Web Analytics Made Easy - Statcounter

بعد از نشست اخیر سران ناتو در بروکسل که "دونالد ترامپ" در آن بار دیگر خواستار افزایش سریع بودجه نظامی آلمان شد، اختلافات در دولت ائتلافی آلمان درباره برآورده کردن این درخواست رئیس جمهور آمریکا بار دیگر بالا گرفته است. ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰ بین الملل اروپا آمریکا نظرات

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "جنرال آنسایگر" آلمان در مطلبی این پرسش را مطرح کرد که آیا آلمان پول کافی در زمینه دفاعی و نظامی سرمایه گذاری می کند؟ از زمان برگزاری نشست سران ناتو در بروکسل بحث ها در این باره بار دیگر در آلمان داغ شده و بار دیگر اختلاف نظرها در این باره در دولت ائتلافی آلمان تشدید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه ها برای افزایش سریع بودجه نظامی آلمان که مد نظر "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا است احزاب ائتلاف بزرگ را به شدت عصبی و دستپاچه کرده است. سیاستمداران بلند پایه احزاب متحد مسیحی می خواهند بودجه دفاعی را تا سال 2021 به 1.5 درصد تولید ناخالص ملی افزایش دهند و تحقق این هدف را به سال 2024 نیاندازند.

اما این تصمیم در حزب سوسیال دموکرات آلمان شدیدا رد می شود. "لارس کلینگ بایل"، دبیر کل حزب سوسیال دموکرات روز جمعه در سخنانی در برلین اظهار داشت که آنگلا مرکل، نباید آلت دست شیدایی ترامپ به مسئله ارتقاء تسلیحات قرار گیرد.

"فولکر کایدر"، دبیر کل اتحادیه احزاب متحد مسیحی از حزب دموکرات مسیحی البته این را کافی نمی داند که تازه تا سال 2024 بودجه نظامی آلمان را به میزان 1.5 درصد تولید ناخالص ملی ارتقاء دهیم.

وی در مصاحبه‌ای با روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه" اظهار داشت که ما باید این هدف را در این دوره و تا سال 2021 به دست آوریم. حزب سوسیال دموکرات با این مسئله مخالف است.

"تورستن شفر گومبل" از سیاستمداران بلند پایه حزب سوسیال دموکرات هم، در مصاحبه‌ای با روزنامه "راینیشن پست" آلمان اظهار داشته است که به جای اینکه میلیاردها پول دیگر در زمینه تسلیحات هزینه کنیم، بهتر است این پول ها را در زمینه ساخت مسکن های اجتماعی و تنش زدایی از بازار اجاره بها صرف کنیم.

"یوهانس کاهرس"، از کارشناسان بودجه حزب سوسیال دموکرات آلمان هم بر این باور است که ما باید به جای سر خم کردن در برابر ترامپ موضع آشکار خود را به وی نشان دهیم.

با این حال، معاون فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی هم بر افزایش بودجه نظامی آلمان تاکید داشته و بر این باور است که نیاز ارتش آلمان بسیار بالا است به گونه ای که هدف افزایش بودجه در این زمینه به 1.5 درصد تولید ناخالص ملی نباید تازه در سال 2024 محقق شود.

اورزولا فون در لاین، وزیر دفاع آلمان از حزب دموکرات مسیحی هم بر خلاف حزب سوسیال دموکرات، نشست اخیر ناتو را یک موفقیت ارزیابی کرده و از افزایش بدودجه نظامی حمایت کرد.

اما رئیس فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان هم بر این باور است که مرکل اجازه اخاذی آمریکا از برلین را می دهد. پول بیشتر برای تسلیحات به صورت خودکار امنیت و صلح بیشتر را به همراه نمی آورد. سازش و توافق با ترامپ در این زمینه اشتباه است و رئیس جمهور آمریکا خود به بزرگترین خطر امنیتی تبدیل شده است.

هایکوماس، وزیر امور خارجه آلمان از حزب سوسیال دموکرات هم از ترامپ خواسته است که توجه بیشتری به مسئله نظم بین المللی داشته باشد و همچنین گفت: اختصاص حدود 4 درصد تولید ناخالص ملی برای هزینه های دفاعی که ترامپ از اعضای ائتلاف نظامی ناتو درخواست می کند جهان را امن تر نمی کند. چنین درخواستی هیچ ارتباطی به سیاست امنیتی مطمئن ندارد. تسلیحات بیشتر به طور خودکار امنیت بیشتر ایجاد نمی کنند. به جای چنین درخواست هایی ما فورا به احترام بیشتر دوباره به قواعد و نظم بین المللی نیاز داریم.

 وی البته از افزایش بودجه دفاعی کشورش که همچنین در تصمیمات بودجه ای ائتلاف بزرگ پیش بینی شده است دفاع کرده و تاکید کرد که ما می دانیم که صلح و امنیت مجانی به دست نمی آیِد.

"مایکل رات"، معاون وزیر امور خارجه آلمان هم خواستار موضع قاطعانه تر و تغییر استراتژی آلمان در برخورد با آمریکا شده و گفت: ما نباید با این مسئله کنار بیاییم.

مارتین شولتز، رئیس سابق پارلمان اروپا و رقیب مرکل در انتخابات صدر اعظمی آلمان از حزب سوسیال دموکرات هم از دولت آلمان درخواست کرد که در برابر درخواست ترامپ برای افزایش بالای بودجه نظامی آلمان قاطعانه بایستد.

وی در این باره گفت که ترامپ با جدایی آگاهانه ائتلاف غرب و نادیده گرفتن ارزش های آن صلح جهانی را به خطر می اندازد. ما در عرصه نظامی ساده لوح نیستیم و نمی توانیم و نباید مطیع و فرمانبردار باشیم.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه سابق آلمان از حزب سوسیال دموکرات هم گفت: اگر ترامپ خواهان بازگرداندن میلیاردها دلار برای هزینه های نظامی آمریکا است؛ ما هم باید خواهان بازگشت میلیاردها دلاری باشیم که برای موج آوارگان هزینه کرده ایم؛ موج آوارگان ناشی از دخالت شکست خورده نظامی آمریکا در عراق.

انتهای پیام/

R31356/P36446/S8,89,1128/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۶۲۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فایننشال تایمز: اروپا نگران تشدید اقدامات «خرابکارانه و خشن» روسیه است

رسانه انگلیسی مدعی شد سازمان‌های اطلاعاتی اروپا به دولت‌های متبوع خود هشدار داده‌اند روسیه در تدارک اقدامات «خرابکارانه» و «خشن» در سراسر اروپاست.

به گزارش ایسنا، سازمان‌های اطلاعاتی غربی مدعی شدند روسیه آمادگی خود را برای بمب‌گذاری‌های مخفیانه، ایجاد حریق و آسیب به زیرساخت‌های اروپا در خاک اروپا چه به‌صورت مستقیم و چه از طریق نیروهای نیابتی‌اش افزایش داده است.

روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» مدعی شد شواهدی که از سه کشور اروپایی به دست آورده نشان می‌دهد آنچه روسیه تدارک دیده نسبت به عملیات‌های ادعایی پیشین مسکو در اروپا به‌مراتب بزرگ‌تر است.

«توماس هالدنوانگ» رئیس سازمان اطلاعات داخلی آلمان پیش‌تر در یک کنفرانس امنیتی مدعی شد: «طبق ارزیابی‌های ما، خطر خرابکاری‌های دولتی (روسیه) به‌مراتب بیشتر شده است.» او گفت توانایی روسیه برای اجرای عملیات در خاک اروپا افزایش یافته و این عملیات‌ها ظرفیت آسیب‌زایی فراوانی دارند.

این اظهارات چند روز پس از آن مطرح شد که پلیس آلمان مدعی شد دو فرد با ملیت دوگانه آلمانی-روسی را به اتهام توطئه برای اجرای عملیات خرابکارانه در پایگاه‌های نظامی و تدارکاتی ارتش آلمان بازداشت کرده است، افرادی که به گفته مقامات آلمانی از دولت روسیه دستور گرفته بودند.

چند هفته قبل هم دو مرد در انگلیس به اتهام به‌آتش‌کشیدن یک انبار حاوی کمک برای اوکراین بازداشت شدند و دادستان‌های انگلیسی مدعی شدند که این دو نفر برای دولت روسیه کار می‌کنند.

علاوه بر این، سرویس‌های امنیتی سوئد در حال انجام تحقیقات درباره چند مورد خروج پیاپی قطارها از ریل بوده و مدعی هستند در این موارد هم ممکن است پای روسیه در میان باشد.

«کر جایلز» عضو ارشد اندیشکده «چتم هاوس» با اشاره به موارد فوق‌الذکر و چند خرابکاری ادعایی دیگر، گفت: «واضح‌ترین نتیجه‌گیری این است که فعالیت‌های روسیه واقعاً تشدید شده است. (اما) نمی‌توان گفت که این به معنای افزایش سرمایه‌گذاری روس‌ها در این زمینه است، یا نشان‌دهنده کم‌دقتی نیروهای تحت امر روسیه است، یا حتی نمایانگر بهبود عملکرد سرویس‌های اطلاعاتی غربی در شناسایی و متوقف کردن این افراد است. روی‌هم‌رفته، اتفاقات زیادی در جریان است.»

جایلز به فایننشال تایمز گفت گرچه شناسایی مقاصد روسیه از این اقدامات آسان نیست، اما اروپا باید بداند که این حملات حکم «قلق‌گیری» را دارند و مسکو از تمام توان خود استفاده نکرده است. او گفت: «روسیه از درس‌هایی که از این حملات می‌گیرد، وقتی استفاده خواهد کرد که بخواهد اروپا را واقعاً فلج کند. این حملات فعلاً تمرینی هستند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا از احتمال دخالت نظامی در اوکراین خبر داد
  • رهبر دموکرات سنا از احتمال اعزام نظامیان آمریکایی به اوکراین خبر داد
  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • فایننشال تایمز: اروپا نگران تشدید اقدامات «خرابکارانه و خشن» روسیه است
  • درز اطلاعات محرمانه ارتش آلمان در اینترنت
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • حمله به یک سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان