Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@23:17:18 GMT

هم عالِم بود، هم عالِم‌پرور

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۰۵۸۶۲

هم عالِم بود، هم عالِم‌پرور

مرحوم احمد احمدی از جهت علمی جامع معقول و منقول و جامع فلسفه اسلامی و فلسفه غرب است و شخصیت‌هایی چون ایشان بسیار نادر بوده و هستند. ایشان بویژه بر فلسفه کانت تسلط کافی داشت و می‌دانیم کانت از بزرگترین فیلسوفان دوران مدرنیته است و هنوز هم اروپائیان تحت تأثیر اندیشه‌هایش هستند. دکتر سید کاظم اکرمی وزیر سابق آموزش و پرورش و نماینده دور اول مجلس

ایران آنلاین / گروه اندیشه:

مرحوم دکتر احمدی در کتاب «بن‌لایه‌های شناخت» راجع به اندیشه کانت نقدهایی دارند البته آنجایی که اندیشه کانت درست و عقلانی بود آن را هم پذیرفته است و هیچگاه با دیگر اندیشه‌ها دگماتیسم برخورد نمی‌کرد بلکه همواره در حوزه اندیشه برخوردی منصفانه و خردمندانه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تسلط ایشان بر فلسفه اسلامی و همچنین شاگردانی که در این حوزه پرورانده‌اند قابل توجه است اما در قسمت منقول مباحث فقهی زیاد وارد نشدند و بیشتر بر مباحث عقلی تمرکز کردند.
دکتر احمدی بنیانگذار سازمان «سمت» بود و قریب به 25 سال این سازمان را اداره کرد و در این مدت بیش از دو هزار جلد کتاب دانشگاهی در زمینه علوم مختلف و بویژه علوم‌انسانی منتشر کرد که نه تنها دانشگاه‌های ایران از آن بهره می‌گیرند بلکه دانشگاه‌های افغانستان و برخی از کشور‌های فارسی زبان نیز از این آثار استفاده می‌کنند حتی بعضی از این کتاب‌ها به زبان‌های اروپایی نیز منتشر شده‌اند.
مرحوم احمدی هم عالِم بود، هم عالِم‌پرور و هم نشر علم می‌کرد. ایشان هر سه وجه را با هم داشت به همین دلیل می‌توان گفت که بواقع شخصیت کم‌نظیری بود. او در کار تدریس حساسیت بالایی داشت و پایان‌نامه‌ها را از ابتدا تا انتها کلمه به کلمه می‌خواند و اصلاح می‌کرد. از این رو، دانشجویانی که با او پایان نامه می‌گرفتند کار دشواری در پیش داشتند اما در نهایت از اعتبار علمی ایشان هم سهم می‌بردند. به این اعتبار می‌توان گفت میراث ایشان برای جامعه ما، فراتر از کتاب‌ها، مقالاتی که از ایشان برای ما برجای مانده، «اخلاق علمی» ایشان است که می‌تواند نمونه یک عالِم اسلامی باشد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۵۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم امروز (دوشنبه) در آیین گرامیداشت مقام استاد کریم مجتهدی به نام یک عمر معلم اظهار داشت: استادان معمولا دو وجه تحقیق و تالیف و تدریس و تعلیم دارند و در یکی از وجوه قوی هستند، اما استاد مجتهدی در هر دو وجه بسیار قوی بود و به این دلیل توانست جریان فکری راه بیاندازند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: استاد مجتهدی به دلیل تعلق خاطر زیادی که به فرهنگ ایرانی و اسلامی داشت، مشکل بحران هویت را مد نظر قرار داد.

نجفی گفت: استاد مجتهدی نگاهی عمیق داشت و این نگاه باعث می‌شد انقلاب و شرایط فعلی را بهتر درک کند. وی معتقد بود می‌توانیم از فرهنگ خود سوال بپرسیم ولی جواب باید از فرهنگ خودمان باشد.

وی افزود: استاد مجتهدی معتقد بود غرب شناسی واجب و غرب زدگی حرام است.

استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در این مراسم گفت: در مطالعات تطبیقی چند اندیشه یا نظریه علمی با استفاده از روش‌های مختلف مقایسه می‌شود تا شباهت و تفاوت‌های نظریه‌ها را بشناسیم. معمولا فلاسفه به مطالعه تطبیقی فلسفه‌هایی که هر کدام به جهان‌های علمی مختلفی تعلق دارند، علاقه نشان نمی‌دهند. عده‌ای معتقدند مقایسه ممکن است ولی سودمند نیست.

حجت الاسلام رضا غلامی ادامه داد: استاد مجتهدی را به عنوان فیلسوف منتقد و نقاد فرهنگ غرب می‌شناسیم. البته با اینکه خود را متخصص فلسفه غرب می‌دانست، مطالعات مفصلی در اشراقی و صدرایی داشت و به طور طبیعی بنابراین ساختار فلسفه اسلامی را هم می‌شناخت.

وی با اشاره به کتاب «فلسفه و فرهنگ» نوشته دکتر مجتهدی گفت: وی در این کتاب فیلسوفان مختلف را از جهان‌های مختلف گردهم آورده و سخنان آنها را بیان و نقد کرده است.

غلامی گفت: استاد مجتهدی نگاه از بیرون به فلسفه اسلامی داشتند و برداشت‌های نو و بدیعی از فلسفه اسلامی ارایه داد. در این ارایه گاهی با شوق انگیزی دیدگاه‌های سهروردی را طرح می‌کند و همین بدیع نگری به فلسفه صدرایی هم مشاهده می‌شود.

وی گفت: ادامه اقدامات استاد مجتهدی به نفع هر دو فلسفه اسلامی و غرب است و این تلقی از مدرنیستم که در تعارض کامل با سنت است، تلقی درستی نیست و از رویکرد کاریکاتوری به غرب و غرب مدرن نشات می‌گیرد.

استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: مطالعات تطبیقی بیش از همه فرصت رشد فلسفه اسلامی و بازشدن پنجره‌های تازه به روی فلسفه اسلامی را فراهم می‌کند و فرصت‌های نوآوری را در فلسفه اسلامی به وجود می‌آورد.

وی نتیجه گرفت: فلسفه اسلامی حتی در جهان خود که جهانی آسمانی است و نه جهانی زمینی، از رشد لازم باز مانده است.

غلامی در پایان گفت: حتی نوآوری‌های علامه طباطبایی در فلسفه به دلیل مواجهه ایشان با جهان فلسفه‌های غربی است که بعد از ایشان فلاسفه اسلامی چنین مواجهه‌هایی ندارند و شاهد نوآوری‌های بیشتر هم نبودیم.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی
  • واکنش سوسن پرور و صهبا شرافتی به قضاوت مردم (فیلم)
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • فلسفه نام‌گذاری ماه‌های شمسی چیست؟
  • مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین رونمایی می‌شود
  • در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد، قیمت نان ۳۲ برابر شد!
  • مومنی، اقتصاددان: در هشت سال دولت احمدی نژاد، قیمت نان 32 برابر شد!
  • پاک پرور: حیف شد سپاهان را نبردیم
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • سوپر گل پاک‌پرور همه را شوکه کرد