Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@14:09:11 GMT

زمینه‌های مشارکت مردمی در مسابقات قرآن فراهم شود

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۳۲۰۱۲

مهدی قره‌ شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن کشور در حاشیه برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن کریم در استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا یزد با اشاره به تاثیر برگزاری مسابقات اوقاف در ترویج فرهنگ قرآنی اظهار کرد: این مسابقات، مسابقات تخصصی است و جامعه هدف، جامعه ای خاص هستند و باید به خوبی برنامه ریزی شود و فضاسازی صورت گیرد و اهدافی از این قبیل داشته باشد که مردم را به این حوزه جذب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمینه‌های مشارکت مردمی در مسابقات قرآن فراهم شود
وی ادامه داد: احساس می کنم که سازمان اوقاف آن طور که در مسابقات بین المللی و کشوری سرمایه گذاری می کند در مسابقات استانی این اقدام صورت نمی گیرد، افراد حاضر در این مسابقات، شرکت کنندگان هستند، همان طوری که در مسابقات بین المللی این سیاست دنبال می شود که در سالن مسابقات عموم حضور داشته باشند، همین برنامه ریزی در استان دنبال شود و تلاش کنیم مسابقات به نحوی برنامه ریزی شود که مردم هم مشارکت و حضور فعال داشته باشند.
قره شیخلو افزود: در استان یزد در این دو روز حضور بنده، هوا بسیار گرم است و مسابقات در ساعات اداری است که اکثرا درگیر هستند، شاید بتوان مسابقات را طوری برنامه ریزی کرد که بعد از ظهر و از ساعت 6 تا 10 و 11 شب که مردم فراغت بیشتری دارند برگزار شود و صدا وسیما در استان نیز اهمیت بیشتری هم برای پوشش هم برای اطلاع رسانی قائل باشد.
وی گفت: مسابقاتی برنامه ریزی شود که برای عموم جذابیت داشته باشد و با وجود این فضای بزرگ اقدامات جنبی می توان انجام داد و برای فضایی طراحی شود که تبلیغی، ترویجی و جذب جوانان به قرآن اتفاق افتد.
قره شیخلو افزود: دوستان در استان برای مسابقات قرآن باید فکر و سرمایه گذاری بیشتری داشته باشند و این سرمایه گذاری حتما سرمایه گذاری ریالی نیست و برنامه ریزی باشد که از این ظرفیت استفاده شود، همه چیز تدارک دیده می شود فقط مشارکت پایین است و باید این جنبه تقویت شود.

یزد سیر نزولی داشته است
داور مسابقات قرآن در استان یزد در پاسخ به ایکنا در خصوص ارزیابی شما از قاریان یزدی گفت: آخرین باری که به عنوان داور مسابقات در این استان حضور یافتم، چهار، پنج سال پیش بود که نسبت به آن زمان خیلی افت کرده و به اساتید داور استانی نیز عرض کردم حیف یزد است که هم افراد قرآنی‌ برجسته ای دارد هم استعدادها و ظرفیت های خوبی دارد و باید کار بیشتری صورت گیرد.
وی ادامه داد: تمرین و ممارست لازمه قرائت قرآن است تعدادی از افراد به مرحله ای که می رسند تلاوت قرآن را رها می کنند و همین باعث افت آنها می شود، در مجموع در رشته ترتیل و قرائت که دیروز برگزار و نمره داده شد چیزی که از استان یزد انتظار داشتم محقق نشد.
قره شیخلو در پاسخ به راهکارهای پیشنهادی شما اظهار کرد: در این زمینه در بحث آموزش باید سرمایه گذاری شود، در استان اساتید خوبی حضور دارند که می توانند زمینه ارتقا ار فراهم نمایند، در استان باید به همشهریان اعتماد بیشتری وجود داشته باشد متاسفانه آفتی که در استان ها وجود دارد همه تهران زده هستند و باید اساتید از تهران باشند در حالی که استان های ما اکثرا به ظرفیتی رسیده اند که اساتید خوبی دارند.

بازگشت به جایگاه اصلی در گرو توجه به استعدادهای استان است
وی ادامه داد: در استان باید از ظرفیت ها استفاده شود و جلسات تخصصی به صورت هفتگی برگزار و تلاوت ها مورد نقد و تحلیل قرار گیرد و آنچه باعث رشد و ارتقا می شود این است که این تعامل صورت گیرد به شرطی که خود دوستان به این حلقه اعتماد کنند و پای آن بایستند، اگر یک سال انجام شود به جرات می توان گفت دوباره یزد به جایگاه اصلی خود برمی گردد.
رئیس سازمان دارالقرآن کشور در پاسخ به سوال ایکنا در خصوص آمار پایین وقف قرآنی گفت: در مجموع در کشور وقف قرآنی کم داریم و نیاز به فرهنگسازی و آموزش است که هم در بحث وقف هم بحث خیران افرادی به هر علتی ممکن است برای وقف آمادگی نداشته باشند ولی موردی کمک می کنند.
وی ادامه داد: باید به مردم آموزش داده شود که خیرات و نیکوکاری فقط سفره پهن کردن نیست چون معمولا این اقدام در کشور زیاد صورت می گیرد و تا صحبت از احسان و خیرات می شود، بحث سفره و اطعام مطرح است.

گسترش وقف قرآنی در گرو آموزش است
قره شیخلو افزود: یکی از خیراتی که می تواند صدقه جاریه باشد این است که وقتی یک نفر با قرآن مانوس می شود خیّر نیز در این اقدام شریک خواهد بود و صدقه جاریه که پس از مرگ پرونده آنها بسته نخواهد شد.
وی ادامه داد: این موارد باید آموزش داه شود که در کنار احسان و خیراتی که سفره می اندازیم و به ضعفا کمک می کنیم بحث های معنوی، فرهنگی، قرآنی و اعتقادی را در نظر بگیریم به عنوان مثال چند خیّر با هم همراه شده و پایگاه ها و موسسات قرآنی که به نوعی در برنامه های قرآنی با مشکل مواجه هستند، را همراهی نمایند.
رئیس سازمان دارالقرآن کشور تصریح کرد: در این راستا همت صدا وسیما، سازمان اوقاف و دستگاه های فرهنگی را می طلبد که مردم با این نوع کار خیر آشنا شوند تا وقف های قرآنی با وسعت بیشتری روبرو شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۲۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینه‌شناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیق‌تر اسلامی‌سازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.

وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسان‌محوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخه‌ها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتاب‌های زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاه‌ها و نظریه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی می‌شود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامی‌سازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانسته‌های اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز می‌گردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.

وی درخصوص طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان می‌کنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ می‌دهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی می‌شود. کتاب «سنت‌های تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایده‌های فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.

وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانش‌های بشری اشاره دارد.

حجت‌الاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتاب‌های متعددی نیز در این رابطه نوشته‌اند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصه‌ها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم می‌کند.

وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشه‌ها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعت‌گرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.

این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشته‌ای است، گفت: هم در روان‌شناسی و هم در جامعه‌شناسی این امر مورد بحث قرار می‌گیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی به‌شمار می‌رود، پس جامعه‌شناسان بیشتر به آن پرداخته‌اند.

وی اضافه کرد: جامعه‌شناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.

کد خبر 6097051

دیگر خبرها

  • تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • برگزاری مسابقات قرآن بین کودکان و دانش آموزان در روستای الیف + تصاویر
  • مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد
  • واردات میوه های گرمسیری زمینه رشد تجارت خارجی را فراهم می کند
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • رقابت‌های قرآنی دانش‌آموزی استان مرکزی
  • حاکمیت کنونی افغانستان زمینه بازگشت مهاجران از ایران را فراهم کند
  • شرکت سهام عام پروژه مسیر توسعه مشارکت مردمی در تامین مالی زیرساخت‌های کشور
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور