Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-28@21:57:29 GMT

علت افت معاملات خرید مسکن

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۶۴۳۷۷

 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی بانک مسکن، حمید یاری در گفت‌ و گو با پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، یکی از علل اصلی کاهش معاملات مسکن در خرداد ماه را رشد چشمگیر قیمت عنوان کرد و توضیح داد: در اردیبهشت امسال متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان مسکونی معامله شده در تهران 5 میلیون و 980 هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل از آن 8.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2 درصد و نسبت به مدت مشابه پارسال 34.8 درصد افزایش یافت. این رشد قابل توجه در شرایطی رخ داد که در ماه‌های گذشته بیشترین رشد ماهانه قیمت مسکن 5 درصد بوده است. از طرفی رشد نقطه‌ای قیمت مسکن در یکی از مناطق مصرفی پرمعامله در اردیبهشت ماه از 50 درصد فراتر رفت و این خود دلیل اصلی برای کاهش معاملات در خرداد ماه بود؛ ضمن اینکه روند رشد قیمت مسکن در خرداد نیز ادامه یافت و کاهش قدرت خرید مسکن را تشدید کرد.

وی با اشاره به ورود بازار مسکن به فاز رونق در ماه‌های گذشته، در عین حال کمبود فایل فروش را یکی از ویژگی‌های خاص دوره رونق فعلی برشمرد و گفت: یک دلیل کمبود فایل این است که به دلیل شرایط خاص حاکم بر بازار و عدم ثبات در بازارهای مختلف افراد مختلف با حجم متفاوت نقدینگی در اختیار، ترجیح می‌دهند دارایی‌های خود را به گونه ­ای تبدیل کنند که ارزش واقعی آن متناسب با تورم حفظ شود. در چنین شرایطی عده‌ای از عرضه ملک خود منصرف شده و کسانی که قصد فروش دارند نیز، قیمت‌های بالا پیشنهاد می‌کنند که با ارزش فعلی ملک تناسب ندارد.

به اعتقاد یاری، کمبود عرضه به عنوان دومین عامل کاهش معاملات در خرداد ماه شناخته می‌شود چرا که متقاضیان خرید مسکن یا از یافتن آپارتمان مطلوب و متناسب با بودجه خود ناتوان بوده و یا اینکه حاضر نیستند آپارتمانی که انتخاب کرده ­اند را با قیمت غیرمنصفانه خریداری کنند.

مدیرعامل شرکت توسعه خدمات کارآفرینی بانک مسکن با یادآوری اینکه از ابتدای زمستان پارسال به دنبال بروز مشکلاتی در تسویه ارزی در امارت، نوساناتی در بازارهای ارز، سکه، طلا و خودرو نیز به دنبال آن رخ داد، افزود: در اردیبهشت نوسان در بازارهای موازی مسکن شدت یافت و این رشد قیمت‌ها در بازار سکه و طلا حتی از میزان رشد قیمت مسکن نیز پیشی گرفت. مجموعه این وضعیت سبب شد ارز، سکه و طلا با توجه به خاصیت نقدشوندگی بالا در مقایسه با مسکن، با اقبال بیشتری از سوی تقاضای سرمایه‌ای مسکن روبرو شود و به این ترتیب این ماجرا نیز در کاهش حجم معاملات مسکن در خرداد ماه اثرگذار بود.

یاری تاکید کرد: متوسط قیمت مسکن در تهران به ازای هر مترمربع به مرز 6 میلیون و 500 هزار تومان رسیده و این یعنی برای خرید یک آپارتمان 50 متر مربعی (ریز متراژ) حداقل 300 میلیون تومان بودجه نقد لازم است. این ارقام نشان می‌دهد تقاضای سرمایه‌ای نیز برای یافتن واحد مناسب سرمایه‌گذاری باید حداقل 300 میلیون تومان را به خرید مسکن اختصاص دهد. این در حالی است که در بازارهای موازی مسکن همچون سکه این امکان وجود داشته که با مبالغ بسیار کمتر از این، افراد اقدام به سرمایه­ گذاری کنند. به این ترتیب چهارمین عامل ریزش 22.1 درصدی معاملات مسکن در خرداد نسبت به اردیبهشت، خروج بخشی از سرمایه‌ از بازار ملک بود.

این تحلیل‌گر اقتصاد مسکن معتقد است با توجه به کاهش شدید معاملات در خرداد که توام با رکوردزنی رشد قیمت مسکن طی حدود 5 سال اخیر بود، به نظر می‌رسد بازار مسکن در حال نزدیک شدن به وضعیت تعادلی بین مناطق مختلف است؛ به این معنا که قیمت در مناطقی که رشد قیمت کمتری داشته‌اند، رو به افزایش بوده و به طور کلی شاهد کاهش قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران خواهیم بود.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۶۴۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟

فروردین امسال توقع مدنظر دلالان از بازار مسکن شهر تهران برآورده نشد. آن‌طور که واسطه‌های ملکی می‌گویند گروهی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار ملک که به شکل سنتی از نیمه دوم فروردین فعالیت خود را به منظور ارزیابی وضعیت این بازار آغاز می‌کنند با این برآورد که بازار مسکن در سال جاری ظرفیت رشد چندانی در مقایسه با بازار‌های رقیب ندارد از خرید ملک منصرف شدند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کاهش محسوسی در مقایسه با سال‌های گذشته دارد. با این حال به گفته مشاوران املاک، عده‌ای از بخر و بفروش‌ها فایل‌های زیر قیمت را در مناطق شمالی تهران خریداری و با سود بیش از نرخ تورم، آپارتمان مدنظر را فایل می‌کنند.

تقاضای مصرفی خرید مسکن نیز پس از رشد‌هایی که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شد و ادامه یافت به نوعی از بازار حذف شده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد بازار ملک در اردیبهشت کم‌رونق‌تر از مدت مشابه سال گذشته باشد.

دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!

فروردین سال گذشته تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در پایتخت ۱۷۵۷ فقره بود. اردیبهشت نیز ۴۳۵۹ فقره خرید و فروش آپارتمان در تهران انجام شد. اسفند ۱۴۰۲ این تعداد ۶۱۷۹ فقره بود.

درخصوص قیمت نیز طبق اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران در فروردین و اردیبهشت پارسال به ترتیب ۶۶.۴ میلیون و ۷۵.۳ میلیون تومان بود. این رقم تا پایان سال به ۸۱.۴ میلیون تومان رسید که در مقایسه با اسفند سال قبل از آن ۲۴.۸ درصد رشد یافت.

با توجه به تورم عمومی حدود ۴۰ درصد و رشد حدود ۲۴ درصدی قیمت مسکن در پایتخت ارزیابی کارشناسان و فعالان بازار مسکن این است که این بازار از ظرفیت لازم برای رشد برخوردار نیست.

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه ۱ تهران درخصوص وضعیت بازار ملک در اردیبهشت به ایسنا گفت: بازار مسکن بی‌مشتری است. با وجود آن‌که در مناطق شمالی تهران بعضا میزان افزایش قیمت آپارتمان با نرخ دلار سنجیده می‌شود امسال میزان رشد آن به اندازه بازار ارز نبوده است. قیمت‌های پیشنهادی تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به اسفند بالا رفته، اما خریدار وجود ندارد.

وی افزود: در منطقه ۱ میزان خرید و فروش، قیمت را تعیین نمی‌کند بلکه دلالان به منطقه قیمت می‌دهند. یک سری سرمایه‌گذار، واحد‌ها را خریداری می‌کنند و اجاره هم نمی‌دهند. برای آن‌که مالیات خانه خالی مشمولشان نشود مثل ماشین، آپارتمان را با سند وکالتی واگذار می‌کنند. بخر و بفروش‌ها بین خودشان معامله می‌کنند، ولی سند نمی‌زنند.

یکی از واسطه‌های ملکی در جنوب شرق تهران نیز گفت: با آمدن سال جدید، قیمت ملک مقداری تغییر کرد، ولی تعداد مشتری تغییر چندانی نکرد. البته رکود به شدت پارسال نیست. در دفتر ما تقریبا هفته‌ای یک مبایعه‌نامه (خرید و فروش) امضا می‌شود، اما این‌طور نیست که بگوییم بازار رونق گرفته است. نرخ‌های اعلامی مالکان هم ۱۰ تا ۱۵ درصد تغییر کرده، ولی هنوز تثبیت نشده است.

دیگر خبرها

  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟
  • کاهش شدید معاملات مسکن در شمال اسرائیل/ درِ فروش و اجاره تخته شد
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات
  • تداوم نزولی قیمت طلا و سکه
  • قیمت سکه و طلا امروز ۸ اردیبهشت؛ تداوم نزولی قیمت طلا و سکه
  • کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر
  • کاهش چشمگیر بهای سکه و طلا در یک هفته اخیر