Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، از تخریب بخشی از عرصه تاریخی مسجد المهدی تبریز واقع در محله سرخاب و خیابان سرباز شهید خبر داد و افزود: به سبب تعدی عملیات تعریض معبر شهرداری منطقه 10 تبریز در عرصه این اثر ملی، از طریق مراجع قضایی پیگیر موضوع خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد فتحی اظهار داشت: مسجد المهدی که در جوار مسجد حسن درزی واقع شده با توجه به کتیبه موجود روی بنا در زمان ناصرالدین شاه قاجار با نام مسجد «میرزا رستم» ساخته شده است.
وی با بیان اینکه به دنبال عملیات متعدد شهرداری منطقه 10 تبریز در راستای عقب نشینی و تعریض معابر در مراحل مختلف، پیش از این اقدامات پیشگیرانه و اعلام ممنوعیت ورود به عرصه تاریخی این مسجد صورت پذیرفته بود، اظهار داشت: در چند ماه اخیر شهرداری منطقه 10 تبریز اقدام به تعریض معابر در محدوده مسجد تاریخی المهدی تبریز کرده بود که با اقدامات پیشگیرانه و اعلام ممنوعیت این عملیات مواجه شد.
فتحی ادامه داد: طی مکاتبات و جلسات مشترک برگزار شده بین اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری منطقه 10، موضع اداره کل در مورد تعدی در عرصه آثار ملی مشخص و هشدار لازم در خصوص احتمال تخریب این بنای تاریخی اعلام شد.
وی با اشاره به اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان طی مکاتبه با شهرداری منطقه مذکور خواستار ارایه طرح اصلاحی برای اجرای عملیات تعریض معابر بود، گفت: متاسفانه به رغم نظر اعلامی از سوی این اداره کل، طی عملیات شبانه شهرداری منطقه 10 اقدام به تعریض معبر با تعدی به عرصه تاریخی نموده و بخشی از عرصه تاریخی مسجد را تخریب و آسفالت کرده است.
فتحی اعلام کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اقدامات قضایی کیفری علیه تخریب عمدی آثار تاریخی ملی را در دستور کار قرار داده است.
518/3037
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 آثار تاریخی آذربایجان شرقی شهرداری صنایع دستی و گردشگری صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۴۵۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی

مرتضی صفری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: با حمایت‌های استاندار آذربایجان‌غربی در حال حاضر ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های عمرانی، مرمتی و فنی اختصاص یافته و در این زمینه ۸۰ طرح در حال اجرا است.

وی با ابراز تأسف برای از بین رفتن تعدادی از خانه‌های قدیمی ارومیه در سالیان گذشته  افزود: یکی از اولویت‌های این اداره‌کل حفاظت از این اندک خانه‌های تاریخی شهر بوده و طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه به‌عنوان نخستین استان در سطح کشور به انجام رسیده که نقش مهمی در حفظ بنا‌های تاریخی و خانه‌های با ارزش آن خواهد داشت.

صفری در ادامه  گفت: تعدادی از بنا‌های تاریخی استان در مالکیت دستگاه‌های اجرایی قرار داشته و طبق قانون دستگاه‌های متولی وظیفه مرمت و نگهداری از بنا‌های تاریخی را برعهده دارند که متأسفانه در این راستا کم‌کاری شده و بسیاری از بنا‌های با ارزش استان در حال تخریب است.

به گفته  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی، برای حفاظت بنای تاریخی، یکی از برنامه‌های ما این است مالکیت یا حق بهره‌برداری از آنها به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واگذار شود تا با عزم جهادی بتوانیم آن بنا‌ها را مرمت و حفاظت کرده و برای آن بنا‌ها کاربری فرهنگی و گردشگری مناسب تعریف کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • ۳۴ باند حفاری اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی منهدم شد
  • توزیع ۸۰۰ تن آسفالت در مسیر جاده اوغلی و قوناخلارباغی تبریز
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • کشف محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک