Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از میراث فرهنگی استان مرکزی، سید محمد حسینی اظهار داشت: سنگ نگاره ها یا هنرهای صخره ای، کهن ترین آثار تاریخی به جای مانده از بشر هستند. به تعبیری بستر به وجود آمدن خط، زبان، حروف رمزی، تبادل پیام، تاریخ، هنر و فرهنگ از سنگ نگاره ها است و می توان گفت از بهترین ابزارهای رمزگشایی ما قبل تاریخ هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: استان مرکزی از حیث ثبت ملی سنگ نگاره ها در کشور رتبه نخست در کشور را دارد و حداقل ۲۰۰ نقطه در سراسر استان شناسایی شده که از این مجموع ۲۱ مجموعه سنگ نگاره به ثبت آثار ملی رسیده است که شامل سنگ نگاره ها و منظر فرهنگی تیمره، رودباران، قشلاق جیریا، گاوجلو، دره ملا، زلغر، یازیلی چای، جوباده، خوگان، دره کنده ها، قارادره، قلعه داغ، دره پهنه، قلاع سنگی، کوه چراغچی، کوه سیاه، کوه قالاخلی، کوه لره، قالهر و داش دره است. در سال ۹۷ چند سنگ نگاره دیگر به ثبت آثار ملی خواهد رسید.

حسینی عنوان کرد: سه برنامه مجزا برای این مجموعه ها در نظر گرفته شده که نخستین هدف شناسایی این آثار، سپس ثبت ملی و در نهایت حفاظت از آنها است و خوشبختانه در دو مورد اول بسیار موفق بوده ایم، اما در مقوله حفاظت به اعتبارات ویژه ای نیازمندیم که همکاری نمایندگان مجلس، استاندار و دیگر مسئولین را می طلبد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر مهمترین محدوده سنگ نگاره  متعلق به تیمره شهرستان خمین است که ادره کل در حال پیگیری ایجاد یک پایگاه میراث فرهنگی در این محوطه است تا به این طریق بتوانیم با حضور دائمی نیرو ها در این محوطه از دست اندازی ها و تخریب های احتمالی پیشگیری کنیم.

حسینی ابراز داشت: خوشبختانه تعیین حریم و عرصه محوطه تاریخی تیمره در حال انجام است و به زودی به نتیجه خواهد رسید که این امر می تواند در حفظ این اثر ارزشمند تاثیر به سزایی داشته باشد، چراکه سنگ نگاره های تیمره به عنوان مهم‌ ترین و کامل ‌ترین مجموعه سنگ نگاره‌های کشور، میراث بشری ارزشمندی از چندین هزار سال پیش را در خود جای داده‌ است.

کد خبر 4352456

منبع: مهر

کلیدواژه: ثبت ملی سید محمد حسینی میراث فرهنگی استان مرکزی بوشهر خبرگزاری مهر کرمانشاه گرگان شهرکرد دهه کرامت مشهد شیراز یاسوج سانحه تصادف مجلس شورای اسلامی خرم آباد بیرجند حجاب و عفاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۶۹۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحولات جامعه به دست معلمان رقم می‌خورد

به گزارش خبرنگار مهر، مالک رحمتی روز سه شنبه در مراسم زنگ سپاس معلم که در مدرسه ماندگار فردوسی تبریز برگزار شد، با اشاره به نقش بی بدیل معلمان در تربیت نسل جدید، گفت: تحولات جامعه به دست معلمان رقم می‌خورد و آنچه که در جامعه امروز موجب اقتدار و افتخار ما است، وجود معلمانی است که نظام مدیریتی کشور، محصول تربیت آن‌ها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه عملیات وعده صادق در داخل و خارج کشور موجب افتخار شده است، افزود: اگر امروز در عرصه‌های متعددی چون پزشکی و اقتصاد دانش بنیان در دنیا حرفی برای گفتن داریم و در بسیاری از فعالیت‌های عمرانی و سازه‌های طراحی کشور، جوانان این مرزوبوم، دانش فنی و مهندسی خود به خارج کشور صادر می‌کنند، محصول همین معلمان است.

وی خطاب به دانش آموزان، با بیان اینکه شما آینده کشور را می‌سازید و به طور قطع آینده کشور به برکت شما بهتر از اکنون خواهد بود، گفت: فرصت علم آموزی و پرورش را مغتنم شمارید زیرا خیلی زود دیر می‌شود و فارغ التحصیل شده و وارد فضای کار می‌شوید.

استاندار آذربایجان شرقی از دانش آموزان خواست این دوران را دوران رشد و پرورش خود در نظر بگیرند و در کنار درس، نسبت به مقوله خودسازی و تفکر سازی نهایت استفاده را داشته باشند.

وی آثار و کتاب‌های شهید مطهری را راهگشا دانست و به دانش آموزان توصیه کرد: در کنار کتب درسی، مطالعه آثار این شهید را در اولویت خود قرار دهند زیرا به طور قطع در ساختن نظام فکری مفید خواهد بود.

رحمتی با اشاره به اینکه بسیاری از معلمان در نقاطی از استان تدریس می‌کنند و مسیرهای طولانی طی می‌کنند تا نگذارند در نقاط محروم، قطار علم و پیشرفت متوقف شود، خاطرنشان کرد: هنوز هم برخی از معلمان در کانکس‌ها تدریس می‌کنند.

کد خبر 6093364

دیگر خبرها

  • سپاه و بسیج با آثار شهید مطهری آشنا شوند
  • تحولات جامعه به دست معلمان رقم می‌خورد
  • کانون «نگاره و سینما» در دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت
  • کانون «نگاره و سینمای» دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت
  • وجه تسمیه شهر «نائین» چیست؟
  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟
  • تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه دومین جایزه ملی جوانی جمعیت
  • یک شهید گمنام میهمان شهر یزد می‌شود
  • پاکسازی گلسنگ‌ها از چهره تخت جمشید + فیلم
  • ۶۵ نفر در آزمون استخدامی طرح شهید زین الدین مرکزی جذب می شوند