Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-29@23:52:46 GMT

ارتباط بینایی با سلامت مغز

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۸۶۸۹۰

نتایج یک بررسی در آمریکا نشان می‌دهد ضعف بینایی، سرعت افت شناختیِ مغز را در افراد مسن افزایش می‌دهد. ناطقان: نتایج این مطالعه حاکی از آن است که حفظ سلامت چشم و مراقبت از قدرت بینایی همچون کنترل نمره عینک یا انجام جراحی آب مروارید به افراد مسن کمک می‌کند توان ذهنی خود را حفظ کنند.
دکتر "دیان ژنگ" یکی از محققان ارشد این مطالعه از دانشکده پزشکی "میلرِ" دانشگاه میامی گفت: مراقبت از بینایی برای حفظ عملکرد قدرت شناختیِ مغز حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بینایی ضعیف و ضعیف شدن عملکرد ذهنی در افراد مسن مشکل شایعی است و به یکدیگر مرتبط است هرچند این موضوع که کدام یک بر دیگری تاثیر می‌گذارد واضح نیست.
در این بررسی محققان به مطالعه روی ۲۵۲۰ فرد بزرگسال برای مدت زمان هشت سال پرداخته و قدرت بینایی و وضعیت شناختی آنان را مورد ارزیابی قرار دادند. محققان در مدت زمان انجام این مطالعه مشاهده کردند میانگین افت قدرت بینایی تقریبا با از دست دادن توانایی در تشخیص چارت بینایی سنجی برابر بوده است. همچنین افرادی که در زمان شروع مطالعه ضعف بینایی داشتند در تست‌های مربوط به قدرت شناختیِ مغز، عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان دادند.
به گزارش ژاپن تودی، درحالیکه مکانیزم ارتباط بین قدرت بینایی-شناختی به خوبی درک نشده است، محققان معتقدند ضعف بینایی افراد را از انجام برخی فعالیت‌ها همچون حل جدول یا ارتباط با افراد دیگر منصرف می‌کند و همین امر می‌تواند روی تضعیف عملکرد ذهنی‌ آنها تاثیرگذار باشد.
منبع: ایسنا برچسب ها: سلامت مغز ، بینایی ، مراقبت از بینایی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سلامت مغز بینایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۶۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد

به گزارش Livescience و براساس مقاله منتشرشده در Science Advances، محققان می‌گویند با آزمایش خون می‌توان آرتروز زانو را در افرادی که هنوز علائمی در آنها ایجاد نشده است و تا هشت سال قبل از اینکه اشعه ایکس قادر به تشخیص تغییرات در استخوان‌های آنها باشد، شناسایی کرد. در این پژوهش، محققان خون ۲۰۰ فرد را که در اولین نمونه‌گیری از خونشان هیچ علامتی از آرتروز نداشتند، تجزیه‌وتحلیل کردند.

تشخیص زودهنگام آرتروز با استفاده از آزمایش خون‌

استئوآرتریت (Osteoarthritis) یا آرتروز شایع‌ترین شکل آرتریت است و بیش از ۳۲.۵ میلیون بزرگسال در ایالات‌متحده به آن مبتلا هستند. این بیماری در ابتدا به‌عنوان یک بیماری «ساییدگی» شناخته می‌شد؛ زیرا زمانی رخ می‌دهد که غضروف داخل یک مفصل (معمولاً در دست‌ها و زانوها) از بین می‌رود. این امر باعث می‌شود استخوان زیرین در طول زمان تغییر کند و منجر به درد، سفتی و تورم شود.

بااین‌حال، اکنون شواهد نشان می‌دهد که نوعی التهاب می‌تواند محرک اصلی آسیب مفصلی در آرتروز باشد. این بدان معناست که نوعی «بیومارکر» (زیست‌نشانگر) یا علامت قابل اندازه‌گیری در بدن وجود دارد که می‌تواند نشان دهد که این بیماری مدت‌ها قبل از اینکه آسیب ساختاری قابل تشخیص باشد، شروع می‌شود.

محققان در این پژوهش از مجموعه خون ۲۰۰ فرد استفاده کردند؛ این افراد درواقع از سال ۱۹۸۹ به‌صورت سالانه از نظر استئوآرتریت مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند. حدوداً ده سال بعد، نیمی از این افراد به آرتروز مبتلا شدند. به همین دلیل می‌توان بیومارکر‌های این افراد را طی سال‌های مختلف سنجید.

محققان با استفاده از هوش مصنوعی، شش پروتئین را در نمونه‌های خون افراد شناسایی کردند که نشان می‌دهد فرد به استئوآرتریت مبتلا می‌شود یا خیر. این پروتئین‌ها هشت یا چهار سال قبل از تشخیص با پرتو ایکس، در خون آنها مشاهده شده بود.

با تشخیص این پروتئین‌ها، می‌توان با دقت ۷۷ درصد تشخیص داد که آیا فرد در آینده به آرتروز مبتلا می‌شود یا خیر. این روش در مقایسه با دقت حدود ۵۰ درصدی روش‌های مبتنی بر وزن و سن و همچنین دقت ۵۷ درصدی روش‌های مبتنی بر درد زانو، رقم خوبی محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • چرا افراد مسن سرعت حرکت بدنشان کم می‌شود؟
  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟
  • هوش مصنوعی جهت‌گیری سیاسی افراد را از روی چهره تشخیص می‌دهد
  • هوجیچا ؛ از چای سبز برشته شده ژاپنی تا تقویت عملکرد شناختی!
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد