Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان کرمان گفت:شورای نگهبان فیلتری حساس ، دقیق و ناظری محاسبه گر برای جلوگیری از نفوذ نااهلان و نامحرمان به مجلس شورای اسلامی است .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام و المسلمین علی توکلی رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان با اشاره به این که یکی از بخش های قابل توجه در قانون اساسی کشور وجود شورای نگهبان قانون اساسی می باشد ؛ اظهار داشت : شورای نگهبان فیلتری حساس ، دقیق و ناظری محاسبه گر برای جلوگیری از نفوذ نااهلان و نامحرمان به مجلس شورای اسلامی است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت : بعد از گذشت حدود 40 سال از انقلاب عملکرد شورای نگهبان نشان داده است که برای اجرای قانون جهت ورود نامزدها به مجلس شورای اسلامی بدون رودربایستی از کسی به قانون عمل کرده است .


توکلی خاطر نشان کرد : اگر شورای نگهبان وجود نداشت مجلس شورای اسلامی جولان گاه بسیاری از افراد مسئله دار و عزیزشده بود .


رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان کرمان افزود : همان طور که در قانون اساسی آمده شورای نگهبان دارای چندین وظایف می باشد که یکی از این وظایف تایید مصوبات مجلس شورای اسلامی به منظور انطباق داشتن آن ها با قانون اساسی و شرع مقدس است.


وی با بیان این که وقتی شاکله نظام ما اسلامی است باید مقررات و قوانینی که در آن تصویب می شود نیزمنطبق با مقررات اسلامی باشد ؛ عنوان کرد : قانون گذار این پیش بینی را کرده که اگر بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی اختلافی به وجود بیاید مجمع تشخیص مصلحت نظام باید این اختلاف را رفع کند و تصمیم آن حجت و قانون است .


توکلی ادامه داد : یکی از وظایف مهم شورای نگهبان نظارت بر برگزاری انتخابات می باشد که معمولا در ایامی که قرار است انتخابات برگزار شود هجمه ها و مخالفت های با شورای نگهبان بیشتر می شود ولی شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی معتقد است که از ابتدا که ثبت نام ها شروع می شود باید بر همه عملکردهای نحوه ثبت نام نظارت داشته باشد و به تعبیری نظارت استصوابی باشد .


رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان کرمان اضافه کرد : در زمان انتخابات اظهارو نظرهایی بر علیه شورای نگهبان انجام می شود که مسئله برانگیز می شود و هجمه هایی علیه شورای نگهبان و اعضایش آغاز می کنند تا بتوانند آن را تحت تاثیر قرار دهند که خوشبختانه شورای نگهبان تا کنون در مقابل همه این فشارها مقاومت کرده است.


وی تصویب قانون اساسی را یکی دیگر از وظایف شورای نگهبان دانست و گفت : اگر یکی از اصول قانون اساسی ابهام و نیازمند تفسیر باشد باید شورای نگهبان این تفسیر را اعلام و ابهام را برطرف کند .


توکلی در پایان گفت : شورای نگهبان وابسته به هیچ یک از سران قوا نمی باشد و جدای از این سه قوه عمل می کند و تا کنون حجت برایش تمام بوده و بر اساس مدارک و مستندات اظهار نظر های مثبت و منفی در مورد افرادی که نامزد بودنده اند ، داشته است .


انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۷۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقاط قوت و ضعف مجلس یازدهم/ «نظارت» در مجلس آینده تقویت شود

«مجتبی یوسفی» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اولویت‌های مهمی که باید در مجلس دوازدهم پیگیری شود، گفت: از آنجایی که در یک دهه گذشته حوزه اقتصاد مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، باید مجالس و دولت‌های مختلف، اولویت اساسی خود را رفع مشکلات اقتصادی کشور بدانند.

وی بیان کرد: اولویت اصلی همه مسؤولان باید حل مشکلات اقتصادی مردم باشد، چرا که مردم نجیب ما در همه عرصه‌ها مانند انتخابات ثابت کرده‌اند که پشتیبان نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید به اقتصاد، اشتغال و وضعیت معیشتی مردم توجه اساسی شود. متأسفانه رقابت نهادهای دولتی و شبه دولتی با بخش خصوصی باعث شده است که شاهد بهره‌وری پایین باشیم و از سوی دیگر سرمایه‌گذاران واقعی نتوانند آن طور که باید و شاید فعالیتی در حوزه‌های اقتصادی داشته باشد. برای مثال، می‌بینیم که انحصار در حوزه خودرو چه مشکلاتی را برای مردم و بخش صنعت کشور ایجاد کرده است.

اولویت اول ما باید حل مسائل اقتصادی باشد

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درست است که اولویت اول ما باید حل مسائل اقتصادی باشد، اما توجه به مسائل اجتماعی و نقش مردم در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها هم باید مورد توجه جدی باشد.

منتخب مردم اهواز در مجلس دوازدهم در ادامه درباره نقاط ضعف مجلس یازدهم، یادآور شد: قطعاً مجلس یازدهم یکسری اشکالات داشت، اما نظام مسائل کشور را به خوبی شناخت و در آن ریل حرکت کرد. برای مثال، مجلس یازدهم قوانین اقتصادی خوبی به تصویب رساند و مصوبات خوبی در حمایت از اقشار مختلف جامعه داشت که می‌توان به مصوباتی چون رتبه‌بندی معلمان، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اشاره کرد. اصلاح قانون بانکداری و اصلاح نظام ارزی باید باز هم در دستورکار باشد و مجلس آینده هم باید به آن بپردازد.

زیرساخت‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فراهم نبود

یوسفی متذکر شد: البته در تصویب برخی از قوانین در مجلس یازدهم تعجیل شد؛ درست است که «حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی» پیشنهاد دولت بود، اما چون زیرساخت‌های این کار فراهم نبود نباید در مجلس به تصویب می‌رسید.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین شاهد اطلاع رسانی ضعیف در مجلس یازدهم بودیم، به این معنا که بعضاً شاهد برخی حاشیه سازی‌ها برای این مجلس بودیم. همچنین برخی از مصوبات مجلس در این دوره و آثار آن به خوبی برای مردم تبیین نشد.

وی درباره این انتقاد به مجلس یازدهم که قوانین مهمی را تصویب کرد اما بر اجرای آن به خوبی نظارت نکرد، گفت: این مشکل مربوط به همه مجالس ما در ادوار مختلف است، البته مجلس یازدهم یک تفاوت اساسی با مجالس قبلی داشت و این بود که یک روز را برای نظارت بر عملکرد دولت و دستگاه‌های اجرایی تحت عنوان «سه‌شنبه‌های نظارتی» در نظر گرفت.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: البته به اعتقاد بنده باید دو روز در مجلس تحت عنوان روزهای نظارتی باشد. بر این اساس بهتر است که روزهای نظارتی در مجلس آینده توسعه پیدا کند و به صورت تخصصی موضوعات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

کد خبر 6093076 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • آخرین خبر از پاسکاری برنامه هفتم توسعه میان مجلس و شورای نگهبان /تکلیف بودجه ۱۴۰۳ در این مجلس روشن می شود؟
  • نقاط قوت و ضعف مجلس یازدهم/ «نظارت» در مجلس آینده تقویت شود
  • ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه چه زمانی بررسی می‌شود؟
  • بابایی کارنامی: درآمد کارگران ساختمانی طبق قانون باید از فرمول مشخصی محاسبه شود
  • بابایی کارنامی: درآمد کارگران ساختمانی طبق قانون باید از فرمول مشخصی محاسبه شود / ۱۶ هزار میلیارد تومان برای بیمه این کارگران نیاز است + فیلم
  • اجرای مدیریت یکپارچه شهری از اساسی‌ترین طرح‌ها در شورا‌هاست
  • بابایی کارنامی : درآمد کارگران ساختمانی طبق قانون باید از فرمول مشخصی محاسبه شود + فیلم
  • نامه سوم روحانی به شورای نگهبان درباره ارائه مستندات ردصلاحیتش
  • مجلس یازدهم نگاه ویژه‌ای به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها داشت
  • رفتار تبلیغاتی کاندیدهای انتخابات مجلس رصد می‌شود