Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،  سالادهای آماده و میوه‌های قطعه‌قطعه و بسته‌بندی شده گزینه‌های مناسبی برای صرفه‌جویی در وقت هستند. همچنین بسیاری از ما عادت داریم حجم زیادی از سالاد را برای مصرف چند روز تهیه کرده و در یخچال قرار ‌دهیم. میوه‌های پوست‌گیری و قطعه‌قطعه شده میان‌وعده مناسبی برای فرزندان در مدرسه یا حتی خودمان در محل کار تلقی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود این باید به‌خاطر داشته باشیم خرد کردن، قطعه‌قطعه کردن و پوست‌گیری تا حد قابل توجهی ارزش تغذیه‌ای این گروه‌های غذایی را کاهش می‌دهد.

 

کاهش ارزش تغذیه‌ای میوه‌های قطعه‌قطعه شده

سه شاخص محیطی در افت ارزش غذایی این گروه‌های موثرند که عبارتند از گرما، اکسیژن و نور. تا زمانی که میوه یا سبزی پوست‌گیری یا تکه نشده است، از اکسیژن و نور محافظت می‌شود. مهم‌ترین ترکیبات مغذی که بیشترین آسیب را در میوه‌ها و سبزیجات خرد شده متحمل می‌شود،ویتامین C است؛ با وجود این ویتامین A و ویتامین E نیز نسبت به سایر مواد مغذی کاهش قابل توجهی در این شرایط نشان می‌دهند. این ویتامین‌ها آنتی‌اکسیدان هستند به این معنی که با اکسیژن واکنش نشان می‌دهند. پوست میوه به‌صورت طبیعی این ترکیبات را محافظت می‌کند. بنابراین پس از پوست‌کنی، گوشت میوه یا سبزی در معرض اکسیژن و نور قرار می‌گیرد و ویتامین‌های خود را از دست می‌دهد.

 

میوه را بلافاصله پس از خردکردن بخورید

ویتامین C محلول در آب است و بنابراین براحتی با شیرابه‌ای که در حین خردکردن از میوه و سبزی جدا می‌شود، خارج می‌گردد. در صورتی که میوه یا سبزی خرد شده شسته شود، درصد افت ویتامین C نیز افزایش می‌یابد.ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین D یا E براحتی به بیرون نشت نمی‌کنند. برش دادن و خرد کردن همچنین سبب افزایش سرعت تنفس می‌شود که با مصرف قندهای موجود در میوه و سبزی سبب آزاد شدن گاز دی‌اکسید کربن می‌شود.

 

این مرحله باعث افزایش سرعت فساد و تغییر در بافت و طعم می‌شود. دماهای پایین به کاهش سرعت تنفس کمک می‌کند، بنابراین برش‌های میوه یا سبزی باید در یخچال نگهداری شود. ویتامین‌های گروه B و فیبرها با برش و پوست‌کنی از بین نمی‌رود. برای میوه و سبزیجاتی که پوست خوراکی دارند بهتر است آنها را بدون پوست‌کنی استفاده کنید تا از فواید فیبر موجود در پوست آن نیز بهره‌مند شوید.

 

نکات کلیدی

توجه به تاریخ تولید و انقضا در زمان خرید و انتخاب تازه‌ترین محصول بویژه در مورد انواع خرد شده

 

مصرف میوه خرد شده ظرف دو ، سه روز و سبزیجات خرد شده حداکثر تا پنج ، شش روز در بهترین شرایط نگهداری

 

پرهیز از خرد کردن بیش از حد میوه و سبزی (تهیه سالاد یا میوه با تکه‌های درشت)

 

نگهداری میوه و سبزی خردشده در ظروف در بسته در یخچال

 

استفاده از چاقوی تمیز و عدم انتقال آلودگی‌های ثانویه

 

استفاده از چاقوی کاملا تیز برای برش (چاقوهای کند آسیب بیشتری به بافت وارد کرده و با افت تغذیه‌ای بیشتری همراه است)

 

دور ریختن مواد به محض مشاهده علائم فساد، کپک‌زدگی و قهوه‌ای شدن

 

جام جم

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: گوناگون میوه جام نیوز سبزیجات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۶۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی

آفتاب‌‌نیوز :

متخصصان تغذیه و سلامت افراد دیابتی را به خوردن انواع خاصی از میوه‌ها تشویق می‌کنند که نه تنها برای بدن مفید هستند بلکه به کنترل انسولین خون نیز کمک می‌کنند.

به گزارش سایت تخصصی نیو ایج آنلاین، فهرستی از میوه‌های مفید برای کنترل انسولین در بیماران دیابتی عبارتند از:

- گریپ فروت قرمز که یکی از سالم‌ترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای افراد دیابتی است و مصرف روزانه نصف این میوه توصیه می‌شود.

- مصرف انواع توت‌ها نیز به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان و فیبر خوراکی زیاد و ویتامین‌های مختلف برای سلامت این بیماران موثر است.

- هندوانه و طالبی نیز به دلیل دارا بودن ویتامین‌های B و C و بتاکاروتن و پتاسیم نیز برای بیماران دیابتی توصیه می‌شود.

- میوه دیگری که مصرف آن برای دیابتی‌ها توصیه می‌شود، هلو است که سرشار از ویتامین‌های A و C، پتاسیم و فیبر خوراکی است.

- زردآلو نیز از میوه‌های تابستانی سرشار از فیبر خوراکی و ویتامین A است که ذخیره کربوهیدرات آن، پایین و خوردن آن برای افراد دیابتی مفید است.

- سیب بخصوص پوست آن، حاوی آنتی‌اکسیدان و منبع غنی از فیبر خوراکی و ویتامین C است.

- مصرف گلابی و کیوی و پرتقال نیز به دلیل داشتن پتاسیم و فیبر خوراکی فراوان و کربوهیدرات اندک برای افراد دیابتی توصیه می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۷ تاثیر شگفت انگیز و باورنکردنی سفیده و زرده تخم مرغ برای پوست و مو
  • ۹ میوه مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • ۹ میوه فوق‌العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهترین میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • این سبزی سه برابر پرتقال ویتامین ث دارد
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • آیا حتما به خرید قرص ویتامین C نیاز داریم؟
  • کدام مکمل‌ها روند پیری را کُند می‌کند؟
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول