Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-30@19:09:19 GMT

توضیح مسئولان محیط زیست در خصوص مرال‌های فندقلو

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۹۹۶۵۱

توضیح مسئولان محیط زیست در خصوص مرال‌های فندقلو

خرداد:معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه کنه زدگی حیوانات در این فصل طبیعی است، گفت: این مشکل در فندقلو بیشتر است.


به گزارش خرداد به نقل از ایسنا،  میر محسن حسینی قمی ضمن تقدیر از حساسیت رسانه‌ها  نسبت به مسائل زیست محیطی و کنه زدگی مرال منطقه حفاظت شده "یای قاری"، گفت: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بعد از اطلاع این موضوع به معاونت محیط طبیعی دستور داد تا مسئله به طور فوری بررسی و اقدامات لازم انجام و گزارش آن به مردم و رسانه ها داده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسینی قمی درباره عدم اقدام برای سمپاشی کنه‌ها، افزود: اولویت حفاظت محیط زیست اعمال کمترین حد ممکن مداخلات انسانی در حیات وحش است، چرا که رفتار گونه های حیات وحش و واکنش آن ها به دخالت های انسانی، متفاوت با گونه های اهلی است و سیاست سازمان حفاظت محیط زیست دستکاری حداقلی در شرایط نگهداری نیمه طبیعی حیات وحش است و در بیشتر موارد خود گونه های وحشی در تعامل با طبیعت اند و توانایی مقابله با تهدیدات طبیعی را دارند.

وی افزود: در مورد مرال فندقلو بعد از طی گزینه‌های مختلف مبارزه با کنه که بخشی از آن‌ها توسط خود حیوان با رفتارهای طبیعی انجام شده و در صورت عدم رفع آفت، با تشخیص دامپزشک معتمد حفاظت محیط زیست از سم فلومترین Pour_on برای مبارزه با آفت کنه استفاده شده است.

حسینی قمی تاکید کرد: سایر گزینه های حمایتی ممکن نیز در صورت نیاز و بر اساس شرایط حیوان و مقتضای فصول مختلف سال انجام خواهد گرفت.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: با توجه به شرایط اکولوژیکی خاص ارتفاعات "گچی قیران" که از یک طرف به ارتفاعات سبلان و از طرفی به کوه های "گویجه بئل" و شهرستان ورزقان به زیستگاه های مشرف بر رودخانه ارس مرتبط می شود، کریدور حساس حیات وحش محسوب می شود و علاوه بر مراتع غنی، دارای عرصه های جنگلی در شهرستان اهر نیز هست.

حسینی قمی گفت: این منطقه به وسعت تقریبی 60 هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده "یای قاری" در حوزه های سیاسی شهرستان اهر، هریس و سراب قرار دارد.

وی ادامه داد: این منطقه با عنوان جنگل های فندقلو جهت افزایش قابلیت های گردشگری شهرستان اهر و از طرفی دیگر به عنوان توزیع متوازن گردشگران علاقمند برای دیدن حیات وحش به خصوص مرال در استان مدیریت می شود که مورد توجه گردشگران است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهر نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از مرال‌ها از 7 سال پیش در این سایت با نظارت کامل توسط این اداره نگهداری می شود و تاکنون هیچ بیماری این مارال را تهدید نمی کند و اخیراً نیز در جهت افزایش تعداد مارالها و تنوع در این سایت یک رأس مارال دیگر به این سایت انتقال داده شده و با برنامه ریزی لازم تلاش داریم با تکثیر و زادو ولد تعداد این مارالها را در جهت رونق منطقه و افزایش جذابیت لازم برای گردشگران افزایش دهیم.

ابوالفضل جمالی  گفت: وجود انگل بر روی مارال یک نوع همزیستی بین دو موجود بوده و اثری بر کاهش جمعیت این حیوان و عاملی برای بیماری شود وجود ندارد و برخی اخبار منتشر شده در خصوص بیماری مارال های این سایت صحت ندارد.

وی به منطقه حفاظت شده یای قاری و پارک جنگل فندقلو اشاره کرد و افزود: این اداره برنامه های متنوعی را در این خصوص در حال اجرا دارد از جمله حفظ گونه های گیاهی و جانوری در زیستگاه اصلی و اجرای کارهای پژوهشی و تحقیقاتی مرتبط را توسط اداره کل محیط زیست استان در حال انجام است و مطالعات پایه ای این منطقه نیز توسط این سازمان تهیه شده است.

برچسب ها: محیط زیست ، مرال‌های فندقلو ، کنه

منبع: خرداد

کلیدواژه: محیط زیست کنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۹۹۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرفیت صندوق ملی محیط زیست در این استان بدون استفاده مانده است.

اسلام جاودان خرد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: صندوق ملی محیط زیست بعنوان یک موسسه عمومی غیردولتی وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه حفظ و تنوع زیستی و جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست کشور فعالیت می‌کند و تسهیلات با بهره کم به طرح‌های حافظ محیط زیست پرداخت می کند که متاسفانه تاکنون در استان کهگیلویه و بویراحمد از این ظرفیت ملی استفاده نشده است.

وی اظهارکرد: متاسفانه صنایع، شهرداری ها، شرکتهای شهرکهای صنعتی و حتی بخش خصوصی و غیردولتی از این فرصت برای ارائه طرحهای محیط زیستی و بهرمندی از دریافت تسهیلات حمایتی این صندوق استفاده ای نکرده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بخش عمده منابع مالی این صندوق در چارچوب اساسنامه و در قالب اعطای تسهیلات با نرخ ترجیحی برای رفع آلودگی های محیط زیست و طرحهایی که منجر به حفظ محیط زیست شوند، مصرف می شود.

جادودان خرد تصریح کرد: این صندوق آمادگی دارد از طرح ها و پروژه‌های حافظ محیط زیست در حوزه های صنعتی، کشاورزی، طرحهای کاهش دهنده آلودگی هوا، آب و خاک، نیروگاههای تولید انرژیِ پاک بخصوص طرح‌های مدیریت پسماند شهرداری ها تسهیلات پرداخت کند.

وی بیان کرد: واحدهای صنعتی، معدنی، شهرداری ها، ادارات جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، شرکت های صنعتی و  فرمانداران می توانند نسبت به معرفی طرح های حائز اهمیت در راستای حفاظت از محیط زیست به ریاست این صندوق یا به اداره کل حفاظت محیط زیست استان جهت راهنمایی های لازم مراجعه کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج