Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ بررسی گزارش ارزیابی عملکرد شرکتهای خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو نشان می‌دهد که این شرکتها، همچنان از قانون تمرد و حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را نقض می‌کنند.
براساس نتایج این ارزیابی در ۴۲ شرکت فعال در عرضه خودروهای داخلی و وارداتی، سیستم خدمات پس از فروش در هیچ یک از این شرکت‌ها "انطباق کامل" با الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبق این ارزیابی مهمترین موارد عدم اجرای قانون از سوی خودروسازان و واردکنندگان خودرو مربوط به سه مورد "عدم پرداخت خسارت خواب خودرو"، "عدم تعویض خودرو در صورت تکرار عیب" و "عدم اثربخش بودن فرایندهای اجرایی حوزه ستادی خدمات پس از فروش خودرو" بوده است.
این وضعیت در حالی است که در گزارشی که حدود یک سال پیش در ارزیابی عملکرد شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو در طول سال ۱۳۹۵ منتشر شده بود نیز، خودروسازان و واردکنندگان خودرو در وضعیت "عدم انطباق کامل" با قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو قرار داشته و از پرداخت خسارت خواب (توقف) خودرو در تعمیرگاه به مشتریان خودداری می‌کردند.
ادامه تخلف از قانون از سوی شرکتهای عرضه‌کننده خودرو در حالی است که براساس آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، در صورتی که رفع عیب خودرو در دوره گارانتی به دلیل نبود قطعه بیش از دو روز یا مدت زمان استاندارد تعمیرات به طول انجامد، شرکت مربوطه موظف به پرداخت خسارت خواب (توقف) خودرو در تعمیرگاه به مالک آن است.
در این رابطه در ماده ۱۷ این قانون تاکید شده است:" عرضه‌کننده خودرو موظف است چنانچه رفع عیب خودرو در دوره تضمین که ناشی از خسارت حاصل از حادثه یا تصادف نباشد، بیش از دو روز کاری یا زمان استاندارد تعمیرات تایید شده به طول انجامد، به تامین خودروی مشابه جایگزین در طول مدت تعمیرات و در صورت عدم امکان پرداخت خسارت حق توقف خودرو اقدام کند".
در قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، خسارت خواب (توقف) خودروهای سواری در تعمیرگاه‌های خودروسازان و واردکنندگان خودرو به ازای هر روز توقف مازاد، معادل پانزده ده‌هزارم قیمت خودرو تعیین شده است. در ماده ۱۸ این قانون آمده است:" ضوابط پرداخت خسارت توقف خودروهای سواری در تعمیرگاه‌ها به استثنای خسارت ناشی از حادثه یا تصادف به این صورت است که از زمان تحویل خودرو به نمایندگی مجاز به ازای هر روز توقف مازاد بر میزان یاد شده در ماده ۱۷ این قانون، به مقدار پانزده ده‌هزارم (۰.۰۰۱۵) بهای خودرو به عنوان هزینه توقف توسط عرضه‌کننده خودرو به مصرف‌کننده پرداخت می‌شود".
این قانون در حالی است که طبق جدیدترین ارزیابی صورت گرفته تنها تعداد معدودی از شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو در صورت دریافت شکایت از سوی مشتری، اقدام به پرداخت خسارت خواب خودرو در تعمیرگاه می‌کنند؛ در حالیکه طبق قانون تمام خودروهای تحت گارانتی به صورت خودکار در صورت تاخیر در دریافت خدمات، مشمول دریافت جریمه توقف در تعمیرگاه هستند.
این وضعیت و ادامه یافتن تمرد شرکتهای خودروساز و واردکنندگان خودرو از اجرای قانون در حالی است که طبق همین قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف بر نظارت بر حسن اجرای قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو بوده و باید با خودروسازان و واردکنندگان خودروی متخلف، برخورد کند.
البته این وزارتخانه در دوران وزارت محمدرضا نعمت‌زاده وزیر پیشین نیز در سال ۱۳۹۴ به تمام خودروسازان و واردکنندگان خودرو ابلاغ کرده بود که باید قانون پرداخت خسارت خواب خودرو را تا پایان این سال (۱۳۹۴)، به طور کامل اجرایی کنند با این حال با وجود گذشت بیش از دو سال از مهلت داده شده، هنوز این اتفاق نیفتاده و خودروسازان و واردکنندگان خودرو همچنان بر نقض قانون اصرار می‌کنند!.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 رویداد24 شرکت های خدمات پس از فروش نعمت زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۷۱۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!

بازار خودرو طی سه ماه اخیر شرایط آشفته‌ای از نظر قیمت پیدا کرده است. گران شدن پژو پارس و رسیدن ۲۰۷ به یک میلیارد و گران شدن ۲۵ درصدی خودرو‌های چینی، شرایط را برای مصرف‌کنندگان واقعی سخت‌تر کرده است. سیاست‌های دولت در رابطه با خودرو نیز تاکنون فقط موجب افزایش قیمت و سخت شدن شرایط خرید برای خریدار واقعی شده است.

به گزارش انتخاب، احسان گائینی، کارشناس خودرو، درباره افزایش قیمت خودرو‌های خارجی طی چند ماه اخیر به خبرنگاران گفت: اگر ما از نیمه‌ی بهمن تا پایان فروردین را به عنوان دو ماه اخیر در نظر بگیریم، در ماشین‌های وارداتی چینی، میانگین ۱۵ درصد افزایش قیمت داشتیم که در برخی از مدل‌ها تا ۲۵ درصد افزایش را هم مشاهده کردیم. مثلاً فونیکس اف. ایکس از ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون افزایش قیمت را تجربه کرده بود. به هر حال بازار در نوساناتی که با افزایش نرخ ارز داشت، دچار چالش بود و بازار شب عید در اسفند هم مؤثر بود. در فروردین نوسانات ارزی خیلی مؤثر بود. بازار در یک هفته اخیر خیلی داغ نبوده و تعداد خرید و فروش‌ها پایین است. بازار به سمت رکود است و همچنان قیمت‌ها نسبت به آنچه در دی و بهمن داشتیم، بیشتر است؛ و افزود: عرضه‌ی بیشتر و در دسترس بودن خودرو‌های جدید برای خریداری می‌تواند نرخ‌ها را کاهشی کند؛ متأسفانه طی ماه‌های گذشته این عرضه نیز زیاد نبوده و بهتر است اگر می‌خواهیم قیمت‌ها کاهشی باشد، میزان تزریق خودرو به بازار تسهیل شود.

وی درباره سیاست‌های دولت در حوزه ماشین‌های خارجی بیان کرد: با توجه به محقق نشدن وعده‌ای که بابت واردات گسترده با برند‌های متفاوت داده شده بود و همچنان هم ادامه دارد و بوی خوشی از سمت واردات نمی‌آید، مسلماً در ماشین‌های وارداتی و خودرو‌هایی که در گذشته وجود داشت، افزایش قیمت را همچنان خواهیم داشت. بازار در سگمنت خودرو‌های وارداتی بسیار خالیست و به نظر نمی‌رسد امیدی بابت متعادل شدن خودرو‌های وارداتی وجود داشته باشد. خودرو‌های وارداتی عمدتاً بیش از ۵ سال کار کرده‌اند و همچنان قیمت‌های در حال افزایش دارند.

این کارشناس خودرو درباره قیمت غیرواقعی خودرو‌های خارجی در ایران اظهار داشت: قیمت خودرو‌های خارجی در کشور ما گاه ۴ تا ۵ برابر مدل روز خودرو با مدل‌های ۵ سال کارکرده معامله می‌شود. دلیل اصلی عدم وجود خودروی وارداتی صفر با مدل‌های متنوع است. با توجه به واردات محدودی که انجام شد، خودرو‌های وارداتی قیمت‌هایی دارند که نزدیک به سه برابر قیمت واقعی‌شان است. اگر سیاست‌ها به سمت واردات بیشتر برود، تنها راه کاهش قیمت است، در غیراین صورت قیمت‌ها به شدت افزایشی است و واسطه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

ائینی در رابطه با تأثیر واردات خودرو بر کاهش قیمت خودرو داخلی گفت: با توجه به شرایط بازار خودرو در کشور، با برنامه‌ریزی کارشناسی شده و استفاده از اهل فن در حوزه‌ی خودرو، با همکاری دولت، برنامه‌ریزی درست و تصویب قوانینی که واردات را تسهیل کند، در سگمنت خودرو‌های وارداتی بازار بهتری را ایجاد کنیم. در خودرو‌های داخلی نیز زمانیکه خودرو وارداتی زیاد شود، قیمت آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. قیمت خودرو‌های داخلی بسیار بالاست؛ اینکه ۱ میلیارد تومان برای ۲۰۷ هزینه کنیم.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • نظرسنجی هاروارد چگونه تعبیر شد؟/ عواقب اصرار بر جنایت
  • راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • آیا «دخل و تصرف در مشاعات ساختمان» جایز است؟
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید  
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • توقف شیب نزولی فرزندآوری در زنجان
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!