Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی نتایج مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در خصوص دستمزد کارگران مشاغل منتخب کشاورزی در سال ۹۶ نشان می‌دهد، بیشترین متوسط دستمزد روزانه در میان مردان با رقم ۷۲۱۴۳۴ ریال به کارگر «نهرکش و مرزبند» و کمترین متوسط دستمزد روزانه به کارگر «میوه چین» با رقم ۵۰۰۰۵۴ ریال اختصاص داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در بین زنان بیشترین دستمزد روزانه به کارگر نشاکار با رقم ۶۸۷۷۸۰ ریال تعلق داشته و کمترین دستمزد روزانه زنان به مانند مردان به کارگر میوه چین با رقم ۳۸۷۷۰۵ ریال اختصاص دارد.

با این حساب کمترین دستمزد کارگران کشاورز مربوط به کارگران زن میوه چین با دستمزد ماهیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و بیشترین دستمزد نیز مربوط به کارگران مرد «نهرکش و مرزبند» با دستمزد ماهیانه ۲ میلیون و ۲۳۶ هزار تومان است.

با توجه به متوسط دستمزد در استان های کشور، بالاترین دستمزد برای مردان مربوط به کارگر نشاکار در استان گیلان با دستمزد ۱۱۶۸۸۶۴ ریال و پائین ترین دستمزد مربوط به کارگر دروگر غلات در استان سیستان و بلوچستان با ۲۷۵۰۰۰ ریال، می باشد. از سوی دیگر بالاترین دستمزد برای زنان در بین استانهای کشور مربوط به کارگر نشاکار در استان  گیلان با ۹۳۹۰۴۵ ریال و پائین ترین دستمزد مربوط به کارگر وجین کار و تنک کار در استان گلستان با ۲۲۹۴۹۹ ریال بوده است.

با توجه به درصد تغییرات متوسط دستمزد روزانه مردان کارگر درسال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ مشاهده می گردد که متوسط دستمزد روزانه کارگر بیل زن زمین زراعی بیشترین و متوسط دستمزد روزانه کارگر نشاکار کمترین تغییر را داشته اند، این در حالی است که بیشترین تغییر در متوسط دستمزد روزانه کارگر زن مربوط به متوسط دستمزد روزانه کارگر میوه چین و کمترین آن به مانند مردان به کارگر نشاکار بوده است.

نتایج موجود نشان می دهد که بیشترین شکاف جنسیتی دستمزد در سال ۱۳۹۶ به کارگر دروگر غلات و کمترین شکاف جنسیتی دستمزد به کارگر وجین کار و تنک کار اختصاص داشته است.

همچنین مشاهده می شود شکاف قابل توجهی که بین متوسط دستمزد روزانه مردان و زنان کارگر میوه چین در سال ۱۳۹۵ وجودداشت در سال ۱۳۹۶، در حدود ۸ درصد تقلیل پیدا کرده است.

بررسی شکاف جنسیتی دستمزد نشان می دهد متوسط دستمزد روزانه در شغل وجین کار و تنک کار در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ برای زنان بیش از مردان بوده است که با کاهش ۱۳ درصدی این شکاف در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ تفاوت به حداقل رسیده است.

کد خبر 4348559 محمد جندقی

منبع: مهر

کلیدواژه: حقوق و دستمزد دستمزد دستمزد کارگران محصولات کشاورزی کشاورزی بانک مرکزی ایران ایالات متحده آمریکا تحریم اقتصادی ایران قیمت نفت گمرک جنگ تجاری مصرف برق اوپک صرفه جویی در مصرف برق تعرفه واردات گمرک نیروگاه برق بازار ارز وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی قیمت دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۹۷۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال تغییر در رقم دستمزد کارگران جدی شد ؟

به گزارش پارس نیوز ، خبرآنلاین نوشت موضوع ترمیم مزد و تعیین حق مسکن کارگران برای سال ۱۴۰۳ هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مشخص نیست افزایش احتمالی حق مسکن چه زمانی در هیات وزیران به تصویب خواهد رسید.

همه‌ساله مزد کارگران و تمامی ردیف‌های جانبی آن (از حق عائله مندی و فرزندان تا حق تاهل و حق مسکن) در شورای عالی کار با نظر و رای نمایندگان شرکای اجتماعی کارگری، کارفرمایی و دولت تصویب می‌شود، اما ردیف «حق مسکن» تنها ردیف حقوقی در مزایای جانبی است که پس از تصویب در شورای عالی کار در هیات وزیران نیز باید به تصویب برسد.

در سال جاری البته باوجود عدم امضای مصوبه مزدی توسط گروه کارگری، دولت با دعوت از تشکل‌ها مذاکراتی درباره افزایش حق مسکن انجام داد.

طبق آنچه سمیه گلپور (رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور) در هفته گذشته اظهار کرد، در این جلسات بحث افزایش ۳۵ درصدی مبلغ حق مسکن مطرح شده است که البته باتوجه به اینکه هنوز جلسه رسمی شورای عالی کار در این موضوع برگزار نشده است، درباره تغییرات و جزئیات این مبلغ نمی‌توان نظر قطعی داد.

بلاتکلیفی کارگران

اما باتوجه به این موضوع که همه‌ساله در ماه اردیبهشت (یا گاهی فروردین) حق مسکن کارگران از شورای عالی کار به هیات وزیران ابلاغ و در هیات وزیران تصویب می‌شد، کارگران امسال نیز منتظر مشخص شدن تکلیف این ردیف هستند؛ به ویژه اینکه در سال جاری برای اولین بار، مبلغ حق مسکن کارگری در شورای عالی کار افزایش نیافت و همان مبلغ نهصد هزار تومان باقی ماند!

علیرغم تماس‌های مکرر، مقامات وزارت کار و اعضای شورای عالی کار در ارتباط با مصوبات شورایعالی کار و افزایش احتمالی حق مسکن، اطلاع چندانی به ما ندادند.

کارگران نگران آن هستند که افزایش حق مسکن آن‌ها در مزد اردیبهشت‌ماه اعمال نشود و همچنان دوماه مابه التفاوت از دولت و کارفرمایان طلب داشته باشند که این موضوع تعجیل شورای عالی کار و دولت را برای تعیین تکلیف این ردیف می‌طلبد.

دیگر خبرها

  • عدم‌ پرداخت دستمزد و بیمه و نبود امنیت شغلی ظلم به کارگران است
  • توزیع روزانه پیاز به ۴۰۰ تن رسید
  • سورپرایز بزرگ کارگران با دریافت پاداش روز کارگر | کارگران اردیبهشت ۲ تا حقوق می‌گیرند
  • چرا دستمزد ۱۴۰۳ اصلاح نمی‌شود؟!
  • تولید روزانه تراکتور در کشور به ۱۵۰ دستگاه رسید
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • احتمال تغییر در رقم دستمزد کارگران جدی شد ؟
  • حال کارگران خوب است!
  • گزارش روزانه بورس ۵ اردیبهشت؛ رشد ۱۰۶۹ واحدی شاخص کل
  • قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود