Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد جمالی می‌گوید: چگونه ممکن است استادی که از ساعت 6 صبح در اتاقش حضور دارد و هروقت بروید بدون هماهنگی قبلی درب اتاقش بروی دانشجویان باز است، برای دانشجویانش وقت نگذارد؟

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ محمد جمالی، دانشجوی دکترای فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و از شاگردان دکتر گلشنی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو می‌گوید:«در این ایام پس از خبر بازنشستگی استاد گلشنی، خبرهای متعددی در حمایت و یا عکس آن در فضای مجازی منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظاهرا رسانه های متصل به دانشگاه دست به توجیه اقدام دانشگاه و گاهی تخریب چهره استاد زدند و برخی رسانه های خودجوش و دانشجویی به حمایت برخاستند.»

وی با اشاره به اینکه ده سال است افتخار شاگردی دکتر مهدی گلشنی را دارد اضافه می‌کند:« گروه فلسفه علم توسط استاد گلشنی و با اعتبار ملی و بین المللی ایشان به‌راه افتاد و  اهداف و برنامه ای مشخص داشت. اعتبار بین المللی گروه فلسفه علم بیشتر مربوط به فعالیت های پژوهشی استاد در حوزه علم و دین بوده است و همین الان مراکز پژوهشی بین المللی در این حوزه، شریف را با برند دکتر می‌شناسند. گاهی از برخی رفقا می‌شنوم که عامل عدم رشد گروه، دکتر بوده اند! هر مجموعه فلسفه علمی در ایران و جهان دارای تبحری در زمینه هایی است که باید برند و قطب شود و این حمایت از این حوزه ها برای یک گروه پژوهشی کاملا الزام آور است. ولی آن‌چه نباید خلط شود این است که در فلسفه باید همه‌ی سخنان را شنید.»

جمالی با اشاره به نحوه مواجهه گلشنی با تفکرات الحادی می‌گوید:« تفکر استاد این است که وقتی می‌رویم سراغ مکاتب الحادی و مادی با توجه به بسترهای فرهنگی خودمان بایستی هم محتوای آن سخنان را شنید و هم پاسخ های  آن‌ها را. اختلاف نظر دکتر با روسای دانشگاه هم بنظرم نکته ای قابل تامل دارد . اولا این اختلاف نظر شخصی نبوده است بلکه کاملا ریشه ای و بنیادی است و آن عدم جمع پذیری تفکر فلسفی با تفکر مهندسی است. ثانیا به نظر می‌رسد اگر استاد نبود و مقابله ایشان نبود تا کنون خبری از گروه فلسفه علم هم نبود زیرا که بارها مسئولین دانشگاه شریف گفته اند که جای گروه فلسفه علم در دانشگاه فنی نیست!»

دانشجوی دکترای فیزیک دانشگاه شریف درباره روحیات استاد گلشنی توضیح می‌دهد:«از استادی شنیدم که به من توصیه کرد با ایشان کار نکنید زیرا که سنشان بالا است و نمی توانند برای شما وقت بگذارند و به‌روز نیستند! چگونه ممکن است استادی که از ساعت 6 صبح در اتاقش حضور دارد و هروقت بروید بدون هماهنگی قبلی درب اتاقش بروی دانشجویان باز است، برای دانشجویانش وقت نگذارد؟ وقتی این نحوۀ تعامل استاد را با برخی اساتید دانشکد فیزیک مقایسه می‌کنم می‌یینم چقدر استاد مظلوم است! نشد کتاب جدیدی را در حوزه دکتری‌ام به ایشان نشان دهم و نخوانده باشند. من فکر می‌کنم بسیاری از اساتید صاحب ادعا در دانشکده فیزیک با تحولات چند دهه اخیر فیزیک نا آشنا هستند.»

جمالی درباره نحوه مواجهه دانشگاه شریف با حکم بازنشستگی دکتر گلشنی هم می‌گوید:« آیا  احترام فقط در القاب و عناوین است و یا در رفتار؟ اینکه همان افرادی که استاد از آن‌ها با ذکر نام مطالبه می‌کند و مورد نقد دلسوزانه قرار می‌دهد، بدون هماهنگی قبلی حکم بازنشستگی ایشان را تحویلش می‌‍دهند، آیا این احترام است؟ اینکه رئیس دانشگاه بدون پاسخ گویی به مطالبات و نقدهای استاد در چند ماه گذشته هرکجا نشست از بی اطلاعی استاد سخن گفت،  احترام است؟! اینکه رئیس دانشگاه در چند سال گذشته با هیچ کدام از افرادی که استاد و گروه فلسفه علم درخواست جذب آنها را کرده بودند موافقت نکرده است، بی احترامی نیست؟ در حالی که اکثر دانشگاههای داخلی و بسیاری از مراکز پژوهشی معتبر بین المللی داوری و قضاوت ایشان را قبول دارند. آیا اینکه دانشگاه به گروه فلسفه علم علیرغم اصرار استاد به گرفتن چند دانشجوی دکتری اجازه جذب دانشجو  نداد، این بی احترامی نبوده است؟!»

جمالی توضیحات عجیبی درباره مواجهه دانشکده فیزیک با دکتر گلشنی دارد. او می‌گوید:« در دانشکده فیزیک شریف در همین چند ماه گذشته به بهانه اینکه شاید استاد بازنشسته شوند، برای ترم بعد به ایشان درس‌های پیشنهادیشان را ندادند! آیا این بی احترامی به استاد ممتاز دانشکده و دانشگاه نبوده است؟ دانشگاه در مقابل این اقدام چه کرده است؟ این درحالی است که معمولا از دروس استاد به‌دلیل تسلط و قدرت بیان خوب ایشان استقبال زیادی می‌شود. حتی دانشکده فیزیک با گرفتن دانشجوی دکتری توسط ایشان هرچند با اصرار فراوان از طرف دانشجویان بوده است مخالفت کرده است و بیان کرده است که ممکن است وی بازنشست شود! این درحالی است که مصوبه وزارت علوم درمورد اساتید ممتاز اجازه می‌دهد ایشان حتی در هنگام بازنشستگی هدایت رساله دکتری برعهده داشته باشند! دانشگاه در مقابل این رفتارها چه کرده است؟»

این دانشجوی دکترا  درباره برخورد عجیب دانشکده فیزیک با دکتر گلشنی توضیح می‌دهد:«چرا همه اساتید دانشکده، حتی اساتید تازه جذب شده حق دارند از اتاقشان هرطور می‌خواهند استفاده کنند ولی استاد گلشنی توسط رئیس دانشکده فیزیک از حق استفاده قانونی خود محروم می‌شود، تا آنجا که طی نامه رسمی به ایشان گفته می‌شود که حق دادن کلید به دانشجویان خود را نداری؟!  این در حالی است که کلید بسیاری از اساتید در اختیار دانشجویانشان و حتی غیر دانشجویانشان هست.»

جمالی در انتها تاکید می‌کند:« آخرین دانشجوی فیزیک استاد گلشنی که بالاترین نمره امتحان جامع در دروس تخصصی در دانشکده را کسب کرده بود، یک‌سال اجازه دفاع از پروپوزال نداشت، بی آن‌که دلیل قانع‌کننده‌ای برای این موضوع ذکر شود. حق بحث علمی و حق دفاع از پروپوزال مستقل از پذیرفته شدن یا نشدن آن از حقوق اولیه استاد و دانشجو است! دانشگاه در مقابل این بی قانونی آشکار چه اقدامی کرد؟! چرا در دانشکدۀ فیزیک معروف است که اگر با گلشنی کار کردید امتحان جامع می‌افتید؟! چرا دانشکده برای فشار به این استاد ممتاز بین‌المللی از هر حربه ای استفاده کرده است و دانشگاه نه تنها سکوت اختیار کرده است بلکه از این افراد معلوم الحال حمایت هم کرده است!»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دکتر گلشنی دانشگاه شریف خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۹۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قبرستان‌ تاریخی طرشت زیر پای مسافران ایستگاه مترو دانشگاه شریف

همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد: محله طرشت در گذشته‌های دور دارای ۲ قبرستان‌ بوده که اکنون هیچ اثر و نشانی از آنها باقی‌نمانده ‌است. این قبرستان‌ها اکنون در دل محله قرار گرفته‌اند و هیچکس از چگونگی و هویت اموات دفن شده در این قبرستان ها اطلاعی ندارد. حاج محمد باقر حسین مروی، یکی از موسفیدان محله طرشت با مرور خاطرات و شنیده‌ هایش برایمان از۳ قبرستان طرشت می‌گوید که فقط یکی از آنها باقی مانده است.

او می‌گوید: «قدیمی‌ترین قبرستان طرشت در تقاطع خیابان حبیب اللهی و میدان تیموری قرار داشت؛ جایی نزدیک ایستگاه مترو دانشگاه شریف که اکنون به میدان تبدیل شده است. این قبرستان متروکه را در زمان بچگی دیده بودم و از کنار آن بارها رد شده بودم، اما همان زمان هم زمینی متروکه بود. شاید هم اگر دقت می‌کردیم چند سنگ قبر قدیمی و شکسته شده در آن می دیدیم. قبرستان آنقدر قدیمی بود که حتی پدر من هم یادش نمی‌آمد که آیا از اموات اهالی طرشت در آن قبرستان به خاک سپرده شده باشد یا نه! این قبرستان متروکه در کنار رودخانه قرار داشت و بخش زیادی از آن در اثر سرازیر شدن سیل و سرریز رودخانه از بین رفته بود.»

او درباره قبرستان دیگر طرشت می گوید: «دومین قبرستان طرشت، جایی بود حوالی میدان آزادی که اکنون به ساختمان مخابرات تبدیل شده است. آن زمان اغلب زمین‌های طرشت زراعی و به کشت گندم و جو اختصاص داشت. در حوالی این قبرستان هم زمین‌های مزروعی وجود داشت که به مرور از بین رفتند و جای آن ساختمان ساخته شد. این قبرستان هم متروکه بود و بعدها ساختمان مخابرات جای آن ساخته شد که اکنون هم وجود دارد.»

اما قبرستان دیگر طرشت که اکنون نیز دفن اموات در آن صورت می‌گیرد، در پارک طرشت و در محوطه بقعه شیخ عبدالله طرشتی قرار دارد. این قبرستان نرسیده به میدان آزادی، خیابان شهید اکبری بوده و اکنون با نام بوستان طرشت شناخته می‌شود.

حاج آقا مروی در ادامه می گوید: «در گذشته تمام محوطه‌ای که اکنون به نام پارک طرشت شهرت دارد، قبرستان بود اما به مرور محوطه مقبره شیخ عبدالله طرشتی به دفن اموات اختصاص یافت. البته قیمت قبر در این محوطه بسیار بالا و تا صد میلیون تومان هم می رسد. بقعه‌ میراث به جا مانده از دوران سلجوقیان است. شیخ عبدالله طرشتی (شیخ عبدالله بن جعفر بن محمد معروف به ابومحمد دوریستی) در این بقعه به خاک سپرده شده است . داخل ساختمان، سنگ قبر سبز رنگ علامه طرشتی میان ضریح به چشم می‌خورد. قدمت سنگ قبر اولیه بقعه بنا به گفته کارشناسان میراث فرهنگی به ۳۰۰ سال قبل و دوره قاجار می‌رسد که اکنون موجود است.»

این سنگ قبر در اثر گذشت زمان شکسته شده و نوشته‌های روی آن نیز ناخواناست. دهه ۵۰ برای علامه سنگ قبر جدیدی توسط سید حسین هاشمی اصفهانی که از همدوره‌ای‌های امام خمینی(ره) در نجف بود تهیه شد. اکنون این سنگ قبر داخل ضریح دیده می‌شود. روی آن نیز اشعاری از ناسخ التواریخ در مدح شیخ وجود دارد.

کد خبر 846088 برچسب‌ها همشهری آنلاین همشهری محله

دیگر خبرها

  • چگونه شریف در محله تاریخی طرشت ستاره خاورمیانه شد؟
  • قرآن همه چیز ماست
  • (تصاویر) چهره واقعی زن داعشی سریال پایتخت | نیلوفر رجایی کیست؟!
  • حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • آماده ارسال// حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • (ویدیو) «نوبل‌پرایز ایران» یا «چهره‌های ماندگار» چرا تعطیل شد؟
  • ۸۰ دانش‌آموز در آزمون فریلنسری قبول شده‌اند
  • قبرستان‌ تاریخی طرشت زیر پای مسافران ایستگاه مترو دانشگاه شریف
  • ۱۷ برابر شدن قرار داد‌های دانشگاه شاهد با صنعت
  • ایرانول با دانشگاه شریف هم پیمان شد