس خراسان، به نقل از ستاد نظارت گمرکات خراسان رضوی، کارشناسان گمرک دوغارون موفق شدند با استفاده از دستگاه "ایکس‌ری" کامیونی، حین کنترل کامیون‌های ورودی به کشور مواد مزبور که از نوع هرویین فشرده و شیشه بود را کشف کنند.

این مواد مخدر که به طرز ماهرانه‌ای داخل کابین راننده جاسازی شده بود با هوشیاری و دقت عمل کارشناسان مزبور کشف شد.

دیگر خبرها

  • جمع آوری ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • جمع آوری۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد
  • کشف حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد
  • کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون
  • جمع‌آوری و دستگیری ۵۲۸ معتاد و سوداگر مرگ طی ۲ روز در گیلان
  • ۲۹ خرده فروش مواد مخدر و معتاد متجاهر در گلبهار دستگیر شد
  • کشف و ضبط ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • جمع‌آوری و دستگیری ۲۸ معتاد و خرده‌فروش موادمخدر در صومعه‌سرا