Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتاق بازرگانی تهران ضمن انتقاد از عدم مشارکت دولت با بخش خصوصی برای حل مسائل و مشکلات اقتصادی، درباره حجم نقدینگی در کشور هشدار جدی داد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، مسعود خوانساری، امروز در چهلمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گفت: با توجه به اینکه تحریم‌های روزبهروز شدیدتر و جدی‌تر و حلقه محاصره تنگ‌تر می‌شود، وظیفه ما در اتاق بازرگانی به عنوان بخش خصوصی نیز بیشتر می‌شود و به نظر می‌رسد، باید در ارتباط با مباحث خارجی بیشتر شرکت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سخنان رهبری در جمع مقامات دولتی و تأکید ایشان بر دیپلماسی خارجی، افزود: البته ما این کار را شب گذشته در همایش فعالان اقتصادی با سفرای خارجی کشورهای مختلف آغاز کردیم، به طوری که 30 سفیر از کشورهای مختلف در این همایش حضور داشتند و در همین ارتباط تلاش داریم تا با کشورهای همجوار مثل عراق، عمان، قطر و افغانستان ارتباط ویژه‌ای در ارتباط با صادرات در زمان تحریم‌ها برقرار کنیم و در این راستا برنامه مشخصی تدوین می‌کنیم، تا به صورت خاص موانع را برطرف کنیم، تا اندازه‌ای تنگناهایی که از تحریم حاصل می‌شود از این طریق کاهش دهیم.

خوانساری با بیان اینکه از دولت خواهش داریم از نظرات بخش خصوصی بیشتر استفاده کنند و مورد توجه قرار دهند، افزود: اگرچه در گفتار توجه به بخش خصوصی بیان می‌شود، ولی در عمل کمتر شاهد آن هستم و ما می‌خواهیم که تصمیم‌گیری‌ها هم زودتر انجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران، گفت: در چهار سال گذشته 53 بار بحث تک نرخی کردن ارز و احتمال جهش ناگهانی آن را اعلام کردیم، ولی متاسفانه گوش داده نشد و اتفاقی افتاد که نباید می‌افتد و تصمیمی که گرفته شده دیرهنگام بود، بنابراین اثری نداشت.

وی در مورد تصمیمات اخیر ارز در فروردین ماه امسال، گفت: باید درباره قیمت ارز و ممنوعیت آن تذکراتی داده شود.

خوانساری با اشاره به راه اندازی بازار ثانویه، گفت: اگرچه راه اندازی آن دیرهنگام بود، اما باز در مورد اقلام صادراتی مؤثر است.

خوانساری با اشاره به مشکلاتی که برای تخصیص ارز وجود دارد، اظهار کرد: در زمینه مواد اولیه تولید دارو و داروهای وارداتی مشکلاتی وجود دارد که اگر دیر به آن رسیدگی شود، قطعا مشکلاتی به وجود خواهد آمد، بنابراین از دولت می خواهیم که به این موضوع قبل از بروز بحران سریع رسیدگی شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در زمینه کالاهایی که قبل از بخشنامه جدید ارزی با ارز آزاد خریداری شده و از آنجا که در بخشنامه جدید پیش بینی نشده، ترخیص آن از گمرکات به مشکل خورده است و به نظر می‌رسد، در این مورد باید تصمیم‌گیری سریعی انجام شود.

خوانساری به موضوع تخلفات ارز، سکه و خودرو اشاره کرد و گفت: بسیاری از این تخلفات منشأ در سیاست‌گذاری دولت دارد، چراکه در مورد ارز از همان ابتدا در اتاق بازرگانی اعلام کردیم که بحث ارز 4200 تومانی شدنی نیست و قطعا مشکلاتی را ایجاد می‌کند و دولت به آن اصرار داشت، پافشاری شد که این امر شدنی است؛ بنابراین گفته شد که ما به همه نیازهای کشور ارز 4200 تومانی را می‌دهیم.

وی افزود: بنابراین یک صفی تشکیل شد و تقاضای زیادی هم ایجاد شد؛ زیرا وقتی اعلام می‌کنیم که به همه متقاضیان ارز 4200 تومانی می‌دهیم متقاضیان واقعی و غیرواقعی خواستار دریافت آن می‌شود و بیش از 200 میلیارد دلار تقاضا برای ارز به وجود آمد و معلوم بود که شدنی نیست و وقتی این اتفاق افتاد بگیر و ببند شد که چرا این ارز داده شده است.

وی به بحث پیش فروش سکه اشاره کرد و گفت: این کار برای جمع آوری نقدینگی انجام شد، اما تعیین نشد که هر خریدار چند سکه می‌تواند، بخرد و بعد معلوم شد که یک نفر 30 هزار خریده و یک نفر 10 هزار قطعه خریده است که این مسائل اثر سوئی که در روحیه مردم دارد از مسائل اقتصادی بیشتر است و این مسائل ناشی از عدم مشورت دولت با بخش خصوصی است.

خوانساری به موضوع خودرو اشاره کرد و گفت: در اول شهریور 96 با ارسال نامه‌‌ای به وزارت صنعت اتفاقات امروز در بازار خودرو را گوشزد کردیم که متأسفانه به آن توجهی نشد و قطعا اگر آن زمان تصمیم‌گیری می‌شد، الان مسائلی که در بازار خودرو به وجود آمده، پیش نمی‌آمد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران، گفت: اگر قرار است ارز هر قیمتی باشد، باید برای همه یکسان باشد و نباید ارز به عده‌ای به صورت یارانه‌ای و به عدهای به صورت آزاد داده شود زیرا دو نرخی بودن، فساد آور است و باید این اقتصاد بر اساس یک بازار آزاد کنترل شده، پیش رود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران، افزود: همچنین ما معتقدیم نرخ کالاهایی که با ارز سوبسیدی وارد شده حتما باید کنترل شود و ما معتقدیم ارز سوبسیدی به کالاهای اساسی و دارو و کالاهایی که در بازار قابل کنترل است، اختصاص یابد.

وی به نقدینگی اشاره کرد و گفت: موضوع نقدینگی هم یکی از مواردی است که از دولت استدعا داریم به آن بپردازد و حتی خطرناک تر از بحث ارز است؛ این موضوع همانند بهمنی است که در هرجا سقوط کند، آنجا را خراب می‌کند و آفات زیادی را برای اقتصاد خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۷۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پالایشگاه آبادان به سوددهی ۱۲هزار میلیارد تومانی رسید

به گزارش خبرنگار مهر به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، جواد اوجی بعدازظهر روز گذشته، یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت در نشست هیئت دولت در گزارشی از فعالیت‌های پالایشگاه آبادان، با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۴ وزیر نفت وقت با اعلام زیان‌ده‌بودن این پالایشگاه گفته بود، دولت حاضر است آن را رایگان واگذار کند، گفت: با اقدام‌هایی که در دولت مردمی با تکیه بر توان سازندگان، متخصصان و پیمانکاران داخلی و به بهره‌برداری رساندن فاز دوم این پالایشگاه انجام شد، پالایشگاه آبادان امروز یکی از سودده‌ترین واحدهای تولیدی است که پارسال ۱۲ همت سودآوری داشته است.

وی با اشاره به رسیدن تولید بنزین در این پالایشگاه از روزانه ۸ میلیون لیتر در ابتدای دولت سیزدهم به روزانه ۱۵ میلیون لیتر، تولید گازوئیل از روزانه ۱۵ میلیون لیتر به ۱۹ میلیون لیتر و کسب رتبه نخست صادرات در بورس کالا و انرژی در سال ۱۴۰۲، تصریح کرد: تا ۲ ماه آینده واحد هیدرو کراکر این پالایشگاه نیز به بهره‌برداری می‌رسد و مابه‌ازای ارزی تولید گازوئیل یورو ۵ آن ۳ میلیون یورو دیگر افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت همچنین با اشاره به افزایش ۲۱۰ هزار بشکه‌ای تولیدات و تأمین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تبریز، شازند، بندرامام، بوعلی و رازی، افزود: در طول فعالیت دولت سیزدهم، تعداد محصولات تولیدی این پالایشگاه از ۲۱ محصول در سال ۱۴۰۰ به ۳۴ محصول رسیده و با اقدام‌های انجام‌شده، تنها در سال گذشته ۱۳۰۰ فرصت شغلی ثابت و غیرثابت در این مجتمع ایجاد شد که امسال نیز ۶۰۰ نفر به نیروهای شاغل در پالایشگاه افزوده می‌شود و حداقل هزار نفر نیز در پیمانکاری‌های توسعه فاز ۳ آن مشغول فعالیت خواهند شد.

کد خبر 6097892 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • نظام ارزی ،صادرکننده را با محدودیت مواجه کرده است
  • زیر پوست شهر؛ وضعیت اجاره اتاق‌های مجردی در تهران! | تصویر
  • سفر روسای اتاق‌های بازرگانی به تهران با هدف سرمایه‌گذاری
  • پشت پرده کاهش اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی
  • هشدار ستاد مبارزه با قاچاق کالا به صاحبان مالها
  • پالایشگاه آبادان به سوددهی ۱۲هزار میلیارد تومانی رسید
  • بختیاری‌زاده: اتفاقات ‌ناگوار فولاد ماحصل تفکرات مدیریت‌های سال‌های قبل است
  • راه اندازی دفتر تجاری اتاق بازرگانی قزوین در اقلیم کردستان عراق
  • ارایه تسهیلات به واحدهای تولیدی خراسان رضوی متوقف شده است
  • واریز ۲هزار و ۳۰۰میلیارد تومانی به دهیاری‌ها