تبیین واژه «حجاب» از زبان شهید مطهری
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۹۴۴۸۳
به گزارش ایکنا از اصفهان، استاد مرتضی مطهری در تبیین واژه حجاب و فلسفه پوشش در اسلام مینویسد: کلمه «حجاب» هم به معنی پوشیدن است و هم به معنی پرده و حاجب. بیشتر، استعمالش به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش میدهد که پرده وسیله پوشش است و شاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت، هر پوششی حجاب نیست، آن پوشش «حجاب» نامیده میشود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
استعمال کلمه «حجاب» در مورد پوشش زن یک اصطلاح نسبتا جدید است. در قدیم و مخصوصا در اصطلاح فقها کلمه «سَتر» که به معنی پوشش است، به کار رفته است. فقها چه در کتابالصلوه و چه در کتابالنکاح که متعرض این مطلب شدهاند، کلمه «سَتر» را به کار بردهاند، نه کلمه «حجاب» را. بهتر این بود که این کلمه عوض نمیشد و ما همیشه همان کلمه «پوشش» را به کار میبردیم، زیرا چنانکه گفتیم معنی شایع لغت «حجاب»، پرده است و اگر در مورد پوشش به کار برده میشود، به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن است و همین امر موجب شده که عده زیادی گمان کنند که اسلام خواسته است زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود.
پوشش زن برای زندانی کردن او در خانه نیست
وظیفه پوشش که اسلام برای زنان مقرر کرده است، بدین معنی نیست که از خانه بیرون نروند. زندانی کردن و حبس زن در اسلام مطرح نیست. در برخی از کشورهای قدیم مثل ایران قدیم و هند چنین چیزهایی وجود داشته است، ولی در اسلام وجود ندارد.
پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوهگری و خودنمایی نپردازد... در آیات مربوطه لغت «حجاب» به کار نرفته است. آیاتی که در این باره هست، چه در سوره مبارکه نور و چه در سوره مبارکه احزاب، حدود پوشش و تماسهای زن و مرد را ذکر کرده است، بدون آنکه کلمه «حجاب» را به کار برده باشد. آیهای که در آن کلمه «حجاب» به کار رفته است، مربوط است به زنان پیغمبر اسلام...
به هر حال آیهای که در آن کلمه «حجاب» به کار رفته، آیه 53 از سوره احزاب است که میفرماید:«...وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ...»، یعنی اگر از آنها متاع و کالای مورد نیازی مطالبه میکنید، از پشت پرده از آنها بخواهید. در اصطلاح تاریخ و حدیث اسلامی، هر جا نام «آیه حجاب» آمده است، مثلا گفته شده قبل از نزول آیه حجاب چنان بود و بعد از نزول آیه حجاب چنین شد، مقصود این آیه است که مربوط به زنان پیغمبر است، نه آیات سوره نور که میفرماید:«قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ- الی آخر- وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ...»، یا آیه سوره احزاب که میفرماید:«... يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ...».
اما اینکه چطور در عصر اخیر، به جای اصطلاح رایج فقها یعنی ستر و پوشش، کلمه حجاب و پرده و پردگی شایع شده است، برای من مجهول است و شاید از ناحیه اشتباه کردن حجاب اسلامی با حجابهایی که در سایر ملل مرسوم بوده است باشد.
منبع: مطهری، مرتضی؛ «مسئله حجاب»، ص 72- 75.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا اصفهان مرتضی مطهری مسئله حجاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۹۴۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تبیین و ترویج اندیشه های مهدوی در عصر شیخ الائمه
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، تمام کسانی که ائمه معصومین (ع) را به شهادت رساندند یقین داشتند که آنها بر حق هستند، مانند امام جعفر صادق که دنیا طلبی و حکومت خواهی و کینه ورزی منصور دوانقی باعث شد تا خورشیدی دیگر غروب کند و دلهای مومنان را به سمت قبرستان بقیع ببرد.
امام صادق (ع) در دوران زندگی پرخیر و برکتش، در ۱۰ حکومت بنی امیه و بنی عباس زندگی می کردند و با تقیه کردن در سخت ترین شرایط به همراه شاگردانش توانستند با تبیین، ترویج، اسلام و مکتب اهل بیت (ع) را به جهان معرفی کنند. چون در عصر امام صادق (ع) عصر ظهور فرقه ها و مذاهب الحادی بود شبه افکنی علیه اسلام، قرآن و اهل بیت باعث شد تا امام با برپایی مجالس و راه اندازی مدرسه های دینی با انحرافات در جامعه مبارزه کند.
امام صادق علیه السلام به شیخ الائمه معروفند و از ۶۵ سال عمر پربرکتشان ۳۴ سال امامت کردند و در این مدت توانستند ۴ هزار شاگرد را تربیت کنند.
حضرت امام صادق علیه السلام در پرتوی دانش الهی بیشترین نیازهای مادی، معنوی، فلسفی و عرفانی، بهداشتی، طب و نجوم بشریت را تا روز قیامت تامین کردندو عزاداری برای امام حسین (ع) و انتظار موعود را در میان پیروان اهل بیت رواج دادند.
همه علمای اسلام به ویژه امام خمینی (ره) در وصیت نامه خود نیز مردم ایران را متعهد به پیروی از آیین فقه جعفری دعوت کردند و امروز شاهد این هستیم که علم صادق در حوزه های علمیه و دانشگاه ها تدریس می شود. برابر اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دین رسمی کشورمان اسلام و مذهب جعفری اثنی عشری است و این اصل غیر قابل تغییر خواهد بود.