Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@22:47:33 GMT

توازن قوا در شورای همکاری برهم می خورد

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۷۶۳۹۴

توازن قوا در شورای همکاری برهم می خورد

تهران - ایرنا - رسانه های عربی توافق های اقتصادی و تجاری اخیر کویت و پکن در حاشیه 'نشست عربی و چین' را ورود یک قدرت جدید در داخل شورای همکاری خلیج فارس به جز آمریکا و تلاش کویت برای محافظت از خود در برابر محور آمریکایی-عربستانی تحلیل کردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، شبکه تلویزیونی 'الشرق' گزارش داد که در نشست اخیر کشورهای عربی و چین، پکن و کویت توافق کردند که چین490میلیارد دلار در دو جزیره کویت و نیز در شهر 'الحریر' این کشور سرمایه گذاری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این شبکه مصری همچنین اضافه کرد که طبق این توافق چین 450 میلیارد دلار در دو جزیره «فلکه» و «بوبیان» سرمایه گذاری می کند.
بر اساس این گزارش، سرمایه گذاری چین در این دو جزیره 99 ساله بوده و شامل احداث تاسیسات صنعتی، تجاری، اداری، بیمارستان و درمانگاهها، پارک ها و فضاهای سبز، دانشگاه ها و مدارس و مراکز ورزشی و تفریحی و گردشگری و هتل ها خواهد بود.
همچنین چین قرار است 40 میلیارد دلار در شهر الحریر کویت سرمایه گذاری کند تا این شهر به بزرگترین مرکز مالی و سرمایه گذاری جهان عرب تبدیل شود.
شبکه الشرق گزارش داد که کویت با توافق خود با چین عملا مسایل امنیتی و استراتژیک دو جزیره فلکه و بوبیان را که پکن نزدیک به نیم تریلیون دلار در آنها سرمایه گذاری کرده، به این کشور سپرده است.
الشرق دلیل این روی آوردن کویت به سمت چین را رفتار آمریکا در قبال کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین چپاول اموال این کشورها از سوی 'دونالد ترامپ' می داند که اشتهای سیری ناپذیری دارد و با اینکه 450 میلیارد دلار از عربستان و چندین میلیارد دلار از دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس بابت فروش سلاح دوشیده، اما باز هم به دنبال ثروث های آنها است.
این شبکه همچنین تحلیل می کند که کویت برای اولین بار تصمیم گرفته که به دنبال عربستان و سیاست های آن برای تبعیت از آمریکا حرکت نکند.
الشرق گزارش می دهد که هم اکنون قطر به دنبال ائتلاف با ترکیه و عمان نیز به دنبال ائتلاف بزرگ با چین است و این تنها کشورهای عربستان، امارات و بحرین هستند که دنباله رو آمریکا شده اند .
روزنامه 'العربی الجدید' در باره این همکاری کویت و چین نیز نوشت که سیاست جدید کویت، نفوذ هرچه بیشتر سیاسی و اقتصادی در منطقه است تا از طریق چین از خطرات آینده در منطقه در برابر همسایگانش در امان باشد.
این روزنامه اضافه کرد که شیخ «صباح جابر الصباح» امیر کویت در دیدار با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در حاشیه نشست کشورهای عربی با چین علاوه بر توافق برای همکاری در طرح این کشور با نام «یک جاده - یک کمربند» که یک طرح سیاسی و تجاری جدید در جهان است، به توافقات تجاری، اقتصادی و دفاعی و نیز به توافقی نفتی بین دو کشور برای خرید نفت کویت توسط پکن به عنوان مشتری دایمی آن ، دست یافتند.
العربی الجدید نوشت که طبق بیانیه نهایی بین دو طرف مبنی براینکه چین از کویت در سازمان ملل متحد حمایت خواهد کرد، باب جدیدی برای نفوذ سیاسی جدید پکن در داخل شورای همکاری خلیج فارس است.
این روزنامه حضور شخص امیر کویت در نشست کشورهای عربی و چین و سخنرانی در این نشست را دارای ابعاد بزرگ و یک سناریوی دیپلماتیک جهانی جدید دانست.
این روزنامه فرامنطقه ای نوشت که حضور امیر کویت در پکن و تاکید بر همکاری های دو جانبه با چین و دست یافتن به حمایت این کشور در سازمان ملل متحد به عنوان عضو دایم شورای امنیت گامی پیشگیرانه برای محافظت از کویت در برابر محور عربستانی و اماراتی است، بخصوص که اکنون شورای همکاری خلیج فارس در تنش و اختلاف به سر می برد و درباره مسایلی همانند محاصره قطر، توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی و «معامله قرن» آمریکا با یکدیگر اختلاف اساسی دارند.
این روزنامه فاش کرد که امارات و اسرائیل از رئیس جمهوری آمریکا می خواهند که کویت را به دلیل موضعگیری های خود در قبال توافق هسته ای ایران و معامله قرن در مساله سازش میان اسرائیل و فلسطین و نیز موضعگیری های ضد اسرائیلی آن در شورای امنیت که عضو موقت این سازمان برای بمدت دوسال است، تحت فشار قرار دهد.
العربی الجدید نوشت که کویت سرمایه گذاری در طرح «جاده ابریشم» چین را به عنوان فرصتی بر جذب این کشور به منظور سرمایه گذاری در طرح کویت برای گسترش و توسعه جزایر خود و شهر الحریر در شمال این کشور می داند.
این روزنامه افزود که حضور چین در حوزه خلیج فارس، جنگ تجاری به راه خواهد انداخت، بخصوص که میان این کشورها به دلیل محاصر قطر هماهنگی اقتصادی وجود ندارد و شورای همکاری در یک سال گذشته با بروز تنش ها یک جلسه منسجم تشکیل نداده اند.
«سامی الفرج» استاد علوم سیاسی دانشگاه کویت به این روزنامه گفت که ورود چین به حوزه کشورهای حاشیه خلیج فارس بخصوص در وضعیتی که این منطقه به دلیل تنش در دو محور ایران و آمریکا در حالت بی ثباتی به سر می برد، می تواند گزینه های استراتژیک سیاسی، نظامی را در منطقه گسترش و توزان قوای جدیدی بوجود آورد و این منطقه از دو قطب آمریکا در یک سو و کشورهای حوزه خلیج فارس در سوی دیگر خارج شده و یک نقطه گشایش برای حمایت از کشورهایی همانند کویت در درون این شورا بوجود آورد.
خاورم**9366**1651

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیاسی کویت چین کشورهای حوزه خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۷۶۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق و مزایای کارگران مورد توجه قرار گیرد

امام جمعه بندرعباس با اشاره به وضعیت معیشتی کارگران گفت: کارگران که قشر زحمت کش جامعه هستند حداقلی ترین حقوق و مزایا را دریافت می کنند باید تلاش کرد و حقوق این قشر پر تلاش جامعه اصلاح و درآمد آنها افزایش یابد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بندرعباس با اشاره به روز معلم اظهار داشت: شهید مطهری از شخصیتهای برجسته علمی کشور است که توصیه می کنم جوانان کتاب های این شخصیت ارزشمند را مطالعه کنند. 

وی با تبیین جایگاه والای معلمان در جامعه افزود: معلم بایستی در تراز انقلاب اسلامی باشد، معلمان نقش اول تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش هستند بنابراین بایستی این معلمان در تراز انقلاب قرار گیرند و رسالت مهم خود را به خوبی انجام دهند.

 امام جمعه بندرعباس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن روز کار و کارگر نیز گفت : کارگران در عرصه‌های مختلف این کشور خدمت کرده‌اند و در دوران جنگ تحمیلی نیز جامعه کارگری با تقدیم بالغ بر 14 هزار شهید گلگون کفن، نقش خود را به خوبی در 8 سال دفاع مقدس ایفا کرد. 

وی با تاکید بر اینکه کارگران مجاهدان حوزه اقتصادی کشور هستند تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب شعار امسال را جهش تولید با مشارکت مردم نام نهاده‌اند بایستی با تکیه بر این شعار نقش محوری کارگران را دید و از این نفش برای افزایش تولید و فعالیت بیشتر بهره برد. 

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده با اشاره به وضعیت معیشتی کارگران گفت: کارگران که قشر زحمت کش جامعه هستند حداقلی ترین حقوق و مزایا را دریافت می کنند باید تلاش کرد و حقوق این قشر پر تلاش جامعه اصلاح و درآمد آنها افزایش یابد. 

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با اشاره به روز ملی خلیج فارس اظهار داشت: روز ملی خلیج فارس روز خروج بندرعباس و جزایر قشم و هرمز از چنگال کشور استعمارگر پرتغال است. 

وی با اشاره به جایگاه ویژه خلیج فارس در امنیت ملی افزود: با همت شاه عباس صفوی و امام قلی خان پس از سیطره 150 ساله پرتغالی ها، این شهرهای مهم از سیطره استعمار خارج شد و بر همین مبنا و با توجه به ارزشمندی بالای خلیج فارس، دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است. 

انتهای پیام/864

دیگر خبرها

  • کاهش حضور آمریکا در آفریقا / حاکمان جدید ساحل آفریقا در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی با فرانسه و آمریکا هستند/ نیجر حضور نیروهای آمریکایی را غیرقانونی اعلام کرد +فیلم    
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • نقش خلیج فارس در راهبرد امنیت ملی کشور بی‌بدیل است
  • حقوق و مزایای کارگران مورد توجه قرار گیرد
  • صنایع استان بوشهر به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • آغازی برپایان سلطه واشنگتن درنیجر/پیروزی راهبردی مسکودرمصاف باغرب
  • حق امضا از خطیر گرفته شد؟!
  • پنج پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • برقراری توازن و عدالت منطقه‌ای سیاست اصلی شورای شهر قم است
  • تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی