Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@03:32:49 GMT

عوامل چند قلوزايي و خطرات آن

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۰۵۲۸۰

عوامل چند قلوزايي و خطرات آن

خبرگزاري آريا -

يکي از مهم ترين خطرها در چندقلوزايي، زايمان زودرس و يا تولد نوزاد نارس مي باشد. يک بارداري طبيعي حدود 40 هفته طول مي کشد، ولي يک بارداري دو قلو در حدود 35 تا 37 هفته به طول مي انجامد.
عوامل بسياري در ايجاد بارداري چندقلوزايي سهيم هستند که برخي از آنها به شرح زير مي باشند:
وراثت: داشتن سابقه خانوادگي تولد چندقلو در خانواده مادري، شانس يک بارداري چند قلوزايي را تقويت مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تعداد بارداري هاي قبلي: داشتن سابقه بيش از يک بارداري در گذشته (به ويژه يک بارداري چند قلو)، شانس داشتن يک بارداري چند قلوزايي را افزايش مي دهد.
زايمان در سنين بالاتر (پير زايي): زنان مسني که باردار مي شوند، بيشتر احتمال دارد که دچار چند قلوزايي گردند.
درمان ناباروري: داروهاي درمان کننده ناباروري، تخمدان ها را جهت آزاد سازي تخمک هاي چندگانه تقويت مي کنند. روش هاي کمک باروري (ART) که شامل انتقال رويان به رحم است(مانند لقاح آزمايشگاهي)، به ميزان زيادي شانس چندقلو زايي مادر را افزايش مي دهند.
انواع چندقلوزايي
دو قلوي همسان: عبارت است از تقسيم شدن يک تخمک بارور شده به دو نيمه مساوي و ايجاد دو کودک مجزا و هم شکل. اين دو قلوها از لحاظ ژنتيکي شبيه يکديگر هستند و کروموزوم ها و خصوصيات جسماني يکساني دارند. آنها از جنس، مو، رنگ چشم و گروه خوني مشابهي برخوردار هستند.
دوقلوي غير همسان: از دو تخمک که توسط دو اسپرم مجزا بارور شده اند، حاصل مي گردند. اين دوقلوها بيشتر از خواهر و برادرهاي معمولي که از والدين مشترک هستند، چيزي به هم شباهت ندارند. ممکن است هم جنس و يا از دو جنس متفاوت باشند. اين نوع از دوقلوزايي رايج تر است و تنها اين نوع است که تحت تاثير عوامل: ژنتيک، سن مادر، نژاد و تعداد بارداري هاي قبلي مي باشند.
بيش از دو قلو : شامل سه قلو و يا بيشتر(مثل چهار قلو و يا پنج قلو) مي باشد. اين کودکان مي توانند همسان، غير همسان و يا ترکيبي از هر دو باشند. ولي اين تولدها نادر هستند؛ براي مثال سه قلوزايي تقريبا به ميزان يک تولد از 7000 تا 8000 تولد اتفاق مي افتد و چهار قلو زايي به ميزان يک تولد از 47 ميليون تولد.
خطراتي که احتمال آنها در چند قلوزايي بيشتر است، عبارتند از: تولد وزاد نارس، مسموميت حاملگي، ديابت بارداري، مشکلات جفت و مشکلات وابسته به رشد جنين
خطرات چند قلو زايي
يکي از مهم ترين خطرها در چندقلوزايي، زايمان زودرس و يا تولد نوزاد نارس مي باشد. يک بارداري طبيعي حدود 40 هفته طول مي کشد، ولي يک بارداري دو قلو در حدود 35 تا 37 هفته به طول مي انجامد. نزديک به نيمي از تمام دو قلوها بطور نارس به دنيا مي آيند (قبل از 37 هفتگي) و خطر زايمان زودرس با افزايش تعداد نوزادان چندقلو، افزايش مي يابد.
نوزادان نارس ممکن است با چالش هاي بسياري در سلامت‌شان مواجه شوند، چرا که نگهداري از نوزاد نارس بسيار متفاوت از يک نوزاد کامل (نوزادي که دوران جنيني اش را کامل گذرانده است) مي باشد. نوزادان نارس معمولا بعد از زايمان به بخش مراقبت هاي ويژه نوزادان(NICU) منتقل مي گردند.
ميزان عوارض مرتبط با سلامت، با افزايش درجه نارس بودن نوزاد، افزايش مي يابد و نوزاداني که در زمان نزديک‌تر به موعد زايمان طبيعي، متولد شده باشند با خطرات کمتري مواجه هستند.
ساير خطراتي که احتمال آنها در چند قلوزايي بيشتر است، عبارتند از: مسموميت حاملگي (پره‌اکلامپسي)، ديابت بارداري، مشکلات جفت و مشکلات وابسته به رشد جنين.
تاخير در تکامل و فلج مغزي در دو قلوها بيش از تک فرزندها شايع است و خطر ايجاد عوارض دائمي مرتبط با سلامت در چند قلوزايي بيشتر از زايمان تک نوزاد است.
به خاطر نگراني هاي مذکور، بسياري از پزشکان متخصص در درمان ناباروري، نيازمند والديني باحوصله و آينده نگر هستند که متحمل استفاده از مشاوره هاي دقيق در مورد احتمالات و خطرات مرتبط با چند قلو زايي باشند، چرا که روش هاي کمک باروري (ART)، شانس چندقلوزايي مادر را افزايش مي دهند.
زايمان خاص در چندقلوزايي
به محض اين که وضع حملتان شروع مي شود، احتمال دارد که به يک ابزار مانيتور جنين متصل شويد تا پزشک معالج‌تان بتواند روند رشد نوزادتان را کنترل کند.
فاصله زماني بين تولد فرزندان با روش طبيعي، معمولا کمتر از يک ساعت است.
از آنجا که سايز کودکان در چند قلوزايي معمولا کمتر از کودکان زايمان تک فرزندي است، لذا بيرون آوردن آنها آسان تر است و خوشبختانه همه کودکان چندقلو در يک موعد زماني به دنيا مي آيند.
در مورد زايمان چند قلوها ممکن است هميشه زايمان طبيعي ميسر نباشد. فضاي محدود در رحم مي تواند سبب فشردگي در ناحيه جفت يا بند ناف گردد. طولاني شدن فشردگي هاي مذکوربه موازات زايمان مي تواند يک يا هر دو کودک را در خطر جدي قرار دهد. لذا زايمان سريع با عمل سزارين، ممکن است براي اينطور موارد ضروري باشد.
موقعيت قرارگيري کودکان در رحم نيز مي تواند بر ميزان ايمني يک زايمان طبيعي موثر باشد. اولين کودک معمولا از ناحيه سر متولد مي شود، ولي کودکان بعدي ممکن است به صورتي در رحم جابه جا شده باشند که ناحيه پايين تنه شان به سمت پايين باشد.
معمولا اگر نوزاد اول از ناحيه سر متولد نشود، از عمل سزارين براي تولد نوزادان ديگر استفاده مي شود. همچنين اغلب سه قلوها و چند قلوها، توسط سزارين متولد مي شوند.
در روش سزارين، فاصله زماني بين تولد کودکان تنها در حدود چند دقيقه خواهد بود.
اگر زودتر از موعد مقرر زايمان کنيد، علايم شما و کودکان تولد يافته تان به دقت کنترل خواهند شد. ممکن است شرايطي پيش آيد که مجبور باشيد به سرعت در مورد روش زايمانتان تصميم بگيريد، لذا بهتر است قبلا به انتخاب خود فکر کرده باشيد.
بسياري از کودکاني که نارس متولد مي شوند (زودتر از موعد به دنيا مي آيند) نياز خواهند داشت که فورا براي برخورداري از مراقبت ويژه، به بخش مراقبت هاي ويژه نوزادان در بيمارستان منتقل شوند.
ملاقات اعضاي خانواده از مادر و نوزاد، اغلب دلگرم کننده است و مي تواند از اولين روز تولد نوزاد انجام شود.
براي مشاهده‌ي وب سايت دکتر فرشچي مي‌توانيد به آدرس اينترنتي www.novindiet.com مراجعه نماييد.
منبع:tebyan.net


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۵۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم

دریافت 5 MB

به گزارش همشهری آنلاین‌، بارداری بعد از ۳۵ سالگی در ردیف بارداری‌های پرخطر محسوب می‌شود، بنابراین لازم است تا مادر قبل از اقدام به بارداری چکاپ‌هایی را انجام دهد. فاطمه عدالت فر کارشناس مامایی، به چند مورد از چکاپ‌های مهم از جمله فشار خون و آزمایش های مربوط به قلب برای مادران بالای ۴۰ سالی که می‌خواهند باردار شوند، اشاره کرده است.

کد خبر 848347 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها سقط جنین خبر مهم بیماری - قلبی زنان - زایمان جنین بیماری - فشار خون مادر

دیگر خبرها

  • از چند ماهگی به نوزاد ماست بدهیم ؟
  • زنگ خطر جمعیت در کاشان به صدا درآمد
  • خطر ۷ نوع آفت در کمین درختان تهران | نحوه مبارزه شهرداری با این خطرات
  • تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان (عکس)
  • چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا (فیلم)
  • برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم
  • چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا + فیلم
  • نجات جان مادر باردار قمی از مرگ حتمی
  • شناسایی ۳۳ مورد سه قلوزایی در لرستان
  • لزوم پیوند کودکان با طبیعت از بدو تولد