Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@02:52:24 GMT

رمز گشایی از کتاب «الهی نامه» عطار

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۳۴۵۸۹

رمز گشایی از کتاب «الهی نامه» عطار

خبرگزاری شبستان:کتاب «طنز و رمز در الهی‌نامه» اثر پژوهشی از« بهروز ثروتیان» است که داستان های شیرین و پند آموز الهی نامه را به زبان نثر ساده با توضیح نکات طنز آمیز بیان می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، این کتاب بازنویسی «الهی‌نامه» منظوم عطار‌ نیشابوری است که در بخش اول آن، عین متن داستانهای الهینامه در نه عنوان آمده است و در بخش دوم داستانهای الهینامه به نثر فارسی بازنویسی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این کتاب افراد و سوژه‌های مختلف الهی نامه تفکیک شده و نکات طنز آمیز و رمز گونه آن برای خوانندگان توضیح داده‌ شده است. نویسنده از متن «الهینامه»ای که «هلموت ریتر» تصحیح انتقادی نموده، استفاده کرده و در بخش پیشگفتار نیز شرح حال مختصری از عطار نیشابوری ارائه کرده است.

در کتاب طنز و رمز الهی نامه، پس از معرفی کامل عطار‌‌‌‌ نیشابوری و نگاهی اجمالی بر وقایع تاریخی دوران عطار نیشابوری به بررسی شگردهای هنری او در این اثر می پردازد. شوریدگان، فرستادگان، راهروان مکتب عشق و عرفان، فرمانروایان، زنان، شاعران گمراه، خردمندان و کوردلان، براساس متن الهی‌نامه، شناسایی و روش پرداخت شخصیت آنها شرح داده شده است.

بهروز ثروتی کتاب الهی نامه عطار را به این شکل در بخش پیشگفتار معرفی می‌کند: «الهی‌نامه فریاد شش قرن بیداد در خراسان است که از گلوی عطار نیشابوری بیرون می‌آید و در صفحات تاریخ ادبیات ایران ضبط می‌شود.»

نویسنده اثر در بخش اول این کتاب همچنین آورده است: «برای آگاهی همگان از داستان‌های الهی‌نامه، همه را به نثر ساده بازنویسی کردم که اگر کسی امکان و حوصلة خواندن الهی‌نامة منظوم عطار را ندارد، از اندیشة عطار بی‌خبر نماند. ولیکن، این واقعیت باید بازگو شود که این بازنویسی لذت و هدایت الهی‌نامة منظوم را به همراه ندارد و یک نقد ناقص و نقل خشک داستانی است. اگر کسی بخواهد در وادی عرفان عطار گام بردارد، باید دست به دامن الهی‌نامه ببرد و همان را بخواند و بداند. بنده امیدمندم این سعی در نظر اهل ادب ناپسند ننماید و نقد آن پژوهندگان را به کار آید و نثر آن جوانان را در دل شوق و آگاهی افزاید.»

بخشی از کتاب : «بهلول در بغداد از دست کودکان به تنگ آمد که بر هر سوی می تاختند و سنگ بر وی می انداختند. چون از عهده ایشان برنیامد خم شد و سنگی کوچک از زمین برداشت و گفت حال که مرا می زنید با این چنین سنگی کوچک بزنید. چون سنگ های بزرگ پایم را زخمی می کند و نمی توانم ایستاده نماز بخوانم و ناچار نشسته می خواند... ».

پایان پیام/37

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت دولت جشن های دهه کرامت مجلس مساجد ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ترامپ شیراز حج الهی نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۴۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح نور یک کار جهادی و انقلابی است

جانشین فرمانده انتظامی کشور، از طرح نور به عنوان یک کار جهادی و انقلابی در فراجا نام برد و گفت: طرح نور در چارچوب اعتقاد و بصیرت جاری شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سردار قاسم رضایی، روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در آیین تجلیل از استادان مدرسان و گروه‌های علمی برتر فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: آموزش یکی از ارکان اصلی امنیت داخلی و مولفه مؤثر در روابط بین‌الملل است

وی با عنوان این مطلب که معلمی در تعریف کتابت نمی‌گنجد، افزود: بعید می‌دانم در مجموعه بزرگ‌انتظامی کسی نقش معلمی نداشته باشد. در مجموعه انتظامی، چون سازمان انسان محور با انسان‌ها سر و کار دارد.

سردار رضایی ادامه داد: در مجوعه انتظامی آموزش و تعلیم و تربیت یک مسئله بسیار جدی است تعامل با جامعه نیازمند آموزش در بحث‌های اخلاقی مدیریتی رفتاری و…، است.

وی گفت: هفت شاخص است که باید همیشه مورد برسی قرار بگیرد که عبارت از اعتقاد، احکام، اخلاق، بصیرت، مهارت، تخصص و مدیریت، است.

جانشین فرمانده انتظامی کشور افزود: هر مهارتی فرد داشته باشد، اما اعتماد نداشته باشد آسیب پذیر می‌شود. در چارچوب احکام الهی باید کامل اشرافیت داشته باشیم. اخلاق داشتن یکی از ویژگی‌های مهمی است که نمونه آن حاج قاسم سلیمانی که با اخلاقی که داشتند در دل‌های مردم جای گرفتند.

سردار رضایی ادامه داد: مورد بعدی بصیرت مجموعه انتظامی است که طرح نور در چارچوب اعتقاد و بصیرت جاری شده است و بیش از ۳۰ دستگاه در نهی از منکر جامعه نقش دارند؛ امروز افتخار سازمان مقدس انتظامی این است که با بصیرت و اعتقاد در صحنه حاضر شده و فرمان الهی را بر اساس قانون در کشور اجرا می‌کند.

وی با اشاره به اجرای طرح نور، افزود: طرح نور، اجرای فروع دین و احکام الهی است و امروز مجموعه انتظامی افتخار می‌کند که طرح نور یک کار جهادی و انقلابی است.

دیگر خبرها

  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • تاکید آیت الله لائینی بر گره‌گشایی از زندگی کارگران
  • طرح نور یک کار جهادی و انقلابی است
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • زندگینامه رابعه بلخی مادر شعر فارسی
  • تعرض مرد رمال به زنان به بهانه بخت گشایی
  • اولویت شوراها در شهریار گره‌گشایی مشکلات مردم باشد
  • همه باید در مسیر گره‌گشایی از مشکلات تولید گام بردارند
  • شاعر نیشابوری برگزیده ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس
  • نقش حیاتی تولید در گره گشایی مشکلات جامعه