Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تسنیم از سرپل‌ذهاب، در جریان زلزله 21 آبان ماه سال گذشته در استان کرمانشاه عده‌ای جان خود را از دست دادند و بسیاری بعد از گذشت چند ماه هنوز با مشکلات بعد از آن دست و پنجه نرم می‌کنند و به امید آباد شدن کاشانه و شهر خود شب و روز را به هم می‌دوزند.

در این میان تعداد زیادی از مردم که علاوه بر عزیزان سرمایه‌‌های خود را از دست داده بودند به موضوع مهاجرت از مناطق زلزله‌زده به عنوان یک گزینه جدی نگاه کردند زیرا از بین رفتن شغل‌ها، روند کند ساخت و ساز و افزایش دمای هوا در تابستان زمینه‌ساز مهاجرت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سردار سعید قاسمی که این روزها با کمک خیرین در مناطق روستایی زلزله‌زدگان خانه می‌سازد چندی پیش گفت: در مورد مهاجرت زیاد ساکنان این مناطق در فصل تابستان به سایر شهرستا‌های استان کرمانشاه هشدار می‌دهم و روند بازسازی منازل مسکونی برای مردم مناطق زلزله‌زده با توجه به شرایط موجود و وضعیت در نظر گرفته شده از سوی دولتمردان، با مشکلاتی مواجه شده است.

مهاجرت 30درصد از مردم سرپل‌ذهاب

داستان مهاجرت مردم سرپل‌ذهاب از طریق یکی از اعضای شورای شهر سرپل‌ذهاب آغاز شد که با اشاره به توقف ساخت‌وساز خانه‌های تخریب شده به دلیل نبود پول گفت که 30 درصد از مردم سرپل‌ذهاب به کرمانشاه و شهرها اطراف مهاجرت کرده‌اند.

سیدمجتبی جاسمی افزود که این امر سبب شده که شهروندان سرپل‌ذهاب خانه‌‎های خود را نصف قیمت بفروشند و به کرمانشاه مهاجرت کنند و این در حالی است که در گذشته نیز اهالی سرپل‌ذهاب به دلیل جنگ به کرمانشاه مهاجرت کرده و در آنجا ماندگار شده بودند.

عضو شورای شهر سرپل‌ذهاب با بیان اینکه مشکل اساسی مردم زلزله‌زده این است که وام 40 میلیون تومانی که وعده داده شده برای ساخت و ساز کافی نیست، گفت که به هر خانه تخریبی حدود 40 میلیون تومان وام به صورت قسطی تعلق می‌گیرد در صورتی که فوندانسیون حدود 20 میلیون تومان هزینه می‌برد.

مسئول بعدی یکی از نمایندگان استان همسایه، کردستان بود که بی‌توجهی مسئولان نسبت به مردم مناطق زلزله‌زده سرپل‌ذهاب و انسداد مرزها را به عنوان عاملی در جهت مهاجرت جمعیت زیادی از استان کرمانشاه به سایر شهرها به ویژه تهران بیان کرد.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس، درباره علل مهاجرت 30 درصد از مردم سرپل‌ذهاب به کرمانشاه گفت که وقتی نسبت به وضعیت مردم این منطقه بی‌توجهی می‌شود، به‌طور قطع ناچار به مهاجرت هستند، هرچند دولتی‌ها در روزهای اول بعد از وقوع زلزله اخیر در سرپل‌ذهاب برای امدادرسانی در این منطقه حضور پیدا کردند، اما بعد از مدتی مردم زلزله‌زده با کم‌توجهی و بی‌مهری مسئولان این بخش مواجه شدند به طوری که در شرایط کنونی ناچار به مهاجرت شده‌اند.

محسن بیگلری با اشاره به اینکه وزارت بهداشت برای ممانعت از شیوع بیماری‌ها در سرپل‌ذهاب به‌طور ویژه برنامه‌ریزی کند افزود: هنوز هیچ سرپناه دائمی برای مردم این منطقه ایجاد نشده است و حتی با دریافت وام هم قادر به ساخت خانه‌های خود نیستند و باید مبلغی را به آن اضافه کنند و این در حالی است که هیچ کسی حاضر نیست مبلغی را به آنها قرض بدهد زیرا بیشتر آنها شغل خود را نیز از دست داده‌اند.

تایید و تکذیب مهاجرت توسط معاون استاندار

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه نیز به‌عنوان نخستین مسئول استانی 22 اردیبهشت ماه در کمیته راهبردی شهری در کرمانشاه، موضوع مهاجرت مردم زلزله‌زده را مطرح کرد و گفت که کلانشهر شدن کرمانشاه به‌ دلیل مهاجرت مردم زلزله‌زده سرپل‌ذهاب پیگیری می‌شود.

مهرداد سالاری با اشاره به اینکه موضوع کلانشهر‌شدن کرمانشاه در وزارت کشور پیگیری می‌شود عنوان کرد: در زلزله آبان ‌ماه سال گذشته بخشی از مردم زلزله‌زده سرپل‌ذهاب به شهر کرمانشاه مهاجرت کردند و به‌ دلیل این مهاجرت جمعیت ساکن شهر افزایش یافت.

این در حالی است که چندی بعد معاون عمرانی استاندار کرمانشاه در نهم خرداد ماه در جلسه ستاد بازسازی سرپل‌ذهاب مهاجرت گسترده از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه را تکذیب و عنوان کرد: مهاجرت گسترده از مناطق زلزله‌زده کذب محض است و اکثریت مردم در حال عملیات بازسازی و پیگیری امور بازسازی هستند.

مهرداد سالاری گفت: متاسفانه اخباری مبنی بر اینکه جمعیتی از مناطق زلزله زده مهاجرت کرده‌اند در رسانه‌ها منتشر شده است و برای رصد این موضوع بنیاد مسکن، شهرداری و فرمانداری و بخشداران وارد عمل شدند و نه تنها این موضوع صحت ندارد بلکه مستاجرانی که اهل سرپل‌ذهاب بودند و در روستاها و شهرهای دیگر زندگی کردند به زادگاه شهر و روستای خود در سرپل‌ذهاب برگشتند تا بتوانند صاحب منزل شوند و اکثریت مردم در حال عملیات بازسازی و پیگیری امور بازسازی هستند.

وی با اشاره به اینکه در مناطق آسیب‌دیده زلزله تبدیل به فرصت شده است بیان کرد: ما توانستیم از خدمات و تسهیلات دولتی کمک بگیریم و جمعیت بیشتر از قبل زلزله در حال بازسازی و سکونت هستند و این امر نیز به فال نیک می‌گیریم تا کسانی که در واقع بدون سرپناه بودند صاحب منزل شوند.

فرماندار سرپل‌ذهاب نیز مهاجرت مردم سرپل‌ذهاب به کرمانشاه را تکذیب کرد و اظهار داشت: مهاجرت مردم سرپل‌ذهاب به کرمانشاه و سایر شهرستان‌ها صحت ندارد و ساخت و ساز در این شهرستان ادامه دارد.

محبت جمالی‌نیا عنوان کرد: افزایش مصرف آب و حامل‌های انرژی گواهی بر این موضوع است که نه‌‌تنها مردم سرپل‌ذهاب مهاجرت نکرده‌اند بلکه تعداد بسیاری نیز از سایر نقاط استان و کشور برای کار به این شهرستان مهاجرت کرده‌اند.

مهاجرت زلزله‌زدگان در گفت‌وگو با افراد محلی

با وجود تایید و تکذیب مهاجرت مردم زلزله‌زده سرپل‌ذهاب توسط مسئولان اما مردم محلی نظر دیگری دارند و بسیاری از افراد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم موضوع مهاجرت را تایید کرده و گفتند ناامیدی از صاحبخانه شدن سبب مهاجرت برخی از زلزله‌زدگان شده است.

با گشت و گذاری در شهر سرپل‌ذهاب و گفت‌وگو با مردم محلی بسیاری از آنها گفتند که مهاجرت از مناطق زلزله‌زده انجام شده است و نبود خانه برای مستاجران، گرد و غبار و روند کند بازسازی منازل بسیاری را مجبور به اجاره خانه در قصرشیرین، اسلام‌آباد غرب و کرمانشاه کرده است.

به طور قطع عادی شدن شرایط در مناطق زلزله‌زده و فراهم کردن امکانات رفاهی، تفریحی و بهداشتی و ایجاد اشتغال در این مناطق جز اینکه از کمترین حقوق شهروندی محسوب می‌شود مانع از مهاجرت مردم این دیار به سایر نقاط کشور و استان می‌شود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۸۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار ۱۸ تیم اطفای حریق در مناطق حفاظت شده کرمانشاه

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: ۱۸ تیم محیط‌بان و کارشناس با تجهیزات لازم در سال جاری برای اطفای حریق‌های احتمالی در مناطق حفاظت شده استان کرمانشاه سازماندهی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، احد جلیلیان امروز _ دوشنبه هفدهم اردیبهشت _ در جلسه شورای پیشگیری از جرایم و آسیب‌های حوزه محیط زیست با محوریت پیشگیری و مدیریت وقوع حریق در زمین‌های ملی اظهار کرد: نتایج تحقیقات در خصوص بحث آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع و میزان تأثیر عوامل انسانی و غیرانسانی در وقوع این آتش‌سوزی‌ها، نشان داد که بیش از ۹۰ درصد از عوامل وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور عوامل انسانی است که این موضوع نیز نیازمند نظارت بیشتر است.

وی با بیان اینکه به منظور پیشگیری، آمادگی و مقابله با آتش سوزی‌ها احتمالی، ۱۸ تیم اطفای حریق در مناطق حفاظت شده تشکیل و در آماده‌باش کامل هستند، افزود: در راستای تأمین هزینه‌های درمانی نیروهای مردمی که به‌صورت داوطلبانه در اقدامات مرتبط با پیشگیری و اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع همکاری می‌کنند این اداره نسبت به پوشش بیمه‌ای تا هفت نفر به صورت بی نام اقدام کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با قدردانی از دیدگاه محیط زیستی مسئولان دستگاه قضا یادآور شد: همه ما در تلاش هستیم که با آموزش و فرهنگ سازی مسائل محیط زیستی به سمتی حرکت کنیم که شاهد هیچ پرونده تخلفی در این حوزه نباشیم.

جلیلیان اظهار کرد: داشتن محیط زیست سالم حق طبیعی هر شهروند است و خوشبختانه با پای کار آمدن مردم و افزایش مسئولیت اجتماعی و همکاری آنان با محیط‌بانان خوشبختانه قدم‌های مؤثری در زمینه حفاظت از محیط زیست برداشته شود.

وی گفت: اهتمام دادگستری و همکاری قضات با محیط‌بانان در زمینه بازآموزی قوانین و مقررات از دیگر اقدامات مهم و اساسی در زمینه پیشگیری از وقوع جرایم محیط زیستی است که می‌تواند نقش مهمی در این فرایند داشته باشد.

پیشگیری از اطفای حریق نیازمند تدوین برنامه‌های عملیاتی است

نیکزاد عباسی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه، نیز در این جلسه با تاکید بر رعایت اصل پنجاهم قانون اساسی مبنی بر همگانی بودن وظیفه حفظ و حراست از محیط زیست اظهار کرد: شورای پیشگیری از وقوع جرایم با هدف استفاده از هنر ظرفیت‌های اجتماعی به منظور پیشگیری از وقوع جرم برای دستگاه‌هایی مانند محیط زیست و منابع طبیعی که تولیدکننده پرونده هستند، تشکیل شده است.

وی آتش‌سوزی عرصه‌های جنگلی و مرتعی را چالشی بزرگ برای منابع طبیعی دانست و افزود: با برنامه‌ریزی اساسی ضمن پیشگیری، کنترل و کاهش حریق در این عرصه‌ها می‌توان با استفاده از امکانات جدید و نوآورانه در سرعت‌بخشی به اطفای حریق اقدام کرد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه عنوان کرد: حفاظت از عرصه‌های محیط زیست و منابع طبیعی، به سبب پراکندگی و گستردگی و همچنین تراکم بالای پوشش گیاهی استان، نیازمند برنامه‌ای مدون و زمانبندی شده است.

وی تاکید کرد: مدیریت جامع پیشگیری و مقابله با آتش‏ سوزی‏ در عرصه‌های منابع طبیعی با در نظر گرفتن تمامی ابعاد پایش، پیش‏ بینی، پیشگیری، کشف و اطفای حریق، احیا و بازسازی و نحوه ساماندهی گروه‌های مردمی، نیازمند تدوین برنامه‌ای عملیاتی است.

عباسی، با تاکید بر نقش آموزش در پیشگیری از جرایم زیست محیطی گفت: آموزش‌های درست و مستمر جوامع محلی، دهیاران و شوراهای اسلامی، کشاورزان از یک طرف و از طرف دیگر آگاه سازی و آموزش یگان حفاظت محیط زیست به عنوان ضابط دادگستری و همچنین آموزش قضات ویژه جرایم محیط زیست می‌تواند موجب کاهش جرایم و ارج نهادن به مقوله پیشگیری باشد که باید مورد توجه عملی محیط زیست و منابع طبیعی استان قرار گیرد.

کد خبر 751166

دیگر خبرها

  • دلیل پیشگوی هلندی درباره احتمال زلزله قوی در روزهای آینده
  • ۷۰۰ نفر بیمه شده قالی بافی در سرپل ذهاب فعالیت دارد
  • بارش تگرگ در شهرستان‌های پاوه، ثلاث‌باباجانی و سرپل ذهاب
  • استقرار ۱۸ تیم اطفای حریق در مناطق حفاظت شده کرمانشاه
  • قصه فاضلاب بندرعباس و تدبیر دولت ‌برای پایان بی‌تدبیری‌ها
  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه برای تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه مبنی بر تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • وحشت روزنامه دولت از برملاشدن ناتوانی‌های اقتصادی دولت سیزدهم
  • کارگروه چابک و اثرگذار برای کاهش نرخ بیکاری
  • مشکلات پایان‌ناپذیر کادر درمان؛ مدل جدید از مهاجرت شکل گرفته!