Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@13:28:26 GMT

از باد جن تا باداراک در قاب جادويي

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۰۵۴۶۱

از باد جن تا باداراک در قاب جادويي

خبرگزاري آريا - کافي است نگاهي به کارنامه مستندسازان در ايران داشته باشيم، آن وقت است که به مستندهاي برگزيده‌اي بر مي‌خوريم که از دهه 40 تا 60 ساخته شده است.
شبکه مستند در يک اقدام جالب همه اين مستندها را در قالب يک مجموعه با نام «گنجينه» گردآوري کرده و در سه فصل آنها را براي مخاطبان به تصوير مي‌کشد تا هم يادآور مستندهاي خوب کلاسيک باشند و هم اين‌که پخش چنين آثاري براي مستندسازاني که بيننده اين مجموعه هستند، ساختار آموزشي و پژوهشي داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شايد اين تصور وجود دارد که مخاطبان اين برنامه خاص هستند، اما به دليل تنوع موضوع در انتخاب مستندها، مخاطبان عام هم از تماشاي اين برنامه استقبال کرده‌اند و با علاقه پيگير اين برنامه هستند.
روايت مستند از خالق سريال «روزي روزگاري»
مسلماً وقتي صحبت از مستندهاي آرشيوي مي‌شود بايد سازندگان چنين برنامه‌هايي سراغ بهترين‌ها بروند تا براي مخاطب جذابيت لازم را داشته باشد.
مجموعه گنجينه در بيست و يکمين قسمت مستند باداراک را از خالق سريال خاطره‌انگيز
روزي روزگاري پخش کرد. امرا... احمدجو اين مستند را سال 1363 ساخت و مي‌توان گفت جزو نخستين مستندهايي بود که بعد از انقلاب ساخته شد. اين مستند گزارشي از مراسمي به همين نام در قره کليسا بود که روانه آنتن شد.
علف آمريکايي در شبکه مستند
در قالب اين مجموعه، فيلم «زندگي در ارتفاعات» عزيزا... حميدنژاد هم پخش شده است. حنيف شهپرراد که تهيه‌کنندگي اين مجموعه را به‌عهده دارد درباره انتخاب مستندهايي که در اين مجموعه پخش مي‌شود، تاکيد کرد که سعي مي‌کنند مستندها را متنوع انتخاب کنند. يعني مستندهايي از گونه‌هاي مختلف را که در داخل ايران ساخته شده پخش مي‌کنند. حتي مستندي را پخش کرده‌اند که سازنده‌اش يک آمريکايي بود؛ مستند «علف» با کيفيت اچ‌دي پخش شد و خيلي هم مورد استقبال قرار گرفت. اين تهيه‌کننده با بيان هدف شان تصريح کرد که از گونه‌هاي مختلف مستند اجتماعي و حتي تجربي هم در بين کارها قرار داده‌اند به‌عنوان مثل «پ مثل پليکان» پرويز کيمياوي يک مستند داستاني است که مدتي قبل پخش شد.
در همين راستا فقط سراغ مستندسازان نرفته‌اند؛ بلکه مستند کارگردان‌هايي که آثار داستاني داشته‌اند را هم پيدا کرده اند و پخش هم شده است. مثل کارهاي ناصر تقوايي، خسرو سينايي و افرادي ديگر.
مستندهايي درباره اقليم‌هاي مختلف
تهيه‌کننده مجموعه مستند گاهي آثاري را انتخاب مي‌کند که براي مخاطبان جديد باشد و تاکنون نمايش داده نشده است. مثل جست‌و‌جو ساخته امير نادري يا فاجعه کربلا به کارگرداني زکريا هاشمي. شهپرراد تاکيد کرد که رويکرد سري سوم اين مستند پژوهشي است و مورد اقبال مستندشناسان و مخاطبان خاص و حتي مخاطبان عام قرار گرفته است. همچنين در اين مجموعه گاهي بعضي از مستندهايي که درباره اقليم‌هاي مختلف است، پخش مي‌شود. به گفته تهيه کننده استقبال از اين مستندها خوب بوده و بازخوردهاي خوبي هم تا الان دريافت شده است.
شهپرراد براي انتخاب مستندها محدوديتي ندارد و بيشتر سعي مي‌کند مستندها تنوع موضوعي داشته باشند. همچنين بعد از 24 ساعت از پخش‌شان در سايت شبکه مستند بارگذاري مي‌شود و علاقه‌مندان مي‌توانند در آنجا ببينند. ضمن اين‌که به بهانه پخش هر مستند نگاه دوباره به هنرمند فيلمساز، زندگي و نوع فيلمسازي‌اش مي‌شود. از ديگر آثاري که اين مجموعه پخش کرده، مستند باد جن از آثار ناصر تقوايي است. اين فيلم مستند با گويندگي احمد شاملو از نخستين توليدات تلويزيون ايران در سينماي مستند است و به بازنمايي مراسم «زار» در جنوب ايران مي‌پردازد. ناصر تقوايي سال‌1348 اين مستند سياه و سفيد را در سفري به بندر لنگه ساخت.
صداي پير دوبلاژ در گنجينه
غلامعلي افشاريه گفتار متن مجموعه مستند گنجينه را مي‌خواند. او از ابتداي شروع فعاليت اش در دنياي دوبله بيشتر در حوزه فيلم سينمايي، سريال و انيميشن فعال بوده، اما از 10 سال قبل که نريشن کارهاي مستند را انجام داده، بيشتر علاقه‌مند به اين‌گونه از برنامه‌سازي شده و به همين دليل تمرکزش را در اين حوزه گذاشته است. وي درباره مجموعه گنجينه تاکيد کرد که در اين مجموعه مستندهاي تاريخي و قديمي پخش مي‌شود که برخي از اين آثار را در دوران جواني ام ديده و بعضي ديگر را نه. به همين دليل خواندن نريتور اين مجموعه برايش خيلي جذابيت دارد، زيرا هم مستندهاي کلاسيک و قديمي را مي‌بيند و ضمن اين‌که برايش تداعي‌کننده خاطرات قديمي است به دانش او هم اضافه مي‌شود. او در ادامه توضيح داد که البته از سال‌ها قبل که دوبله مستند را شروع کرده به اين ژانر خيلي علاقه‌مند شده و بيشتر در دوبله مستند فعاليت مي‌کند، زيرا در قالب دوبله چنين آثاري اطلاعات متعددي در حوزه‌هاي مختلف هم کسب مي‌کند که برايش خالي از لطف نيست.
فاطمه عودباشي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۵۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسعود اسکویی تا آخرین نفس در رادیو ورزش به عشق مخاطبان زندگی کرد

معاون صدا در پی درگذشت مسعود اسکویی گفت: مسعود اسکویی، شاگردان بسیاری را برای صدا تربیت کرد و عمر پربرکت خود را وقف خدمت به مردم و انعکاس شور و هیجان رویدادهای ورزشی به مخاطبان رادیو کرد.

به گزارش ایسنا، پیام تسلیت علی بخشی‌زاده، معاون صدا در پی درگذشت مسعود اسکویی گوینده پیشکسوت رادیو به شرح زیر است:

«هوالباقی

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
با نهایت تأسف و تأثر درگذشت شادروان «استاد مسعود اسکویی» پیشکسوت گرانقدر عرصه رادیو و گوینده نام آشنا و صدای ماندگار رادیو ورزش را به جامعه رسانه و ورزش کشور تسلیت عرض می‌کنم.

مرحوم مسعود اسکویی عزیز که عمر پربرکت خود را وقف خدمت به مردم و انعکاس شور و هیجان رویدادهای ورزشی به مخاطبان رادیو کرد، با صدایی گرم و گیرا و لحنی صمیمی و به‌یادماندنی، خاطرات ماندگاری را در اذهان شنوندگان به یادگار گذاشت.

تعهد، اخلاق حرفه‌ای، شور و اشتیاق وصف‌ناپذیر ایشان به ورزش و عشق بی‌حد و مرز به رادیو، الگویی ارزشمند برای نسل‌های آینده گویندگان و اهالی رسانه خواهد بود.
درگذشت این گوینده پیشکسوت و پرتلاش ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای جامعه رسانه و ورزش کشور است. از خداوند متعال برای ایشان رحمت واسعه و علو درجات و برای خانواده محترم، صبر و شکیبایی آرزومندیم.

او تا آخرین نفس در رادیو ورزش به عشق مخاطبان زندگی کرد و یاد و خاطره او همواره در قلب‌هایمان زنده خواهد ماند.

علی بخشی زاده
معاون صدای رسانه ملی»

در این زمینه بخوانید:

صدای مسعود اسکویی را بشنوید/ گزارشگری که امروز درگذشت

به گزارش ایسنا، مسعود اسکویی، گوینده و مجری کارشناس پیشکسوت شبکه رادیویی ورزش که چندی پیش به دلیل شکستگی ناحیه لگن و پا در بیمارستان بستری بود، صبح امروز (١٢ اردیبهشت) در بیمارستان دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام  

دیگر خبرها

  • الگوریتم اینستاگرام تغییر می کند؟
  • بهترین تبلیغات برای لباس فروشی (8 روش رایگان و زود بازده)
  • مسعود اسکویی تا آخرین نفس در رادیو ورزش به عشق مخاطبان زندگی کرد
  • سامان احتشامی در تهران کنسرت برگزار می‌کند
  • گفت‌وگو باکارگردان مجموعه‌مستند «پابه‌ماه»/ قصه‌هایی تماشایی از امید و زندگی
  • وینیسیوس: حالا وقت شب جادویی در برنابئو است
  • درخواست مخاطبان برای تولید نون‌ خ ۶
  • حرف‌های سلمان نون خ با مردم در ساختمان صدا و سیما |‌ ویدئو
  • بازیگران «نون خ 5» با مخاطبان گفتگو کردند
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر